Jump to content

Photo

Before Watchmen


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 February 2012 - 16:31

Det har ryktats länge om ett Watchmen 2 projekt och nu har DC presenterat en lista av prequel serier som de ska ge ut med början i sommar under namnet Before Watchmen:


● RORSCHACH (4 issues) – Writer: Brian Azzarello. Artist: Lee Bermejo
● MINUTEMEN (6 issues) – Writer/Artist: Darwyn Cooke
● COMEDIAN (6 issues) – Writer: Brian Azzarello. Artist: J.G. Jones
● DR. MANHATTAN (4 issues) – Writer: J. Michael Straczynski. Artist: Adam Hughes
● NITE OWL (4 issues) – Writer: J. Michael Straczynski. Artists: Andy and Joe Kubert
● OZYMANDIAS (6 issues) – Writer: Len Wein. Artist: Jae Lee
● SILK SPECTRE (4 issues) – Writer: Darwyn Cooke. Artist: Amanda Conner

Varje nummer kommer starta med 2 sidor av CURSE OF THE CRIMSON CORSAIR skriven av Len Wein och tecknad av John Higgins.
Sists nummret kommer heta BEFORE WATCHMEN: EPILOGUE och vara gjort av blandade författare/tecknare, troligen de som gör respektive karaktärer.


Reaktionerna har varit minst sagt blandade. Alan Moore och hans största fans rasar över det här medans de flesta andra verkar se fram emot det och anse att det iallafall bara handlar om prequels.
Jag tror själv att det inte är så farligt och låter lite intresant. Hade de därimot gjort en uppföljare så hade det nog blivit mer liv och personligen tycker jag att man kan inte, och borde inte göra en uppföljare på Watchmen. Men prequels är för mig mer intresant då det finns en rik historia till karaktärerna som hade varit intresant. Visst hade det varit bäst om Alan Moore själv hade haft med det att göra men skulle han aldrig få för sig att göra.


Källa
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 February 2012 - 19:47

Meh. Ser inget annat i detta än att mjölka pengar <_<. Tycker att det mesta av intresse som berättas om karaktärerna sägs i Watchmen, så det kan bara bli utfyllnad med given utgång. Om de inte ger sig på och retconnar - och då kan det bli hus i h-e ;).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 01 February 2012 - 21:41

Jag tycker det verkar ganska intressant även om det är precis som Fiskrens säger att det handlar om att mjölka pengar. Jag är försiktigt positiv :)

Winter is Coming


#4 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 02 February 2012 - 00:00

DC mjölkar en franchise som man redan tjänat väldigt mycket pengar på. Watchmen filmen som gick skapligt på bio sen väldigt bra på DVD/merchandise bidrar ju till det här också. Warner Brothers har säkert pushat DC på att göra det här. Fast sen har ju DC velat göra det här rätt länge, var nog bara Paul Levitz som var emot tanken förut.

Det Moore och Gibbons gjorde var ju work for hire, och nu funkar det ju så att seriebolagen harf rätt att publicera material som de äger. DC har flera gånger kompensera Moore ekonomiskt och erbjudit diverse grejer, men som vi många vet så bryr sig inte Moore om det. Moore har ju själv gjort pengar på att göra egna versioner av andras karaktärer.

Listan på serieskapare är väldigt imponerande måste jag säga.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 February 2012 - 11:38

Ja, en uppföljare hade nog varit känsligare. Då hade man ju blivit tvungen att ta ställning till hur saker utvecklas i världen efter slutet på originalberättelsen. Hade för all del kunnat vara intressant. Frågan är om det skulle accepteras om det gjordes av någon annan än Moore. Kanske kan man anta att en sådan serie kommer att göras förr eller senare. Nu har de ju brutit en grej, genom att göra prequel-serier. Nästa steg kanske är att göra en fortsättning.

Det här kan bli bra. Det kan bli dåligt. Det kan bli medelmåttigt. Men intressant är det ur något perspektiv oavsett vilket.

Men retconna får de inte göra för mig! Då slarvar de bort.

#6 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 02 February 2012 - 18:51

Meh! I slutänden blir det nå't liknande...


../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#7 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 02 February 2012 - 21:55

Skulle inte förvåna mig om vissa av de där prequelsen skulle ha mer inslag av våld och sex eftersom vanliga serier har betydligt mycket mer sånt än vad serier hade under mitten av 80-talet. Sen behöver det ju inte vara en bra grej heller, i serietidningars fall så har censur ofta hjälpt till att tvinga manusförfattare och tecknare tänka innan de producerar nånting.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 25 February 2012 - 09:37

Jag ser egentligen inget större problem med att de gör det. Moore ville väl från början använda sig av redan existerande Charlton-figurer, så vad han ville göra är väl ungefär vad DC gör nu. Och det är ju imponerande namn de har samlat ihop. Men jag har personligen inget intresse av detta, tycker Watchmen står bra för sig själv, och vad den "säger" är egentligen mer viktigt än vilka karaktärerna är.
*Hockey och superhjältar*

#9 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 09 March 2012 - 11:12

Jag har inte heller något emot det här heller. Prequels sabbar inte originalet, och man kan totalt sk*ta i dem om man vill. Det är ju inte speciellt ovanligt att folk inte bryr sig om prequels, eller "räknar med dem offciellt" i serietidningar eller filmer. Tror att många av de här kan bli väldigt välgjorda serietidningar.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight