Jump to content

Photo

Legend of the Guardians: The Owls of Ga’Hoole - Animerat


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 March 2010 - 22:18

Den här verkar intressant. En animerad film om och med ugglor av Zach Snyder


IMDb: Legend of the Guardians (2010)


Stunning First Look: Zack Snyder's Legend of the Guardians - Film School Rejects

Posted Image

The folks at USA Today have debuted the first look at the upcoming animated adventure Legend of the Guardians, from 300 and Watchmen director Zack Snyder. As we reported a few days ago, this film was recently retitled from Guardians of Ga'Hoole, the title of the book upon which it's based. Now that the title is settled, Warner Bros. has released the first five photos from the film — and they look beautiful.

The ultimate test of this animation — which looks to be closing the uncanny valley in a similar way to Avatar, creating an environment that looks more real than animated, without looking hokey — will be in how it moves. But for the moment, the still shots looks great.

I've grabbed a few favorites from the gallery and posted them below. More can be found over at USA Today. Check them out. They're certainly worth a look.

Posted Image

Nyra is an evil queen of the St. Aegolius Academy for Orphaned Owls, where the birds are actually brainwashed into becoming soldiers. Helen Mirren, who played a conflicted monarch in The Queen, gets to "become kind of a female Darth Vader" this time around, Snyder says. Though she has a reputation for being regal, Mirren plays a vicious leader "who pulls some of the strings and has a need for power."

Posted Image

Emilie de Ravin plays Eglantine, left, a good friend of Soren, center, and a member of the owls' search-and-rescue team. Jim Sturgess plays Soren, while Ryan Kwanten provides the voice for Kludd, right, Soren's jealous brother. "Soren is a classic hero," Snyder says. "He loves his sister, who is sweet, but smart beyond her years. He's a dreamer. He loves myths and stories. Kludd sees all that as weakness."

Posted Image

Richard Roxburgh plays Boron, center-left, the kindly King of Ga'Hoole. He's fond of scatological humor and carousing with sea gulls, which keeps things lively in the tree.


Zack Snyder's Guardians of Ga'Hoole Gets a Big Cast - Film School Rejects



Sam Neill, Geoffrey Rush, Hugo Weaving and David Wenham have joined the voice cast of Zack Snyder's next film, the 3D animated feature Guardians of Ga'hoole, according to a report from Heat Vision. The fantasy film, which is currently in production in Sidney, will also feature the voices of Australian actors Emily Barclay, Abbie Cornish, Emilie de Ravin, Ryan Kwanten and Jay Laga'aia, as well as English actors Miriam Margolyes, Helen Mirren and Jim Sturgess.

The story follows Soren, a young owl enthralled by his father's epic stories of the Guardians, a mythic band of winged warriors who had fought a great battle to save all owlkind from the evil Pure Ones. It is based on a series of children's books written by Kathryn Lasky and illustrated by Richard Chowder.

This is a highly anticipated project for Snyder, who is currently at work on both this and Sucker Punch, his all-girl actioner. Last year, producer Donald De Line told Collider that the project would be Lord of the Rings in scope. And now that we see this very big, very awesome voice cast, there's no reason for anyone out there to be anything but excited. So be excited, people…



Legend of the Guardians Trailer: This is Ga'Hoole! - Film School Rejects



It may just be me, but the first several moments of this brand new Legend of the Guardians trailer — the new animated film from director Zack Snyder — feels a lot like 300. Super slow-motion and angry warrior faces. All that's missing is the voice of Gerard Butler screaming "This is Ga-HOOLE!" while one owl kicks the other one down a pit of despair. That doesn't exactly happen, but some other cool stuff certainly does.

The film features the voice talent of Emily Barclay, Abbie Cornish, Emilie de Ravin, Ryan Kwanten, Jay Laga'aia, Miriam Margolyes, Helen Mirren, Sam Neill, Richard Roxburgh, Geoffrey Rush, Jim Sturgess, Hugo Weaving and David Wenham. It is in theaters September 24th. Follow along below with the official synopsis and trailer.

