Jump to content

Photo

Svenska Superhjältar & Namn


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#26 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 25 February 2017 - 16:41

Nämn ett djur som INTE använts som tema på en superhjälte. DO IT! Ge mig ett djurnamn så gör jag en skiss! Men jag varnar er...jag kommer att kontroll-googla det! ;)

 

Parodier är tacksamma mål. Funderar på hur man skulle kunna göra en parodi på Deadpool, Jokern eller Harley Quinn. Göra dem till totalt seriösa superhjältar?

Hört att det finns en massa officiellt påhittade alternativa universum i supergenren, så det kanske redan är gjort...flera gånger dessutom. :P


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#27 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 25 February 2017 - 20:59

Vet att Lutfisken finns som Marvel skurk om jag minns rätt, men finns Sillen? Trollhajen eller Goblin Shark som denheter på engelska. Tror inte den finns som superhjälte eller skurk. DEN KARAKTÄREN TILLHÖR HÄR MED MIG! MOHAHAHA!


Edited by Sret, 25 February 2017 - 21:07.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#28 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 25 February 2017 - 22:38

Hittar ingen murvelskurk som heter "Stockfish" (lutfisk på eng.). Verkar lite "fishy" tycker jag... X)

 

Angående sill så säger Google att det finns en serie som hette "Red Herring" från 2009 kopplad till DC. Osäker om det är titeln på en hjälte eller serien rent allmänt. Verkar baseras på ett "Arkiv-X" koncept.

Men i övrigt verkar ingen vilja heta "The Herring". Borde finnas en del fiskskurkar tycker jag. Någon måste ju slåss mot Aquaman, Nemor och Spongebob i sitt rätta element. :D

 

Trodde först att du hade hittat på ordet trollhaj men den finns tydligen enligt internet, och ful är den! Näshorn och utskjutbar alien-aktig mun. Jösses..!

Tänker spontant klassisk superful superskurkmonster, men en riktigt ful missförstådd hjälte kanske kan funka också (Swamp Thing, Thing, Hulk, etc).


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#29 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 25 February 2017 - 23:06

Fel av mig, det var DC http://dc.wikia.com/...isk_(New_Earth)


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#30 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 26 February 2017 - 15:35

Jösses...Lutfisken har funnits med officiellt alltså. Kapten Surströmming är i gott sällskap. ^_^

 

Min version av Mr Shark blev en korsning mellan Kingpin, Penguin och en tesked Hulk. För övrigt så paxar jag "Den Otrolige Ulk", bara så'ru vet Sret... ;D

 

Goblin%20Shark_skiss_01.png


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#31 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 26 February 2017 - 16:28

Sedan har vi Giant Oarfish, Sillkung på svenska, som jag inte tror finns som karaktär och sedan kan man gå längre tillbaka i världens historia med utdöda arter så som Dunkleosteus. Var tveksam angående Lamprey, men det visade sig finnas en marvel karaktär med det namnet.

 

Nog lättast att hitta oanvända djurnamn i havet har jag märkt.


Edited by Sret, 26 February 2017 - 22:34.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#32 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 27 February 2017 - 16:37

Frågan är om det inte bara går att återanvända vilket djurnamn och tema som helst, med eller utan titeln -mannen/-kvinnan/-pojken/-flickan?

Bara det inte liknar en redan existerande seriefigur. Gör Ekorreflickan eller Järven, men se till att de inte liknar Squirrel Girl eller Wolverine i sin karaktärsdesign (dräkt, utseende, personlighet, krafter, etc).

 

Blir väldigt mycket fisk annars. :)


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#33 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 27 February 2017 - 17:55

Annars så kan man ju köra lösningen med att sätta en färg framför djuret, så som Green Hornet eller the Green Lama som exempel från pulp eran.

EDIT: Eller varför inte sätta ett land framför djuret så det blir som "Ryska Räven" eller Russian Fox, har för mig att det är inte så vanligt men jag har haft fel förr.


Edited by Sret, 27 February 2017 - 19:23.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#34 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 February 2017 - 15:34

Nämn ett djur som INTE använts som tema på en superhjälte. DO IT! Ge mig ett djurnamn så gör jag en skiss! Men jag varnar er...jag kommer att kontroll-googla det! ;)

Ehm... Sumphöna?


 

Parodier är tacksamma mål. Funderar på hur man skulle kunna göra en parodi på Deadpool, Jokern eller Harley Quinn. Göra dem till totalt seriösa superhjältar?
Hört att det finns en massa officiellt påhittade alternativa universum i supergenren, så det kanske redan är gjort...flera gånger dessutom. :P

Deadpool är väl från början en parodi på Deathstroke? Och sedan finns ju varianten Gwenpool som verkar vara någon sorts parodi på Harley Quinn. (Hm... Spidergwen, Gwenpool... Vad blir det härnäst? Gwenom? The Gwenisher? Gween Goblin?)



#35 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 05 March 2017 - 14:14

Annars så kan man ju köra lösningen med att sätta en färg framför djuret, så som Green Hornet eller the Green Lama som exempel från pulp eran.

EDIT: Eller varför inte sätta ett land framför djuret så det blir som "Ryska Räven" eller Russian Fox, har för mig att det är inte så vanligt men jag har haft fel förr.

 

Jo, epitet i kombination med diverse djurnamn ger en stor variationsmöjlighet. Glöm inte heller de klassiska "Den otrolige...", "Den fantastiske...", etc.

 

Och så kan man kombinera flera epitet också, som t.ex. "Den förunderlige norska blå valrosspojken"! Fast då börjar det kännas mer som  en parodi...

 

 

 

Nämn ett djur som INTE använts som tema på en superhjälte. DO IT! Ge mig ett djurnamn så gör jag en skiss! Men jag varnar er...jag kommer att kontroll-googla det! ;)

Ehm... Sumphöna?

 

Sumphoumlnan_skiss_01.png

 

Parodier är tacksamma mål. Funderar på hur man skulle kunna göra en parodi på Deadpool, Jokern eller Harley Quinn. Göra dem till totalt seriösa superhjältar?
Hört att det finns en massa officiellt påhittade alternativa universum i supergenren, så det kanske redan är gjort...flera gånger dessutom. :P

Deadpool är väl från början en parodi på Deathstroke? Och sedan finns ju varianten Gwenpool som verkar vara någon sorts parodi på Harley Quinn. (Hm... Spidergwen, Gwenpool... Vad blir det härnäst? Gwenom? The Gwenisher? Gween Goblin?)

 

 

Känner igen tanken bakom Deadpool, men Gewnpool hade jag missat helt, så det var upplysande! Glöm inte Gwen Hornet och Gwen Lama, för att peta in några av Srets förslag.

 

Fördelen med parodier är väl att de inte bara ska vara roligare för att de är just parodier, utan att de faktiskt blir roligare att läsa bara för att de är fristående serier som därför ger skaparna mer frihet med det mesta. Det brukar ju oftast generera bäst resultat. :)


Edited by Göta Lejon, 05 March 2017 - 14:15.

Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#36 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 March 2017 - 12:47

Sumphoumlnan_skiss_01.png

Yeah!! När kommer fullängdaren?


 

Fördelen med parodier är väl att de inte bara ska vara roligare för att de är just parodier, utan att de faktiskt blir roligare att läsa bara för att de är fristående serier som därför ger skaparna mer frihet med det mesta. Det brukar ju oftast generera bäst resultat. :)

Det finns ju en massa olika typer av parodier. En del är samma sak som förlagan fast med så mycket flams som möjligt tillagt. Andra är mer subtila. Ja, och så finns ju parodierna som utvecklas till något helt annat. När jag, som alla andra, fastnade för ninjasköldpaddor i min barndom, hade jag ingen aning om att det var fråga om en parodi. Eller rättare sagt ett barnprogram baserat på en parodi. Sedan finns ju typ antiparodier med, vilket kanske senare varianter av Captain Marvel / Shazam får ses som ett exempel på. Från början var den ju alltså väldigt whimsy, men vid något tillfälle ville man göra den mer seriös, så den stämmer bättre överens med resten av DC-repertoaren.



#37 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 16 March 2017 - 19:58

 

Sumphoumlnan_skiss_01.png

Yeah!! När kommer fullängdaren?
 

 

 

Kan väl inte vara så svårt eller hur?


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.