Jump to content

Photo

Nummer 19, version 2, och lite om framtiden


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 February 2020 - 12:58

I väntan på svar från nuvarande redaktörer tänkte jag presentera min vision för nummer 19 ifall det visar sig att materialet inte går att ordna fram.

 

Nummer 19 trycks på Ka-blam och blir 100 sidor. Temaidén stryks. Målet är att det ska vara här i Sverige i oktober

Innehållet blir några av följande (beroende på medskapares viljor):

 

Nordens Stjärnor - I mörkret, 6 sidor (andra färdiga avsnitt kan läggas till vid behov)

Golden Gang (svartvitt, på svenska) - Slutet på slutet av slutet, 22 sidor (andra färdiga avsnitt kan läggas till vid behov)

X-Spendable Ninjas Man, 6 sidor

Syskongräl, 10 sidor

Avslöjad, 13 sidor

Folkets vilja, 48 sidor

Mordet i bunkern, 31-33 sidor

Förgöraren epilog

 

 

Om det som är helt klart kan fås fram så används så mycket som möjligt av materialet. Det som inte är klart får komma i ett framtida nummer när det är klart. Numret blir ändå 100 sidor och vad som kommer extra beror på sidoutrymmet.

 

 

Nummer 20 blir som alltid planerat i färg, åtminstone 100 sidor. Min tanke är, beroende på vad folk föredrar att antingen ha ett nummer per år på 200 sidor, eller 2 på 100 sidor. Målet är att ett nummer alltid ska vara klart till SPX.

 



#2 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 February 2020 - 11:17

Här är min agenda för första redaktionsmötet. Läs gärna och tyck till/kommentera om vad som ser bra ut och vad som ser dåligt ut.

 

Agenda för redaktionsmöte

 

Intresseförfrågningar
Skicka ut intresseförfrågan om nummer 20 och framåt till alla tidigare medarbetare.
Daniel Thollin
Anders Vegh Blidlöv
Dan Degerman
Fredrik Jelcander
Edin Bellanius
Sibylle Ringstad
Björn Sandberg
Teddy Sandberg
Rasmus Ramö Streith
Patrick Liu
Fredrik Rydén
Martin Wikner
Pär Östman
Mario Toro
Sebastian Sandberg
Anna-Karin Bergkvist
Max Jensen
Gustav Lord
Thomas Eliasson
Alex Cieluch
Mattias Bengtsson
Viktor Mathiesen
Martin Rebas
Johan Wendesten
Alexander Christiansson
Tobias Hofling
Dan Sjöström
Elin Hjulström
Johan Ragnarsson
Sean Keller
Daniel Olsén
Daniel Lennéer
Mikael Bergkvist
Elof Johansson
Per Löfgren
Olov Redmalm
Cayza Svedlund
Jonas Lidström Isegrim
Simon Petersen
Fredrik Andersson

 

Skicka ut intresseförfrågan om nummer 20 och framåt till alla intressanta serieskapare i Sverige. (Denna lista ska fyllas på med förslag.)
Peter Bergting
Michael Gulbrandsen
Ola Skogäng
Aurora Waldenhag
Lina Neidenstam
Lisa Medin
Jonas Darnell
Maria & Tony Cronstam
Jenny McPenny
Mirjam Löfgren
Johanna Andersson
Martin Kellerman
Oscar Hjelmgren
Mikael Sol
Christopher Saar
Devina

 

Skicka ut intresseförfrågan om nummer 20 och framåt till alla som postat på forumet men inte faller in i de andra två kategorierna.

Tillgängliga serier för publikation
GG 1-9 (måste översättas, 140 sidor ca)
NS-serier 11st, + ca 10 sidor skämtserier, ungefär 180 sidor
Syskongräl 10 sidor
Avslöjad 13 sidor
X-spendable Ninjas-Man 4 sidor
En annan tid  färgserie för nummer 20
Skuggornas Torn
Monster av Simon Petersen
Förgöraren - epilog 14 sidor
Lost cause, 8 sidor
Ångestmannen?
Vad mer finns?
Totalt ca 410 sidor
Folkets vilja 48 sidor, om Fredrik Jelcander vill att vi publicerar den. Upplagd som 2 delar.

Utgivning
Vad är bäst ur ekonomiskt perspektiv, arbete, och läsarupplevelse? 1-4 nummer per år.
Kostnader per enskilt nummer blir i $ 11.51 (100s, färg), $ 5.03 (100s, svartvitt), $ 3.92 (52s, färg) och $ 2.27 (52s, svartvitt).
(Trycka alla nummer samtidigt, eller 2 och 2?)

Ekonomi
Per 100 tryckta exemplar av ett nummer täcka ca 8700kr (Om det är 100 sidor i svartvitt).
(Tryck (ca 5000), frakt (ca 500), tull (ca 450), moms (ca 5), 2 tor resor och övernattning (ca1800), medarbetarex (ca 500), postning (ca 100), pliktex (ca 250), recensionsex (ca50)).
Målet är att gå plus, minus, noll. Vid överskott, lotta ut album/nummer till Patreon? Betala mat för de som är på konventen? Slant till skapare för att köpa material?
Patreon
(15kr/mån ger: 1 ex av ett nummer per 6 mån, köpa tidigare ex till självkostnadspris, köpa album till självkostnadspris, namn i tidning, teckningslotteri? mer?)
Nuvarande pengar?

Försäljning
Vilka seriebutiker finns? Ska vi subventionera priset för exponering? Skicka nummer 19 gratis för att få ut den till fler?
Webshop (albumen?) Kan/bör vi ha en egen?
Indyplanet (översätta? enbart digitalt? Bara som en liten extra inkomstsström, serierna istf numren? Eller nummer med oavslutade serier bortplockade?)
Digitalisera alla nummer äldre än 2 år. Gratis eller liten slant? Eller lika mycket som tryckta?
Hur många seriemässor och liknande finns det? Vilka vill vi närvara på? (I ekonomidelen har jag räknat med resa, mat och husrum för 1 person per mässa och 2 mässor.)
Hur mycket har vi sålt tidigare? Hur spelar det in i vår ekonomi?

Marknadsföring
Forum (SSS egna, Serieforum, kolla om det finns andra serie- eller skaparforum där det passar. Om vi gör en engelsk översättning Penciljack, Digital Webbing med flera (kolla upp exakt vilka som finns)
Facebook (sköts väl nu, bara synka att det som kommer upp på andra plattformar även kommer upp här och tvärt om)
Instagram (Uppdatera när nya bilder kommer upp på forumet, och vid nya nummer)
Deviantart (Som ovan)
Youtube (Presentera tidningen, skaparna, serierna och ha videos för de saker som riktlinjerna tar upp, previews på nummer)
B&B (Reklam, recensionsex)
Finns det andra bra ställen? Finns det bra seriebloggar exempelvis?
Uppmärksamma våra skapares övriga verk som 1000 ögon osv.

Sidomerch
Något för webshop och konvent, mål att få in mer pengar.
T-shirts (viktigt med snygga designer så att man vill bära dem, kan ju även trycka väldigt reklamiga dito för oss att bära när vi är på platser för SSS skull)
Muggar (Man kan ju aldrig få för många muggar.
Kolla av om det är nåt annat som folk vill ha

Sidoskrifter
Nordens Stjärnor (albumutgivning med runt 160-170 sidor) Vol 2 2020, Vol 3 eventuellt 2023 beroende på takt, färg)
Annexion (album med Ut ur tunneln och in i mörkret, Spring för livet, Mordet i bunkern, Folkets Vilja, ca 134 sidor, svartvit. Med Fredrik Jelcanders tillåtelse och input.)
Golden Gang (albumutgivning med 200 sidor per album), Volym 1 reviderad engelsk 2021, svensk 2022 (eller efter att de gått färdigt i SSS), Volym 2 engelsk 2022, svensk okänt)
Förgöraren (totalt med de serier som leder in till mini-serien Förgöraren 395 sidor, i färdig form ca 440 sidor. Svartvit, bör färgläggas? Delas upp i 2 delar?)
Guide till SSS multiversum (Är det intressant eller är det bara jeppar som jag som gillar sånt?)

Serieskaparregler
Fortsätta tidigare verk/avsluta dem innan mer publiceras av samma skapare (Från nu, men gärna uppföljningar på Endeavour, Silverhöken, Johnny Mörk, Avatar, Revolution, Superkillen, Katt, G19)

Prioserier
Detta är serier som jag personligen gillat och som jag tycker att vi ska försöka få fler delar av.
Ärrvålnaden
Law for Hire
List & Styrka
Annexion (Folkets vilja, Mordet i bunkern)
Virtus
G-19

Redaktion
Möten, 1ggr/mån
Rollfördelning Chefredaktör, webbuppdatering (facebook, instagram, deviantart, forumet, serieform), talangkontakt, ekonomiansvarig, layout, tiffning, beställningar, merchandise
Transparans. Diskutera på forumet vad folk vill se och inte.
Månatlig post efter redaktionsmötena och övriga poster när nåt intressant hänt/händer.

Redaktionellt material
Vad ska vara kvar och vad ska bort?
Ledare
Innehållsförteckning (Bort)
Skapartips (Bort, på hemsidan istället)
Skaparpresentation (Bort, på hemsidan istället)
Intervjuer (Bort)
I kommande nummer (Bort)
Greven talar (Bort)
Butiksguiden (Bort, på hemsidan istället om inte butikerna önskar annat)

Serier under produktion
GG 10-18
Mordet i bunkern 27/33 (Annexion)
Vitt är det nya svart 2/20 (NS)
Död 2/20 (NS)
Terror 1/15 (NS)
London 1/6 (NS)
Skräckserie från CBR 3
Grevens julsaga (Inte NS greve)
Jeanne Nocturnes juldikt

Nummer 19 förslag med kursiva titlar som möjligheter
Omsl 1
Ledarsida 1
Ka-Blareklam 1
Förgöraren epilog 14 sidor
I mörkret 6-7
Golden Gang del 1 22  del 2  15 del 3  10
Disco inferno 8 sidor
Olja i diamant  9 sidor
X-Spendable Ninjas Man 4
Grevens julsaga 5
Folkets Vilja 24-48

Baksida 1

 

Nummer 20
En annan tid 8s
Golden Gang del 2, 17s, 3, 17s,  4, 13s
Fritt fall 8s
Smugglarna, Monstermakaren, Det spökar, Stolt i NY, Jagad jägare eller Dedrups dårskap

 

52-sidorsalternativet
Nummer 19 (okt 2020)
Omslag, ledare, reklamsida, baksida 4
Förgöraren epilog 14s
Golden Gang 1, 22s
I mörkret 7s
+5

 

Nummer 20 (bör vara tjockare?) (jan 2021
Omslag, ledare, reklamsida, baksida 4
Golden Gang del 2, 15s
Olja i diamant 9s
En annan tid 8s
+16

Nummer 21 (apr 2021
Omslag, ledare, reklamsida, baksida 4
Golden Gang del 3, 10 s
Disco inferno 8
Fritt fall 8
+22

 

Nummer 22 (jul 2021
Omslag, ledare, reklamsida, baksida 4
Golden Gang del 4, 17s
Kalabalik i Kebnekaise 14

 

(Framtiden)
Okt 23 (GG 5, NS 12
2022: 24-27 (GG6-9, NS 13-16)
2023: 28-31 (GG 10-13, NS 17-20) (GG, ännu ej färdiga, komplett manus till 15, 20 är sista färdiga)
2024: 32-35 (GG 14-17, NS 21-24) 20-årsjubileum
GG (9), NS (18)

 

Andra detaljer
Enhetligare design för omslagen?
Vilken logo ska vi köra på?



#3 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 February 2020 - 13:20

Jag tänker erbjuda mig att vara redaktör i år om andra redaktörer vill ha mig.

Engagemang uppmuntras givetvis.
 

 

Målet är att att få ut nummer 19 och ha nummer 20 klart till Stockholms seriemässa 2021.

Och det är onekligen en fin ambition. Vore kanske väl optimistiskt att sikta på att ha något klart till årets SIS.
 

 

I väntan på svar från nuvarande redaktörer tänkte jag presentera min vision för nummer 19 ifall det visar sig att materialet inte går att ordna fram.

Bra grej. Då har vi något att reagera på.
 
 
 

Nummer 19 trycks på Ka-blam

Varför Ka-Blam! och inte LaserTryck?
 
 
 

och blir 100 sidor.

Den senaste sidplaneringen säger 84 sidor, och redan där tror jag det blir det tjockaste numret hittills. Men man kan förstås tänka om om man tycker att det finns skäl till det.
 

 

Temaidén stryks.

Jag genomdriver ju gärna temanumret när vi nu kommit så långt som vi har med det. Men tror du att det går fortare att börja från början med ett temalöst nummer än att göra klart temanumret (vilket det kanske eller kanske inte gör) så kan det förstås vara en idé att köra #19 utan tema, och spara skräcktemat till exempelvis #21. För min del har det inte varit en nödvändigthet att skräcktemat ska vara i just #19. Av ett antal anledningar vore det för all del fint att få det pågående numret avklarat först. Men om det leder till att det inte kommer ut något nummer alls är det förstås ett sämre alternativ. 
 

 

Målet är att det ska vara här i Sverige i oktober

Låter väl som ett bra mål kanske. Har du någon särskild mässa eller något sådant i sikte? Om inte annat ger det ju några månaders marginal inför nästa SIS.
 

 

Innehållet blir några av följande (beroende på medskapares viljor):
 
Nordens Stjärnor - I mörkret, 6 sidor (andra färdiga avsnitt kan läggas till vid behov)
Golden Gang (svartvitt, på svenska) - Slutet på slutet av slutet, 22 sidor (andra färdiga avsnitt kan läggas till vid behov)
X-Spendable Ninjas Man, 6 sidor
Syskongräl, 10 sidor
Avslöjad, 13 sidor
Folkets vilja, 48 sidor
Mordet i bunkern, 31-33 sidor
Förgöraren epilog

Innan jag kommenterar i vilken mån jag anser dessa titlar platsa i numret... Kan du berätta något om dem? En del av dem har jag ju koll på, men en del av dem känner jag inte igen alls.

 
 
 

Om det som är helt klart kan fås fram så används så mycket som möjligt av materialet. Det som inte är klart får komma i ett framtida nummer när det är klart. Numret blir ändå 100 sidor och vad som kommer extra beror på sidoutrymmet.

Till att börja med kan jag ju redogöra för den rådande planeringen av #19.
 
Serier:

  • Skyttegraven av Viktor Matiesen
  • The End av Simon Petersen
  • Skuggornas fort av Jan Hoff
  • Magikonsult: Bäckahästen av Magic Frigren
  • Ivan Monsterjägare av Daniel Lenneér
  • Förgöraren: epilog av Sebastian Sandberg
  • Nordens Stjärnor: I mörkret av Daniel Schenström

Skyttegraven och Magikonsult ska absolut vara med just i skräcknumret, eftersom Berättaren är med i båda. Berättaren i sällskap av Napoleon Cross presenterar ju även I mörkret. Vill man kasta om saker kan man förstås ändra texten i den presentationen, men någon skräckbetonad NS-serie ska förstås finnas med i skräcknumret.
Ivan Monsterjägare ska också vara med i skräcknumret, tycker jag. Det finns det flera argument för. Ett är att det finns andra Lenneér-serier som det är lätt att peta in i övriga nummer. Framför allt då Ångestmannen.

Förgöraren ska vara med i #19 oavsett tema.

The End och Skuggornas fort kan väl båda fungera i skräcknumret, men det kan kanske diskuteras om de gör sig lika bra eller bättre i ett annat nummer.
 

Övrigt:

  • Ledare. Viktor och Sebastian skrev var sin text som någon sorts hej då. Lämpligen används de i #19, oavsett övrigt innehåll. Ska dock inspektera dem och se om något blir konstigt i ändrat sammanhang.
  • Intervju. Andreas Eriksson är intervjuad med tanke på skräcknumret. Men säger vi att #19 inte är skräcknummer så får den intervjun vara med ändå, säger jag. Vi kan ju hitta någon annan skräckrelaterad person att intervju till ett eventuellt senare skräcknummer.
  • Tävling. Jag kom överens med Andreas att ha med en dylandogtävling i tidningen. Den kan vi ju lämpligen köra i samma nummer som intervjun. Oavsett om det är ett skräcknummer eller inte så kan det nog vara värt att uppdatera budet om vilket dylandogalbum det är man kan vinna. Men det får vi snacka med Andreas om när vi har kommit så långt att publicering av tidningen är inom synhåll.
  • Reklam. Några sidor sådant är inplanerade. I något fall är det dock så länge sedan jag kom överens med reklamköparen om saken att det nog är en god idé att försäkra sig om att det fortfarande är aktuellt innan vi trycker annonsen.
  • Berättaren. Berättaren leder liksom läsaren genom hela skräcknumret. Hen dyker inte upp mellan varje serie, men återkommer då och då. Ibland för att presentera information om Svenska Superserier och så. Det greppet hör ju alltså då just till skräcknumret.
  • Kommande nummer. En sådan sida finns och Berättaren syns till på den i ett hörn. Verkar den i övrigt relevant för ett temalöst nummer kan Berättaren förstås bytas ut.
  • Tidigare nummer/ butiksguide. Håkan gav sig på att göra en liten serie med Berättaren för att få med den här avdelningen. Den behöver nog pusslas om lite, och den passar väl ändå bara just i skräcknumret. Så för ett temalöst nummer får det göras nytt sådant.
  • Skaparpresentationer. Presenterar alla som medverkar i tidningen eller bara dem som inte varit med tidigare, beroende på hur man föredrar det. Det fanns en ambitiös tanke om att Berättaren skulle promenera förbi alla medverkande, men senast vi pratade om saken var vi inne på att köra ett simplare upplägg. Denna sida är alltså ogjord och blir hur som helst annorlunda i varje nummer. Även om man i viss mån kanske kan återanvända layout.
  • Bidra med serier! En sida som inte är gjord men som jag gärna ville ha med i mån av plats. Information till den som är intresserad av att bidra med innehåll till tidningen.
  • Annonsera! En sida som inte heller är gjord men som jag också gärna ville ha med i mån av plats. Information till den som vill ha reklam i tidningen.

 

Förresten så har vi också fått in några andra serier som vi inte tänkte ha med just i skräcknumret, men kanske i något kommande.

 

 

 

Nummer 20 blir som alltid planerat i färg, åtminstone 100 sidor. Min tanke är, beroende på vad folk föredrar att antingen ha ett nummer per år på 200 sidor, eller 2 på 100 sidor. Målet är att ett nummer alltid ska vara klart till SPX.

Ja, det vore en tydlig fördel att ge ut minst ett nummer om året. Kan vara värt att fundera över om ett nummer per år rentav är den lagomaste frekvensen eller om det vore bättre med fler. Och vilken som är den optimala tjockleken är också lönt att klura på. Vill folk helst ha en tjockare och dyrare tidning eller en tunnare och billigare? Var hittar vi den optimala kompromissen?



#4 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 February 2020 - 16:20

Jag är inte lika skillad som DGH när det gäller att använda citatfunktionen så jag tar relevanta svar på detta sätt istället:

 

Engagemang uppmuntras. 

Trevligt.


Och det är onekligen en fin ambition. Vore kanske väl optimistiskt att sikta på att ha något klart till årets SIS.

Jag tror att om inte nåt kommit ut på 5 år så är det väldigt ambitiöst att få ut något till dess. Men inte omöjligt. Den som är ansvarig för beställningar hos Ka-blam (eller alternativt tryckställe) får kolla upp inlämningsdatum, och när vi behöver ha tidningarna för att få med dem till SIS. Jag är på att ta tag i det som behövs om tiden är rimlig.

 

Varför Ka-Blam! och inte LaserTryck?
Detta ifall det skulle vissa sig att ingen av nuvarande redaktörer skulle vilja fortsätta arbeta. Har ett provtryck gjorts hos LaserTryck så man kan kolla att det är ungefär som SSS tidigare leverantörer? Har ni kollat format för filer, hur filerna måste anpassas för deras tryckeri? Priset verkar iaf överlägset på LaserTryck. Ungefär 10 dagars från beställning till postande.
 

Den senaste sidplaneringen säger 84 sidor, och redan där tror jag det blir det tjockaste numret hittills. Men man kan förstås tänka om om man tycker att det finns skäl till det.
Den stora grejen är den mängd material som finns tillgängligt idag. Om man sätter en takt på 2 nummer per år, med 84 sidor, så är vi ikapp om 4 nummer och 2 år. (Inte inräknat nummer 19, Annexion, det ni har inne som inte jag känner till, och det som skapas under dessa 2 år.)

 

Jag genomdriver ju gärna temanumret när vi nu kommit så långt som vi har med det. Men tror du att det går fortare att börja från början med ett temalöst nummer än att göra klart temanumret (vilket det kanske eller kanske inte gör) så kan det förstås vara en idé att köra #19 utan tema, och spara skräcktemat till exempelvis #21. För min del har det inte varit en nödvändigthet att skräcktemat ska vara i just #19. Av ett antal anledningar vore det för all del fint att få det pågående numret avklarat först. Men om det leder till att det inte kommer ut något nummer alls är det förstås ett sämre alternativ. 
Om det är hyffsat klart finns det ingen anledning att slopa temat. Temat skulle slopas ifall tidigare redaktörer hoppat av och jag inte fick tag på materialet.

 

Låter väl som ett bra mål kanske. Har du någon särskild mässa eller något sådant i sikte? Om inte annat ger det ju några månaders marginal inför nästa SIS.
Nej. Det är en grej som jag behöver kolla upp. Målet med oktober är för att jag skulle hinna få ihop allt om jag var tvungen att fixa allt själv och om man satsar på 2 nummer per år, så det blir ungefär ett halvår mellan varje nummer. Men mängden nummer känns som den bäst ställs till konsumenter, här och på Serieforum.



 

Innehållet blir några av följande (beroende på medskapares viljor):
 
Nordens Stjärnor - I mörkret, 6 sidor (andra färdiga avsnitt kan läggas till vid behov)
Golden Gang (svartvitt, på svenska) - Slutet på slutet av slutet, 22 sidor (andra färdiga avsnitt kan läggas till vid behov)
X-Spendable Ninjas Man, 6 sidor
Syskongräl, 10 sidor
Avslöjad, 13 sidor
Folkets vilja, 48 sidor
Mordet i bunkern, 31-33 sidor
Förgöraren epilog

Innan jag kommenterar i vilken mån jag anser dessa titlar platsa i numret... Kan du berätta något om dem? En del av dem har jag ju koll på, men en del av dem känner jag inte igen alls.

Det borde vara de här: X-Spendable Ninjas Man, 4 sidor, Syskongräl, 10 sidor och Avslöjad, 13 sidor som du inte har koll på. Den första är en avslutad humorserie där nämnda man tar hand om en grupp ninjas innan han själv råkar illa ut. Den är tushad och klar och behöver textas och formatteras. Manus och bild är mina. (Obs, notera det korrigerade sidantalet.) Syskongräl är en avslutad serie med humoristisk ton av Anders Végh Blidlöv. Den behöver formatteras. Avslöjad är en avslutad serie med humor i som handlar om TV-programmet Avslöjad som tar en titt på superpersoners liv. Bl.a. Kookaburran och Major Gripen dyker upp. Av Gustaf Lord.
 
 

Till att börja med kan jag ju redogöra för den rådande planeringen av #19.
 
Serier:

  • Skyttegraven av Viktor Matiesen
  • The End av Simon Petersen
  • Skuggornas fort av Jan Hoff
  • Magikonsult: Bäckahästen av Magic Frigren
  • Ivan Monsterjägare av Daniel Lenneér
  • Förgöraren: epilog av Sebastian Sandberg
  • Nordens Stjärnor: I mörkret av Daniel Schenström

Skyttegraven och Magikonsult ska absolut vara med just i skräcknumret, eftersom Berättaren är med i båda. Berättaren i sällskap av Napoleon Cross presenterar ju även I mörkret. Vill man kasta om saker kan man förstås ändra texten i den presentationen, men någon skräckbetonad NS-serie ska förstås finnas med i skräcknumret.
Ivan Monsterjägare ska också vara med i skräcknumret, tycker jag. Det finns det flera argument för. Ett är att det finns andra Lenneér-serier som det är lätt att peta in i övriga nummer. Framför allt då Ångestmannen.

Förgöraren ska vara med i #19 oavsett tema.

The End och Skuggornas fort kan väl båda fungera i skräcknumret, men det kan kanske diskuteras om de gör sig lika bra eller bättre i ett annat nummer.
 

Övrigt:

  • Ledare. Viktor och Sebastian skrev var sin text som någon sorts hej då. Lämpligen används de i #19, oavsett övrigt innehåll. Ska dock inspektera dem och se om något blir konstigt i ändrat sammanhang.
  • Intervju. Andreas Eriksson är intervjuad med tanke på skräcknumret. Men säger vi att #19 inte är skräcknummer så får den intervjun vara med ändå, säger jag. Vi kan ju hitta någon annan skräckrelaterad person att intervju till ett eventuellt senare skräcknummer.
  • Tävling. Jag kom överens med Andreas att ha med en dylandogtävling i tidningen. Den kan vi ju lämpligen köra i samma nummer som intervjun. Oavsett om det är ett skräcknummer eller inte så kan det nog vara värt att uppdatera budet om vilket dylandogalbum det är man kan vinna. Men det får vi snacka med Andreas om när vi har kommit så långt att publicering av tidningen är inom synhåll.
  • Reklam. Några sidor sådant är inplanerade. I något fall är det dock så länge sedan jag kom överens med reklamköparen om saken att det nog är en god idé att försäkra sig om att det fortfarande är aktuellt innan vi trycker annonsen.
  • Berättaren. Berättaren leder liksom läsaren genom hela skräcknumret. Hen dyker inte upp mellan varje serie, men återkommer då och då. Ibland för att presentera information om Svenska Superserier och så. Det greppet hör ju alltså då just till skräcknumret.
  • Kommande nummer. En sådan sida finns och Berättaren syns till på den i ett hörn. Verkar den i övrigt relevant för ett temalöst nummer kan Berättaren förstås bytas ut.
  • Tidigare nummer/ butiksguide. Håkan gav sig på att göra en liten serie med Berättaren för att få med den här avdelningen. Den behöver nog pusslas om lite, och den passar väl ändå bara just i skräcknumret. Så för ett temalöst nummer får det göras nytt sådant.
  • Skaparpresentationer. Presenterar alla som medverkar i tidningen eller bara dem som inte varit med tidigare, beroende på hur man föredrar det. Det fanns en ambitiös tanke om att Berättaren skulle promenera förbi alla medverkande, men senast vi pratade om saken var vi inne på att köra ett simplare upplägg. Denna sida är alltså ogjord och blir hur som helst annorlunda i varje nummer. Även om man i viss mån kanske kan återanvända layout.
  • Bidra med serier! En sida som inte är gjord men som jag gärna ville ha med i mån av plats. Information till den som är intresserad av att bidra med innehåll till tidningen.
  • Annonsera! En sida som inte heller är gjord men som jag också gärna ville ha med i mån av plats. Information till den som vill ha reklam i tidningen.

 

Mitt (Daniels) svar: Det ser bra ut. Jag skulle dumpa allt som inte är helt klart. Alternativt ge mig själv (och resten av medarbetarna) en vecka att kolla det som kan ha blivit inaktuellt under de 5 åren. Det som inte fås svar på skjuts upp till nåt av nästa två nummer. Jag förutsätter att allt seriematerial är klart?

 

 

Förresten så har vi också fått in några andra serier som vi inte tänkte ha med just i skräcknumret, men kanske i något kommande.

Awesome. Nu ska takten upp till en vettig nivå också igen.

 

 

Ja, det vore en tydlig fördel att ge ut minst ett nummer om året. Kan vara värt att fundera över om ett nummer per år rentav är den lagomaste frekvensen eller om det vore bättre med fler. Och vilken som är den optimala tjockleken är också lönt att klura på. Vill folk helst ha en tjockare och dyrare tidning eller en tunnare och billigare? Var hittar vi den optimala kompromissen?

En viktig diskussionspunkt som jag tycker att vi lyfter över till folket här och på Serieforum. Mängden arbete blir nästan densamma oavsett frekvensen om sidantalet totalt på ett år är samma. Det är lite logistik, ledare och omslag typ.

 

 



#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 February 2020 - 19:29

Oop! Här kommer ju inlägg medan jag skriver inlägg. Nåja, svarar på de delar jag spontant har något att säga om. Vill du hemskt gärna ha svar på någon fråga jag hoppat över, så stirra på mig och ställ den igen!

 

 

 

Monster av Simon Petersen

Den är inte aktuell. Simon tyckte att den hade blivit för gammal för att publiceras. Att den inte representerade hans förmåga längre.

 

 

 

Vad mer finns?

Till att börja med finns åtminstone två serier som det förebådats om i tidigare nummer:

  • Shadow falls av Mikael Bergkvist. Den är i flera delar. Klar, tror jag. Åtminstone delvis färglagd.
  • Stålruben av Johan Ragnarsson. Kommer nog att behöva fixas till en del innan den är redo för publicering.

Och så finns några olika personer som yttrat intresse för att medverka. En del av dem har skickat in serier, men vi har inte lovat något. Tror Håkan har bättre koll på detta än jag.

 

 

 

Kostnader per enskilt nummer blir i $ 11.51 (100s, färg), $ 5.03 (100s, svartvitt), $ 3.92 (52s, färg) och $ 2.27 (52s, svartvitt).

Varifrån har du fått dessa siffror? Det stämmer inte med vad jag hittar på Ka-Blams sida. Men jag kanske tittar på fel ställe.

 

 

 

(Trycka alla nummer samtidigt, eller 2 och 2?)

Även detta värt att fundera över. Ibland kan man spara en peng på att trycka mer än ett nummer samtidigt, men jag har inte vidare koll på hur mycket. I allmänhet säger jag nog i alla fall att vi trycker ett nummer i taget. Då har vi något nytt oftare. Och skulle det vara så att vi har två tryckredo nummer klara samtidigt så kan man hinna uppdatera det senare så det blir aktuellare när det väl kommer. Dessutom kan man utnyttja att man, när ett nummer trycks, redan vet i stort sett hur nästa nummer ska se ut eftersom det är typ redan klart. Men sedan kan det ju även bero på vad det innebär för när olika nummer kommer i förhållande till mässor och sådant.

 

 

 

Patreon

(15kr/mån ger: 1 ex av ett nummer per 6 mån, köpa tidigare ex till självkostnadspris, köpa album till självkostnadspris, namn i tidning, teckningslotteri? mer?)

Patreon kan vara intressant. Har du erfarenhet av att använda det?

 

 

 

Nuvarande pengar?

Det finns någon peng kontot. Inga överväldigande summor förmodligen. William har koll.

 

 

 

Webshop (albumen?) Kan/bör vi ha en egen?

Jag avser skaffa en för mina egna grejer, men har ännu inte listat ut hur jag som bäst löser det. Kan ju hända att jag kan sälja SSS-grejer genom den också när det väl blir ordnat. Eller att SSS grejar en egen enligt motsvarande modell. Eller att vi nöjer oss med Fosfor och Tidskriftsbutiken.

 

 

 

Indyplanet (översätta? enbart digitalt? Bara som en liten extra inkomstsström, serierna istf numren? Eller nummer med oavslutade serier bortplockade?)
Digitalisera alla nummer äldre än 2 år. Gratis eller liten slant? Eller lika mycket som tryckta?

Har också tänkt på att gamla grejer borde tillgängliggöras i väven på något vis. Men har inte kommit fram till hur det som bäst görs. En fråga är ju om vi tycker att vi borde fråga seriernas skapare om saken eller om vi för enkelhetens skull bara ska utgå från att det är okej om de inte säger något annat.

 

 

 

Hur många seriemässor och liknande finns det? Vilka vill vi närvara på? (I ekonomidelen har jag räknat med resa, mat och husrum för 1 person per mässa och 2 mässor.)

Underlandet försökte sig på att hålla reda på det: https://underlandets...tor/festivaler/

Listan kan dock vara ouppdaterad.

För min del är det Uppsala Comix i mars som är den närmast inplanerade.

 

 

 

Marknadsföring

Forum (SSS egna, Serieforum, kolla om det finns andra serie- eller skaparforum där det passar. Om vi gör en engelsk översättning Penciljack, Digital Webbing med flera (kolla upp exakt vilka som finns)
Facebook (sköts väl nu, bara synka att det som kommer upp på andra plattformar även kommer upp här och tvärt om)
Instagram (Uppdatera när nya bilder kommer upp på forumet, och vid nya nummer)
Deviantart (Som ovan)
Youtube (Presentera tidningen, skaparna, serierna och ha videos för de saker som riktlinjerna tar upp, previews på nummer)
B&B (Reklam, recensionsex)
Finns det andra bra ställen? Finns det bra seriebloggar exempelvis?
Uppmärksamma våra skapares övriga verk som 1000 ögon osv.

SSS har varken Instagram eller YouTube. Kan förstås skaffas, förutsatt att någon orkar sköta det. Men Twitter har vi. 

 

 

 

Sidomerch

Något för webshop och konvent, mål att få in mer pengar.
T-shirts (viktigt med snygga designer så att man vill bära dem, kan ju även trycka väldigt reklamiga dito för oss att bära när vi är på platser för SSS skull)
Muggar (Man kan ju aldrig få för många muggar.
Kolla av om det är nåt annat som folk vill ha

Eftersom folk verkat vara allmänt emot sådant tidigare kan det vara värt att nämna att jag för min del är allmänt för. Har dock inga särskilda idéer på området för närvarande.

 

 

 

Annexion (album med Ut ur tunneln och in i mörkret, Spring för livet, Mordet i bunkern, Folkets Vilja, ca 134 sidor, svartvit. Med Fredrik Jelcanders tillåtelse och input.)

Kan ju i så fall även diskutera med Fredrik huruvida det passar att även serierna som är gjorda av Gustaf och Elin eller mig ska vara med i den. De utspelas ju i en värld där Major Gripen finns, och inför Förgöraren bestämdes det att det eventuellt är samma värld som Fredriks serier utspelas i. Marios serier med Major Gripen ska väl däremot vara en helt separat kontinuitet, vad jag har förstått.

 

 

 

Guide till SSS multiversum (Är det intressant eller är det bara jeppar som jag som gillar sånt?)

En kul idé, om inte annat. Och alltid finns det väl någon som attraheras av en kul idé. Om det är tillräckligt många för att motivera ansträngningen kan man fundera på. Ett problem med en sådan publikation är ju hur som helst att den blir inaktuell (eller i alla fall inkomplett) ganska snart. Men det kanske man får ta.

 

 

 

Innehållsförteckning (Bort)

Håller jag inte med om. Det ska vara lätt att hitta i en tidning.

 

 

 

Skapartips (Bort, på hemsidan istället)

Håller jag delvis med om. Tidningen kan innehålla en sida som uppmanar läsaren att bidra med serier (och för den delen till att engagera sig på andra vis också) men den behöver inte gå in på alla detaljer om hur. Den kan i stället hänvisa till hemsidan för mer information, så kan vi uppdatera den om förutsättningarna ändras. Det kan vi ju inte med tidningarna.

 

 

 

Skaparpresentation (Bort, på hemsidan istället)

Njae, jag är nog för att varje tidning ska innehålla någon information om vilka som gjort den.

 

 

 

Intervjuer (Bort)

Jag tycker för min del om att varje nummer innehåller en avdelning som inte är serier. En intervju eller en artikel. Så jag förespråkar att den behålls.

 

 

 

I kommande nummer (Bort)

Hm... Ambivalent till detta. Egentligen hade jag nog helst velat ha en I nästa nummer. Men det förutsätter ju att nästa nummer är i princip klart när det föregående trycks. Och det är det ju i allmänhet inte. Så I kommande nummer är väl någon sorts kompromiss. Tycker hur som helst om att man har någon sorts framåtsyftning som denna, men samtidigt kan det ju tyckas lite fånigt att vi i flera nummer nu lovat Shadow falls och Stålruben som fortfarande inte publicerats.

 

 

 

Greven talar (Bort)

Kanske det. Kan i och för sig vara värt att presentera förutsättningarna för Nordens Stjärnor på något vis. Så läsaren blir invigd i hur det hela går till och förstår att det går bra att lägga sig i.

 

 

 

Butiksguiden (Bort, på hemsidan istället om inte butikerna önskar annat)

Kanske det. Någon information om hur man köper tidningen kan vara bra att ha med, men kanske inte nödvändigtvis så skrymmande som den varit hittills

 

 

 

Enhetligare design för omslagen?

JA! Har länge önskat mig det, och tänkt att så ska det minsann bli. Det ska finnas en mall att utgå från. Sedan kan man avvika från mallen om man har en särskild poäng med det för något specifikt nummer.

 

 

 

Vilken logo ska vi köra på?

Jag har gjort en uppdatering av Lasses logotyp. Tänker mig att vi använder den. Till skräcknumret överväger jag att skippa logon å bara köra med något teckensnitt som får det att se ut som en gammel skräcktidning. Har dock ännu inte bestämt mig för om det är en bra idé.

 

 

 

Varför Ka-Blam! och inte LaserTryck?

Detta ifall det skulle vissa sig att ingen av nuvarande redaktörer skulle vilja fortsätta arbeta. Har ett provtryck gjorts hos LaserTryck så man kan kolla att det är ungefär som SSS tidigare leverantörer? Har ni kollat format för filer, hur filerna måste anpassas för deras tryckeri? Priset verkar iaf överlägset på LaserTryck. Ungefär 10 dagars från beställning till postande.

Jag tryckte Buster och tjuvarna hos dem och det tycker jag funkade bra. Eftersom den är i färg gjordes ett antal provtryck för att det skulle se rätt ut. I alla fall så har jag deras InDesign-inställningar och sådant. Man kan förstås göra en massa val gällande papperstyp och tryckmetod och så vidare, så sådant kan vi ju diskutera.

 

 

 

Den senaste sidplaneringen säger 84 sidor, och redan där tror jag det blir det tjockaste numret hittills. Men man kan förstås tänka om om man tycker att det finns skäl till det.

Den stora grejen är den mängd material som finns tillgängligt idag. Om man sätter en takt på 2 nummer per år, med 84 sidor, så är vi ikapp om 4 nummer och 2 år. (Inte inräknat nummer 19, Annexion, det ni har inne som inte jag känner till, och det som skapas under dessa 2 år.)

Frågan är om det egentligen finns något behov av att komma ikapp. Kan ju vara en fördel att faktiskt inte vara ikapp, utan faktiskt ha ett lager av serier att välja av för varje nummer. Då skulle man kanske rentav kunna planera ett par nummer i förväg och faktiskt få till den där inästanummersidan till exempel. Bäst att satsa på lagom långa nummer, tror jag. Men frågan är som sagt vad det betyder. Jättetjockt kanske är lagom tjockt. Kanske.

 

 

 

Jag genomdriver ju gärna temanumret när vi nu kommit så långt som vi har med det. Men tror du att det går fortare att börja från början med ett temalöst nummer än att göra klart temanumret (vilket det kanske eller kanske inte gör) så kan det förstås vara en idé att köra #19 utan tema, och spara skräcktemat till exempelvis #21. För min del har det inte varit en nödvändigthet att skräcktemat ska vara i just #19. Av ett antal anledningar vore det för all del fint att få det pågående numret avklarat först. Men om det leder till att det inte kommer ut något nummer alls är det förstås ett sämre alternativ. 
Om det är hyffsat klart finns det ingen anledning att slopa temat. Temat skulle slopas ifall tidigare redaktörer hoppat av och jag inte fick tag på materialet.

Okej. Då kör vi vidare enligt planen då. Får inviga dig i hur det ligger till med saker. Men det kanske vi ska ta via mail eller Facebook eller ICQ eller vad det nu är som gäller.

 

 

 

Låter väl som ett bra mål kanske. Har du någon särskild mässa eller något sådant i sikte? Om inte annat ger det ju några månaders marginal inför nästa SIS.

Nej. Det är en grej som jag behöver kolla upp. Målet med oktober är för att jag skulle hinna få ihop allt om jag var tvungen att fixa allt själv och om man satsar på 2 nummer per år, så det blir ungefär ett halvår mellan varje nummer. Men mängden nummer känns som den bäst ställs till konsumenter, här och på Serieforum.

Ah. Där har vi ju någon sorts matematisk logik. Ett halvår mellan varje nummer. Ett i oktober och ett i april. Sedan kan man ju i och för sig ställa siktet ännu någon månad tidigare för att parera förseningar av tänkbara och otänkbara slag.

 

 

 

X-Spendable Ninjas Man, 4 sidor, Syskongräl, 10 sidor och Avslöjad, 13 sidor som du inte har koll på. Den första är en avslutad humorserie där nämnda man tar hand om en grupp ninjas innan han själv råkar illa ut. Den är tushad och klar och behöver textas och formatteras. Manus och bild är mina. (Obs, notera det korrigerade sidantalet.) Syskongräl är en avslutad serie med humoristisk ton av Anders Végh Blidlöv. Den behöver formatteras. Avslöjad är en avslutad serie med humor i som handlar om TV-programmet Avslöjad som tar en titt på superpersoners liv. Bl.a. Kookaburran och Major Gripen dyker upp. Av Gustaf Lord.

Tänk vad det finns som jag inte hört talas om! Låter som grejer jag gärna har med i kommande nummer. Passar någon av dem i skräcknumret?



#6 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 February 2020 - 10:19

Varifrån har du fått dessa siffror? Det stämmer inte med vad jag hittar på Ka-Blams sida. Men jag kanske tittar på fel ställe.

På Ka-blams hemsida under Pricing, Comics for de 52-sidiga numrena och Paperback för de tjockare. (#80 Glossy cover, Ka-Blam ad, 48 sidor interiör.)

 

 

Patreon kan vara intressant. Har du erfarenhet av att använda det?

Nej. Jag har bara tittat in lite grann efter att fått upp ögonen om det via andra skapare, främst från Youtube. Men jag tar och kollar upp det och återkommer.

 

Jag avser skaffa en för mina egna grejer, men har ännu inte listat ut hur jag som bäst löser det. Kan ju hända att jag kan sälja SSS-grejer genom den också när det väl blir ordnat. Eller att SSS grejar en egen enligt motsvarande modell. Eller att vi nöjer oss med Fosfor och Tidskriftsbutiken.

Behovet beror lite på vad som kan säljas genom de nämnda butikerna, och vad vi vill sälja.

 

 

Har också tänkt på att gamla grejer borde tillgängliggöras i väven på något vis. Men har inte kommit fram till hur det som bäst görs. En fråga är ju om vi tycker att vi borde fråga seriernas skapare om saken eller om vi för enkelhetens skull bara ska utgå från att det är okej om de inte säger något annat.

Jag gillar att vara sjysst så jag tycker vi frågar innan om vi väljer att koppla ur serierna ur tidningen. Sen kan man diskutera hur gammalt det som läggs upp ska vara, det ska ju inte konkurrera med försäljningen av nyare nummer. Jag skulle nog se de första 10 numrena upp i alla fall, och sen bestämma en viss tid eller ett visst antal nummer mellan när ett nummer presenteras digitalt. Det förutsatt att vi lägger upp det för gratis. Lägger vi upp det för försäljning så är det en annan sak.

 

 

 

Underlandet försökte sig på att hålla reda på det: https://underlandets...stor/festivaler

Nice. Ska kolla in den.

 

SSS har varken Instagram eller YouTube. Kan förstås skaffas, förutsatt att någon orkar sköta det. Men Twitter har vi. 

Jag har läst genom de gamla loggarna jag har. Jag skulle föreslå en handlingsplan där vi fokuserar på det svenska närmaste året, och sedan börjar kolla runt på engelska marknaden med översättningar osv. Utifrån handlingsplanen kan man bestämma vilka kanaler som ska användas och hur.

Vem eller vilka sköter vad just nu?

 

 

 

Eftersom folk verkat vara allmänt emot sådant tidigare kan det vara värt att nämna att jag för min del är allmänt för. Har dock inga särskilda idéer på området för närvarande.

Jag har upplevt motståndet mest som att vissa tycker att det är en massa extra arbete. (Eller för ambitiöst, typ actionfigurer och statyetter.) Jag tycker det kan skötas som Nordens stjärmor-albumen sköts, av ett team dedikerat till det. Jag har skisser på t-shirtsförslag som jag kan presentera när vi kommer dit.

 

 

 

Kan ju i så fall även diskutera med Fredrik huruvida det passar att även serierna som är gjorda av Gustaf och Elin eller mig ska vara med i den.

Det är nog bara att maila och kolla med Fredrik. Mordet i bunkern blir klar någon gång nu på våren. Jag vet inte om han planerat någon mer del i Annexion själv.

 

 

 

En kul idé, om inte annat. Och alltid finns det väl någon som attraheras av en kul idé. Om det är tillräckligt många för att motivera ansträngningen kan man fundera på. Ett problem med en sådan publikation är ju hur som helst att den blir inaktuell (eller i alla fall inkomplett) ganska snart. Men det kanske man får ta.

 

Man kan kolla av intresset på forumen, eller alternativt senare, på Patreon. De kan ju alltid ligga digitalt och tryckas vid behov.

 

 

 

Innehållsförteckning (Bort)

Håller jag inte med om. Det ska vara lätt att hitta i en tidning.

Anledningen att jag tycker att den kan tas bort är att det är lätt att hitta en serie i en sån liten skrift som SSS och det frigör upp utrymme.

 

 

Skapartips (Bort, på hemsidan istället)

Håller jag delvis med om. Tidningen kan innehålla en sida som uppmanar läsaren att bidra med serier (och för den delen till att engagera sig på andra vis också) men den behöver inte gå in på alla detaljer om hur. Den kan i stället hänvisa till hemsidan för mer information, så kan vi uppdatera den om förutsättningarna ändras. Det kan vi ju inte med tidningarna.

Behöver inte vara en hel sida, kan vara med på ledarsidan.

 

 

Skaparpresentation (Bort, på hemsidan istället)

Njae, jag är nog för att varje tidning ska innehålla någon information om vilka som gjort den.

Det räcker enligt mig att det står på ledarsidan eftersom det också står i varje serie.

 

 

 

 

Greven talar (Bort)

Kanske det. Kan i och för sig vara värt att presentera förutsättningarna för Nordens Stjärnor på något vis. Så läsaren blir invigd i hur det hela går till och förstår att det går bra att lägga sig i.

Kan det relevanta stå upptill på seriens första sida?

 

 

 

Vilken logo ska vi köra på?

Jag har gjort en uppdatering av Lasses logotyp. Tänker mig att vi använder den. Till skräcknumret överväger jag att skippa logon å bara köra med något teckensnitt som får det att se ut som en gammel skräcktidning. Har dock ännu inte bestämt mig för om det är en bra idé.

Ett förslag angående skärcknumrets logo är att antingen täcka över "super" med skräck som om nån målat över med blod, eller att det ser ut som att omslaget är upprivet runt "super" och det står skräck under.

 

 

Jag tryckte Buster och tjuvarna hos dem och det tycker jag funkade bra. Eftersom den är i färg gjordes ett antal provtryck för att det skulle se rätt ut. I alla fall så har jag deras InDesign-inställningar och sådant. Man kan förstås göra en massa val gällande papperstyp och tryckmetod och så vidare, så sådant kan vi ju diskutera.

Indesign i sig har jag inte prövat men jag har inte kommit överens med layoutprogram. Jag tycker det är enklare med ordbehandlare och bildbehandlingsprogram. Brukar ju gå bra att konvertera filer, eller så får jag kolla tutorials så jag lär mig.

 

 

 

Frågan är om det egentligen finns något behov av att komma ikapp. Kan ju vara en fördel att faktiskt inte vara ikapp, utan faktiskt ha ett lager av serier att välja av för varje nummer. Då skulle man kanske rentav kunna planera ett par nummer i förväg och faktiskt få till den där inästanummersidan till exempel. Bäst att satsa på lagom långa nummer, tror jag. Men frågan är som sagt vad det betyder. Jättetjockt kanske är lagom tjockt. Kanske.

Behov och behov. De är önskvärt att få ut relativt fräsha serier. Som skapare är det ju en pina att vänta några månader, än värre många år på att något ska komma ut. Det ger inget incentiv att skapa nytt åt oss. Jag ser det som väldigt önskvärt att få ut majoriteten av materialet vi har och ha en marginal på 100 sidor kanske.

 

 

 

Okej. Då kör vi vidare enligt planen då. Får inviga dig i hur det ligger till med saker. Men det kanske vi ska ta via mail eller Facebook eller ICQ eller vad det nu är som gäller.

Ja, vad kör ni för era redaktörsmöten. Det var msn/skype senast jag var inblandad. Har inte facebook, men om ni kör det så får jag väl skaffa det.

 

 

Tänk vad det finns som jag inte hört talas om! Låter som grejer jag gärna har med i kommande nummer. Passar någon av dem i skräcknumret?

Ingen av dem är på temat. I övrigt finns inga hinder för mina grejer. Eventuellt kan det vara som med Monster att skaparna inte längre vill att det publiceras då det är saker som kom in under min tid eller före. Avslöjad har ju lite samhällskritik så det är bästa kandidaten enligt mig.



#7 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 February 2020 - 09:19

"Ledare. Viktor och Sebastian skrev var sin text som någon sorts hej då. Lämpligen används de i #19, oavsett övrigt innehåll. Ska dock inspektera dem och se om något blir konstigt i ändrat sammanhang.
•Intervju. Andreas Eriksson är intervjuad med tanke på skräcknumret. Men säger vi att #19 inte är skräcknummer så får den intervjun vara med ändå, säger jag. Vi kan ju hitta någon annan skräckrelaterad person att intervju till ett eventuellt senare skräcknummer.
•Tävling. Jag kom överens med Andreas att ha med en dylandogtävling i tidningen. Den kan vi ju lämpligen köra i samma nummer som intervjun. Oavsett om det är ett skräcknummer eller inte så kan det nog vara värt att uppdatera budet om vilket dylandogalbum det är man kan vinna. Men det får vi snacka med Andreas om när vi har kommit så långt att publicering av tidningen är inom synhåll.
•Reklam. Några sidor sådant är inplanerade. I något fall är det dock så länge sedan jag kom överens med reklamköparen om saken att det nog är en god idé att försäkra sig om att det fortfarande är aktuellt innan vi trycker annonsen.
•Berättaren. Berättaren leder liksom läsaren genom hela skräcknumret. Hen dyker inte upp mellan varje serie, men återkommer då och då. Ibland för att presentera information om Svenska Superserier och så. Det greppet hör ju alltså då just till skräcknumret.
•Kommande nummer. En sådan sida finns och Berättaren syns till på den i ett hörn. Verkar den i övrigt relevant för ett temalöst nummer kan Berättaren förstås bytas ut.
•Tidigare nummer/ butiksguide. Håkan gav sig på att göra en liten serie med Berättaren för att få med den här avdelningen. Den behöver nog pusslas om lite, och den passar väl ändå bara just i skräcknumret. Så för ett temalöst nummer får det göras nytt sådant.
•Skaparpresentationer. Presenterar alla som medverkar i tidningen eller bara dem som inte varit med tidigare, beroende på hur man föredrar det. Det fanns en ambitiös tanke om att Berättaren skulle promenera förbi alla medverkande, men senast vi pratade om saken var vi inne på att köra ett simplare upplägg. Denna sida är alltså ogjord och blir hur som helst annorlunda i varje nummer. Även om man i viss mån kanske kan återanvända layout.
•Bidra med serier! En sida som inte är gjord men som jag gärna ville ha med i mån av plats. Information till den som är intresserad av att bidra med innehåll till tidningen.
•Annonsera! En sida som inte heller är gjord men som jag också gärna ville ha med i mån av plats. Information till den som vill ha reklam i tidningen."

 

För att sätta bollen i rullning för att hinna till SIS: Skulle jag kunna få de sidor som är ofärdigas material så de kan göras färdiga? Och indesignriktlinjer/mallar/filer så att jag kan sätta mig in i hur jag kan få dem tryckfärdiga? Du kan PM:a mig, eller maila mig direkt på slokum@hotmail.com.

 

Förstår jag rätt att alla seriesidor är tryckfärdiga?


Patreon i kort.

 

Det finns tre nivåer av Patreon, Lite, Pro och Premium. De tar 5, 8 eller 12% av det man får från en patron, och för varje betalning som inkommer så tillkommer 5%+0,15€ för betalningar under 3€ och 3,4%+0,35€ för de som är över.

 

Lite är grundläggande med ett inlogg till Patreonsidan, en nivå för patrons att betala.

Pro ger en tillgång till flera nivåer så man kan exempelvis ha en nivå för dem som bara vill ha tidningen, och en för den som vill ha merchandise.

Premium ger möjligheter för flera medlemmar att logga in och sköta sidan. Premium är inte öppet för alla än.

 

Patreon har möjlighet för en att skapa merchandise, klistermärken, posters, muggar och t-shirts, som Patreon sköter skickandet av i en process där man väljer en nivå där en viss merch ska vara tillgänglig och sen går ut efter 3 månaders medlemskap. De är tydliga med kostnaderna så man kan välja hur mycket som går till ens konto så man väljer en lämplig nivå.

 

Jag hittar inte nåt om kvalitén på merchen dock. Plus att just nu är tjänsten tillgänglig bara om man väljer att fakturera i $ och inte i $.

 

Det finns alternativ till Patreon, men ingen som har en lika komplett lösaning.



#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 February 2020 - 20:58

Varifrån har du fått dessa siffror? Det stämmer inte med vad jag hittar på Ka-Blams sida. Men jag kanske tittar på fel ställe.

På Ka-blams hemsida under Pricing, Comics for de 52-sidiga numrena och Paperback för de tjockare. (#80 Glossy cover, Ka-Blam ad, 48 sidor interiör.)

Fick inte riktigt alla inställningarna klara för mig där, men det stämmer kanske på ett ungefär. Men du har inte räknat med frakt då eller?

 

 

 

Har också tänkt på att gamla grejer borde tillgängliggöras i väven på något vis. Men har inte kommit fram till hur det som bäst görs. En fråga är ju om vi tycker att vi borde fråga seriernas skapare om saken eller om vi för enkelhetens skull bara ska utgå från att det är okej om de inte säger något annat.

Jag gillar att vara sjysst så jag tycker vi frågar innan om vi väljer att koppla ur serierna ur tidningen.

Tänker du då att om vi lägger upp serierna separata så frågar vi först, men om vi lägger upp hela tidningar, så får de bara slinka med?

 

 

 

Sen kan man diskutera hur gammalt det som läggs upp ska vara, det ska ju inte konkurrera med försäljningen av nyare nummer. Jag skulle nog se de första 10 numrena upp i alla fall, och sen bestämma en viss tid eller ett visst antal nummer mellan när ett nummer presenteras digitalt. Det förutsatt att vi lägger upp det för gratis. Lägger vi upp det för försäljning så är det en annan sak.

Ja. Ett sätt är att vi lägger upp tidningarna digitalt efter hand som pappersmotsvarigheterna tar slut i vårt lager.

 

 

 

SSS har varken Instagram eller YouTube. Kan förstås skaffas, förutsatt att någon orkar sköta det. Men Twitter har vi. 

Jag har läst genom de gamla loggarna jag har. Jag skulle föreslå en handlingsplan där vi fokuserar på det svenska närmaste året, och sedan börjar kolla runt på engelska marknaden med översättningar osv. Utifrån handlingsplanen kan man bestämma vilka kanaler som ska användas och hur.

Vem eller vilka sköter vad just nu?

Har för mig att vi utnämnde Richard till ansvarig för sociala medier, men att det i praktiken har blivit jag som sköter det i alla fall. Facebook och Twitter i alla fall. DeviantArt ägnar jag mig inte åt, så det är definitivt Richards ansvarsområde. Vet dock inte om han faktiskt gör något där.

 

 

 

 

Innehållsförteckning (Bort)

Håller jag inte med om. Det ska vara lätt att hitta i en tidning.

Anledningen att jag tycker att den kan tas bort är att det är lätt att hitta en serie i en sån liten skrift som SSS och det frigör upp utrymme.

Njae, jag insisterar nog faktiskt här. Men man kan förstås ha en mindre skrymmande förteckning än vi haft tidigare, om man tycker att det blir bättre så.

 

 

 

 

Skapartips (Bort, på hemsidan istället)

Håller jag delvis med om. Tidningen kan innehålla en sida som uppmanar läsaren att bidra med serier (och för den delen till att engagera sig på andra vis också) men den behöver inte gå in på alla detaljer om hur. Den kan i stället hänvisa till hemsidan för mer information, så kan vi uppdatera den om förutsättningarna ändras. Det kan vi ju inte med tidningarna.

Behöver inte vara en hel sida, kan vara med på ledarsidan.

Det kan man tänka sig.

 

 

 

 

Skaparpresentation (Bort, på hemsidan istället)

Njae, jag är nog för att varje tidning ska innehålla någon information om vilka som gjort den.

Det räcker enligt mig att det står på ledarsidan eftersom det också står i varje serie.

Mm, fast jag skulle faktiskt gärna vilja att man presenterade varje medverkande mer ordentligt.

 

 

 

 

Greven talar (Bort)

Kanske det. Kan i och för sig vara värt att presentera förutsättningarna för Nordens Stjärnor på något vis. Så läsaren blir invigd i hur det hela går till och förstår att det går bra att lägga sig i.

Kan det relevanta stå upptill på seriens första sida?

Eller i samband med övrigt information om hur man bidrar med serier.

 

 

 

 

Vilken logo ska vi köra på?

Jag har gjort en uppdatering av Lasses logotyp. Tänker mig att vi använder den. Till skräcknumret överväger jag att skippa logon å bara köra med något teckensnitt som får det att se ut som en gammel skräcktidning. Har dock ännu inte bestämt mig för om det är en bra idé.

Ett förslag angående skärcknumrets logo är att antingen täcka över "super" med skräck som om nån målat över med blod, eller att det ser ut som att omslaget är upprivet runt "super" och det står skräck under.

Ja, de förslagen har också varit uppe tidigare. Skulle mycket väl kunna funka om någon grejar det på ett snyggt sätt. Sebastian gjorde förresten även en lite förvriden version av den ordinarie logotypen som ytterligare ett alternativ. 

 

 

 

Jag tryckte Buster och tjuvarna hos dem och det tycker jag funkade bra. Eftersom den är i färg gjordes ett antal provtryck för att det skulle se rätt ut. I alla fall så har jag deras InDesign-inställningar och sådant. Man kan förstås göra en massa val gällande papperstyp och tryckmetod och så vidare, så sådant kan vi ju diskutera.

Indesign i sig har jag inte prövat men jag har inte kommit överens med layoutprogram. Jag tycker det är enklare med ordbehandlare och bildbehandlingsprogram. Brukar ju gå bra att konvertera filer, eller så får jag kolla tutorials så jag lär mig.

Det är i allmänhet en god idé att använda ett layoutprogram när man layoutar. Tycker jag. Har funderat på att gå över till Scribus, eftersom det är gratis. Men SSS19 har påbörjats i InDesign, så då får man väl göra klart tidningen där också. Vet dessutom inte hur lätt det är att gå över till Scribus om man är van vid InDesign.

 

 

 

Okej. Då kör vi vidare enligt planen då. Får inviga dig i hur det ligger till med saker. Men det kanske vi ska ta via mail eller Facebook eller ICQ eller vad det nu är som gäller.

Ja, vad kör ni för era redaktörsmöten. Det var msn/skype senast jag var inblandad. Har inte facebook, men om ni kör det så får jag väl skaffa det.

Vi kommunicerar mest via mail, men det kan ju ha sin poäng att diskutera saker mer i realtid också. MSN finns ju inte längre. Skype har jag inte använt på länge, men kan väl återuppta det om det är vad alla andra föredrar. Fast då föredrar jag kanske att återuppta ICQ, som jag inte heller har använt på länge. Google har väl också en motsvarande funktion. Den har jag aldrig använt, så jag vet inte om det är något som behöver liksom läggas till eller om man har den automatiskt om man har ett Google-konto (och det har man ju). Håkan har inte heller Facebook. Han hade innan, men fick sitt konto inaktiverat av någon anledning och brydde sig inte om att göra något åt det eftersom han ändå aldrig brukade logga in. Men ja, det skulle kanske vara användbart om ni båda började facebooka eller åtminstone började faceboomessengera. Det kan man, vad jag förstår, göra utan att skaffa sig en liksom riktig facebookanvändare.

 

 

 

Tänk vad det finns som jag inte hört talas om! Låter som grejer jag gärna har med i kommande nummer. Passar någon av dem i skräcknumret?

Ingen av dem är på temat. I övrigt finns inga hinder för mina grejer. Eventuellt kan det vara som med Monster att skaparna inte längre vill att det publiceras då det är saker som kom in under min tid eller före. Avslöjad har ju lite samhällskritik så det är bästa kandidaten enligt mig.

Bästa kandidaten för skräcknumret just? Jag tänkte mest om det fanns någon serie som verkligen passade temat. I annat fall räcker det nog bra med dem vi redan har. Eventuellt skulle man kunna vilja lägga till någon kortis för att sidplaneringen ska stämma, men det får vi återkomma om...

 

 

 

För att sätta bollen i rullning för att hinna till SIS: Skulle jag kunna få de sidor som är ofärdigas material så de kan göras färdiga? Och indesignriktlinjer/mallar/filer så att jag kan sätta mig in i hur jag kan få dem tryckfärdiga? Du kan PM:a mig, eller maila mig direkt på slokum@hotmail.com.

Ska ordna detta inom kort. Och även förse dig med lite allmän information. Det går bra att tjata på mig om du tycker att det dröjer för länge.

 

 

 

Förstår jag rätt att alla seriesidor är tryckfärdiga?

I princip. Det ska ju till sidnummer och sådant, men det grejar man automatiskt i InDesign. Simons serie ska översättas med förresten. Kommer inte ihåg hur långt vi hann med det. Eventuellt var det också någon enstaka pratbubbla som behövde rättas till i någon serie, men det är också lätt gjort. Får kolla igenom det.

 

 

 

Det finns alternativ till Patreon, men ingen som har en lika komplett lösaning.

Dessutom är det Patreon man hör mest om, tycker jag. Och det är i sig en fördel. Enklast att få folk att stödja oss genom ett system som de kanske redan är bekanta med.



#9 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 February 2020 - 23:33

 

Fick inte riktigt alla inställningarna klara för mig där, men det stämmer kanske på ett ungefär. Men du har inte räknat med frakt då eller?

Inte i priset på tidningarna utan enbart trycket.

 

 

 

Tänker du då att om vi lägger upp serierna separata så frågar vi först, men om vi lägger upp hela tidningar, så får de bara slinka med?

Ja.

 

 

 

Ja. Ett sätt är att vi lägger upp tidningarna digitalt efter hand som pappersmotsvarigheterna tar slut i vårt lager.

Också en bra metod, men man ska nog vara försiktig med de nyaste numren ändå. Min egen toleransnivå är nog på ett år i alla fall för att inte känna mig lurad om jag köpt ett fysiskt nummer, återigen beroende på priset.

 

 

 

Har för mig att vi utnämnde Richard till ansvarig för sociala medier, men att det i praktiken har blivit jag som sköter det i alla fall. Facebook och Twitter i alla fall. DeviantArt ägnar jag mig inte åt, så det är definitivt Richards ansvarsområde. Vet dock inte om han faktiskt gör något där.

Vi får kolla på det, kolla hur mycket tid vi kan lägga på sociala media, och om det är några som vi kan låta bli tills vi har engelskt materia färdigt. Prioritet är att få ut information till medarbetare och köpare.

 

Njae, jag insisterar nog faktiskt här. Men man kan förstås ha en mindre skrymmande förteckning än vi haft tidigare, om man tycker att det blir bättre så.

Vi får slåss om det/låta medarbetare och läsare tycka till då. Eller kör ni med en "chefredaktör" som bestämmer sådant? Skrymmande tycker jag inte den har varit ens som störst, men om man ska få plats på mer info på samma sida som den och ledaren kan det bli knepigt.

 

Mm, fast jag skulle faktiskt gärna vilja att man presenterade varje medverkande mer ordentligt.

Isåfall skulle det vara just det, ordentligt, och ordentliga presentationer kan ges mycket mer utrymme online. De presentationer som varit hittills är bara små bylines som bara är utfyllnad utan riktig substans. Jag vill gärna se vad andra tycker här, om det ger dem nåt eller inte.

 

Eller i samband med övrigt information om hur man bidrar med serier.

Också en idé om den är kvar.

 

Ja, de förslagen har också varit uppe tidigare. Skulle mycket väl kunna funka om någon grejar det på ett snyggt sätt.

Jag gör gärna två färdiga förslag för resten att tycka till om. Jag behöver då ha den färdiga framsidan med bilden, textfält som är nära den delen av logon och logon.

 

Sebastian gjorde förresten även en lite förvriden version av den ordinarie logotypen som ytterligare ett alternativ. 

 

 Den tittar jag gärna på och tycker till om. Rent sådär så är jag en fan av den allra första logon, följt av den andra. Jag gillade också att ha den runda plattan med Major Gripen i (men tycker att olika figurer ska få vara däri).

 

 

 

Scribus har jag testat som hastigast och gillade den inte. Behöver kolla tutorials hur det fungerar. Kollade lite tidigare och hittade ett annan alternativ som eventuellt också kan funka för mig då det såg enkelt ut vid en första blick.

Det är i allmänhet en god idé att använda ett layoutprogram när man layoutar. Tycker jag. Har funderat på att gå över till Scribus, eftersom det är gratis. Men SSS19 har påbörjats i InDesign, så då får man väl göra klart tidningen där också. Vet dessutom inte hur lätt det är att gå över till Scribus om man är van vid InDesign.

 

Vi kommunicerar mest via mail, men det kan ju ha sin poäng att diskutera saker mer i realtid också. MSN finns ju inte längre. Skype har jag inte använt på länge, men kan väl återuppta det om det är vad alla andra föredrar. Fast då föredrar jag kanske att återuppta ICQ, som jag inte heller har använt på länge. Google har väl också en motsvarande funktion. Den har jag aldrig använt, så jag vet inte om det är något som behöver liksom läggas till eller om man har den automatiskt om man har ett Google-konto (och det har man ju). Håkan har inte heller Facebook. Han hade innan, men fick sitt konto inaktiverat av någon anledning och brydde sig inte om att göra något åt det eftersom han ändå aldrig brukade logga in. Men ja, det skulle kanske vara användbart om ni båda började facebooka eller åtminstone började faceboomessengera. Det kan man, vad jag förstår, göra utan att skaffa sig en liksom riktig facebookanvändare.

Låtom oss kolla vad som föredras av de flesta så kör vi på det. Den exakta formen spelar egentligen ingen roll. Men vad jag vill få till är i första hand nu, ett arbetsschema, med hur ofta vi ska hålla kontakt om olika ämnen. Prio 1 är nummer 19 till SIS. Efter det kan man bestämma om allt annat. Exempelvis kan det finnas en vinst i att någon kollar av på bestämd tid när någon tagit på sig ett viktigt ärende som säg testa ett nytt tryckeri medan oviktigare saker som skaparkontakt kan kollas av med längre mellanrum.

 

 

Bästa kandidaten för skräcknumret just? Jag tänkte mest om det fanns någon serie som verkligen passade temat. I annat fall räcker det nog bra med dem vi redan har. Eventuellt skulle man kunna vilja lägga till någon kortis för att sidplaneringen ska stämma, men det får vi återkomma om...

Personligen tycker jag att vi bränner av de äldsta svartvita om vi föredrar 2 nummer per år. Nästa nummer är ju färgnumret vilket innebär en framflytt av svartvita serier. Om vi satsar på 4 nummer tycker jag att vi kör bara med de som är med nu.

 

 

Ska ordna detta inom kort. Och även förse dig med lite allmän information. Det går bra att tjata på mig om du tycker att det dröjer för länge.

Det är här min önskan om scheman med fasta återkopplingstider kommer in. Ska jag ge dig en vecka?

 

 

 

I princip. Det ska ju till sidnummer och sådant, men det grejar man automatiskt i InDesign. Simons serie ska översättas med förresten. Kommer inte ihåg hur långt vi hann med det. Eventuellt var det också någon enstaka pratbubbla som behövde rättas till i någon serie, men det är också lätt gjort. Får kolla igenom det.

När du kollat, kontakta mig med det som behövs göras förutom den automatiska sidnumreringen. Hörs om detta om 1 vecka?

 

 



#10 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 March 2020 - 21:51

Njae, jag insisterar nog faktiskt här. Men man kan förstås ha en mindre skrymmande förteckning än vi haft tidigare, om man tycker att det blir bättre så.

Vi får slåss om det/låta medarbetare och läsare tycka till då. Eller kör ni med en "chefredaktör" som bestämmer sådant? Skrymmande tycker jag inte den har varit ens som störst, men om man ska få plats på mer info på samma sida som den och ledaren kan det bli knepigt.

Vi har ingen utnämnd chef. I de fall vi inte kommit överens har vi röstat. Det vill säga i de fall jag och Håkan inte kommit överens har vi tvingat Richard att yttra sig. Och hur mycket jag än säger att jag insisterar så ger jag ju upp mitt insisterande om en majoritet av redaktionen insisterar på motsatsen.

 

 

 

Mm, fast jag skulle faktiskt gärna vilja att man presenterade varje medverkande mer ordentligt.

Isåfall skulle det vara just det, ordentligt, och ordentliga presentationer kan ges mycket mer utrymme online. De presentationer som varit hittills är bara små bylines som bara är utfyllnad utan riktig substans. Jag vill gärna se vad andra tycker här, om det ger dem nåt eller inte.

Ja, även här kan ju andras åsikter vara relevanta. Och min idé är, kan jag ju förresten tydliggöra, att inte göra som det gjorts tidigare. Då har ju bara nya medverkande presenterats. Jag skulle helst vilja presentera alla som är med i tidningen.

 

 

 

Ja, de förslagen har också varit uppe tidigare. Skulle mycket väl kunna funka om någon grejar det på ett snyggt sätt.

Jag gör gärna två färdiga förslag för resten att tycka till om. Jag behöver då ha den färdiga framsidan med bilden, textfält som är nära den delen av logon och logon.

Anser du dig ha tid till det, så. Jag har mailat dig en länk till senaste versionen av framsidan. Tror att den är tillräckligt tydlig för att du ska kunna utgå från den.

 

 

 

Sebastian gjorde förresten även en lite förvriden version av den ordinarie logotypen som ytterligare ett alternativ. 

 

 Den tittar jag gärna på och tycker till om. 

Den heter SkräcklogoPSDfil (oavsett om den är i psd- eller png-format (Båda finns.)) och ligger i mappen logotyper\sss-logotyper i Svenska Superseriers Drive-mapp som jag just bjudit in dig till. Dock bygger den på logotypen som den såg utan innan jag uppdaterade den.

 

 

 

Rent sådär så är jag en fan av den allra första logon, följt av den andra. Jag gillade också att ha den runda plattan med Major Gripen i (men tycker att olika figurer ska få vara däri).

Innan jag anslöt mig till redaktionen bestämdes det visst att Spore skulle ersätta Gripen som tidningens maskot. Men just i skräcknumret är det kanske inte hon som ska vara där. Som den ofärdiga omslagsdesignen ser ut för tillfället så är det en uddaapalogo uppe i vänsterhörnet, men det kan förstås diskuteras om vi hellre vill ha en bild på till exempel Berättaren.

 

 

 

Scribus har jag testat som hastigast och gillade den inte. Behöver kolla tutorials hur det fungerar. Kollade lite tidigare och hittade ett annan alternativ som eventuellt också kan funka för mig då det såg enkelt ut vid en första blick.

Det är i allmänhet en god idé att använda ett layoutprogram när man layoutar. Tycker jag. Har funderat på att gå över till Scribus, eftersom det är gratis. Men SSS19 har påbörjats i InDesign, så då får man väl göra klart tidningen där också. Vet dessutom inte hur lätt det är att gå över till Scribus om man är van vid InDesign.

Vad var det för alternativ du hittade?

 

 

 

Bästa kandidaten för skräcknumret just? Jag tänkte mest om det fanns någon serie som verkligen passade temat. I annat fall räcker det nog bra med dem vi redan har. Eventuellt skulle man kunna vilja lägga till någon kortis för att sidplaneringen ska stämma, men det får vi återkomma om...

Personligen tycker jag att vi bränner av de äldsta svartvita om vi föredrar 2 nummer per år. Nästa nummer är ju färgnumret vilket innebär en framflytt av svartvita serier. Om vi satsar på 4 nummer tycker jag att vi kör bara med de som är med nu.

Jag yrkar på att temanumret till så stor del det är möjligt ska vara ett temanummer. Då ska vi inte klämma in serier som inte har det minsta med temat att göra om det inte är absolut nödvändigt. Det som inte passar i temat får sparas. Annars försvinner ju liksom temat.

