Jump to content

Photo

ALIEN Party! (Start Måndag 18/6)


  • Please log in to reply
69 replies to this topic

#51 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 June 2012 - 13:46

Predator

Börjar som stentuff action och för att sedan när Predatorn gör entré så blir det lite mer åt skräckfilmshållet. Vid sidan av Terminator filmerna så är detta Schwarzeneggers kanske allra bästa roll, som klippt och skuren för de österrikiska muskelberget. Även alla andra skådespelarna är väldigt bra i sina roller, de är så hårda och matcho att det nästan ryker ur öronen. Klart bästa perioden i filmen är ändock när Dutch helt på egen hand slåss mot Predatorn, det är tyst, mörkt och skitigt och jävligt snyggt. Detta är fortfarande designmässigt den bästa Predatorn i alla filmer faktiskt. Älskar musiken också. Jag har säkert sett denna film ett dussin gånger och det lär bli många fler i framtiden. Inte så mycket mer att säga än att jag verkligen gillar denna film, en klassiker i sci-fi/action genren som bör ses av alla!

10/10

Winter is Coming


#52 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 June 2012 - 01:26

Jag har hamnat lite efter men jag ske se klart eländet fjärde filmen i helgen. Men först David Finchers debutfilm.

Alien 3 - Assembly Cut
Så vad sjutton betyder Assembly Cut? Ja Crusader förklarar det i sin recension. Fincher var för grön och hade inget att säga till om när det gällde final cut. Det här är ett försök att i efterhand återskapa Finchers vision utan Finchers input. Så det är mao inte en Director's Cut. Resultatet är rätt så annorlunda mot bioversionen. Tyvärr var det alldeles för länge sen jag såg den sist för att jag ska kunna komma ihåg hur annorlunda. Men visst märks det ändå. Det känns iaf som den här versionen är något bättre. Effekterna däremot ser bitvis gräsliga ut. Jag antar att det beror på att dom tvingats göra nya effekter för jag har inget minne av att det så så här risigt ut. Slutscenen där Ripley faller bakåt i smältugnen ser direkt horribel ut men jag kan inte heller påstå att jag saknar att drottningen kommer ut men Ripley håller kvar henne. Det har alltid känts lite fånigt. Vad som förvirrade mig mest är att dom bytte ut hunden mot en oxe. (Why?) Jag höll på att allvarligt ifrågasätta mitt minne för jag var stensäker på att det var en hund men jag hade också nåt minne av aliens som kom ut ur boskap. Nu minns jag att det dock rörde sig om en serietidning. Go figure.

Själva filmen då? Jag gillar den sånär som på en rad irriterande logiska luckor som störde mig den här gången. Varför finkammar inte Ripley skeppet i slutet av tvåan innan hon lägger sig? Man tycker att hon borde bara duktigt paranoid vid det här laget. Hon borde ju ha kunnat skanna skeppet. Varför offrar sig Dillon på slutet när Ripley redan gjort klart för honom att hon har tänkt offra sig i vilket fall? Varför har ingen från Weyland-Yutan en bedövningspistol med sig när dom vet att dom ska ta Ripley levande? Just den scenen tror jag faktiskt blev sämre av att förlängas eftersom det bara fick Bishop II & Co att verka ruskigt inkompetenta. Och varför tar det sån lång tid för drottningen att födas? Ökad längd på inkubationstiden för att det är en drottning? Suppose so.

Jag tycker egentligen inte att det sänker tvåan genom att döda Hicks och Newt. Det här är en annan story och den är laddad med undergång från första stund. Ripleys sista uppgörelse med xenomorpherna och the company. Om något så sänker nästa film den här filmen genom att återuppliva Ripley. Jag har alltid tyckt att det här var det perfekta slutet för henne.

En annan sak jag tänkte på när jag ser filmerna så här tätt inpå är att Sigourney Weaver förstås ser betydligt äldre ut här än i första filmen trots att Ripley rent fysiskt borde vara ungefär lika gammal. Vilket också kan vara en anledning till att dom dödade Newt men det är bara spekulation.

Edited by Wylie Times, 30 June 2012 - 01:26.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#53 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 June 2012 - 01:49

Predator 2 (1990)

Året är 1997. En rekordhög hetta plågar Los Angeles och ett våldsamt gängkrig terroriserar staded. Lieutenant Mike Harrigan är en tuff envis polis med höjdrädsla, känd för att klara omöjliga situationer. En dag upptäcker han att han är iaktagen. En osynlig jägare från en annan värld letar efter nya byten i stadens djungel och har nu hittat nästa utmaning. Men den här gången är är det även någon som jagar den.

"You are one ugly mother..."
"Motherfucker!"

Det här var faktiskt den första Predator filmen jag såg, när den gick på TV4 ett par år senare. Och jag föll pladask för den. Blev snabbt en favorit. Först trodde jag att Predatorn bara dödade skurkar så när den började ge sig på de goda blev jag sur på den, minns jag. :P Faktiskt trodde jag först att den skulle rädda honom.
En film som har fått mycket oförkänat dålig kritik, mycket pga 3 stora skillnader från första filmen: Ingen Arnold Schwarzenegger, det var ingen krigsfilm och den utspelar sig inte en en djungel.

Att flytta det hela till en stad tycker jag var en bra idé och gav en ny vinkel istället för att göra samma sak igen. Att dessutom använda vad som verkar vara en yngre mindre erfaren Predator i filmen hjälper att visa det som en ovanlig händelse. Det förklarar varför den t ex anfaller ett tåg fullt med folk, anfaller grupper och inte är lika försiktig som den i första filmen. Jag menar den springer över gatan framför vittnen.
Precis som första filmen så blir den som bäst när den långa duellen mellan Mike och Predator börjar mot slutet av filmen.
Danny "I'm to old for this shit" Glover är bra som alltid och visar varför han oftast får roller som polis.
Bill Paxton hoppar över från Aliens och spelar rookien The Lone Ranger vad som verkar vara en släktig till karaktären från Aliens. :P
Gary Busey är lika creepy som alltid. Och ska man tro honom så var det hans karaktär som låg bakom händelserna i första filmen och Dutch försvann 9 veckor efter filmens slut.
Och så får vi inte glömma Adam Baldwin.
Och Kevin Peter Hall som gör sin sista roll som Predator innan han så tragiskt gick bort.
Den har också en del humor som t ex när gängmedlemmarna drar vapen på tåget och alla i vagnen (inklusive gammla tanter) också drar vapen. :P Sedan leder det visseligen till deras död men humorn var klar där en stund.
Den igentligen ända plothole jag hittar är att en varelse som bara trivs i tropisk hetta skulle ha ett fryshus som bas.
Sedan tycker jag väl att den var lite väl snabb med att försöka begå självmord. Kändes mäst för spänningens skull än att det skulle vara logiskt.
Inte riktigt lika bra som första filmen men fortfarande mycket bra. Musiken är bra, manuset som är skrivet av samma som skrev första filmen håller, skådespelarna är lite blandade men de som räknas är bra.
En sak som överaskade mig ang. bakom kulisserna var att det faktiskt var Kevin Peter Hall's ögon med kontaktlinser man såg i Predators ansikte.
Jag tycker klart man ska se den här och kan verkligen inte förstå varför vissa hatar den och tillochmed vill att den inte ska räknas till serien.

9/10

Edited by Crusader, 30 June 2012 - 02:29.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#54 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 June 2012 - 08:58

Själva filmen då? Jag gillar den sånär som på en rad irriterande logiska luckor som störde mig den här gången. Varför finkammar inte Ripley skeppet i slutet av tvåan innan hon lägger sig? Man tycker att hon borde bara duktigt paranoid vid det här laget. Hon borde ju ha kunnat skanna skeppet.

Word! Det funderade jag lite på också redan första gången jag såg filmerna. Med vetskapen om att drottningen varit ombord så borde det varit självklart - speciellt som ägget inte är särskillt listigt gömt.


Och varför tar det sån lång tid för drottningen att födas? Ökad längd på inkubationstiden för att det är en drottning? Suppose so.

Min teori med. Väldigt mycket är annorlunda med Ripleys "infektion".


Om något så sänker nästa film den här filmen genom att återuppliva Ripley. Jag har alltid tyckt att det här var det perfekta slutet för henne.

Både håller med och inte. Dels gillar jag fjärde filmen och tycker man plockar tillbaka Ripley på ett snyggt sätt. Dels så håller jag helt med dig: slutet är perfekt och det är lite av ett svek mot karaktären att inte låta det här vara slutet. Å andra sidan så bygger 4w filmens Xenomorphs på kloning något som iaf bekräftar att Ripley gjorde slut på dem på riktigt i trean.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#55 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 30 June 2012 - 18:02

Predator 2

Älskade denna film när jag var yngre och den är fortfarande bra men lite blekare i jämfört med ettan. Kul dock med ett mijlöombyte från djungeln till storstad. KPH gör än en gång ett kanonjobb som Predatorn, en predator som ger skenet av att vara yngre/mindre erfaren jägare speciellt med tanke på att han var väldigt ivrig med att spränga sig i luften redan innan han var dödligt sårad. Danny Glover är grym i huvudrollen och galne Gary Busey visar ju att han en gång i tiden faktiskt kunde agera något så när i alla fall. Bill Paxton är dock jobbigare här än i Aliens, de karaktärerna måste tamefan vara släkt! Kul detalj när Glovers karaktär är i Predatorskeppet och han kollar in deras troféer där bland annat en dinosaurieskalle syns men framförallt en alienskalle! Undrar om det fanns planer på en AVP film redan här? Dataspelet kom väl 7-8 år efter denna film i alla fall. Gillar fortfarande denna film och tekniskt så håller den rätt bra idag också.

8/10

Winter is Coming


#56 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 June 2012 - 18:23

Rovdjuret 2 / Predator 2 (1990) [US]
VAD? Jägare från yttre rymden är tillbaka och fortsätter maratonjakten på beväpnade människor.
VEM? Elpidia "Anna" Carrillo från första filmen listas i rollistan men förekommer bara i ett filmklipp i filmen.
VAR? Rovdjuret byter jaktmark från den centralamerikanska djungeln till betongdjungeln i Los Angeles
HUR? Ledsen, men det här funkar inte för mig. Då en del faller bort då man redan vet vad Rovdjuret är och hur han jagar så måste konceptet förnyas för att funka, och här byter man miljö och ger sig på att skriva action-with-a-plot (där det första hade kunnat funka om inte det sistnämnda misslyckas). Sämst funkar kanske "polis vs de federala"-intrigen som gör att storyn på sina håll känns mer löjlig än något annat. Trots att skådespelarna synbarligen försöker, och man här och där överraskar (scenen med tanten och kvasten är ju trots allt rätt cool), så blir det aldrig intressant, utan tvärt om: större delen av filmen är tyvärr aptråkig och jag vet inte hur många gånger jag övervägde att stänga av. Dock så är det inget fel i övrigt på hantverket - mestadels snygga effekter; tex scenen där Rovdjuret går igenom vattenpölarna men ”osynlighetseffekten” var bra mycket snyggare och effektivare i ettan. Sedan uppskattar jag ju givetvis den lilla vinken till Alien bland troféerna.
NÄR? För den som är intresserad av att veta vilken scen det var jag såg den där gången för länge sedan så identifierade jag kyrkogårdsscenen som de stackats sekunder jag såg.

Edited by XC, 30 June 2012 - 18:24.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#57 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 01 July 2012 - 00:56

Alien: Resurrection - Special Edition

Om något så sänker nästa film den här filmen genom att återuppliva Ripley. Jag har alltid tyckt att det här var det perfekta slutet för henne.

Både håller med och inte. Dels gillar jag fjärde filmen och tycker man plockar tillbaka Ripley på ett snyggt sätt. Dels så håller jag helt med dig: slutet är perfekt och det är lite av ett svek mot karaktären att inte låta det här vara slutet. Å andra sidan så bygger 4w filmens Xenomorphs på kloning något som iaf bekräftar att Ripley gjorde slut på dem på riktigt i trean.

Du har faktiskt rätt där och jag störde mig inte alls lika mycket på att Ripley är tillbaka den här gången även om jag fortfarande tycker att det var onödigt. Men om man ser Ripley för vad hon faktiskt är i den här filmen - en alien klon hybrid som enbart har fragment kvar av Ellen Ripley i form av inkompletta minnen som inte är hennes. Ungefär som Swamp-Thing för er som läst den serien. Och om dom hade utforskat det mer i form av en identitetskris så hade det kunnat bli riktigt intressant men som med en del andra grejer hintades det bara om det. Ett annat exempel Calls bakgrund som en android skapad av andra androider vilket såhär på andra sidan av att ha sett BSG klingar ganska bekant. Dom visar t.o.m att hon är religiös.

Och självklart går det göra en bra Alien film utan Ripley. Tyvärr var filmbolaget för skrajsna för att våga göra en film utan dess stora ikoniska huvudkaraktär. Precis som att dom på samma sätt tog två otroligt begåvade personer för manus och regi och sen inte lät dom göra sin grej. För att inte tala om vilken kulturkrock det blev. Om Jenuet fått skriva filmen hade det garanterat blivit en väldigt quirky och underhållande film som större delen av publiken garanterat skulle ha hatat. Om däremot Joss Whedon fått fria händer och registolen så hade vi nog fått en mer publikbefriande film om än inte lika intressant som vad Jenuet hade kunnat hitta på. Men i båda fallen hade det blivit en mycket bättre film än vad vi i slutändan fick.

Filmen är snyggt uppbyggd och klonexperimenten är ett intressant och bra sätt att återintroducera xenomorpherna. Men filmen födjupar sig aldrig riktigt i det. Istället blir det den typiska fly från aliens/spränga skeppet varianten som vi sett i dom tidigare filmerna. Clashen mellan Jenuet och Whedon blir väldigt tydlig i castingen och kontrasten mellan dialogen och hur den framförs. Jenuet väljer favoriter från hans egna filmer som Dominique Pinion och Ron Pearlman samt Brad Dourif som passar in perfekt i en Jenuet film. Den enda typiska Whedon skådisen (utan att ha varit med i någon tidigare Whedon produktion) är Winonna Ryder vilket skär sig ytterligare. Jag har alltid tyckt att Ryder var fel för den här rollen men det är inte förrän nu efter att jag sett mer av Whedons body of work som jag inser varför.

Alienhybriden som kommer i slutet är inte heller en dålig idé, bara väldigt dåligt utförd. Framför allt designen som jag alltid har hatat. Det nya slutet där dom landar i ett ödelagt Paris kändes bara onödig.

Edited by Wylie Times, 01 July 2012 - 00:57.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#58 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 July 2012 - 06:35

Helt sant att man plockar in delar i manus som är intressanta och som de gärna hade kunnat fördjupa sig i, finns ju helt klart stoff i manus för att dra i ut på det i fler filmer.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#59 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 July 2012 - 19:33

Predators (2010) [US]
VAD? Det är åter jaktsäsong på människor för universums grymmaste jägare, den här gången bemödar de sig inte med att åka hela vägen till jorden.
VEM? Stabile Adrien Brody tillsammans med bl.a. Topher Grace, Laurence Fishburne, Danny Trejo och Alice Braga (som dyker upp i Neill Blomkamps kommande Elysium) står i slaktkön denna gång.
VAR? Inte där, utan där.
HUR? Efter katastrofen som allmänt går under titeln "Rovdjuret 2" var det med viss avvaktan jag tryckte på play idag skall erkännas. Det är alltid lika kul att se när en filmserie rycker upp sig, för här plockar man tillbaka storyn till det som var bra med ettan: ”jägare vs byte vs jägare”-tematiken. Tvåan var en illa maskerad snutfilm men här lyckas man utveckla konceptet så att man nästan lyckas uppnå samma engagemang och spänning som ettan. Miljöombytet är en trevlig ändring man gjort, visst funkar det när de kommer hit - men att de hämtar in byten härifrån och till någon form av jaktpark för in ett okänt element i storyn som genererar dragkraft åt storyn. Sedan gör man ett snyggt homage åt originalet. Snygga special effekter, även om det skall erkännas att jag fortfarande föredrar predatorns kamouflage i första filmen, och här känns även värmesöknings-visualliseringen mer realistisk. Trevliga miljöer, lagom udda karaktärer och en nästan lyckad twist på slutet med den gode läkaren. Man öppnar för mer på slutet, men det funkar bra med bara så här med.
NÄR? Hur man kom på tanken att låta Rovdjuren möta universums kyligaste mördarmaskiner vet jag inte, men resultatet skall bli intressant att se.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#60 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 July 2012 - 09:24

Håller med om vad du säger om rymdskeppet i början, förtar överraskningen om vem Rovdjuret är. :)

Instämmer också i detta. Filmen berättas ju ur människornas perspektiv. De har ingen aning om vad de träffar på. Ska man låta publiken veta det får man allt göra det på ett mer intressant sätt än så. Nu är det bara liksom en lapp som säger att: Bara så ni vet så finns det utomjordingar i den här filmen, så ni som trodde att det inte skulle finnas utomjordingar i den här filmen kan låta bli att bli besvikna när det visar sig att det finns utomjordingar i den här filmen.

#61 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 02 July 2012 - 20:07

Predators

Efter att ha tampats med predatorn i storstadsdjungeln är de tillbaka i djungelmiljö igen och allt som gjorde originalet bra finns även med här! Ja nästan i alla fall, de som finns är ju de färgstarka birollerna, tempot och storyn. Det man kanske saknar är lite av den enmansshow som Arnie bjöd på sista 20 min i originalet. Här är det visserligen ingen tvekan om att Brody är ensam hjälte om man frågar han själv så klart då han inte tycks ha nån tanke på samarbete eller sammanhållning. Även fast han mjuknar lite mot slutet. Här lever birollerna rätt länge och en liten twist får vi när det gäller en av dem. Tekniskt sett så är filmen i princip ofelbar och hyllningarna till originalet är många. Första scenen i filmen måste dessutom vara en av de mest unika scener jag någonsin sett i en film för övrigt, grymt bra! Näst bästa film där en predator medverkat enligt mig! Hoppas på en uppföljare!

9/10

Winter is Coming


#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 July 2012 - 17:43

@Rick Hunter: Jag skulle inte heller ha något emot en uppföljare på "Predators".

--

AVP: Alien vs. Predator (2004) [#01] [US/DE/CZ/UK]
VAD? Två ikoniska rymdmonster kända för att avverka människor som människor avverkar skog möts på jorden i ett spel på liv och död.
VEM? Paul WS Anderson ligger bakom den här crossover-produktionen.
VAR? Om man förutsätter att Rovdjurs- och Alien-filmerna utspelar sig i samma tidslinje så utspelar sig den här antagligen på en alternativ tidslinje. Även om man gör ett bra jobb med att respektera båda original-serierna.
HUR? Det känns lite underligt att se en film där Xenomorpherna från Alien-filmerna nästan reduceras till cannon-fodder. Kanske har det att göra med hur de olika de är uppbyggda? Rovdjuren är jägare och uppenbart har den en förmåga att planera och lägga fram en strategi; Xenomorpherna är mördarmaskiner, de dödar utan mål för att de kan och inte ens för nöje. Jag antar att med dem premisserna finns risken att man får ta ett steg tillbaka. Den här storyn är inte på långa vägar lika bra som Alien (1979) eller Rovdjuret (1984) men funkar på det stora hela. Man lånar friskt från originalen och petar in små andra lån - personligen tyckte jag att man kunde se en del likheter med Stargate (1994) och visst är det väl klaven från Krull (1983) vi ser swisha förbi på ett par ställen? Sedan gillar jag att det finns en viss hederskodex som Rovdjuren följer och hur (tillsynes) smidigt alliansen mellan en av dem och Lex uppstår. (Gillar dessutom vapnen han tillverkar åt henne). Karaktärerna känns väldigt mycket som ett hopplock av standardkaraktärer där ingen förutom Lex och Wayland lyckas fånga intresset. Snygga special effekter, även om Rovdjuren är lite väl synliga i filmen om man jämför med tidigare filmer. Rekvisitan och miljöerna är även den trevlig. På det stora hela är det en underhållande actionfilm, som kanske varit lite vassare om den inte dragit in två ikoniska monster från förr.
NÄR? Gemensamt för Alien- och Rovdjurs-filmerna är att de alla har ett mer eller mindre slutgiltiga slut men att man lyckas göra uppföljare ändå. Trevligt att man håller på traditionerna även där.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 July 2012 - 21:22

Alien Vs Predator

Att låta två av filmhistoriens bästa monster mötas på film var en riktigt bra och intressant idé, däremot är jag lite kritisk till utförandet. Aliens är precis som XC skrev reducerade till cannon-fodder vilket känns lite väl tråkigt då de inte det minsta skrämmande längre, de har de förvisso endast varit en eller kanske 2 gånger tidigare men ändock. Och när det gäller Predators är jag mer inne på den lite bristfälliga designen, de känns tunga och klumpiga och inte alls som den smidiga och listiga jägaren vi sett förut. Bara en sån som att en av dem tar av sig masken och genast får facehuggers hoppandes emot han. Kan väl kanske förklaras delvis att de är unga predators som ännu inte har bevisat sitt kunnande inom sin ras men i alla fall. Däremot gillar jag de faktum att de kan samarbeta med människor om de gynnar dem själva, här blir han ju nästan polare med Lex :P Storyn gillar jag skarpt och de faktum att Lance Henriksen spelar Bishops "förfader". Dock är filmen lite i det mesigaste lagret och det förklaras väl med att det är den enda Alien/Predator film som varit PG13, man har varit tvungna att hålla tillbaka en del. Jag drömmer fortfarande hur bra det att hade kunnat bli om man baserade filmen på dataspelen, det hade varit nått det!

7/10

Winter is Coming


#64 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 July 2012 - 02:18

Vad kul att ni fortfarande hänger med. :) Själv är jag lite bak. :P

Predators (2010)

Royce vaknar upp i frittfall över en främande djungel utan någon aning hur han hamnat där. Efter han har landat inser han att där finns andra människor som har kommit dit på samma sätt som han gjorde. Alla är de beväpnade och speciallister på sitt område men ingen av dem vet hur de kom dit.

