Jump to content

Photo

Forumets "miljö"


  • Please log in to reply
37 replies to this topic

#1 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 December 2009 - 11:03

Vad jag själv skulle gjort? Ptja, ungefär det som jag nu gör - nämligen att inte starta trådar :)
Jag tycker inte heller att diskussionsatmosfären på det här forumet är så som jag skulle vilja, och därmed försöker jag inte ens. Vill jag debattera något tar jag det hellre på forum där de finns fler intresserade. Jag menar, t.o.m. Startrekdb och Sweclockers har livligare Stargate-Universe-trådar än här.
Nu stämmer det kanske inte helt, men jag tycker iaf att scifinytt under ganska lång tid nu känts snarare som något av en personlig mötesplats för en "kärngrupp" på <10 personer mer än ett scifi-forum. En sådan situation förändrar dynamiken på ett forum totalt (till det sämre enligt min åsikt). Det i sig är inte fel - det blir som det blir. Om du, liksom jag, inte tycker om det så är det ju bara att använda sig av forum med bättre respons.



Det här är inte första gången jag har sett denna åsikt om forumet, röster om att det skulle vara för internt och att det mer liknar ett community än ett forum har höjts förr. Så det är väl dags att lyfta den frågan - hur uppfattar ni alla medlemmar stämningen på forumet? Är det för internt? Svårt att komma in som ny? För lite diskussioner i trådarna?

Själv kan jag t. ex. tycka att det blir lite för mycket upprapanade av citerade nyheter på t. ex. filmtrådar, som kan göra att diskussioner dör ut eller inte dyker upp alls. De flesta diskussionerna här, eller i alla fall många, känns det som, rör sig istället om bråk av något slag. Men det är min uppfattning, det finns säkert lika många åsikter som medlemmar här. Så låt er röst höras! Och om det är något problem med forumet, vad kan vi göra åt det?
*Hockey och superhjältar*

#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 December 2009 - 11:21

Intressant fråga, och nåt jag gärna skulle vilja ha svar på.

Kan ju poängteras att sånt här händer i alla forums (utom de som är så stora att det inte märks). Se på Exisle, TrekBBS, DVDforum och andra hak som jag själv brukar frekventera. startrekbd har också en kärntrupp som postar, men där postas det av någon anledning inte lika mycket (det har jämt varit så, ända sedan jag blev medlem på Ikonboard-tiden). Generellt så finns det en mindre grupp "stammisar" på så gott som alla forums.

Sedan har jag inte märkt något av att "nykomlingar" bör känna sig ovälkomna eller liknande. Vissa på forumet har ju visserligen ett behov att hävda sig, men detta är väldigt tamt jämfört med vissa andra forums. En och annan person har ju dykt upp under årens lopp, upptäckt att folk inte håller med denne, och försvunnit på grund av att folk är "dumma", men står man inte ut med åsikter som inte går enligt en egen linje har man ju imho inte på ett forum att göra. Detta är dock extrema undantag.

Denna "kärna" av personer ändrar sig ju dessutom under årens lopp. Folk försvinner (Mindphazer, bland annat), medan andra tillkommer. De som varit med från ända början är extrem få och av dessa så tog Georgia ett långt uppehåll medan FX har minskat sitt engagemang oerhört (till exempel). Capshaw/Sentinel blir man väl aldrig av med, tyvärr. Men det är ett ok man får bära.

Men, säg gärna vad ni tycker. Svårt att göra något åt någon slags "internhet", men bra att veta vad andra tycker.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 16 December 2009 - 12:49

Bör nog nämna att det jag skrev är lite av en "gut feeling" jag alltid haft om det här forumet. Jag är ju knappast aktiv här så jag reserverar mig absolut för ev. och troliga fel :)
Anledningen att det här kom upp var att vi diskuterade svaren i supertrecks trådar (där jag svarade eftersom jag sett supertreck flera gånger klaga på dålig respons).

Som jag upplever det så är det ofta just de mer community-aktiga delarna av forumet där det ofta har varit mycket aktivitet - vilket ju sannolikt beror på att det är många som känner varann och därmed tycker det är trevligt att diskutera "strunt" sinsemellan (vilket ju absolut inte är fel och helt naturligt).
Personligen tycker jag inte om det särskilt mycket på internetforum eftersom jag oftast kommer till dem av specifika skäl, t.ex. för att se om det finns nån skoj scifi-diskussion här, snarare än socialt umgänge (vilket jag tycker man får nog av i IRL :P ). För mig känns forumet mer som en social plats för ett kompisgäng som råkar ha ett scifi-intresse gemensamt. Istället för intressanta scifi-diskussioner upplever jag att det är vanligare med ten forward-diskussioner och serietidningsdiskussioner (där det senare väl förvisso bör ses som relativt fristående) varvat med lite nyheter som berör scifi.

Men som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg så ser jag inte något större (objektivt) fel med det. Jag har inga krav på att någon annan ska anpassa sig efter mina personliga preferrenser - jag anpassar mig och diskuterar hellre scifi på platser där jag känner att det är större chans att få en trevlig diskussion. Jag tycker bara att det är lite trist eftersom sitens tema och etablerade forum borde ha potential att samla många intresserade. Det finns säkert en hel del potentiella medlemmar som tycker liksom jag och därmed inte ens försöker diskutera här även om det kanske skulle lett till något intressant.

Edit: Det ska givetvis poängteras igen att allt är en subjektiv åsikt. Jag är aktiv på andra forum som har samma situation, men med skillnaden att jag har mer gemensamt med dess melemmar - och där kan jag trivas bra även om det inte är lika mycket diskussion som jag skulle önska.

Edited by Noveau, 16 December 2009 - 13:00.


#4 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 16 December 2009 - 13:19

Jag tycker forumet känns familjärt vilket naturligtvis är tveeggat.

Samtidigt som det är välkomnande (även om det naturligtvis är en viss tröskel, men så är det ju på alla forum) och sätter en trevlig ton i forumet ger det kanske inte så himla mycket diskussion. Men jag saknar inte de skyttegravskrig som lätt uppstått på andra forum (STDB till exempel). Samtidigt saknar jag ibland lite rejäla, lite djupare diskussioner, där båda parter lägger ner lite tid och drar nytta av ansamlad kunskap i vad det vara månde. Samtidigt trots familjariteten(?) , eller kanske tack vare, finns det plats även för en och annan gossen Ruda och folk kan tycka diametralt olika utan att det blir en soppa av mobbning och personangrepp.

I stort är jag nöjd med forumet som det är även om jag hade önskat att diskussionerna varit "bigger, longer and uncut". Jag tycker knäckfrågan är om forumet är inkluderande eller exkluderande och SFN är i mitt tycke det förstnämnda. Att sen folk inte diskuterar så mycket som jag hade önskat, det kan jag leva med. Även om det naturligtvis är synd att försök till mer diskussion dör sotdöden är det viktiga i min bok är att de inte dödas av käbbel och "gängbråk".

Någon lösning finns nog inte, annat än fler och aktivare medlemmar. Med vilka det också följer mer käbbel och gängbildning så att ja, hur man vänder sig har man rumpan bak. :)

Så Noveau har en poäng i sin kritik detta är inte det forum det kunde vara. De trådar jag varit mest aktiv i som BSG-tråden och T:TSCC-tråden bestod ju mest av mig och Cartman (och ett par till) och spridda kommentarer från andra, vilket jag tyckte var trist. För när vi slutade posta tog ingen egentligen vid, även om BSG-tråden varit hyfsat igång trots allt. Den enda tråd där diskussionen egentligen "lever" är ju Senaste Sedda Film och diverse diskussionstrådar kring turneringar. Men jag har respekt för att folk väljer att diskutera annorstädes, IRL eller på och i andra fora. Så gör jag ju själv ibland.

Med det sagt, jag uppskattar postande av nyheter och för mig är SFN en källa för nyheter jag annars skulle missat då jag inte har den överblick och digra rss-lista som vissa andra här har. :)

Men jag är inte säker på vad alternativet är och jag är trots bristerna relativt nöjd med nuläget. Men naturligtivs vore det bra om vi kunde föra upp varför fler inte postar så att ledning och vi andra kan fundera på hur vi kan göra forumet bättre och få fler att posta och de som postar att posta mer och "bättre".
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 December 2009 - 13:39

Ja, jag kanske kan försöka dela med mig av mina tankar som nykomling här?

Spontant känner även jag att det är väldigt lite diskussioner här, i alla fall när det gäller (imo) intressanta ämnen som t ex filmer :) . Det som verkar resultera i flest diskussioner är ju sånt som vädret. Inget fel i det, men hade ju varit kul om samma respons funnits i andra trådar :P
För min del kan det ju vara som så att jag kanske inte bjuder in till diskussioner. Något jag försökt börja tänka på är att när jag postar citat i trådar försöka skriva något själv innan. Tycker själv det är ganska jobbigt när det bara är ett citat, lättare att ta till sig om personen först skriver något kort om vad det handlar om. Ett litet personligt tillägg till citatet. Vad tror ni om det?

Vad gäller tv-serier hör jag till den lilla skaran som ej ser dem på internetkanalen så där känns det som att jag har ganska lite att göra tyvärr. Jag har lite känslan av att när tv-serien väl visas på svensk tv så har intresset redan mattats att diskutera den då de flesta redan sett den för flera månader sen. Sen personligen kan jag ju tillägga att jag kom av mig i höst vad gällde de två serier jag följer på tv, TB och Fringe, då min digitalbox gick hädan och jag var utan tv i flera månader. Lite svårt då att diskutera avsnitten :lol:

Har även jag haft känslan av att det är en liten grupp som är mest aktiv och jag var lite orolig i början, att jag som nykomling, inte skulle få vara med på ett hörn. Dock tycker jag att de flesta av er varit så himla gulliga mot mig så det gör att jag hänger kvar här.
Något som kanske underblåser detta kan vara att mest aktivitet oftast förekommer i de 'interna' trådarna som "Smartaste sfn-älgen"? Reagerade själv på det i början då det kändes som att 'jaha, vad ska jag hitta på då här?'. Förstår ni vad jag menar? Självklart är det ju kul att ni har något sådant, men det är väl just det att det är stor aktivitet här men alla kan inte vara med och diskutera. Eller är det jag som missförstått den tråden?

Summa summarum:
Jag tycker det är ett mycket trevligt forum att hålla till i. Gillar den personliga stilen och värmen som finns här vilket är en stor anledning till att jag blivit kvar här. Dock tror jag att forumet skulle vinna på om fokus låg på just Sci-fi, fantasy, skräck (som ju finns noterat i loggan :) ) och i andra hand (en skön bonus) saker som vädret.
För egen del tänkte jag försöka skärpa till mig och inte bara slänga in en massa blaj i en tråd utan försöka komma med något matnyttigt :) Inklusive det jag nämnt tidigare om att inte bara lägga in citat i en tråd utan att först skriva något personligt om det.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 December 2009 - 14:12

Jag känner att jag både kan och borde ta tillfället i akt att dela med mig av mina tankar och funderingar kring en del av frågorna som kommit upp.

Det här med att aktiviteten går upp och ned på ett forum är inget nytt och något som dessutom är svårt att komma till bukt med, som flera redan har varit inne på. Medlemmar kommer och går av så många olika anledningar, vilket bidrar till hur aktiviteten är på forumet. Jag tror flera av oss som finns på olika forum ute på nätet någon gång har upplevt detta, att forum kan vara mycket aktiva under en period för att sedan delvis eller helt stanna upp.

Givetvis är det synd att det inte finns fler diskussioner inom det främsta som vi samlas för här. Filmer, tv-serier, litteratur, spel och serietidingar. Övriga delar av forumet ser jag personligen mer som en bonus. Främst önskar man kanske att diskussioner borde vara lite djupare förankrat inom Sci-Fi, Fantasy och Skräck.

En del av sanningen för en del forum (mest märkbart är det på Tv-land där jag också finns) är att det är svårt att hänga med i diskussioner om man inte följer tv-serier i samma tempo som dom visas i USA och sedan snabbt letar sig ut på nätet. Väntar man snällt tills svenska tv-kanaler börjar visa serierna så är man redan ute för sent. Det är sällan någon är intresserad av att diskutera avsnitten då och att sitta och citera tidigare inlägg på egen hand i hopp om att få en kommentar eller två är inte fullt så intressant. Nu gäller ju inte detta alla forum, ser man till hur aktiviteten i tv-serietrådarna under spoilerdelen av tv-forumet på SFN har minskat i aktivitet dom senaste åren så avslöjar ju det att bara för att folk laddar ner avsnitt eller ser dom streamade så blir det ju inte automatiskt en efterföljande diskussion.

Så även om det kan vara en del av problemet lär det knappast vara det hela. En annan sak som jag kan uppleva är att vi är flera som vill ha en diskussion och som gör så gott vi kan då och då, men alla verkar sitta och vänta på något. Att någon annan sta ta första steget? Någon annan ska lägga grunden först innan man själv bjuder till? Att det här är en sak som kommer rinna ut i sanden med tiden och automatiskt kommer bli bättre av sig självt utan att någon behöver anstränga sig?

Så jag tror att viljan finns hos många, bara det att inget händer. Och exakt vad man ska göra då, mer än att försöka starta upp nya diskussioner eller blåsa liv i dom befintliga, är svårt att säga.

När det gäller postandet av nyheter på forumet är det givetvis ett tveeggat svärd. När det fungerar så kan en artikel inbjuda till vidare diskussion och när det inte fungerar så dödar det en diskussion eller tillför inget till tråden den postas i. Jag har själv varit en storpostare av nyheter tidigare år och fick en hel del kritik om det, både på forumet och privat. Givetvis tog jag till mig av kritiken och tänkte till. Jag postar betydligt mindre nu samt försöker poängtera vad det är i artikeln som jag finner intressant. Jag är inte det minsta intresserad av vilken postcount jag har, som någon anklagade mig för, för några år sedan, hela den funktionen kan tas bort för jag kunde inte bry mig mindre. Anledningen till att man postar är för att man har hittat en nyhet som man tycker är intressant och som man vill dela med sig av och som kanske kan vara av intresse för andra. Skulle man sluta upp helt att posta om nyheter så tror jag knappast att det skulle leda till fler och djupare diskussioner. Jag tror snarare att SFN skulle bli ännu mer öde.

Sedan spelar ju det personliga intresset in mycket. Är man inte det minsta intresserad av serietidningar eller tv-spel för att ta några exempel så kan man inte ge sig in i dom diskussionerna. Ett par bra exempel är när jag och XC t.ex. såg om Xena. Nu var vi ju inte helt ensamma, men här kan det ju ha spelat in att många redan har sett serien eller inte tycker om den. Så SFN kanske lider lite av att det helt enkelt inte finns så många som är intresserade av samma saker. Vi kanske har ett gemensam intresse för Sci-Fi, Fantasy och Skräck. Men sedan kanske smaken skiljer sig åt riktigt ordentligt vilket gör att det är svårt att få till ett gemensamt intresse för en diskussion.

Tror jag får fylla på allteftersom man kommer på fler saker. Jag tror det finns många infallsvinklar på problemet och kanske, kanske att man kan få till ett bra utgångsläge av deta hela om alla bidrar till den här diskussionen.

Med det sagt så tycker jag om SFN och tycker det är en bra mötesplats för likasinnade samt även lika kul med alla som inte alls delar mina åsikter. Forumet blir vad man gör det till. Då måste man ha båda sidorna av myntet för att slippa få en "klubb för inbördes beundran".

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 December 2009 - 14:32

När det gäller aktivitet så tycker jag mig märka att många forums har minskat i detta avseende på senare år. Det kanske är Facebooks och Twitters intåg, något är det iaf.

Forumet som sådant startades ursprungligen för att jag tyckte det var kul, och att det inte fanns ett allmänt SF-forum i Sverige (finns det nåt nu ens?) där allt kan diskuteras. Från böcker och serietidningar till TV-serier och filmer. Helt enkelt för att jag varit allätare under alla mina år, och jag tyckte det var en utmärkt idé att sammanfoga allt. Det tycker jag fortfarande. Sedan har ju tyvärr RL tagit över i och med företaget och det nuvarande pluggandet så jag har inte kunnat vara lika aktiv som jag velat vara under senare tid, men det är sånt som kommer och går det också... :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 16 December 2009 - 16:20

Tror nog att de flesta av oss skulle gilla att det var lite mer diskussioner här. Jag är ju själv skyldig av att posta i bara ett fåtal trådar men jag försöker i alla fall alltid bidra med egna tankar och åsikter(även om jag kanske upprepar mig rätt ofta) om jag postar om någon kommande film eller så. Sen på serietidningsforumet så postar jag ju mest i "Vad läser du just nu" och ger lite små recensioner av sånt som jag läst. Kul att det var lite lite aktivitet där också på sistone, har ju varit väldigt tomt där rätt länge,speciellt efter att man slutade posta om filmer baserade på serietidningar där.

Så ja, skulle vara kul om det var mer aktiva diskussioner här. Men det är kanske svårt att tvinga någon till det sådär.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#9 tntclr

tntclr

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 134 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 December 2009 - 17:14

Drar mitt strå...http://www.scifinytt...?showtopic=9473 :)
"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#10 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 16 December 2009 - 19:48

Ja jag vet att mitt deltagende här har minskat radikalt. Årsaken är ganske enkelt att RL ( mina barn ) och jobbet tatt min tid.

Med hensyn til diskussioner kan jag instämma lite med Kermit :

Själv kan jag t. ex. tycka att det blir lite för mycket upprapanade av citerade nyheter på t. ex. filmtrådar, som kan göra att diskussioner dör ut eller inte dyker upp alls

man går inn i en tråd och så är det 90% nyheter och inte mycket diskussion. Där kan man själv bidra såklart, reagere på nyheten osv. Och som Cartman sa, hänger man inte med i USAs tv-serie takt, kan man inte hänga med i diskussioner och " gamla " avsnitt drar inte like mycket snack.


jag skal forsöka skärpa mig ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#11 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 December 2009 - 20:00

Det är ju bra med nyheter, men kanske borde man försöka inflika någon egen kommentar, så det blir lite mer personligt. Tycker att det kunde vara bättre med sånt när seriefilmerna låg under serieforumet, t. ex. Sen har det hänt att man har försökt kommentera något, men det drunknar i nästa och nästa citerade nyhet...fast man borde skärpa sig där. En tråd det verkar fungera på är väl t. ex. hockeytråden, där kommenteras nyheterna ofta trots allt. Och den har ju inte problemet som typ en trpd för en tv-serietråd har, där alla är lite olika långt komna.
*Hockey och superhjältar*

#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 December 2009 - 20:10

Haha. @FX: Jag tvingar ingen, det var bara ett exempel jag drog till med... :) Vet själv hur det är.. :blush:

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 16 December 2009 - 20:46

Nähh det vet jag :P du har bara rätt :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#14 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 December 2009 - 23:50

Bra att det allt mer kommit fram en viss självrannsakan kring problemet "okommenterade nyhetstrådar". Det har tagits upp förut men skadar inte skriva igen, posta gärna nyhetstrådar men bara om nyheten intresserar dig tillräckligt för att du vill kommentera och diskutera nyheten.

Angående att forumet allt mer blir ett internt community. Om det kan kännas svårt för nykomlingar att ta sig in i beror helt på nykomlingen.
Jag tror att de kan vara relativt lätt för en mer socialt lagd nykomling, man märker ganska snabbt att det finns informellt socialt nätverk/gemenskap på forumet som är snabba att ta upp likasinnade i gemenskapen. Men..då bör man helst vara som Årets Rookie Synon ;) , mer diskussionslystna men kanske inte alltid är så sociala/snälla nykomlingar stannar numera allt mer sällan på forumet. Ska inte peka ut någon :ph34r: men en avhoppad medlem i den kategorin var t ex Agentum. Konkurrensen från andra mer aktiva forumet finns ständigt som tidigare nämnts.

Det är svårt att komma fram till en lösning men jag har ett radikalt förslag/experiment.

Det interna nätverket består av medlemmar som varit här i minst 3-5 år, har en postcount på ca 2000-3000 inlägg eller runt 10 000 för den inre cirkeln ;) . Det är ungefär 20 medlemmar som skriver merparten av det som står på forumet.

Mitt förslag lyder som följande. Under en månad ska dessa 20 hålla sig borta från forumet! Undantaget några moderater i en enbart modererande roll, inte skriva i trådar etc. Istället är det nykomlingar och de mindre aktiva medlemmarna som helt sätter agendan vad som ska diskuteras, vilka nya trådar som skapas osv.

Det kommer troligen bli svårt att hålla sig borta, men samtidigt en nyttig erfarenhet att göra något annat istället. De flesta är gissningsvis med i andra forum så abstinensen kan tas ut där. Men framför allt ger detta en chans till nytändning för forumet; varför inte testa och se vad "SFN: The next generation" kan åstadkomma... :)

Edited by Walker, 16 December 2009 - 23:55.


#15 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 December 2009 - 09:27

Tack, Walker: jag suger åt mig det som en uttorkad svamp :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#16 Prue

Prue

    Commander

  • Members
  • 174 posts
  • Gender:Female
  • Location:Gnällbälet
  • Interests:Böcker, sova,rpg & Varulvar.

Posted 17 December 2009 - 14:08

På sista åren så har forum:en där ute sjunkigt med aktivet från medlemar.
Tycker det är nån sorts forums död som sprider sig på nätet.
Kanske är det mer lockande att hänga på facebook,twitter eller likande ställen.
Det mest irriterande som andvändere på forum som dör ut,är att det ofta blir mer & mer tystare.
Mindre inlägg och ibland tvärt slut med inlägg.
Ingen vågar säga vad som är fel,varför folk slutar att vara aktiv på forum.
Viss är det många orsaker som; personliga orsaker, skolan, jobbet, familjen, ect. Som gör att man inte kan vara så aktiv.
Man kan dras till andra forum,kanske tappat intresse och blivit intresserad av något annat.

