Jump to content

Photo

Därför vill jag se en remake på Tinatic


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 07 October 2017 - 22:18

Filmen sen 1997 var långsam och seg och var som en romantisk film som inte hade sitt syfte att fokusera sig på själva katastrofen. Hade man inte haft så mycket romantik och massa onödiga relationsscener så hade Titanic kört på isberget avsevärt tidigare i filmen och längre tid på katastrofen

 

Det tar cirka en timme och 30 tills Titanic kör på isberget. Inte undra på hur dötrist film det blir med så lång tid med romantiska scener bla bla och massa tjafs.

 

Det är därför en remake behövs som berättar om katastrofen på ett neutralt sett, att skildra folket av vare sig mer eller mindre betydelse. Katastrofen ska ta mer tid än inledning tills det händer. Film kan ta tre timmar men här fokusera det sig hur bemanningen reagerar och man får se inblickar överallt om folk.

 

Filmen ska typ ha samma scener som filmen Poseidon 2006 som inte har så laddade relationer om några.


Edited by Supertreck, 07 October 2017 - 22:19.


#2 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 October 2017 - 05:53

Men är det verkligen en remake du vill ha? Är det inte snarare en ny film, helt oberoende av tidigare diton, vars handling bygger på samma historiska händelse?



#3 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 08 October 2017 - 11:46

Men är det verkligen en remake du vill ha? Är det inte snarare en ny film, helt oberoende av tidigare diton, vars handling bygger på samma historiska händelse?

 

Vad kallas det då för oavsett innehållet så finns det  tidigare filmer så kan det ju inte anses som nåt nytt, och det gemensamma ju om katastrofen. Gör man en annorlunda stol så är det ju inte en ny uppfinning


Edited by Supertreck, 08 October 2017 - 11:49.


#4 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 08 October 2017 - 19:31

Ja håller med, Bort med massa romantikdravel och lägg mer tid på katastrofen. 1 och 30 min det är alldeles för lång tid tills båten kör på isberget, det är så långt tid filmer i genomsnitt är på.  I filmen Skyskrapan brinner (1974) så upptäcks röken i övervakningskameran efter 35 minuter, så drar allt igång med brandkåren så börjar hela spektaklet. Filmen är på 2 timmar och 45 minuter

 

Poseidon (2006) så kommer den stora vågen efter 15 minuter. Filmen är på 1 timme och 38 minuter

 

Så kan hur tänker regissören att det är ansenligt att behöva ta 1 timme och 30 min tills Titanic kör på isberget 



#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 October 2017 - 09:12

 

Men är det verkligen en remake du vill ha? Är det inte snarare en ny film, helt oberoende av tidigare diton, vars handling bygger på samma historiska händelse?

 

Vad kallas det då för oavsett innehållet så finns det  tidigare filmer så kan det ju inte anses som nåt nytt, och det gemensamma ju om katastrofen. Gör man en annorlunda stol så är det ju inte en ny uppfinning

 

Det beror på hur annorlunda stolen är och på vilket sätt. Men oavsett vilket skulle det mycket till för att jag skulle kalla en stol för en remake på en tidigare stol.

 

En film är en remake på en annan film om den är baserad på filmen. Inte om den är baserad på samma sak som filmen. Men ibland kan det får all del vara osäkert var gränsen går.

 

Jag vet inte om det finns något ord för förhållandet mellan två verk som handlar om samma sak. I vissa fall kan man använda ordet nyfilmatisering. Men då uppfattar jag det som att det är fråga om en film som bygger på exempelvis en bok, och inte på en historisk händelse (men där emot möjligen på en bok om en historisk händelse). Så det passar kanske inte riktigt i det här fallet.

 

Men i alla fall så är det kanske mest ord jag hänger upp mig på nu. Du verkar ju mena vad jag förstod det som att du menade.

 

Och ska jag tycka något om den saken, så... Helt okej om någon vill göra en ny film om Titanic. Har ju gjorts flera tidigare, och lär väl komma fler lite då och då. Ingen har ju ensamrätt på historien. Och det finns väl alltid någon ny vinkel man kan använda. Om den är tillräckligt ny för att det ska bli intressant får man väl se.

 

Men poängen med att det dröjer ett tag innan olyckan händer, är väl att man ska ha lärt känna figurerna väl nog för att bry sig om vad som händer med dem.



#6 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 10 October 2017 - 16:15

Den Gröne Hämnaren

 

Titanic (1997 är en romantisk film som bygger på en gammal tant som få se en teckning på sig själv på TV och hör av sig till teamet. Sen kommer till dykarbåten så börjar allt när hon berättar som filmen bygger på.  Filmen är inte en katastroffilm såsom Poseidon (2006),  Jordbävningen (1974) Skyskrapan brinner (1974) Day after tomorrow (2004)  10.5 (2004) Armageddon (1998) Deep inpackt (1998)  2012 (2009)

 

Just därför bör en ny film göras där katastrofen ska vara huvudhandlingen precis som andra katastroffilmer



#7 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 22 November 2017 - 23:42

Finns det inte nån här som vill se en Titanic som en dramafilm som fokuserar sig på katastrofen. Tydligen som verkar folk föredra romantik framför övriga katastroffilmer som inte är massa romantik.

 

Men då ställer jag motfrågan.

Varför vill ni inte se en Titanic-film i samma klass om Poseidon, Armageddon , The Day After Tomorrow?

 

Titanic kan ju inte hamna i samma kategori som övriga katastroffilmer, i Titanic tar det 1 timme 30 min tills isberget kommer, det är väl därför folk inte tar upp Titanic när katastroffilmer diskuteras.



#8 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 26 April 2019 - 15:36

Ännu en anledning till en ny film när man har upptäckt i anteckningar att en stor brand hade satt igång i kolförrådet när Titanic lämnade hamnen. De fick skyffla in det brinnande kolet i hast mer än vad pannan tål, på grund av det så blev skrovet skadat som tappat sin tålighet

 

Enligt anteckningar så fuskade man med sämre material.

 

Den tidigare båten Olympic var lika tunn som har kraschat men fick ett stort hål högre upp.men överlevde. Så det är ju ingen överraskning  när det nästan gick lika illa för Olympic, 1935 så blev båten nedmonterad.

 

Men Olympic fanns inte med i filmen som var klar 1911. som var lika stor. Två bolag slogs ihop senare som byggde Titanic. Enligt anteckningar så hette några garantigruppen  som endast hade tillgång till vissa saker. Garantigruppen var med på Titanic och alla omkom.

 

Telegrafen som hade sagt sluta skicka massa meddelande till folk så hade telegrafen på andra änden gått där ifrån. Så förklarar det att de tog så lång tid tills den tragiska nyheten kom.

 

Men Titanic 1997 var romantik och olyckan var bara arbetsmiljön. En massa faktorer är missade


Edited by Supertreck, 26 April 2019 - 16:08.


#9 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 28 April 2019 - 22:42

Jo jag håller med

 

En sån sak kan man ju inte missa att kolförrådet brann när Titanic lämnade hamnen. Folk i ugnsrummet måste skyffla in brinnande kol i hast så pannan överhettas, en sån sak kan  ju folk inte hålla tyst om.

 

Så James Camerons film är en påhittad romantisk saga på en tragisk olycka. Det är så många faktorer som utelämnas efter alla nya upptäckter om Titanic. Självklart så behövs en ny film som tar med allt som dokumentärer tar upp.

 

Så hur kan folk tycka att filmen är bra efter alla nya saker som dokumentärer tar upp?