Jump to content

Photo

Doctor Who säsong 9, 10 och 11


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 April 2013 - 17:22

Tänkte starta en tråd för de här klassiska säsongerna också. :) Istället för att bara ta 2 säsonger som tidigare så tog jag 3 eftersom sedan byter de Doktor och det passar bäst om varje tråd handlar om äventyr med samma Doktor.

 

Även då TV4 Sci-Fi inte längre finns så´tyckte jag det kunde vara bra med en lista över vilka avsnitt som finns i säsongerna. Siffrorna i början är nummret på äventyret.

 

Season 9 (1972)

060 Day of the Daleks (4 avsnitt)

061 The Curse of Peladon (4 avsnitt)

062 The Sea Devils (6 avsnitt)

063 The Mutants (6 avsnitt)

064 The Time Monster (6 avsnitt)

 

 

Season 10 (1972/73)

065 The Three Doctors (4 avsnitt)

066 Carnival of Monsters (4 avsnitt)

067 Frontier in Space (6 avsnitt)

068 Planet of the Daleks (6 avsnitt)

069 The Green Death (6 avsnitt)

 

 

Season 11 (1973/74)

070 The Time Warrior (4 avsnitt)

071 Invasion of the Dinosaurs (6 avsnitt)

072 Death to the Daleks (4 avsnitt)

073 The Monster of Peladon (6 avsnitt)

074 Planet of the Spiders (6 avsnitt)

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Dags för de sista 2 klassiska äventyren med Ice Warrior, den såkallade Peladon-sagan. Sedan är det dags för Ice Warriors återkomst i den nya serien. :)

 

 

S09E02 (061) - The Curse of Peladon

3:e Doktorn och Jo hamnar av misstag på planeten Peladon där de misstas för Tyska ambassadörer från Jorden inför ett viktigt möte där det ska beslutas om Peladon får ingå i The Galactic Federation.
Ett äventyr med en oväntad twist. Ice Warriors är nu fredliga varelser och ingår i The Galactic Federation som kämpar för fred i universum. Det är är första gången som en återkommande fiende ras blir goda.
Lite underligt att Doktorn inte kände till det då de visst har slutat fred med Jorden och Doktorn är ju som sagt expert på Jordens historia och Jorden leder The Galactic Federation. Det här är också ett ovanligt tillfälle då Doktorn har fel när han helatiden är övertygad om att Ice Warriors är fienden.
Peladon verkar vara en koloni av människor med tanke på att de förökar sig med människor.
Äventyret fick en uppföljare kallat "The Monster of Peladon", också med 3:e Doktorn.
Ett väldigt intresant äventyr och 3:e Doktorn är en av mina favoriter.


S11E04 (073) - The Monster of Peladon

3:e Doktorn återvänder till Peladon efter 50 år, den här gången med Sarah Jane Smith. The Galactic Federation är i krig med Galaxy Five och gräver ut viktiga miniraler på Peladon.
Tycker fortfarande att de barbariska idioterna på Peladon inte borde få vara med i The Galactic Federation.
Sarah Jane har verkligen problem att hålla tyst. Nästan irriterande så då det ställer till en hel del problem.
Åter igen visar Ice Warriors en agressiv och extremt brutal sida. Men sedan visar de sig vara förädare också och inte reprensenterar Ice Warriors som folk.
En sak jag gillar med 3:e Doktorn är att han är lite av en action hjälte med sin kunskap i självförsvar.

Ett väldigt bra och spännande äventyr.

 

 

Det hela har gjort mig sugen på att se mer klassiska äventyr. Jag tror jag ska se äventyren med The Great Intelligence då de är väldigt aktuella just nu. Men först ska jag se den senaste avsnittet och Ice Warrior's återkomst. :D


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif