Jump to content

Photo

Arrival of a Train at La Ciotat (Lumière Brothers klassiker från 1896, nu i 4K HD!)


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 February 2020 - 21:41

För många år sedan så diskuterade vi världens första film (Roundhay Garden Scene (1888) här på forumet (i en tråd jag har sökt efter men inte kan hitta) och där skämtade vi bla. om att de borde typ släppa en HD version av filmen. Nu är det här inte samma film och den är lite nyare (8 år) men ändå rätt otroligt. Det är verkligen en fantastisk känsla att se 1800-talet i HD!
Han som har lyckats göra det här har använt sig av artificiellt neuronnät.
 

Edited by Crusader, 14 March 2020 - 02:19.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 February 2020 - 11:28

Håller med om att det är grymt häftigt vad de lyckats åstadkomma. Därmed inte sagt att originalet inte håller måttet. Sett till sin ålder är ju detaljåtergivningen i originalkällan fantastisk.
 
Den färglagda versionen är rätt cool den med:

 
Originalvideon


BTW Cruz, din sista länk är trasig. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 February 2020 - 08:41

Peter Jackson gjorde ju rätt nyligen They shall not grow old med samma teknik, om första världskriget. Den är ju också ljudlagd, efter vad man antagit att de kan ha sagt med läppläsning(!). Fantastisk film!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 February 2020 - 13:37

Har inte hunnit se den än, men den står på listan. Hört från andra att den skall vara imponerande. :) 


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 March 2020 - 02:18

Håller med om att det är grymt häftigt vad de lyckats åstadkomma. Därmed inte sagt att originalet inte håller måttet. Sett till sin ålder är ju detaljåtergivningen i originalkällan fantastisk.
 
Den färglagda versionen är rätt cool den med:

 
Originalvideon


BTW Cruz, din sista länk är trasig. :)


Jag minns tyvärr inte var jag läste om det. Tack för att du la upp originalet. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif