Jump to content

Photo

Wiki för Nordens Stjärnor


  • Please log in to reply
131 replies to this topic

#101 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 10 July 2013 - 09:57

Kategorin Bild behövs är för alla sidor där bild önskas/saknas, medan Bild på figur behövs enbart är för figurer. Men det kanske inte är nödvändigt att ha en kategori speciellt för figurer.

 

Jag förde samman över- och super-kategorierna eftersom jag tyckte det verkade överflödigt med två kategorier per superkraft, plus att vissa över-termer lät väldigt underligt. Läkeförmågan och tåligheten ändrade jag till det du såg för att jag tyckte att det lät bättre, och att det sammanfattar båda termerna. Tänkte fortsätta med resten också, men tiden räckte inte till just då. Är det viktigt att ha dessa två separata termer kan jag dock ändra tillbaka.

 

Kvinnor och Män kommer strax att finnas i kategorin Figurer efter kön.

 

Jag har försökt skriva om parametern Vikt så att den kategoriserar figurer efter vikt. Det gick inte som jag tänkt mig, och resultatet blev den underliga kategorin du ser. Jag anser nu att det inte är värt besväret, så jag kommer att förenkla parametern. Jag kommer även att plocka bort viktkonverteraren eftersom den känns överflödig.

 

Jag tycker inte att det är särskilt banalt. Det ger en fingervisning om på vilken sida de står på. Det går också att ange neutral, om en figur står någonstans mitt emellan. Vengeance kan vara ett exempel på en sådan. Han står inte på lagens sida och tvekar inte att gå i kamp med NS, men hans gärningar hjälper till att rädda liv. Dock kan det kanske finnas bättre lösningar. Jag är öppen för förslag.

 

Plockade bort den gamla parametern för första framträdande eftersom den var knuten till parametern för sista framträdande, vilken kändes dum att ta med då NS äventyr inte ges ut kronologiskt. Jag ska dock göra en ny. 

 

P.S. Jag trodde att länken till PDF-guiden var trasig, men det verkar som att jag bara hade taskig timing. Nu har jag äntligen fått tag i den.



#102 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 July 2013 - 10:46

Tycker definitivt att figurerna ska heta sina hjältenamn i rubrikerna. Dvs "Plågaren", inte "Gabriel Gabrielsson". Det känns så vardagligt, trist och utslätat. Och i så fall kan "Jennifer Björkstrand" heta "Vita Duvan II" eller så läser man om båda vita duvorna på samma sida som då heter bara "Vita Duvan".


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#103 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 10 July 2013 - 16:27

Det finns ett tredje alternativ, att man Använder superhjältenamnen följt av  de civila namnen inom parentes, t ex Vita Duvan (Jennifer Björkstrand) eller Bloodhand (Bob Dorian). Då blir det inga namn som krockar med varann.

Missförstå mig rätt, jag vill bara lägga fram alla alternativ, och ifall det du föreslår är det mest önskvärda fixar jag det. Vad säger ni andra?



#104 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 July 2013 - 10:27

Kategorin Bild behövs är för alla sidor där bild önskas/saknas, medan Bild på figur behövs enbart är för figurer.

Jag gissade att det var så det var tänkt. Men det finns också en kategori som heter Bild på organisation behövs, och det som finns i den finns inte i Bild behövs.


 

Men det kanske inte är nödvändigt att ha en kategori speciellt för figurer.

Hm... Nä, det är det nog faktiskt inte.


 

Jag förde samman över- och super-kategorierna eftersom jag tyckte det verkade överflödigt med två kategorier per superkraft,

Där kan jag för all del tycka att du har en poäng. Frågan är dock om överstyrka ska räknas som superstyrka. Nåväl, det är väl Daniel som har tänkt, så han får väl slänga in en åsikt.


 

Läkeförmågan och tåligheten ändrade jag till det du såg för att jag tyckte att det lät bättre, och att det sammanfattar båda termerna. Tänkte fortsätta med resten också, men tiden räckte inte till just då. Är det viktigt att ha dessa två separata termer kan jag dock ändra tillbaka.

Har du alltså slagit ihop två kategorier? Vilka är det som har slagits ihop till vad?


 

Jag tycker inte att det är särskilt banalt. Det ger en fingervisning om på vilken sida de står på. Det går också att ange neutral, om en figur står någonstans mitt emellan. Vengeance kan vara ett exempel på en sådan. Han står inte på lagens sida och tvekar inte att gå i kamp med NS, men hans gärningar hjälper till att rädda liv. Dock kan det kanske finnas bättre lösningar. Jag är öppen för förslag.

Jag tycker nog att det vore mer intressant att redogöra för vad olika personer drivs av, var deras eventuella lojalitet ligger, vad de tillåter sig att göra och inte, vad de har för förhållande till Nordens Stjärnor, och vilken funktion de har haft eller förväntas ha i berättelser. Det blir förstås lite krångligare att kategorisera efter alla de variablerna. Men innan fanns det en kategori som heter Skurkar. Det är visserligen inte heller något särskilt nyanserat ord, men jag tycker att kategorin hade en funktion. Men man är ju inte nödvändigtvis ond för att man är skurk. Vengeance, som du nämner, skulle väl förmodligen kategoriseras både som skurk och som fristående superhjälte.


 

Plockade bort den gamla parametern för första framträdande eftersom den var knuten till parametern för sista framträdande, vilken kändes dum att ta med då NS äventyr inte ges ut kronologiskt. Jag ska dock göra en ny.

Sista framträdande är nog rätt onödigt att ange, men första känns mer relevant. Det handlar ju då inte om figurens ursprungshistoria, utan helt enkelt om i vilken serie och vilken tidning den först sågs till.

 
 

Det finns ett tredje alternativ, att man Använder superhjältenamnen följt av  de civila namnen inom parentes, t ex Vita Duvan (Jennifer Björkstrand) eller Bloodhand (Bob Dorian). Då blir det inga namn som krockar med varann.
Missförstå mig rätt, jag vill bara lägga fram alla alternativ, och ifall det du föreslår är det mest önskvärda fixar jag det. Vad säger ni andra?

Det finns väl poänger med alla varianterna. Som grund håller jag dock nog med Thomas. Om artiklarna heter Bloodhand och Plågaren och så vidare så känns det som att det tillvaratar traditionen för hur superhjälteprofiler rubriceras. Men jag tycker inte att de båda duvorna ska tvingas trängas i en artikel. Vi kan gott unna dem var sin. Jag tycker inte heller att artikeln om Jennifer ska heta Vita Duvan II. Eftersom hon inte bara är Vita Duvan, utan också Svarta Duvan, känns det som att det finns ett extra argument för att artikeln ska heta Jennifer Björkstrand. Men man kan förstås också tänka sig att den heter Vita Duvan (Jennifer Björkstrand) eller Vita Duvan (Jennifer). Eller så kan den helt enkelt heta Svarta Duvan, så kan Vita Duvan få vara artikeln om Wilma.



#105 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 11 July 2013 - 14:52

 

Kategorin Bild behövs är för alla sidor där bild önskas/saknas, medan Bild på figur behövs enbart är för figurer.

Jag gissade att det var så det var tänkt. Men det finns också en kategori som heter Bild på organisation behövs, och det som finns i den finns inte i Bild behövs.
 

Men det kanske inte är nödvändigt att ha en kategori speciellt för figurer.

Hm... Nä, det är det nog faktiskt inte.

 

 

Så, nu är det fixat, endast en kategori återstår: Bild behövs. Har också fixat en kategori till: Bild behöver åtgärdas. Den träder i kraft när en bild har angetts, men filen i fråga inte finns.
 

Har du alltså slagit ihop två kategorier? Vilka är det som har slagits ihop till vad?

 

Jag tror du missförstod mig där. De kategorier jag slog ihop var respektive Över- och Super-kategorier med varann. Överstyrka och Superstyrka är nu en kategori, och Övertålighet och supertålighet är nu en kategori.

 

 

Jag tycker inte att det är särskilt banalt. Det ger en fingervisning om på vilken sida de står på. Det går också att ange neutral, om en figur står någonstans mitt emellan. Vengeance kan vara ett exempel på en sådan. Han står inte på lagens sida och tvekar inte att gå i kamp med NS, men hans gärningar hjälper till att rädda liv. Dock kan det kanske finnas bättre lösningar. Jag är öppen för förslag.

Jag tycker nog att det vore mer intressant att redogöra för vad olika personer drivs av, var deras eventuella lojalitet ligger, vad de tillåter sig att göra och inte, vad de har för förhållande till Nordens Stjärnor, och vilken funktion de har haft eller förväntas ha i berättelser. Det blir förstås lite krångligare att kategorisera efter alla de variablerna. Men innan fanns det en kategori som heter Skurkar. Det är visserligen inte heller något särskilt nyanserat ord, men jag tycker att kategorin hade en funktion. Men man är ju inte nödvändigtvis ond för att man är skurk. Vengeance, som du nämner, skulle väl förmodligen kategoriseras både som skurk och som fristående superhjälte.

 

 

Jag menade att det ger en fingervisning. Jag vet att det är en luddig grej att kategorisera över huvud taget, med alla sympatiska skurkar och vidriga hjältar som finns. Att använda den metoden är fördomsfullt, men det är det närmaste jag kan komma en lösning med bara en parameter, och samtidigt få båda sidorna i liknande kategorier. Vad sägs om en extra parameter, typ Laglig status, Karaktärstyp, eller något liknande, som ett komplement till parametern? Då skulle man kunna ange onda hjältar, goda skurkar, och så vidare. Jag slänger ihop ett par alternativ imorgon.

Annars tycker jag att man definierar vad som driver en karaktär och dylikt i själva artikeln. Inforutan är mest tänkt för snabbfakta.
 

Sista framträdande är nog rätt onödigt att ange, men första känns mer relevant. Det handlar ju då inte om figurens ursprungshistoria, utan helt enkelt om i vilken serie och vilken tidning den först sågs till.

Som jag sade är det något som är på gång. En första version av parametern borde finnas uppe under helgen.
 

 

Det finns ett tredje alternativ, att man Använder superhjältenamnen följt av  de civila namnen inom parentes, t ex Vita Duvan (Jennifer Björkstrand) eller Bloodhand (Bob Dorian). Då blir det inga namn som krockar med varann.
Missförstå mig rätt, jag vill bara lägga fram alla alternativ, och ifall det du föreslår är det mest önskvärda fixar jag det. Vad säger ni andra?

Det finns väl poänger med alla varianterna. Som grund håller jag dock nog med Thomas. Om artiklarna heter Bloodhand och Plågaren och så vidare så känns det som att det tillvaratar traditionen för hur superhjälteprofiler rubriceras. Men jag tycker inte att de båda duvorna ska tvingas trängas i en artikel. Vi kan gott unna dem var sin. Jag tycker inte heller att artikeln om Jennifer ska heta Vita Duvan II. Eftersom hon inte bara är Vita Duvan, utan också Svarta Duvan, känns det som att det finns ett extra argument för att artikeln ska heta Jennifer Björkstrand. Men man kan förstås också tänka sig att den heter Vita Duvan (Jennifer Björkstrand) eller Vita Duvan (Jennifer). Eller så kan den helt enkelt heta Svarta Duvan, så kan Vita Duvan få vara artikeln om Wilma.

 

 

Det var med Vita duvan-karaktärerna i åtanke som jag föreslog mitt tredje alternativ. Personligen tror jag att det är bättre om alla sidor följer samma principer. Men om det inte är önskvärt ändrar jag tillbaka namnen till deras ursprung.


Edited by Sou1forged, 11 July 2013 - 14:58.


#106 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 July 2013 - 15:30

 

 

Kategorin Bild behövs är för alla sidor där bild önskas/saknas, medan Bild på figur behövs enbart är för figurer.

Jag gissade att det var så det var tänkt. Men det finns också en kategori som heter Bild på organisation behövs, och det som finns i den finns inte i Bild behövs.
 

Men det kanske inte är nödvändigt att ha en kategori speciellt för figurer.

Hm... Nä, det är det nog faktiskt inte.

 

 
Så, nu är det fixat, endast en kategori återstår: Bild behövs. Har också fixat en kategori till: Bild behöver åtgärdas. Den träder i kraft när en bild har angetts, men filen i fråga inte finns.

 

Dock tycks det att kategorisidorna Bild på figur behövs och Bild på organisation behövs fortfarande finns, fast de inte innehåller några artiklar.


 

 

Har du alltså slagit ihop två kategorier? Vilka är det som har slagits ihop till vad?

 
Jag tror du missförstod mig där. De kategorier jag slog ihop var respektive Över- och Super-kategorier med varann. Överstyrka och Superstyrka är nu en kategori, och Övertålighet och supertålighet är nu en kategori.

 

Ah, då förstår jag vad du menar. Och, som sagt, så ser jag en poäng med att nöja sig med en kategori i stället för två, men det leder dock fram till nya kategoriseringsfrågor. Det vill säga: Hur överstark måste man vara för att räknas som superstark?


 

 

 

Det finns ett tredje alternativ, att man Använder superhjältenamnen följt av  de civila namnen inom parentes, t ex Vita Duvan (Jennifer Björkstrand) eller Bloodhand (Bob Dorian). Då blir det inga namn som krockar med varann.
Missförstå mig rätt, jag vill bara lägga fram alla alternativ, och ifall det du föreslår är det mest önskvärda fixar jag det. Vad säger ni andra?

Det finns väl poänger med alla varianterna. Som grund håller jag dock nog med Thomas. Om artiklarna heter Bloodhand och Plågaren och så vidare så känns det som att det tillvaratar traditionen för hur superhjälteprofiler rubriceras. Men jag tycker inte att de båda duvorna ska tvingas trängas i en artikel. Vi kan gott unna dem var sin. Jag tycker inte heller att artikeln om Jennifer ska heta Vita Duvan II. Eftersom hon inte bara är Vita Duvan, utan också Svarta Duvan, känns det som att det finns ett extra argument för att artikeln ska heta Jennifer Björkstrand. Men man kan förstås också tänka sig att den heter Vita Duvan (Jennifer Björkstrand) eller Vita Duvan (Jennifer). Eller så kan den helt enkelt heta Svarta Duvan, så kan Vita Duvan få vara artikeln om Wilma.

 

 
Det var med Vita duvan-karaktärerna i åtanke som jag föreslog mitt tredje alternativ. Personligen tror jag att det är bättre om alla sidor följer samma principer. Men om det inte är önskvärt ändrar jag tillbaka namnen till deras ursprung.

 

Jag tycker att det ska finnas en grundmodell som sidorna följer, men i de fall där den inte fungerar får man anpassa sig. När samma artikelrubrik kan syfta på olika saker till exempel. Wikipedia löser ju oftast sådant genom en förtydling inom parentes ( Spider-Woman (Jessica Drew) ) men i andra fall har det lösts genom att man väljer en rubrik som inga andra artiklar konkurrerar om ( Dick Grayson ).



#107 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 12 July 2013 - 18:41

Just ja. Kategorierna var själva kategoriserade och behövde därmed avlägsnas manuellt. Nu är de borta

 

Finns det någon information om gränserna mellan termerna i pdf-guiden? Annars verkar det onödigt att bibehålla dem över huvud taget. Den exakta styrkenivån kan ju anges utförligt på varje sida med hjälp av parametern Styrkenivå.

 

Jag tar det som att jag ska återställa sidorna till de ursprungliga namnen. Dvs Bloodhands artikel blir Bloodhand och inte Bloodhand (Bob Dorian) osv.



#108 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 13 July 2013 - 10:35

Nu är booleanparametern HarAnvänts utbytt mot strängparametern FörstaFramträdande. De sidor som använder mallen har justerats därefter. Jag har också gjort ett par ändringar i utseendet. Hjälp- och infoknapparna har avlägsnats av utrymmesskäl, och en ny parameter har lagts till precis under inforutans rubrik där figurens karaktärstyp anges, Dvs hjälte, skurk, etc. Om denna parameter lämnas tom kommer figuren att behandlas och kategoriseras som en civilperson. Anges figuren som hjälte medan ingen tillhörighet angetts kategoriseras denna som fristående hjälte.

 

Bloodhand har jag dessutom provat att använda tema på. Jag skulle kunna fixa så att teman läggs på automatiskt beroende på vilken karaktärstyp som anges. Vad tycker ni?



#109 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 17 July 2013 - 14:29

Jag tycker du är strålande!

#110 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 18 July 2013 - 15:40

Man tackar. 



#111 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 July 2013 - 21:21

Finns det någon information om gränserna mellan termerna i pdf-guiden? Annars verkar det onödigt att bibehålla dem över huvud taget. Den exakta styrkenivån kan ju anges utförligt på varje sida med hjälp av parametern Styrkenivå.

Att döma av de förvisso lite förvirrande tabellerna i appendix 4 går gränsen mellan överstyrka och superstyrka någonstans mellan 1 och 2 ton. Så det kanske inte verkar jättefel att slå ihop begreppen.



Jag tar det som att jag ska återställa sidorna till de ursprungliga namnen. Dvs Bloodhands artikel blir Bloodhand och inte Bloodhand (Bob Dorian) osv.

Det tror jag blir bra. 
 


och en ny parameter har lagts till precis under inforutans rubrik där figurens karaktärstyp anges, Dvs hjälte, skurk, etc. Om denna parameter lämnas tom kommer figuren att behandlas och kategoriseras som en civilperson. Anges figuren som hjälte medan ingen tillhörighet angetts kategoriseras denna som fristående hjälte.

Kan man ange mer än en typ?



Bloodhand har jag dessutom provat att använda tema på. Jag skulle kunna fixa så att teman läggs på automatiskt beroende på vilken karaktärstyp som anges. Vad tycker ni?

Låter pedagogiskt och fint. Gärna för mig. 
 


Jag tycker du är strålande!

:pling:

#112 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 22 July 2013 - 15:03

Kan man ange mer än en typ?

Inte för närvarande. Jag skrev parametern som ett testexempel i början, och gjorde det därför lätt för mig. Tanken är dock att man ska kunna ange mer specifika roller än hjälte och skurk. Vigilante, antihjälte, etc.

Bloodhand har jag dessutom provat att använda tema på. Jag skulle kunna fixa så att teman läggs på automatiskt beroende på vilken karaktärstyp som anges. Vad tycker ni?

Låter pedagogiskt och fint. Gärna för mig.

Då börjar jag experimentera med det framöver.

#113 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 July 2013 - 20:32

Vill bara säga "keep it simple". Jättesimple. Det ska vara lätt att bidra till och lätt att navigera i. Tycker jag, men det kanske är det som ni sysslar med, att hålla det enkelt?


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#114 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 23 July 2013 - 12:17

Jodå, jag försöker göra det så enkelt som möjligt att använda mallarna. Autokategorisering och dylikt gör att artikelförfattaren inte behöver bekymra sig om lika många detaljer. För tillfället tror jag att det enda som inte kategoriseras automatiskt är superkrafter, men det bör snart vara åtgärdat. Rörande teman ska jag försöka ta fram ett par som är snygga och lättöverskådliga.

#115 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 July 2013 - 19:13

En sida som det kan vara lönt att kika på är Önskade sidor. Där kan man ibland få klart för sig att man har länkat konstigt någonstans. Eller att man har länkat okonstigt, fast till en sida som man har glömt att göra. När jag kikar där nu, upptäcker jag till exempel att...

 

 

Där efterfrågas en sida som heter Klicka här för att få hjälp med det här fältet, vilket förmodligen inte är meningen.

 

Andra föga användbara efterfrågade artikelnamn tycks komma av att Moder Sveas och Grevens födelsedatum är obestämda. Det leder nämligen till att det finns länkar till sidorna Okänt och Ej fastställt. Kan man ändra det där i mallen så att det bara blir en länk om man skriver ett årtal? Kan man göra något snyggt med möjligheten att skriva in mer specifika datum också? Och kan man få okända födelsedatum att leda någon vettig stans med? Alltså till exempel att det blir en länk till en artikel som heter Okänt födelseår. Eller ännu bättre, att artikeln i stället hamnar i en kategori som heter Figurer med okänt födelseår eller Födelseår saknas eller något liknande.

 

Det tycks också att artikeln Greve von Lindén på något vis länkar till Fredrick Von Lindén. Jag antar att det är mallen som knepar där. (Och för övrigt ska hans namn nog stavas med litet v.)

 

Dessutom länkar Vita Duvan (Jennifer Björkstrand) till Karaktärer skapade av Daniel Schenström, och Bloodhand till Karaktärer skapade av Elof Johansson. Möjligen beror även det på ett fel i mallen.

 

Och så finns det en kategori som heter Engländare. Heter det så? Vad heter det annars? Ska vi kanske lägga Pantern och Otrolige Mannen i en gemensam kategori kallad Britter?



#116 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 23 July 2013 - 21:14

Det första du nämnde var en restprodukt av den numera borttagna hjälpmallen. Den bör nu vara borta den också.

Angående okända årtal så ska jag implementera det i mallen såsom du föreslog.

Det versala V:et i Grevens namn är åtgärdat. Jag ska fixa så att det civila namnet inte omvandlas till en länk.

Kategorierna Karaktärer skapade av <namn> var inte ett fel i mallen utan i själva artikeln; närmare bestämt inledningen. Jag hade gjort en länk till kategorin med skaparens figurer och sedan glömt att ändra dessa på ovan nämnda artiklar i enlighet med mallen. Detta är fixat nu.

Jag var lite osäker på hur jag skulle göra där. England är ju faktiskt bara en del av Storbritanniens Förenta Kungarike, liksom Skottland, Wales och Nordirland. Men ska vi dra alla britter över en kam fixar jag det.

#117 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 July 2013 - 20:05

Angående okända årtal så ska jag implementera det i mallen såsom du föreslog.

Godo. Men det tycks fortfarande finnas en oenhetlighet. Bloodhand ligger i Figurer utan fastställt födelsedatum, och Moder Svea ligger i Figurer med okänt födelsedatum.



 

Kategorierna Karaktärer skapade av <namn> var inte ett fel i mallen utan i själva artikeln; närmare bestämt inledningen. Jag hade gjort en länk till kategorin med skaparens figurer och sedan glömt att ändra dessa på ovan nämnda artiklar i enlighet med mallen. Detta är fixat nu.

Aha. Men du har visst missat Karaktärer skapade av Elof Johansson som det fortfarande finns en länk till. Jag tänker dessutom att när en skapare/författare/tecknare nämns i texten bör det länka till en artikel om vederbörande, i stället för till en kategori.


 

Jag var lite osäker på hur jag skulle göra där. England är ju faktiskt bara en del av Storbritanniens Förenta Kungarike, liksom Skottland, Wales och Nordirland. Men ska vi dra alla britter över en kam fixar jag det.

Ja, jag är inte heller helt säker på vad som blir bäst. Gör man så dyker ju nya följdfrågor upp. Ska man kalla folk från Nordirland för britter också, liksom?



#118 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 July 2013 - 22:09

Engelskmän, Irländare, Walesare, skottar.



#119 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 July 2013 - 18:41

Engelsmän, heter det va? Och då tänker du dig att det begreppet även får innefatta engelskvinnor (eller engelskor, som det väl heter), antar jag.



#120 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 31 July 2013 - 11:54

Ber om ursäkt för att jag inte svarade tidigare. Har dock läst och korrigerat de fel som du påpekat, Johan.

Det där med okänt respektive ej fastställt födelsedatum var ett experiment där jag glömde städa upp efter mig. Ej fastställt är ett värde som är tänkt att dyka upp när parametern för födelsedatum inte har inkluderats eller fyllts i. Det är tänkt att den även skall hamna i kategorin över sidor som behöver åtgärdas. 'Okänt' är ett värde man ska mata in och är menat att indikera att figurens födelsedatum SKA vara okänt. För tillfället står dock alla figurer utan födelsedatum under samma kategori igen.

Jag vet inte varför jag inte skrev engelsmän. Kanske var det för att undvika könsbestämmelser. Eller så var det för att jag fick hjärnsläpp. Ni väljer.

Daniel, jag tar det som att du tycker vi ska hålla de olika delarna i Storbritannien åtskilda. Johan, vad säger du?

#121 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 July 2013 - 13:59

Det är inte så viktigt för mig, vilket av det vi gör. En fördel med den varianten är att man slipper kalla personer från Nordirland för britter. Nackdelen är väl att vi därmed ger oss på att hålla reda på nationer som inte är stater, vilket det finns många fler av på andra håll. Å andra sidan kanske det inte finns någon egentlig anledning att inte göra det.



#122 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 01 August 2013 - 00:55

Anglosaxer är annars en bra betäckning som ger ett brett perspektiv!

#123 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 August 2013 - 10:02

Och exakt vilka innefattas av det, menar du?



#124 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 August 2013 - 06:44

Jag tycker inte vi behöver de olika landsdelarna/understaterna/delstater etc separata, det var bara förslag på vad de kallas. Jag nöjer mig med britter. Djupare än så kan man eventuellt gå i bakgrundsbeskrivningen om det behövs.



#125 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 07 November 2013 - 14:08

Surfat igenom Wikin och tråden här. Bra jobbat! Jag är fortfarande osäker på hur man går tillväga men tar det sedan. Har iaf börjat förbereda och anpassa mina egna framtida skapelser efter figurmallen jag hittade via en länk i tråden.

 

Tyckte spontant att Nekro kanske behöver en mer fristående bild av sig själv, så att bild och layout blir lite mer tajt.

 

Nekro - NY wiki-bild

 

Kanske kan vara en grej jag kan bidra med. Jag kan plocka ut alla figurer som jag använt i min NS lineup-bild så att de blir fristående bilder som skulle kunna användas för wikin, m.m.


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.