Själv har man genom åren råkat ut för forum som blivit mindre seriösa. Bråk, attacker mot advändere/privatpersoner, oseriösa admin,mod och gjort att man nu är försiktig vad man skriver.
Sen så har man själv problem med stavning och detta är inte populärt på forum.
Det finns personer som inte kan låta bli att, nästa eller går till person angrepp om man har problem med stavning eller språket.Ialla fall vad jag vart med om.
Jaja det var generellt om andra forum attityder.

Detta forum har lite småbråk/tjafs. Vet inte om man ska ta exempel.
Ofta försöker jag att undvika trådar eller inlägg just för att man inte ska komma i tjafs/bråk.
Känns som man kommit till tid nu när man bara inte orkar ta fighter.
Mycket trevligare om man kunde prata/diskutera på en bra nivå.Så inte folk blir avskrämda att våga posta i trådar.

Även om jag har vart medlem ett tag så har man inte vart så aktiv på forumet.
Då känns det som det är en gemmenskap mellan vissa medlemmar och man blir osäker om man kan komma in i gemenskapen.
Men samtidigt så måsta man våga prata/posta för att lära känna personer,komma in i diskussioner.

Baha, sammanfattningsvis menar jag att man kanske inte vågar att hoppa in i diskussioner, trådar, eftersom man kanske inte riktigt fått en hum om vad detta är för forum, vad det är för folk här.
Har inte riktigt fått en hum om vad man får prata om och inte.
Vad får man göra trådar om, diskutera om, utan man faller ut från forumets ram.
Är det okej att skriva i gamla trådar (år gammla) eller kan man skriva ny tråd.
Har sett riktlinjer, inga allmänna regler för forumet.
Kanske bara jag som funderar kring detta.

Det är rätt mycket trådar/ämnen som man skulle vilja diskutera, men efter en viss tid så är det ingen som har något att säga.
Så "dör" tråden, mer eller mindre.
Känns mer att folk hellre svara/postar på de mer populära trådarna, än vill prata vidare på andra trådar.
Men det kan ju vara bara min upplevelse, kan ju ha miss uppfattat saker å ting.

Edited by Prue, 17 December 2009 - 14:11.

Posted Image

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto

"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."


#17 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 December 2009 - 16:28

Det är ju synd att man uppfattar det som att det skulle vara mindre okej att posta i mindre "populära" trådar, det tror jag ingen tycker är bra, utan det är snarare kul om någon tråd får liv igen...typ som att det kunde ha blivit diskussioner om Terminator Salvation igen om det inte blev som det blev. Det är ju fritt fram att posta var och när man vill, tänker jag? Alltså det är mer en fråga om vad man skriver, bråk gillar väl ingen, mer än att en tråd inte är okej att posta i för att den skulle vara mindre populär. Vem vet, kanske du, Prue, eller någon annan väcker liv i en intressant tråd?

Jag är nog en av de som har varit med länge, men kan inte riktigt hålla med om att det finns en inre krets. Snarare flera i så fall. Jag kanske pratar mer med Super85 än typ XC eller så...inget emot XC eller någon annan alls, bara det att man inte hamnar i samma trådar så ofta. Bara för att ta ett exempel då.

Sen det där med stavning. Jag var väl väldigt skyldig till att anmärka på stavning på forumet förut, menade det aldrig som ett personligt angrepp, men eftersom det uppfattades så, så fick man ju lära sig att lugna ner sig och släppa det där. Jag tror inte det är någon som ger sig på stavning så mycket numera, kan nästan uppleva att folk är mer rädda för att det ska ske än att det händer. Om någon tycker att jag gör det t. ex. så är det ju trist, men det händer faktiskt sällan. Man lär sig och mognar förhoppningsvis.
*Hockey och superhjältar*

#18 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 December 2009 - 21:13

Håller med om att det är bara bra om någon väcker liv i en gammal tråd. Bara för att den legat där ett tag och skvalpat behöver det ju inte betyda att den är ointressant :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#19 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 17 December 2009 - 23:32

Man kan ju undra vilken inriktning Sci-Fi Nytt forum egentligen ska ha. Det är ju inte så värst mycket diskussion om tv-serier heller. Det mesta man ser är rätt mycket tävlingar, spelsnack, youtube osv sådant. Så är det trådar med citat från andra sajter. Har Sci-Fi Nytt forum blivit en ny form av en interaktiv mediatidning?
Sci-Fi Nytt Media Vision Vore det ett bättre passande titel?

Folk kanske inte känner till att denna sajt finns och därför inte hittar hit.

Så har vi vår svenska kanal tv4 sci fi som många inte tycks ha. Där pågår det ju många serier. Diskussioner om tv-serier tycks bara råda när en serier pågår på kanaler som alla har.

#20 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 December 2009 - 00:24

Lite tankar från mig då som är en av veteranerna enligt Peak :lol:

Sci-Fi Nytt är ett trevligt forum, reglerna är inte så strikta (och det är Peaks fel ;) ), visst finns det riktlinjer, så som att kolla om ett ämne redan finns innan man startar upp ett, försök hålla dig till rätt forum del, och inga spoilers i huvudforumen håll dig då i spoilerforumen (är väl den viktigaste riktlinjen).


Att komma in som ny kan vara svårt på ett forum och det gäller alla forum, SFN är inget undantag, men min filosofi är att om man gör en kortare presentation om sig själv (intressen mm) och sen bara slänger sig in i de forumdelar och trådar man är intresserad av och skriver inlägg och kommenterar då är isen bruten. Vi har ju faktiskt en medlemshörna där man kan presentera sig, och alla blir lika varmt välkomna vem man än är eller vilka intressen man än har.
Det är upp till var och en om man vill vara aktiv eller inte, ju mer aktiv man är desto fler kommer i håg en.

Visst är vi ett par stycken som har blivit gamla och grå här på forumet men några av oss har ju inte ens samma intressen, som Kermit skriver, med vissa kanske man pratar mer med än med andra beroende på var i forumet man håller till.
Men sen är det ju så, precis som i det verkliga livet, man kan inte vara vän och kompis med alla (medlemmar här), det funkar inte, alla är vi olika individer.

Att en tråd/ämne är gammalt är ju egentligen sak samma, till och med vi som varit här ett tag har dragit fram ämnen som är från 2004 typ. Är man intresserad och vill svara, då gör man det helt enkelt. Finns inga regler om det.
Finns ju även ämnen som har startats upp och ingen har kommenterat som kan ligga i dvala ett bra tag innan det blir aktivt.
Sen finns det ju ämnen som är väldigt aktiva och diskussionerna går vilda och jag skulle nog tro att SFN är ett av de tolerantaste forum som finns, väldigt sällan att ett ämne stängs pga att ett fullskaligt krig pågår i det ämnet, de få gånger det skett är när det har gått så långt som personliga angrepp. Vi är vuxna människor och ska kunna ta att någon vänligen säger till att lugna ner oss så att det inte går för långt, men tyvärr så dör oftast diskussionen ut så fort en Moderator (som oftast inte är inblandad) säger till.


Jag erkänner, jag postar rätt mycket nyheter och oftast utan att kommentera det, oftast tycker jag själv det är intressant, men ibland händer det att jag tycker att det här kanske någon på forumet vill ta del av, mer förut när GoogleReader var nytt för mig. Kanske jag ska sluta med det och bara hålla mig till att dela dom i GR.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 December 2009 - 07:27

Bra sagt, Georgia. Det finns en del saker som kommit fram i den här tråden som är överraskande för mig, varför skulle man t. ex. inte våga posta i en gammal tråd? Och vad är egentligen det där med att passa in? Vi har ju redan slagit fast att den här gamla och grå truppen på runt tjugo personer, som en del beskriver, inte ens har riktigt samma intressen och pratar så mycket med varandra. Mycket av vad Georgia sa är väl egentligen inga konstigheter?

Och det är väl inte så konstigt om diskussioner bara pågår kring kanaler någon har. Man måste ju ha sett en tv-serie för att kunna diskutera den? Det pågår massor av trådar om olika tv-serier, men alla har inte tv4 scifi. Och vad menar du, måste man ha det enligt dig? Trams.

Om nyheterna...alltså egentligen borde ingen sluta med nyheter, men man borde kanske kommentera själv? Eller så är det bara vi som läser nyheterna som borde kommentera. Något mer personligt iaf. Men du borde ju inte sluta med någonting, Georgia.

Edited by Kermit, 18 December 2009 - 07:29.

*Hockey och superhjältar*

#22 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 18 December 2009 - 16:17

Jo hej Kermit. Du lägger ord i munnen på mig. Jag kräver inte att folk ska ha tv4 sci.

Vad var det för ståhej i en tråd om tv4 sci fi? Var det en underskrift att folk tackade nej för kanalen? Antagligen var det så. Du kermit kanske har rätt. Tv4 sci fi är nog inte en så märkvärdig kanal för oss här på sajten. Du hade helt rätt att jag tramsade. Ber djupt om ursäkt. Vår svenska tv-kanal ska inte avgöra vad folk ska titta på.
Jag hade antagligen för lite vett i skallen när jag skrev mitt förra inlägg.

#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 December 2009 - 18:10

Näe, jag undrade mer vad du menade, faktiskt...
*Hockey och superhjältar*

#24 Nettan

Nettan

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 56 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 December 2009 - 18:51

Några tankar från mig som en passiv åskådare här på forumet.

Jag upplevde att forumet fungerar båda som ett Community och ett forum, men det beror på vad man är ute efter. Det förstår jag själv att det finns en del medlemmar som länge var aktiv här på forumet och har säker bidragit med sina åsikter/kommentar/ respons, skulle säker vilja ha en trevlig och avslappande hörna att prata med varandra. Jag tyckte att det väldigt är okej att ha en ten-forward inne på forumet trots att jag inte är intresserad av de onödiga trådarna.

På andra sidan känner jag att det kan vara väldig jobbigt att hänga med de vissa diskussioner (tv och film) i en väldigt hög tempo som de forumister tidigt påpeka. Tyvärr, jag vet redan att jag inte har möjlighet att följa via internetkanal och sådant. Jag kan bara göra en sak; vänta tills serie/filmer kommer till Sverige. Men som sagt att det är ganska hög tempo i diskussion för dels att vad som behövs säga, har blivit sagt, för dels att jag inte är bra på att uttrycka mig i svenska (eftersom svenska inte är mitt modersmål). (Jag medger redan att acceptera min svaghet). Det finns en sak som jag redan kan göra, genom att vara en åskadare på det här forumet. Jag vill säga att era bidrag, åsikt, kommentar och frågeställning är mycket värdefulla för mig efter när jag har sett avsnitt/filmer.

Jag vet att ni inte vill höra/läsa onödiga åsikter som ”instämmer”. Jag vill inte bidra med sådana oneliners eftersom jag avskyr de sådana inlägg. Tyvärr, jag kan endast bidra med att vara en passiv åskådare som jag kan vara.

Någon har skrivit om de ”döda” trådar. Det är inte konstigt att många har upplevt att forumet ska kännas som en ”nu och här” diskussion men de är kanske är rädd för att hålla diskussion levande samtidigt. Jag vet redan att det inte går att hålla diskussion levande en längre tid.

Någon har tagit upp om dålig respons på det här forumet. Det kan bero på att man inte har något att säga eller är rädd för felsägningar. Jag har sett att det har skett några gånger för någon som bara snäste till den andra medlemmen om detta inlägg är oseriösa och vägra att besvara inlägg. Det är inte konstigt att skrämma bort nykomlingarna med sådana diskussioner som urspårat. Det kunde nykomlingarna inte veta att det finns några forumister som är lite egendomliga men aldrig elaka. Det kan bara handla om ett missförstånd.


Jag tyckte själv att forumet verkligt är en anslagstavla med fulla små lappar överallt. Jag älskar att gräva i de gamla trådarna och läste de intressanta inläggen men kunde inte komma med något "fräscha" åsikter eftersom jag anser att det som behövs säga, har blivit sagt. Jag känner mig som en guldgrävare i den SFN och finner några guldkorn.

Det var allt som jag vill säga.

Tack för ordet!

// Nettan som ber om tusen ursäkt för dålig svenska :rolleyes:


#25 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 December 2009 - 22:37

Reglerna här är väldigt få (jämfört med andra forums) och de har ju typ listas ovan (skriv i rätt del av forumet, spoila inte och starta inte femton trådar om samma ämne.

Det är ju inte direkt dödstraff att begå fasäden och bryta mot en av de där budorden ovan, men det ger ju våra stackars moderatorer jobb när de hellre vill sitta och slappa framför datorn.

Den relativa regelfriheten är ett val från min sida, egentligen, och det tycker jag har funkat bra för det mesta. Jag brukar själv bli tveksam att skriva i ett sånt där forum som kräver att man skall kunna femtioelva hemliga regler innan man börjar posta, ifall man gör fel.

Nekropostning och sånt (alltså posta i gamla trådar) har vi inte heller nåt emot. Det är väl bättre att fortsätta i en gammal tråd än att starta en ny ifall men råkar ha sett en film eller bok och vill kommentera. Då får man ju med de gamla åsikterna från utminnes tider också.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."