Synopsis:

Acclaimed filmmaker Zack Snyder makes his animation debut with the fantasy family adventure "Guardians of Ga'Hoole," based on the beloved books by Kathryn Lasky. The film follows Soren, a young owl enthralled by his father's epic stories of the Guardians of Ga'Hoole, a mythic band of winged warriors who had fought a great battle to save all of owlkind from the evil Pure Ones. While Soren dreams of someday joining his heroes, his older brother, Kludd, scoffs at the notion, and yearns to hunt, fly and steal his father's favor from his younger sibling. But Kludd's jealousy has terrible consequences–causing both owlets to fall from their treetop home and right into the talons of the Pure Ones. Now it is up to Soren to make a daring escape with the help of other brave young owls. Together they soar across the sea and through the mist to find the Great Tree, home of the legendary Guardians of Ga'Hoole–Soren's only hope of defeating the Pure Ones and saving the owl kingdoms.



Trailer finns att se om ni följer länken i ovanstående artikel

Edited by Georgia, 18 September 2011 - 16:15.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 04 March 2010 - 22:39

Allt är av intresse när Zack Snyder regisserar :D

Winter is Coming


#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 March 2010 - 22:48

Nummer två är inte att leka med ser jag :o

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 March 2010 - 23:53

Några bra skådisar med som gör rösterna, t ex Richard Roxburgh, Geoffrey Rush och Hugo Weaving. Måste nog hålla koll på denna, kan bli kul att se.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 March 2010 - 21:42

Tillägg till film namnet

Zack Snyder’s Animated Movie Retitled to LEGENDS OF THE GUARDIANS: THE OWLS OF GA’HOOLE - Collider.com

Posted Image

Steve is on the Warner Bros. red carpet at ShoWest and snapped a photo of the banner for Zack Snyder’s upcoming animated movie Legends of the Guardians, except it doesn’t look like that’s the full title anymore. Now it looks like it’s Legends of the Guardians: The Owls of Ga’Hoole. When the project was first announced, the title was The Guardians of Ga’Hoole. The added subtitle makes me think that maybe there’s a franchise consideration, but it could also just be that people like owls and silly names.

Hit the jump for the full image and the plot synopsis.



Posted Image

Here’s the official plot synopsis for Legends of the Guardians: The Owls of Ga’Hoole:

“The film follows Soren, a young owl enthralled by his father’s epic stories of the Guardians of Ga’Hoole, a mythic band of winged warriors who had fought a great battle to save all of owlkind from the evil Pure Ones. While Soren dreams of someday joining his heroes, his older brother, Kludd, scoffs at the notion, and yearns to hunt, fly and steal his father’s favor from his younger sibling. But Kludd’s jealousy has terrible consequences-causing both owlets to fall from their treetop home and right into the talons of the Pure Ones. Now it is up to Soren to make a daring escape with the help of other brave young owls. Together they soar across the sea and through the mist to find the Great Tree, home of the legendary Guardians of Ga’Hoole-Soren’s only hope of defeating the Pure Ones and saving the owl kingdoms.”



Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 July 2010 - 22:38

Posters ute! Den första är ju riktigt charmig ju! :D

Posted Image

Se dem på: Collider

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 August 2011 - 15:20

Jag såg den här filmen för ett tag sedan och blev riktigt överraskad över hur bra den är. Jag får nog omvärdera min syn på Zack Snyder. Jag ogillar hans nytolkning av Dawn of the Dead och har en del invändningar emot Watchmen. Jag hade nästan börjat att räkna ut honom ett tag där. Har alltid tyckte att han är lite ojämn. Och är lite för fixerad vid det visuella i sina filmer. Nu är ju den här filmen väldigt visuell, men jag köper faktiskt det rakt av. Mycket för att det känns fotorealistiskt. I vissa scener så är det svårt att se om det är en riktigt filmad uggla eller om den är datoranimerad och det är ett bra betyg. Men det som verkligen imponerar med den här filmen är hur jäkla bra handlingen är. Mycket episk och väldigt bra utförd. Den vänder sig dessutom mer till oss som är lite äldre, även om man målgruppen nog är ungadomar. Jag tycker nog inte att dom yngsta ska se den eftersom den är väldigt vuxen i sin framtoning. Röstskådespelarna helt perfekta. Dom imponerar verkligen. Så lägger man samman alla delar av filmen så blir det till en mycket välgjord film som är bland det bästa man kan se när man letar efter animerad fantasy och äventyr. Den här filmen ska jag definitivt se till att köpa på Blu-ray och se om många gånger.

#8 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 October 2011 - 00:39

Mycket snyggt intro med den flygande ugglan och loggorna som avlöstes av titeln. Läckert! Ja, överlag är filmen ett visuellt fyrverkeri och en ren njutning att se. Gör sig alldeles ypperligt på blu-ray. Detaljrikedomen ger mig gåshud och de fantastiskt välgjorda ugglorna där varje fjun är på plats är imponerande.

Även handlingen får godkänt. Visst har vi sett det förut med karaktärer som är svaga och/eller oerfarna, men som utvecklas under resans gång och får självförtroende och blir starka. Jag köper det för här är det inte bara snyggt förpackat, men de lyckas även hålla mitt intresse vid liv. Ingen film för de minsta skulle jag vilja säga för det är en ganska mörk film och emellanåt våldsam. Trots att vi inte får se något blod eller kroppsdelar som flyger så är stridsscenerna inte direkt Disney-vänliga om jag säger så.

Bra röstskådespelare, men inget som förvånar mig då det är bl a Helen Mirren, Sam Neill och Richard Roxburgh som står på listan.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 February 2012 - 20:56

Legenden om Ugglornas Rike / Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole (2012) [US/AU]
Jag vill läsa böckerna. Det är min första spontana reaktion en bit in i filmen.
För det första är filmen snygg, det känns som om man satsat en del på att försöka få det hela någorlunda realistiskt också. Proportionerna känns överlag bra (annars så är ju oproportionellt det nya svarta känns det som). Fightscenerna - på slutet är väldesignade och känns realistiska. Jag gillar att man av alla fåglar som finns valt just Ugglor - känns helt rätt. Man har lyckats bra med de små detaljerna som texturerna på ugglorna - jag kände ett behov av att stryka ugglorna över huvudet vilket jag ser som positivt. Bra och genomarbetad story, är inte helt säker på hur många av de 15 böckerna som filmen täcker men det känns inte som om man hoppar över för mycket. Ser gärna en uppföljare.
Såg den med svensk dubb som funkade väldigt bra. Peter Harrysson känns helt rätt i sin roll och f.ö. så har man fått till en bra ensemble - utan fler kända namn vad jag ser. Dock skall det nämnas att det finns en replik som inte översatts mitt i filmen (vad jag hörde iaf) - vilket förvånade mig lite. Och det är nog första gången jag stöter på fenomenet.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 February 2012 - 10:49

Jag gillar att man av alla fåglar som finns valt just Ugglor - känns helt rätt.

Förvisso kanske inte den sällsyntaste av fåglar i böcker/filmer/serier på sistone.



Dock skall det nämnas att det finns en replik som inte översatts mitt i filmen (vad jag hörde iaf) - vilket förvånade mig lite. Och det är nog första gången jag stöter på fenomenet.

Intressant. Vad var det för replik?

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 February 2012 - 12:36

Jag gillar att man av alla fåglar som finns valt just Ugglor - känns helt rätt.

Förvisso kanske inte den sällsyntaste av fåglar i böcker/filmer/serier på sistone.

Nej, kanske inte - men jag tror inte konceptet funkat lika bra med tex vråkar, hökar eller örnar. (Eller kanariefåglar f.ö.)


Dock skall det nämnas att det finns en replik som inte översatts mitt i filmen (vad jag hörde iaf) - vilket förvånade mig lite. Och det är nog första gången jag stöter på fenomenet.

Intressant. Vad var det för replik?

I mitten på Showreel:et när Soren är hos väktarna och de lär sig flyga osv. Strax efter "jag var inte beredd" (som sägs av lutspelaren) så säger drottningen något under en flyglektion som jag tror gick något i stil med "ni måste känna det" eller liknande.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 February 2012 - 11:42

Jag gillar att man av alla fåglar som finns valt just Ugglor - känns helt rätt.

Förvisso kanske inte den sällsyntaste av fåglar i böcker/filmer/serier på sistone.

Nej, kanske inte - men jag tror inte konceptet funkat lika bra med tex vråkar, hökar eller örnar. (Eller kanariefåglar f.ö.)

Jag har inte sett filmen, så vad som hade funkat ska jag inte säga något om, men olika sorters fåglar ger förstås olika associationer och förväntningar.



Dock skall det nämnas att det finns en replik som inte översatts mitt i filmen (vad jag hörde iaf) - vilket förvånade mig lite. Och det är nog första gången jag stöter på fenomenet.

Intressant. Vad var det för replik?

I mitten på Showreel:et när Soren är hos väktarna och de lär sig flyga osv. Strax efter "jag var inte beredd" (som sägs av lutspelaren) så säger drottningen något under en flyglektion som jag tror gick något i stil med "ni måste känna det" eller liknande.

Hm... Undrar varför den blev oöversatt. Vissa repliker kan det ju motiveras att behålla på engelska för att de blir mer eller mindre obegripliga om man översätter dem. Ibland måste man försöka översätta dem ändå, men ibland funkar det bäst att behålla originalet. Det är ju i verkligheten inte ovanligt att prata engelska när man pratar svenska. Ingår det i filmen ett citat från en annan engelskspråkig film kan det ju bli tydligare om det sägs på engelska. Exempelvis tror jag mig ha ett Turtles-avsnitt där en av sköldpaddorna yttrar "Play it again, Sam!" vilket ju hade låtit mindre bra om det hade översatts. Målgruppen hade väl förstått meningen bättre, men å andra sidan förmodligen missat referensen i alla fall. En dummare ickeöversättning i samma tv-serie är att hjältarna ständigt refereras till som "Turtles". Varför det liksom? De heter inte Turtles. De är turtles. Sköldpaddor heter det på svenska. Vidare har vi textningen till South Park där någon tycker det är en bra idé att översätta "Oh my God! They killed Kenny!" till "Oh my God! They killed Kenny!" vilket det inte alls är. Hade det utbrustits i ett sammanhang som en referens till South Park hade det varit rätt. Men i själva South Park är det bara dumt.

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 February 2012 - 13:15

Det där med Turtles/Sköldpaddor minns jag att jag reagerade på också som yngre. Det är väl inget fel i att ta fasta på vaumärket - men ibland hade det passat bättre med "sköldpaddorna" istället för "turtlarna" som jag har för mig förekom. Och visst finns det tillfällen då originalrepliken kan finnas oöversatt, som exemplet med Casablanca-citatet du tar upp. Svårt att säga varför den repliken lämnades, kanske missades den helt enkelt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 February 2012 - 10:08

Kan ju vara så att det också var ett citat fast vi har missat varifrån det kommer.

En annan intressant översättning är Batman-pocketen som kom ut för ett par år sedan. Ordet "fladdermus" nämns aldrig. I de fall man hade kunnat förvänta sig det varieras det i stället mellan "bat" och "läderlapp".

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 February 2012 - 13:57

Hjälper ju heller inte att jag inte minns exakt vad hon sade. :)

Mmm. Det är kanske vanligt att saker som notoriskt översattes förr (som bat = fladdermus) får mer kreativa översättningar allt eftersom engelskan blir en mer integrerad del av vår vardag. Jag kan ju uppskatta att iaf "läderlapp" överlevt gränsförskjutningen mellan svenska och engelska. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 February 2012 - 15:24

Trevligt att du gillade filmen XC. :) Jag hade det på känn redan då jag såg den för första gången. Sedan dess så har jag sett om den ett par gånger. Och jag håller med i det som du skriver, bortsett från att jag aldrig har sett filmen dubbad. Än. Men jag kan varmt rekommendera att du ser filmen med originaltal någon gång, för det är ett av dem bästa som jag har hört i en animerad film. I varje fall på senare tid.

Jag kände också att jag ville läsa böckerna. Ingen av dem finns översatt till svenska vad jag vet, men jag skulle inte ha någonting emot att utforska böckerna i original. Om inte annat testa den första boken för att se hur den är. För om filmen är så pass bra, hur bra kan då inte boken vara? Oftast så är ju den bättre än filmen i många fall.

Och du missade väl inte kortfilmen Fur of Flying som fanns som extramaterial på utgåvan? Den har ingenting med denna film att göra, men den var trots allt riktigt kul och snyggt gjord. Tänk på den när du ser om filmen.

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2012 - 17:44

Jo jag gilla den. Så det var extramaterial på dvdn också? :lol: Den rutan läste inte jag längre än till "special features". Skall komma ihåg kortfilmen till nästa gång jag ser filmen. :)

Jag tror det f.n. finns hela 15 böcker i serien. Skulle gärna utforska dem jag med. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)