Jump to content

Photo

Vilket seriealbum/ vilken serietidning köpte du senast?


  • Please log in to reply
186 replies to this topic

#101 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 September 2011 - 03:32

Man tycker ju det. Annars undrar jag varför de helatiden lägger ut att de har den om de inte har den? Gjorde ett nytt försök igen men jag väntar mig inget.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#102 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 September 2011 - 07:34

Låter konstigt, alltihopa. Brukar man inte bara skicka varorna när de väl finns inne i lager? Att du skulle behöva lägga in nya beställningar hela tiden har jag svårt att förstå. Har du funderat på att titta någon annanstans och se om de har albumen?
*Hockey och superhjältar*

#103 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 September 2011 - 23:13

Tycker jag mned men adlibris verkar inmte se det på samma sätt. Där kan man bara spana in kommande böcker så att man enklare kan se om de har kommit in.
Tyvärr så är den här lite sälsynt i Sverige för jagt hittade den bara här.

Idag fick jag det här mailet:

Hej! Vi har idag skickat följande bok i din order 24695082: Antal ISBN Titel 1 9781401216269 BRUBAKER, ED:MAN WHO LAUGHS

Den som inte ger sig... :thumbsup:

Nu ska jag bara hitta Doctor Strange äventyren Prey och Terror också, sedan är Year One och dess uppföljare komplett.. :) Men jag lär får gå internationellt för dem för jag kan inte hitta dem någon stanns alls i Sverige. Vanligtvis hade jag vänt mig till Peak just nu. :P
Sedan blir det dags för The Long Halloween serien. Men inga fler psykologiska Arkham Asylum historier iallafall. :whistle:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#104 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 23 September 2011 - 23:38

Införskaffade nyligen: Criminal vol 5: The Sinners, Hellboy vol. 7: The Troll Witch & Others, BPRD vol. 6: The Universal Machine, Scalped vol. 5: High Lonesome och Warren Ellis' Ignition City. Jag beställde även första Astro City: Dark Age samlingen men den var slut. :(

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#105 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 September 2011 - 16:04

Wylie Times, har du läst "Plague of Frogs" volym 1 & 2 av B.P.R.D.? Om så, var dom bra? :) Jag har funderat på att köpa dom men inte kommit till skott än.

Jag har dock gjort några andra inköp sedan senast.

Fables: The Delux Edition - volym 1
Incognito
Incognito: Bad Influences

#106 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 September 2011 - 16:54

Plague of Frogs samlingarna är inte något nytt utan inbundna tjockare samlingar av det som redan släppts. Varje volym innehåller motsvarande tre av de tidigare släppta TPBna. Så PoF 1&2 samlar mao vol.1-6. Av dom har jag läst 1-5 (jag har inte hunnit läsa den sjätte än.) och jag tycker det är väldigt bra. Gillar man Hellboy så lär man gilla BPRD.

BPRD: Hell on Earth är däremot en ny serie som fortsätter efter BPRD vol. 14

Incognito är ett riktigt bra köp. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#107 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 September 2011 - 13:35

Klart att man gillar Hellboy. Även om jag kan uppskatta filmerna så är Hellboy bäst i Mignolas händer snarare än del Toros. Hoppas att jag inte behöver ducka efter den kommentaren.

Tack för förklaringen kring "Plague of Frogs" samlingarna. Det var verkligen bra att veta om hur det låg till, för annars hade jag nog köpt grisen i säcken då jag redan har några av dom tidigare utgivna numren och således inte behöver dessa samlade igen. Jag fick för mig att det var nytt material av någon anledning.

Kul att du också gillar Incognito. Brubaker är helt grym! :)

Dina inköp var också intressanta. Ellis borde jag läsa mer av faktisk, så det är inte helt omöjligt att jag kollar upp Ignition City. Dessutom tyckte jag att Astro City: Dark Age verkar intressant när jag gjorde lite efterforskningar. Dessa får kanske följa med vid nästa beställning.

#108 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 27 September 2011 - 23:39

Det finns ju ett antal spin offs till Hellboy vid det här laget. Förutom BPRD finns även en samling vardera med Lobster Johnson, Witchfinder (Edward Grey) och Abe Sapien med mer på gång.

Klart att man gillar Hellboy. Även om jag kan uppskatta filmerna så är Hellboy bäst i Mignolas händer snarare än del Toros. Hoppas att jag inte behöver ducka efter den kommentaren.


Inte för min del iaf. Del Toro är en grym regissör....när han gör filmer på spanska. Jag tycker att han misslyckas totalt med att fånga känslan från serietidningen.

Kul att du också gillar Incognito. Brubaker är helt grym! :)


Visst är han. Både Incognito och Criminal är fenomenalt bra, liksom Sleeper.

Dina inköp var också intressanta. Ellis borde jag läsa mer av faktisk, så det är inte helt omöjligt att jag kollar upp Ignition City.


Tyvärr har han gjort som Gaiman och gått över till att skriva böcker numera. Vilket iofs säkert kan bli hur grymt som helst, se bara på Gaiman. Men samtidigt kan jag inte låta bli att bli besviken just för att han hade en hel del projekt som troligen inte kommer att bli avslutade nu.

Dessutom tyckte jag att Astro City: Dark Age verkar intressant när jag gjorde lite efterforskningar. Dessa får kanske följa med vid nästa beställning.


Har du läst nåt av Astro City tidigare? Om inte så bör du börja med Life in the big city.

Edited by Wylie Times, 27 September 2011 - 23:40.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#109 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 30 September 2011 - 20:36

Väntar nu på att Preacher book 2 och 3 skall komma och en hall of fame med Don Rosa serier.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#110 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 08 October 2011 - 00:48

So far, I love Preasher
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#111 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 October 2011 - 04:00

Har köpt lite mer Batman. :D


BATMAN: LOVERS & MADMEN
BATMAN: THE LONG HALLOWEEN Collector's Edition
BATMAN: DARK VICTORY

Irriterar mig på att Hugo Strange äventyren "Prey" och "Terror" saknas i min samling då de, för någon anledning, kostar 500-1000kr stycket! :eeh:
Jag har upptäkt att många om Batmans första möte med andra kända skurkar är i skymundan. Inte minst förvirrande är de nyare "Year One" serierna ("Year One: Batman/Ra's al Ghul" "Year One: Batman/Scarecrow & Two-Face") som sägs vara motsägelsefulla med de redan existerande origin serierna. Och Mr. Freeze beskrivs som Batmans första riktiga superskurk men i "Batman: Mr. Freeze" så har Batman redan Robin vid sin sida.
Det är verkligen som ett träsk, Batman serierna. Speciellt om man, som jag, vill läsa om hans origin och första möte med sina huvudfiender. Skallen snurrar på mig. :bang:
Och när gick Gordon från Captain till Commissiner? Finns det ens visat i serierna?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#112 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 October 2011 - 16:32

Alltså mycket av de där serierna har ju kommit i efterhand, men att de sägs utspela sig i början av hans karriär. Men det finns ju inte riktigt samma kronologi och kontinuitet som t. ex i Marvels serier. Sen har det ju skett några reboots/återlanseringar, alltså finns det lite olika versioner och tolkningar av Batman. Därför är det rätt svårt att som du följa det helt kronologiskt tyvärr, jag har alltid sett en sån som Batman som mer att det blir som att titta i ett tittskåp, man får kanske inte allt.

Gratulerar dock till fantastisk läsning med the Long Halloween och Dark Victory. :)
*Hockey och superhjältar*

#113 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 October 2011 - 22:19

Jo, jag vet det. De flesta är gjorda på 2000-talet för att fylla luckor som blir efter Year One då vissa historier finns i modern version medans andra finns på 40-talet. Som tur är så brukar serieförfattarna lämna hintar i början och slutet på historierna för att visa var de utspelar sig t ex Batman and the Monster Men börjar med en tidningsartikel om att Red Hood (Joker) har ramlat ner i kemikalier och misstänks vara död och Batman & the Mad Monk slutar med en reklam för "The Flying Greysons".
Jag är ialolafall tacksam att vissa försöker fixa en kronologi och kontinuitet till Batman men det som är jobbigt är när serierna motsäger varandra eller när 2 olika gör 2 olika serier om samma karaktärs origin trotts att det är under samma era. Joker är det inte så farligt med för hans origins kan man ta med en nypa salt som att det är en av hans berättelser som både är sanna men också total lögn. Det är värre med t ex Scarecrow och Two-Face när man läser 2 totalt skillda versioner om deras första möte med Batman och James Gordon som hoppar mellan Captain och Commishener i var och varannan serie.
Det har varit snack om att med den nya rebooten så ska de gå igenom Batman serierna och bestämma vad som hgar hänt och vad som inte hgar hänt, vilka serier som är canon och vilka som inte är det så kanske tycker även DC att det bhar blivit lite rörigt.
Senare gör det inte så mycket med kronologi och kontinuitet utan det är värre under Batmans första år för det är där jag tycker det känns viktigast.


Jag har länge sett fram mot att läsa The Long Halloween och Dark Victory. Jag vet att många har dem som personliga favoriter (iallafall de som inte föredrar de konstigare mörkare psykologiska Batman serierna).

Edited by Crusader, 11 October 2011 - 22:22.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#114 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 11 October 2011 - 22:36

Köpte Empire av Mark Waid och Barry Kitson. Väldigt underhållande och bra skrivet om vad som händer när en superskurk lyckas erövra hela världen. Sträckläste alltihop vilket inte händer så ofta numera.

Måste köpa Irredeemable härnäst.

Edited by Wylie Times, 11 October 2011 - 22:37.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#115 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 October 2011 - 08:36

Jag tror att du får släppa lite det där med kontinuiteten, det finns och kommer nog fortsätta att finnas olika versioner av berättelserna. För din egen skull, så du slipper slita ditt hår. ;)

Var har du hört eller läst om att DC skulle gå igenom vad som har hänt respektive inte hänt i och med rebooten? Det vore trevligt att få lite besked om det där, men huvudsaken är egentligen att man ska kunna läsa de nya DC-serierna utan att ens ha läst ett endaste nummer tidigare.
*Hockey och superhjältar*

#116 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 October 2011 - 13:14

Det gäller endast Batman och de serier som inte får en reboot. Batman har t ex nu bara varit Batman i 5 år. Minns inte var jag läste det.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#117 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 October 2011 - 14:08

Om jag förstått saken rätt så får alla en reboot, men vissa saker har fortfarande hänt. Green Lantern verkar gå mycket på tidigare händelser t. ex. Sen hoppar tidningarna i kronologin också, Detective Comics verkar utspela sig före Batman, Action Comics utspelar sig definitivt före Superman och Justice League är där någonstans i mitten, "fem år sedan".
*Hockey och superhjältar*

#118 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 October 2011 - 04:37

Har nu även beställt Batman: Hush. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#119 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 October 2011 - 07:52

Den utspelar sig ju några år framåt, men det är kul läsning. Särskilt om man vill lära sig lite om Batman, tror att de flesta i hans "värld" dyker upp. Blev lite besviken på mysteriet i den bara. Men hoppas du gillar den, om du tyckte om TLH och DV så är ju oddsen bra att du finner nöje i Hush också. :)
*Hockey och superhjältar*

#120 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 October 2011 - 01:51

Jo, jag märkte det när jag läste om den (att den utspelar sig längre fram) så jag tänker spara den till sist. Hade inte tänkt köpa den nu men eftersom Hush ska vara med i "Batman: Arkham City" så blev jag sugen på attr läsa bakgrunden till karaktären även om jag redan hade blivit spoilrad till hans identitet.
Funderade på att köpa fler men det var lite rörigt med vilka äventyr där fanns med honom och de flesta verkar utspela sig runt "Batman: R.I.P" så det är ingen brotska.

Undrar hur det blir med Batman rebooten. Där ska han ha varit Batman i bara 5 år och under den tiden ska han ha haft alla 3 tidigare Robin med Damian som nuvarande, The Killing Joke, Death in the Family och Under the Hood ska ha hänt, han ska ha dött och kommit tillbaka och sysslat med Batman Inc. ett tag. Snacka om mycket ska ha hänt på 5 år. :P Fast så går det när man fegar. Fast samtidigt förstår jag då Batman redan säljer bra, att de inte vill reboota honom totalt. Men det blir halt lite rörigt med en halv-reboot där ingen riktigt vet vad som har hänt och vad som inte har hänt.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#121 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 October 2011 - 07:48

Jag vet inte exakt vad som har hänt och inte hänt i och med rebooten, men exakt hur många år som har gått ska man alltid ta med en nypa salt med serier. Annars hade ju Bruce Wayne varit 90-100 år vid det här laget? Hush är kul inte bara för att lära sig om honom, men också hela Batmans skurkgalleri tycker jag. Alla som är värda att nämna dyker väl upp där. :)
*Hockey och superhjältar*

#122 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 October 2011 - 01:55

Dessutom är Hush lång. :D Typ det ända jag ogillade med "Batman: Year One" var att den var aldeles för kort och hoppade aldeles för ofta. Hush utspelar sig väl också under en rätt långt tid med tanke på att det från början var 12 nummer det rörde sig om?

Jo, jag vet. Mäst en påpekan på att det nog inte var så smart att sätta 5 år vid just det här tillfället. ;)

Nu har jag också beställt prequell seriealbumet "Batman: Arkham City". :)

Edited by Crusader, 17 October 2011 - 01:58.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#123 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 October 2011 - 06:36

Year One är en av mina absoluta Batman-favoriter, kanske den största av dem alla. I just det här fallet tycker jag att den är kort funkar alldeles utmärkt. Sen är TLH och DV bra "komplement" eller fortsättningar på den.

Jao, det är ju en lång historia, men jag vet inte om det nödvändigtvis innebär att det utspelar sig under en lång tid egentligen. Men som sagt, väl värd att läsa. :)

Alltså hela grejen med att han är inne på sin tredje eller det kanske är fjärde Robin är absolut ett frågetecken, men det var ju egentligen lite samma sak i Batman före rebooten. Om man tänker på att Dick har åldrats säkert 12-15 år och Bruce inte åldrats på samma sätt så får man lite myror i huvudet. Men så är det ju i serier, man vill inte låta sin huvudperson åldras för mycket.
*Hockey och superhjältar*

#124 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 October 2011 - 01:34

5:e Robin är det faktiskt, om man räknar Tim Drake's flickvän. :P Men visst har du en poäng. Det har aldrig stämt så bra med tiderna.


Föresten, hur är det med No Mans Land? Den serien är väl lite för sig själv, har jag förstått? Den verkar inte hänga ihop med serierna som var före eller efter. Ta Two-Face t ex som där är mentalt frisk, har plastikopererat sig och har ansvaret när Batman är borta.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#125 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 October 2011 - 05:31

Vilka har det varit? Dick Grayson, Jason Todd, Tim Drake, Stephanie Brown och Damian Wayne. Har jag missat någon där?

Tror att No Man's Land är i kontinuitet, vet att Harvey var frisk och "hel" ett tag...till och mer fler än en gång. Ska inte säga så mycket mer där tror jag. ;)
*Hockey och superhjältar*