Jump to content

Photo

Här är filmerna du MÅSTE se


  • Please log in to reply
38 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 July 2006 - 08:11

25 klassiker man MÅSTE se - utan inbördes ordning:

1.
CASABLANCA (1942)
2. THE CABINET OF DR CALIGARI (1919)
3. BLADE RUNNER (1982)
4. A MATTER OF LIFE AND DEATH (1946)
5. BUILD MY GALLOWS HIGH (1947)
6. LA DOLCE VITA (1960)
7. HIGH NOON (1952)
8. REAR WINDOW (1954)
9. THE HIDDEN FORTRESS (1958)
10. BONNIE AND CLYDE (1967)
11. BRINGING UP BABY (1938)
12. THE HILLS HAVE EYES (1977)
13. UN CHIEN ANDALOU (1928)
14. ARMAGEDDON (1998)
15. HEAVEN'S GATE (1980)
16. ANNIE HALL (1977)
17. SINGIN' IN THE RAIN (1952)
18. PATHS OF GLORY (1957)
19. PERFORMANCE (1970)
20. BRIDE OF FRANKENSTEIN (1935)
21. BLACKBOARDS (2000)
22. THE DAY THE EARTH STOOD STILL (1951)
23. PULP FICTION (1994)
24. SHOAH (1985)
25. WINTER LIGHT (1962).

Aftonbladet
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 July 2006 - 08:18

Skum lista (inte kollat länken) och jag saknar flera givna prettoval.

Och var är Ingmar Bergman? :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 July 2006 - 08:48

Skum lista (inte kollat länken) och jag saknar flera givna prettoval.

Och var är Ingmar Bergman? :P


Håller med...den där listan tål ju inte ens 10 sekunders granskning :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 July 2006 - 09:18

Bevisar bara att experterna har fel.
Håller verkligen med om att det är en riktigt skum lista.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 July 2006 - 11:01

Det är inte en särskilt skum lista, utan det är en traditionell lista egentligen. Mycket pretto filmer (La Dolce Vita), men med ambitioner på att täcka in lite mer popkulturella referenser (Armageddon). Från en filmvetenskaplig synpunkt kan jag förstå varför listan är sammansatt. Inga konstigheter där alls. Det enda som förvånar mig är egentligen att Citizen Kane inte finns med.

Sedan är det inte alls den lista jag skulle sätta ihop :P

Av filmerna har jag sett: 1, 2, 3, 6, 8, 10, 14, 15, 17 och 23.

Bäst? The Cabinett of Dr. Caligari! :D

Hur många av filmerna har ni sett?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 20 July 2006 - 11:23

Har sett:
1,6,7,8,9,10,12,13,14,15,16,16,17,18,20,22,23

Väldigt svårt att välja någon bäst eftersom det spretar så i genrer men Bladerunner och sedan Rear Window av de äldre tar jag. Men ser gärna Singin in the rain med stort nöje :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#7 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 July 2006 - 11:52

Det var flera av filmerna jag inte visste vad de var. Tack till imdb.com för informationen. ;)

Har sett: 1, 3, 6, 7, 8, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 25.

25. Winter light är Bergmans Nattvardsgästerna med engelsk titel, så han var med ändå. :P

Flera stora italienska prettomästerverk saknas t ex, franska likaså. Av amerikanska storfilmer saknar jag Gökboet, Apocalypse Now m fl.

Edit: Hade skrivit 2 istf 3.

Edited by Marie Morot, 20 July 2006 - 12:21.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#8 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 20 July 2006 - 12:07

Nej, du måste inte se Armageddon! Känns som den förlöjligar hela listan, även om jag bara sett ett fåtal av filmerna där.

#9 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 July 2006 - 12:08

Hur många av filmerna har ni sett?


9 verkar det som. Om jag kollar med IMDB kanske det blir några till.
Var fler än jag trodde :P
1,3,6,10,14,16,17,23,25
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 July 2006 - 12:36

Flera stora italienska prettomästerverk saknas t ex, franska likaså. Av amerikanska storfilmer saknar jag Gökboet, Apocalypse Now m fl.


Fellinis La Dolce Vita räknas inte då? ;)

Listan skulle mycket väl kunna vara tagen ur ett filmnvetenskapligt symposium eller undervisning för syftet med den verkar helt enkelt vara att ge en bred insikt på många olika sorters filmer och även del genrer. Det är inte bara den vanliga prettolistan, utan syftet är ett annat.

Nej, du måste inte se Armageddon! Känns som den förlöjligar hela listan, även om jag bara sett ett fåtal av filmerna där.


Nej, det förlöjligar inte listan. För att ha en bred kunskap om film behöver du sett filmer från alla möjliga genrer. Smöriga-patriotiska-Bruckheimer-action-rullar är också en genrer. Som sagt var, det handlar inte om smak. Det handlar om att kunna tala om film, gärna på en akdemisk nivå. Ur artikeln:

– Snobberi är inget för filmkännare, säger Andrew Collins på Radio Times.
– För att förstå 80- och 90-talets blockbusters måste man acceptera producenten Jerry Bruckheimer i sitt liv. ”Armageddon” är höjdpunkten av Bruckheimers överdrifter.


Och Mr. Collins har så rätt. Det handlar inte om smak, det handlar inte om bra eller dåligt. Det handlar om kunnande och det kräver att man ser många filmer - i olika genrer. Om man vill analysera och diskutera på en djupare nivå (vilket listan är till för).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 July 2006 - 13:26

Jag tror inte jag sett någon av de där filmerna... :unsure:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 July 2006 - 14:38

Sett ungefär 10 stycken...men jag tycker listan är så otroligt fel. Armageddon är väl kanske den som känns mest fel...Var är Taxi Driver, Gökboet, Gudfadern, Guds stad m.fl.? En del av dessa har kanske en ganska självklar plats men flera känns så otroligt fel...jag hade hellre sett typ Amelie från Montmartre The big Lebowski istället för en dussinfilm som Armageddon. Och var är the Shining!?! Nån som håller med om att Pulp Fiction är en av världens mest överskattade filmer och att Tarantino är en sjukt överskattad regissör? Intetsägande och tråkig i min mening, fattar inte varför han fått så stort genomslag...filmerna är inte dåliga, men speciellt bra är de inte...Känns ju trist att Pulp Fiction är med på en sån här lista...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#13 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 July 2006 - 15:00

Jag har sett 2. :D

3 och 14.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#14 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 20 July 2006 - 15:01

Armageddon är inte en klassiker. Om de nu ska ta med "klassiker" från alla sorts genrer på listan så får ju listan avspegla det också. Men det gör den inte.

#15 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 20 July 2006 - 16:07

Inte en klassiker i filmhistorien men den är själva definitionen av de ultrabombastiska, urdumma mastodontrullarna som förvuxna grabbregissörer med mer pyroteknisk begåvning än smak har pumpat ur sig de senaste 10 åren. Den representerar hela den där kavalkaden av smörja, så jag förstår att den är med, samtidigt som jag skäms för den 13-åring jag var som kunde gå och se sånt på bio. Hela listen utgörs av ett slags arketyper i sina respektive genrer.

#16 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 July 2006 - 16:35

Jag har sett: 1,2,3,6,7,8,9,10,12,13,14,16,17,18,20,22,23,25

Bäst? Hmmm. Rear Window kanske, eller La Dolce Vita.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#17 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 20 July 2006 - 19:34

Världens bästa film är i alla fall med.
"There once was a man from Nantucket..."

#18 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 20 July 2006 - 19:44

Världens bästa film är i alla fall med.

Blade Runner? :D
Men var är Alien? :blink:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 July 2006 - 22:03

jag hade hellre sett typ Amelie från Montmartre The big Lebowski istället för en dussinfilm som Armageddon.


Du återgår från felgrund. Det här är inte en lista över stora klassiker som man måste se för att de är bra. Det är en lista över olika sorters filmer som du bör ha sett för att få ett större kunnande om filmer. De här är saker som förekommer ofta på olika filmvetenskapliga instituioner. Du sätter ihop en kanon med filmer som du sedan använder i undervisningen. Exakt samma syfte här - och för det syftet är det en utmärkt blandning.

Och var är the Shining!?! Nån som håller med om att Pulp Fiction är en av världens mest överskattade filmer och att Tarantino är en sjukt överskattad regissör?


Överksattad, ja. Men The Shining och Kubrick är så pass mycket mer överskattad :P

Sedan förvånar det mig inte alls att Tarrantino fått genomslag. Han skriver rätt solitt och smart.

Armageddon är inte en klassiker. Om de nu ska ta med "klassiker" från alla sorts genrer på listan så får ju listan avspegla det också. Men det gör den inte.


Det är inte klassiker. Glöm klassiker. Det är ingen som sagt någonting om några klassiker. :rolleyes:

Mjolnir har förstått vad det handlar om - lyssna på honom. Arketyper sammanfattar det hela rätt väl.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#20 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 20 July 2006 - 22:19

Det är inte klassiker. Glöm klassiker. Det är ingen som sagt någonting om några klassiker. :rolleyes:

25 klassiker man MÅSTE se - utan inbördes ordning:

:rolleyes:

#21 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 20 July 2006 - 22:21

tja, vad mer kan man säga? :rolleyes:

Edited by Ned Flandiddelianders, 20 July 2006 - 22:22.

I love the smell of napalm in the morning

#22 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 20 July 2006 - 23:46


Världens bästa film är i alla fall med.

Blade Runner? :D
Men var är Alien? :blink:



Självklart är det Blade Runner. :D
"There once was a man from Nantucket..."

#23 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 21 July 2006 - 07:13

Det är inte klassiker. Glöm klassiker. Det är ingen som sagt någonting om några klassiker. :rolleyes:

25 klassiker man MÅSTE se - utan inbördes ordning:

:rolleyes:


Det där är Aftonbladets rubrik och har ingenting med det som personerna bakom listan har att göra med. Att Aftonbladet är off-key är väl ingenting nytt? :rolleyes:

Läs artikeln och kolla steget längre än rubriken...
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#24 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 21 July 2006 - 07:28

:rolleyes:

Listan är en del av artikeln på Aftonbladet, kanske är det något de hittat på vilket ju inte skulle vara något nytt, men klassiker nämns. Aftonbladet säger något om klassiker och Armageddon är ingen klassiker.

#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 21 July 2006 - 07:47

Du måste leva ett roligt liv om du bara läser rubrikerna och inte artiklarna ;)

Det sägs rätt tydligt i artikeln vad listan är dessutom "filmisk kanon", vilket är precis vad den är. Det är ingen "klassikerlista" som brukar figurera i media, det är en lista helt enkelt som man kan utgå för vid t.ex. vetenskaplig forskning för att få en övergripande bild av filmhistorian. Exakt en sådan lista som i dag används inom filmstudier.

Aftonbladet har vridit det för att försöka få det till en klassikerlista och skrattar hela vägen till banken för de tidningsköpare som går på det. :P Var inte liak dum som dem - tänk ett steg längre. Ni har ju redan varit smart nog och inte köpa tidningen, utan läser det på nätet. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«