Jump to content

Photo

Datum backas vid redigering


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 bloomsbury

bloomsbury

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 28 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Scrabble, ankism, Disney, pianospel, Star Trek, Stargate, kelter, släktforskning, bokföring, veganism, cykling och simning, för att bara nämna några...

Posted 08 March 2010 - 01:58

Hej! Har nån märkt att datumet flyttas en dag bakåt när man går in och redigerar en notis i kalendern (Community Calendar)? Jag råkar ut för det varje gång nu. Ganska irriterande att man måste komma ihåg detta så inte programmen hamnar fel...
PS. Jag använder Google Chrome. DS.
PPS. Och det händer med enkla händelser, inte med andra notistyper. DS. /Greger

Edited by bloomsbury, 08 March 2010 - 02:14.


#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 March 2010 - 02:03

Hum. Mysko. Måste jag ta mig en närmare titt på framöver.

Tack för påpekandet.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 March 2010 - 21:10

Kan jag få lite hjälp med att reproducera det här problemet? Lyckas inte, nämligen.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 bloomsbury

bloomsbury

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 28 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Scrabble, ankism, Disney, pianospel, Star Trek, Stargate, kelter, släktforskning, bokföring, veganism, cykling och simning, för att bara nämna några...

Posted 15 March 2010 - 22:24

Hej igen Peak!

Tack för kontrollen. Jag har lyckats reproducera felet.
En av mina notiser för Stargate Universe från förra veckan har råkat backa en dag. Jag hade glömt att jag skapat den och kollade inte dan innan, så jag la in en ny notis för historikens skull.

Den första notisen för SGU, avsnitt 3, finns nu på den 11 mars, men avsåg alltså 12 mars. Om jag klickar på Redigera i den notisen backar datumet direkt till 10 mars.

Den andra notisen för SGU avsnitt 3, som jag la in ikväll, finns på rätt dag 12 mars. Om jag börjar redigera den är datumet fortfarande rätt.

Kan det ha varit nåt tillfälligt fel med redigeringsfunktionen, men som nu har rättat till sig?
Jag återkommer igen om jag märker att felet återkommer.

Jag väntar med att ta bort den felaktiga notisen så du kan kolla på den också.
Mvh Greger

Edited by bloomsbury, 15 March 2010 - 22:25.


#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 March 2010 - 22:30

Ok, jag ser det. Irriterande att det inte verkar vara ett konsistent fel. Det kan inte vara så att kalendern råkar gå efter servertid, eftersom servern nu ligger i Sverige.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 bloomsbury

bloomsbury

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 28 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Scrabble, ankism, Disney, pianospel, Star Trek, Stargate, kelter, släktforskning, bokföring, veganism, cykling och simning, för att bara nämna några...

Posted 15 March 2010 - 22:34

Ok, jag ser det. Irriterande att det inte verkar vara ett konsistent fel. Det kan inte vara så att kalendern råkar gå efter servertid, eftersom servern nu ligger i Sverige.

Oj, det där med servern är mer än jag vet. Men jag ska hålla utkik och kolla på klockan, och se om jag ser nåt mönster i när felet uppträder. /Mvh GN

Edited by bloomsbury, 15 March 2010 - 22:34.


#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 March 2010 - 22:39

Ja tack, gör gärna det. Något mönster bör finnas.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 02 May 2010 - 07:39

Har ni lyckats komma till rätta med det där problemet än?

Av beskrivningen så drar jag slutsatsen att det är en bugg i forumprogramvaran. När ni börjar redigera en kalenderhändelse så hämtar programvaran in datumet/klockslaget och glömmer troligen bort att anpassa för tidszoner. Åtminstone i tidigare versioner av IP.Board låg kalenderhändelser utan klockslag i själva verket inlagda som 00:00 den aktuella dagen, och om programvaran glömmer anpassa för tidszoner så kan forumet plötsligt tolka tidpunkten som 23:00 GMT istället för som 00:00 GMT+1.
Antingen det, eller så gör programvaran en felaktig extra justering för tidszon med samma effekt (jag vet sedan jag själv installerade IP.Board 2.2.2 att programvarans tidshantering var helt uppåt väggarna). Det skulle kunna förklara varför det bara händer enstaka användare och/eller vid enstaka tillfällen. Handlar det om enstaka användare kan det vara värt att kolla vad de har för tidszon i sina inställningar. Handlar det om enstaka tillfällen så är det antagligen timmen före eller efter midnatt som ställer till problem.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 May 2010 - 07:53

Det verkar bara hända ibland, vilket gör det lite mysko. Hände det alltid så skulle det vara enklare att få ihop. Om jag minns felet rätt så ändras inte klockslaget, utan bara datumet. Ibland.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 02 May 2010 - 11:32

Om jag minns felet rätt så ändras inte klockslaget, utan bara datumet. Ibland.

Javisst, men det behöver inte säga emot att det är felaktigt hanterade tidszoner som det beror på. Nu vet jag inte hur kalenderhändelsernas datum/klockslag lagras i IP.Board 3.0.x, men om de ligger i varsin databaskolumn så räcker det med att datumkolumnen avtolkas fel, och om det är en och samma kolumn så kan det handla om två separata funktioner, där den ena utvinner datumet och den andra klockslaget. När de sedan sammanfogas igen så trimmas eventuella timmar och minuter i datumdelen (som redan borde varit nedtrimmad till 00:00) bort innan klockslaget läggs till. På det sättet kan 2010-05-02 00:00 splittras upp till 2010-05-01 23:00 samt 00:00, och sedan sammanfogas som 2010-05-01 (med 23:00 "borttrimmat") + 00:00.

Men det här är som sagt bara en spekulation i vad som kan tänkas gå fel, delvis baserat på vad jag vet om tidigare forumprogramvaruversioners problem. Och jag kan inte komma med några lösningar, bara förslag på hur man kan försöka avgränsa och spåra felet. Jag har gjort några snabba försök att hitta buggrapporter från andra som drabbats av samma problem, men har inte lyckats stöta på några. Så om det inte är någonting som händer jätteofta så kanske man får stå ut med det...
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#11 bloomsbury

bloomsbury

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 28 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Scrabble, ankism, Disney, pianospel, Star Trek, Stargate, kelter, släktforskning, bokföring, veganism, cykling och simning, för att bara nämna några...

Posted 02 May 2010 - 12:22

Det verkar bara hända ibland, vilket gör det lite mysko. Hände det alltid så skulle det vara enklare att få ihop. Om jag minns felet rätt så ändras inte klockslaget, utan bara datumet. Ibland.

Sen jag upptäckte felet får jag det varje gång jag redigerar en *enkel händelse* så det gäller att inte glömma att återställa datumet innan man sparar. Jag har inte sett felet med de andra händelsetyperna. Mvh Greger

Edited by bloomsbury, 02 May 2010 - 12:22.


#12 bloomsbury

bloomsbury

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 28 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Scrabble, ankism, Disney, pianospel, Star Trek, Stargate, kelter, släktforskning, bokföring, veganism, cykling och simning, för att bara nämna några...

Posted 01 June 2010 - 04:23

Hej igen. Kalendern har problem även för återkommande händelser, men där är det lite allvarligare, och datumet flyttas fram istället. Jag har precis lagt in Smallville säsong 9 som börjar sändas på fredagar 11 juni. Men om jag sparar händelsen med det datumet läggs händelserna direkt in en dag senare, den 12 juni, 19 juni osv. Om jag backar datumet till 10 juni funkar det, men så ska man inte behöva göra, och det blir ju klart förvirrande att läsa notisen om man inte påpekar detta. Har nån av admin kontaktat dem som underhåller programvaran?

AHA! Nu tog jag bort starttiden från händelsen och då verkar det funka att spara händelsen på rätt dag. Det är alltså när man markerar alternativet "Om detta inte är en heldagshändelse, vill du då ange en starttid?" och väljer (eller godtar förvald) tidszon och anger en starttid som kalendern får fnatt.

Jag har nu kollat en enkel händelse, och problemet med att datumet istället backar vid redigering uppstår bara när man har angett en starttid i händelsen som ovan. Om man tar bort starttiden, ändrar datumet och sparar, går det bra att redigera nästa gång utan att datumet ändras.

Edited by bloomsbury, 01 June 2010 - 04:34.