Jag har problem med Royce då han, till skillnad från huvudroillerna i de tidigare filmerna, en självisk lonewolf som är osympatisk, sur, bitter och bara bryr sig om sig själv. Det gör att jag får väldigt svårt för karaktären. Det gjorde att Edwin snabbt blev min favorit istället vilket sedan gjorde att jag blev lite shockad och besviken när hans verkliga jag visade sig. Dock var det väldigt smart att göra filmens mäst komiska och tillsynes oskyldigaste roll till den farligaste av dem alla.
Ett par saker störde mig. Som hur Edwin kunde genom att bara vända ryggen en sekund till bli helt bakom de andra att de inte kunde ens höra honom skrika på hjälp. Och hur lätt de andra verkade ha att lämna honom bakom när de innan tvekade starkt under andra liknande händelser. Likaså störde jag mig på saker mot slutet. Framförallt hur de bara dödade den vanliga Predatorn sådär och händelserna runt det. Jag blev också besviken på vilken liten bi-karaktär Noland var efter hur de hade presenterat honom som en av huvudrollerna innan i PR.
En sak jag tyckte var onödigt var att skapa en helt ny ras av Super Predators som jagade de vanliga mindre Predators och som inte höll sig till den hederskod de vanliga hade. Först var det tänkt att de 3 skulle ha varit missfoster plaserade på planeten för att straffas men det ska vist ha ändrats till att de är en egen ras.

Filmen var bra iallafall men jag minns att jag störde mig på dessa saker när jag såg den på bio och gör det ännu. Dock gillar jag hur man inte riktigt vet vem som ska dö härnäst och musiken är bra som alltid. Bra gäng skådespelare också.
Några av de bortklipta scenerna tyckte jag de skulle ha behållt då vissa av dem gav IMO viktig bakgrundsinformation till vissa karaktärer som gav ett större djup.
En värdig uppföljare. Vill gärna ser mer och hoppas på en direkt uppföljare till den här.

9/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#65 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 July 2012 - 08:26

Jag kollade på film en dag, fast det var långt ur tiden
Men lika glad för är jag, men gladast är nog...

Ja, jag vet inte vem som blir glad av det, men nu har jag i alla fall sett klart Alien3 - Extended Cut (eller vad den nu heter, den långa i alla fall). Jag gillade den när jag såg den på bio och jag gillar den fortfarande, även om jag nu ser en del brister som drar ned. Men själv tycker jag den faktiskt har hållit mot tidens tand bättre än Aliens ( :o). Skälen till att jag gillar filmen är nog rätt mycket dess goda intentioner att gå tillbaka till ursprunget: en liten grupp människor möter en ensam, till synes oövervinnerlig motståndare. Samtidigt är den inte en ren efterapning utan bygger vidare händelserna i 1:an och 2:an, och tillför lite nytt. Den chockartade sorgen som drabbar Ripley i början sätter rätt ton från början, dynamiken med Clemens (Charles Dance är som alltid bra som lågmäld och allvarlig) är fin att se, och jag gillar dramatiken som uppstår när folket på basen börjar inse vad de har att göra med. Om man inte detaljgranskar är den här filmen historemässigt väldigt bra.

Med det sagt ser jag som sagt en hel del svagheter: en del skådespeleri är ju so-so, so t ex Charles S Dutton (Dillon) Som Säger Allt Med Stor Bokstav I Början, Även Om Det så Skulle Vara Att Han Behöver Gå På Toa. Lance Henriksen är ok som huvud, men verkar rätt trött på det hela som människa på slutet. Weaver själv klarar sig godkänt och levererar, trots att man tycker det märks att även hon nog var lite uttråkad på det hela. Sen märker också jag att historien är rätt mycket mish-mash: hela "åh, vi hittade en massa brandfarlig vätska, fångar varelsen med den men den släpps genast ut av en galen fanatiker" känns rätt meningslös. Hela jagandet i korridorer och stängande av dörrar hit och dit var coolt då på bio men känns nu mest förvirrande. Nånstans går det väldigt fel här, det håller jag med om.

Som helhet är dock filmen fortfarande sevärd.

Betyg: Bra

Får se om jag orkar vidare med övriga filmer efter den här, Alien-suget börjar ta slut.

Edited by Fiskrens, 05 July 2012 - 08:30.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#66 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 05 July 2012 - 16:17

Hela jagandet i korridorer och stängande av dörrar hit och dit var coolt då på bio men känns nu mest förvirrande.


Det håller jag verkligen med om. På bio, på den tiden var det skitcoolt men nu? Not so much.

Får se om jag orkar vidare med övriga filmer efter den här, Alien-suget börjar ta slut.

I hear you. Jag var också rätt mättade efter den tredje. Det som fick mig att gå vidare var att jag verkligen ville omvärdera fyran.

Edited by Wylie Times, 05 July 2012 - 16:17.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#67 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 July 2012 - 08:12


Hela jagandet i korridorer och stängande av dörrar hit och dit var coolt då på bio men känns nu mest förvirrande.


Det håller jag verkligen med om. På bio, på den tiden var det skitcoolt men nu? Not so much.

Det var länge sedan jag såg filmen, så jag minns inte den scenen. Men beskrivningen här för mina associationer till jaktsekvenser från klassiska tecknade filmer. Kanske är det dags för en ny crossover: Alien vs Scooby-Doo?

#68 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 08 July 2012 - 18:06

Alien Vs Predator Requiem

Gillade den första gången jag såg den men den blir sämre för varje gång jag ser den faktiskt. Klart sämsta filmen bland de 9 jag sett den senaste tiden. Jag somnade faktiskt ifrån i mitten av filmen. Vem fan kan kom på idén att låta den utspela sig i en amerikansk småstad och låta en finnig pizzaboy spela huvudrollen? Story, dialog och regi är under all kritik, effekterna är oftast snygga men de har gjorts bättre. En typisk bakfyllefilm som knappast tillfredställer nån av alla fansen.

4/10

Hur går det för er andra? Ingen som orkade hela vägen? :P

Winter is Coming


#69 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 July 2012 - 11:27

Hade lite små schemaproblem förra veckan men skall se AVPR idag är det planerat.

Edited by XC, 09 July 2012 - 18:22.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#70 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 July 2012 - 18:21

Aliens vs. Predator: Requiem (2007) [#02] [US]
VAD? Ridley Scotts Xenomorpher fortsätter trotsa utrotning och skördar människooffer med samma grace som en bonde skördar hö men får dock slåss om uppmärksamheten här med ett rovdjur som jag hoppades Danny Glover gjort processen kort med.
VEM? Bröderna Strause (som även gjorde "Skyline") står för regin, det kändare namnet i rollistan för min del är väl Gina Holden.
VAR? Fonden med den lite mindre byn ute i glesbygden funkar bättre än storstadsdjungeln i Rovdjuret 2 skall erkännas.
HUR? Där Xenomorpherna i AVP förpassades till en tillvaro för cannon-fodder så får de ta ett steg framåt i den här filmen. Inte för att det gör så mycket till eller från till varse slutresultatet eller filmen som helhet. Tillbaka är "Skjut allt som har något som ser ut som ett vapen"-rovdjuret från Rovdjuret 2; det är inte något kärt återseende. Där kombon funkade hyfsat i första filmen så skaver mest Alien och Rovdjuret mot varandra här och storymässigt så byggs den här filmen upp som ett halvdant Syfy-original (och det menar jag inte som en komplimang). Det finns en del saker och karaktärer man med fördel kunnat slopa (som Ricky/Jessie/Dale-intrigen; eller ja Dale-karaktären i stort). Storyn har en transparens som är svår att uppskatta utanför Syfy- och Asylum-katalogerna. Produktionen känns billig och saknar det där lilla extra.
NÄR? Det enda den här filmen på riktigt lyckas med är att visa vilken balans som krävs för att två ikoniska rymdvarelser skall kunna samsas i samma film. Tyvärr så insåg inte någon av manusförfattarna till den här filmen att det inte funkar när både Alien och Rovdjur går lös på befolkningen med en subtilitet hos ett ebolavirus.

Edited by XC, 09 July 2012 - 18:22.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)