 

 

 

Ska ordna detta inom kort. Och även förse dig med lite allmän information. Det går bra att tjata på mig om du tycker att det dröjer för länge.

Det är här min önskan om scheman med fasta återkopplingstider kommer in. Ska jag ge dig en vecka?

 

 

 

I princip. Det ska ju till sidnummer och sådant, men det grejar man automatiskt i InDesign. Simons serie ska översättas med förresten. Kommer inte ihåg hur långt vi hann med det. Eventuellt var det också någon enstaka pratbubbla som behövde rättas till i någon serie, men det är också lätt gjort. Får kolla igenom det.

När du kollat, kontakta mig med det som behövs göras förutom den automatiska sidnumreringen. Hörs om detta om 1 vecka?

Nu har jag mailat dig en massa bokstäver som förhoppningsvis går att kombinera till begripliga meningar och budskap. Är det någon information du fortfarande känner dig sakna, så säg till!



#11 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 March 2020 - 11:35

Ja, även här kan ju andras åsikter vara relevanta. Och min idé är, kan jag ju förresten tydliggöra, att inte göra som det gjorts tidigare. Då har ju bara nya medverkande presenterats. Jag skulle helst vilja presentera alla som är med i tidningen.

Om alla medverkande ska vara med blir det ännu mer utrymme som går åt från serierna. Räcker det inte med en lär känna våra skapare på hemsidan-strof i tidningen?

 

 

Anser du dig ha tid till det, så.

Fixar det! Ska vi vara hemliga när jag har gjort det färdigt eller ska vi låta folk här få säga till (beroende på om tid finns)?

 

 

 

 

Innan jag anslöt mig till redaktionen bestämdes det visst att Spore skulle ersätta Gripen som tidningens maskot. Men just i skräcknumret är det kanske inte hon som ska vara där. Som den ofärdiga omslagsdesignen ser ut för tillfället så är det en uddaapalogo uppe i vänsterhörnet, men det kan förstås diskuteras om vi hellre vill ha en bild på till exempel Berättaren.

Jag tycker inte att det behövs nån maskot utan man kan visa upp nån/några figurer som är med i tidningen men kanske inte fick synas på omslaget.

Jag är inte förtjust i idén med en företagslogo på omslaget. På baksidan kanske och innuti gör det mig inget. Berättaren är en bra idé.

 

 

 

Vad var det för alternativ du hittade?

https://www.lucidpre...ernative-online

 

 

Nu har jag mailat dig en massa bokstäver som förhoppningsvis går att kombinera till begripliga meningar och budskap. Är det någon information du fortfarande känner dig sakna, så säg till!

Jag har returnerat en bunt till dig/er också som tack.

 



#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 March 2020 - 12:12

Ja, även här kan ju andras åsikter vara relevanta. Och min idé är, kan jag ju förresten tydliggöra, att inte göra som det gjorts tidigare. Då har ju bara nya medverkande presenterats. Jag skulle helst vilja presentera alla som är med i tidningen.

Om alla medverkande ska vara med blir det ännu mer utrymme som går åt från serierna. Räcker det inte med en lär känna våra skapare på hemsidan-strof i tidningen?

Det kan man tycka saker om. Jag vill gärna ha med det i tidningen. Men även i detta fall finner jag mig i att bli nerröstad om jag blir det. Eller att avdelningen skippas för att det avgör huruvida vi hinner bli klara i tid eller inte. Men som princip vill jag ha med den. #19 innehåller en del smågrejer som kanske inte ska nämnas i innehållsförteckningen. Då tänker jag mig att de som ligger bakom dessa kan få äras i en särskild avdelning i stället. Och så tänker jag att om någon läser tidningen och fastnar för någon specifik skapare så ska det finnas information i tidningen om vad det är för en och hur man hittar mer om vederbörande. Fast det är klart, man kan förstås tänka tvärtom också, att om vi inte hänvisar till de medverkandes hemsidor tvingar vi nyfikna läsare att ta vägen om Svenska Superseriers hemsida för att hitta fram. Det är för all del bra om de besöker vår hemsida, men å andra sidan innebär det att vi gör det onödigt krångligt för dem.

 

 

 

Anser du dig ha tid till det, så.

Fixar det! Ska vi vara hemliga när jag har gjort det färdigt eller ska vi låta folk här få säga till (beroende på om tid finns)?

För min del vore det okej att visa upp alternativen här. (Blir ju om inte annat kul för det/de alternativ som till sist inte kommer att användas, att ändå få ses av någon en liten stund.) Men du kan förstås ställa frågan i mailkorrespondensen med.

Och att ge forumfolk möjligheten att tycka saker kan det ju finnas en poäng med. Det är ju hur som helst varken deras plikt att tycka något eller vår att invänta deras tyckande eller rätta oss efter det.

 

 

 

Innan jag anslöt mig till redaktionen bestämdes det visst att Spore skulle ersätta Gripen som tidningens maskot. Men just i skräcknumret är det kanske inte hon som ska vara där. Som den ofärdiga omslagsdesignen ser ut för tillfället så är det en uddaapalogo uppe i vänsterhörnet, men det kan förstås diskuteras om vi hellre vill ha en bild på till exempel Berättaren.

Jag tycker inte att det behövs nån maskot utan man kan visa upp nån/några figurer som är med i tidningen men kanske inte fick synas på omslaget.

Jag är inte förtjust i idén med en företagslogo på omslaget. På baksidan kanske och innuti gör det mig inget. Berättaren är en bra idé.

Logotypen får för min del gärna finnas med, men jag funderar på om den tar lite väl mycket plats och fokus så som den är den senaste versionen av omslagslayouten. Kan fundera på om man kan få till något lagom där...

 

 

 

Vad var det för alternativ du hittade?

https://www.lucidpre...ernative-online

Åhå! Intressant. Har du testat det? Eller vet någon som har?

 

 

 

Nu har jag mailat dig en massa bokstäver som förhoppningsvis går att kombinera till begripliga meningar och budskap. Är det någon information du fortfarande känner dig sakna, så säg till!

Jag har returnerat en bunt till dig/er också som tack.

När exakt gjorde du det?



#13 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 March 2020 - 15:21

Det kan man tycka saker om. Jag vill gärna ha med det i tidningen. Men även i detta fall finner jag mig i att bli nerröstad om jag blir det. Eller att avdelningen skippas för att det avgör huruvida vi hinner bli klara i tid eller inte. Men som princip vill jag ha med den. #19 innehåller en del smågrejer som kanske inte ska nämnas i innehållsförteckningen. Då tänker jag mig att de som ligger bakom dessa kan få äras i en särskild avdelning i stället. Och så tänker jag att om någon läser tidningen och fastnar för någon specifik skapare så ska det finnas information i tidningen om vad det är för en och hur man hittar mer om vederbörande. Fast det är klart, man kan förstås tänka tvärtom också, att om vi inte hänvisar till de medverkandes hemsidor tvingar vi nyfikna läsare att ta vägen om Svenska Superseriers hemsida för att hitta fram. Det är för all del bra om de besöker vår hemsida, men å andra sidan innebär det att vi gör det onödigt krångligt för dem.
Skulle en ruta efter varje serie med en text typ "Om du vill se mer av X" och en länk till ett eller flera gallerior/hemsidor vara nåt/tillräckligt. Jag tycker det är alldeles för mycket när 20-25% av en serietidning inte innehåller serier.

 

 

 

 

Och att ge forumfolk möjligheten att tycka saker kan det ju finnas en poäng med. Det är ju hur som helst varken deras plikt att tycka något eller vår att invänta deras tyckande eller rätta oss efter det.

Mycket sant. Så här nedan kan ses två idéer till saker i logon, med några andra element också öppna för tyckande. Mer specifikt vill jag veta om ni föredrar att blodet eller det upprivna omslaget ska se tecknat ut, eller mer målat/realistiskt. Jag vill också veta om fladdermusen istället för stjärnan i logon är en bra eller dålig idé. Den som allt annat är ett pågående arbete som inväntar input. Ena omslaget har också fått sig en dos solblekning och lite slitage. Ge mig feedback.

 

 

19omslagsvariant1preview.jpg

 

19omslagsvariant2preview.jpg

 

 

 

Åhå! Intressant. Har du testat det? Eller vet någon som har?

Nej, hittade det när jag kollade runt. Har inget som behövts layoutats som jag inte klarat i OpenOffice så jag har inte behövt testa.

 

 


Edited by DanielSchenström, 06 March 2020 - 15:23.


#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 March 2020 - 18:19

Skulle en ruta efter varje serie med en text typ "Om du vill se mer av X" och en länk till ett eller flera gallerior/hemsidor vara nåt/tillräckligt.

Möjligen, men det är kanske inte så att alla serier passar att ha en sådan i slutet.


 

Jag tycker det är alldeles för mycket när 20-25% av en serietidning inte innehåller serier.

Där kan du ha en poäng, men så länge sidorna innehåller sådant som hör ihop med serierna kan de vara motiverade att ha med. 
 

 

Mycket sant. Så här nedan kan ses två idéer till saker i logon, med några andra element också öppna för tyckande. Mer specifikt vill jag veta om ni föredrar att blodet eller det upprivna omslaget ska se tecknat ut, eller mer målat/realistiskt. Jag vill också veta om fladdermusen istället för stjärnan i logon är en bra eller dålig idé. Den som allt annat är ett pågående arbete som inväntar input. Ena omslaget har också fått sig en dos solblekning och lite slitage. Ge mig feedback.

Feedback nu given i mailkorrespondensen. Blir någon övrigt forumit sugen på att lägga sig i, kan vi ju ju diskutera här också.


 

Nej, hittade det när jag kollade runt. Har inget som behövts layoutats som jag inte klarat i OpenOffice så jag har inte behövt testa.

Aha. Då kan vi ju återkomma till om vi tror att det vore en god idé att utforma #20 i Lucidpress. Kan tänka mig att det skulle kunna vara passande.



#15 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 March 2020 - 13:00

Arbetet med omslaget går vidare. Tyck till om Skräck-grejen ovanpå logon. Är det bättre nu när stora S:et är med? Eller är det bättre att låta bli logons text?

Har försökt klämma in fler bilder, så att varje serie är representerad på omslaget. Faktum är att jag glömde en serie men jag tror känslan framkommer ändå.

Sen har vi varianter på oregelbundna kanter kring bilderna, en bara med det och en med lite skugga och ljus så det ser ut som hål i omslaget.

Här har också testats enfärgade bilder där det vita ersätts i bilden.

 

19omslagsvariant3preview.jpg

 

19omslagsvariant4preview.jpg

 

19omslagsvariant5preview.jpg

 

19omslagsvariant6preview.jpg