Jump to content

Photo

DC Rebootar/Relaunchar "Allt"


  • Please log in to reply
89 replies to this topic

#76 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 September 2011 - 17:42

Jo, det är väl lite problemet överlag nu, det är väldigt svårt för en ny läsare att hoppa in och bara läsa någon enstaka titel utan att ha koll på en massa events till exempel. Jag har ju ganska dålig koll på DC:s universum, åtminstone om man jämför med Marvel, men att det tycks vara väldigt mycket referenser gör att det är svårt att komma in i det. Jag är till och med lite orolig för om man ska kunna börja läsa på allvar nu med den här rebooten eller om jag måste läsa på om GL och Batman t. ex.
*Hockey och superhjältar*

#77 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 September 2011 - 17:59

Dels blir det svårläst med alla referenser när det är events. Men dels tycker jag även att det verkar påverka berättartekniken. Alla författare tror att de är Alan Moore (eller nån sån) och att de behärskar storskaligt berättande, detta att brodera ut storyn, att göra den lite djupare och mer vuxen. Det lyckas inte särskilt ofta utan blir istället lätt pompöst och tråkigt.

Edited by TFels, 05 September 2011 - 18:00.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#78 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 September 2011 - 18:41

Kan bara hålla med dig, det är fruktansvärt mycket events nu. Men det verkar ju sälja, jag vet inte riktigt...
*Hockey och superhjältar*

#79 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 September 2011 - 18:45

Frågan är om särskilt många nya läsare kan upptäcka dessa serier som emellanåt är helt obegripliga.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#80 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 September 2011 - 20:55

Men det är ju därför det är en bra idé med en reboot! Gör de allt rätt så kan de förhoppningsvis locka nya läsare. Jag ska ge det en chans i alla fall, men fattar jag inte så är det klart att man kommer att tveka iofs.
*Hockey och superhjältar*

#81 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 September 2011 - 05:49

Har de sagt att de ska skippa events? Det vore något!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#82 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 September 2011 - 06:33

Det har jag svårt att tro. Och när både DC och Marvel verkar satsa på ett mer "sammanhållet" universum kan det oftast handla om att locka fler läsare till alla dessa events. Så det får man nog stå ut med. Men just Blackest Night tyckte i alla fall jag om, för även om jag kanske inte hade tillräcklig med förförståelse eller fattade allt som hände, så uppfattade jag storyn som en lite halvsmart metakommentar på begreppet "comic book death", och det kom till och med ett slags försök att sätta regler för det om jag inte minns fel.
*Hockey och superhjältar*

#83 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 October 2011 - 09:24

Kul att DC fattar vad man ska göra ibland. Fill-In tecknare för 2 nummer av Action Comics: Andy Kubert.

http://www.comicbook...rticle&id=34820
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#84 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 12 January 2012 - 20:41

Andra vågen av New 52 kommer att bestå av sex nya titlar:

http://dcu.blog.dcco...com/2012/01/12/

Ser ut som att det kommer finnas parallella världar i rebooten. Hoppas det innebär att man får se en ny version av Earth 3 en vacker dag, eftersom jag diggar Crime Syndicate så mycket.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#85 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 January 2012 - 17:28

Bör kanske nämnas att det görs plats i DC's lineup genom avslutningar av 6 andra titlar, som sålt dåligt och därmed inte kommer tillbaka igen i nuläget.

Sammanlagt kommer DC fortfarande ha 52 pågående titlar.

Tror enda av dom 6 nya titlarna som jag är intresserad av just nu, är nog EARTH-2! =)

Dock så är det ju den träige, mossige och trötte James Robinson som kommer göra den serien, så vi får väl se hur det blir... Hans senaste serier har verkligen varit under all kritik. :\

Ja, känns nästan som att precis som många andra herrar som jobbat länge inom gemet, så har han kommit till slutet av karriären. Alla bra idéer är borta, och han kan inte längre göra serier som är relevanta i dagens värld.

Edited by PredaBot, 13 January 2012 - 17:43.


#86 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 January 2012 - 18:36

Konstigt att det kallas "andra vågen" med bara sex nya titlar (och sex nedlagda). Den första bestod ju av 52 titlar. Jag trodde att andra vågen skulle vara 10-20 nya titlar.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#87 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 January 2012 - 22:35

Marknaden kan nog inte stödja så mycket mer än 52 titlar från vardera förlag faktiskt... Redan innan så hade DC kanske bara 59 titlar eller så. Marvel har väl kring 65, och det är max-gränsen.

Många fans känner ju att det är redan för många titlar ute, och att förlagen borde krympa sina publiceringslinjer.

En hel del är ju extra-böcker för Batman/Green Lantern och Avengers/X-men, som förmodligen INTE behöver 6 böcker vardera, egenteligen.

#88 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 January 2012 - 09:49

Att kalla sex nya titlar för second wave, hm, det är att ta i lite. Särskilt som man ändå startat några andra serier mellan våg ett och två. Håller med om att alla dessa extratitlar som finns är onödiga.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#89 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 June 2012 - 16:21

Överaskningarna slutar inte. I den nya rebooten så är Green Lantern gay.

Källa

Edited by Crusader, 01 June 2012 - 16:22.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#90 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 01 June 2012 - 16:32

Bör nämnas att det är en ny version av en gammal GL, och alltså inte allas våran kvinnoberoende Hal Jordan som har kommit ur garderoben.

Lite "Ultimate Earth-2/Golden Age GL" om man så vill.

Intressant drag dock. Kan ju vara bra för dom som är gay och vill ha en figur att identifiera sig med.
Dock så känns det väl lite pr-stunt över det hela också, dessvärre...