Jump to content

Photo

Tintin - Enhörningens Hemlighet


  • Please log in to reply
198 replies to this topic

#51 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 May 2007 - 13:16

Mm, det mesta av det ploitiskt inkorrekta och rasisitiska finns i dom tidigaste albumen som skrevs på 30-talet.

Sen håller jag inte alls med om Castafiores juveler. Jag tycker det är en kul idé att göra ett album då i stort sett inget av vikt händer. Inget storslaget äventyr utan bara vardagliga komiska händelser.

Sämst är utan tvekan Tintin i Kongo följt av Tintin i Amerika där Hergé inte riktigt hittat stilen för serien ännu.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#52 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 20 May 2007 - 16:43

Hergé var på många sätt en produkt av sin tid, men han låg även före. De smått fascistiska dragen förekom som sagt i de tidigare albumen, men sen verkar han ha fått lite nya perspektiv på saker och ting - blev mjukare med åldern. Som i Blå Lotus när Tintin går i försvar för "gulingen" som drar hans rikshaw och sätter den vite mannen på plats.
Climbing to the Moon...

#53 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 May 2007 - 17:11

Ja, och var det inte så att värderingarna på den tiden var annorlunda, att det var vanliga åsikter som Hergé kan tänkas ha haft?


Nja, jag tror inte riktigt på det resonemanget. Hergé valde klart och tydligt sida. Det fanns alternativ även då, och att jobba på en högervriden barntidning kanske inte var så lysande. Och även i de senare albumen finns det med en del smygfascistiska drag (även om de är färre), jag tycker i princip det verkar som han ser på hela världen som en koloni :P

Och Sovjet, Kongo och Amerika är bättre än Juvelerna imo. De känns sjuka, underhållande och tidstypiska vilket jag föredrar framför den grymt borgerliga storyn med juvelerna. Det är ju också en av de få serier där Hergé "låtsas" vara politiskt korrekt och försöker vara rolig med fördomar, vilket inte lyckas speciellt bra. Men det är ändå en helt OK serie, det är ju Tintin trots allt.

Över till nästa ämne, är det någon här som har läst boken "Tintin i nya världen" av Fredrik Tuten? Jag läste den för några år sedan och kan inte säga att jag blev överdrivet imponerad, men den var rätt intressant.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#54 Bones

Bones

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 21 May 2007 - 12:53

Över till nästa ämne, är det någon här som har läst boken "Tintin i nya världen" av Fredrik Tuten? Jag läste den för några år sedan och kan inte säga att jag blev överdrivet imponerad, men den var rätt intressant.


Jag läste den också för ett antal år sedan, men minns inte så mycket. Jag har för mig att jag tyckte att den var välskriven men framföralt, som du också säger, intressant.

Värt att nämna är att Hergé själv hade gett Fredric Tuten tillåtelse att skriva boken - så länge den inte publicerades medans Hergé själv levde.

#55 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 May 2007 - 13:04

För mig beror det helt och hållet på vilka som är röstskådespelare. Det finns dom som är riktigt bra och dom som är riktigt dåliga.


Jag syyftar på de klassiska givetvis.


Bra, då är vi överens. :)

Dock ställer jag mig frågande till om dessa verkligen skulle få uppdraget i dagens läge att dubba filmerna när dom kommer. Jag har ingenting som säger motsatsen men jag blir lite fundersam trots allt.

Det finns väldigt många intressanta Wikipedia-artiklar om Tintin som jag roat mig med den senaste tiden, och idag snubblade jag över en riktigt intressant som behandlade en grej jag tänkt på många gånger.

Tintin-serien är inte speciellt politiskt korrekt, och även om jag älskar Tintin kan man inte bortse från att Hergé hade flera fascistiska drag (som jag tror att han aldrig gjorde sig av med, även om det påstås så. Gubben var extremt högervriden, punkt slut). När de gjorde TV-serien som gick på 90-talet tvingades de ändra på ett flertal grejer för att inte uppröra någon. Den mest påtagliga ändringen är i "Koks i lasten", som i den gamla serie-versionen innehåller ett extremt rasistiskt och fördomsfullt parti om svarta. I TV-serien hade de ändrat väldigt mycket på det, de hade inte ens kvar den svarta hudfärgen och behandlades med tusen gånger mer respekt. Fler ändringar går att läsa om här: http://en.wikipedia....e...(TV_series)

Så till min fråga, tror ni att vi kommer få se fler ändringar i långfilmerna?

En annan grej jag undrar över är vilka album ni tycker är sämst. Jag håller "Castafiores juveler" som det absolut sämsta albumet. Dels därför att Castafiore är en värdelös karaktärer och dels därför att storyn är väldigt seg och underlig :P


Tack för länken. Det var riktigt intressant läsning. :)

Själv är jag ävertygad om att vi får se ändringar.

Som sämsta album måste jag framhäva:

Castafiores juveler - dock gillar jag att man få se mer av Moulinsart (stavning?), men det är ett tråkigt album med tanke på att handlingen inte intresserar mig.

Koks i lasten - Det känns lite anonymt för min smak och jag har alltid haft lite svårt för den historien.

Det är väl dom två albumen som jag har "svårast" för att uppskatta till fullo. :)

Är det någon mer än jag som har både dom äldre albumen samt dom nya som kom för några år sedan med en ny översättning och bearbetning av Björn Wahlberg?.

Vad tycker ni som läst dom äldre Vs. dom nya utgåvorna om översättning och berabetning? Bra...dåligt?

Edited by Cartman, 21 May 2007 - 13:06.


#56 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 May 2007 - 14:16

Castafiores juveler, utan tvekan. Känns lite meningslös. Trevligt typiskt deckare-mysterium men inget i samma klass som de andra böckerna.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#57 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 21 May 2007 - 15:01

Jag åkte tåg igår och satt och tänkte på Tintin, av någon anledning. Jag satt mest och tänkte på vad som egentligen är storheten med Tintin. Det är ingen tvekan om att Tintin är väldigt bra serie (fantastisk imo) men varför? För mig är Tintin väldigt förknippad med nostalgi; jag lärde mig bl.a. att läsa med Tintin-albumen och gick upp tidigt varje lördagsmorgon för att se TV-serien osv. Hade jag läst serierna för första gången idag hade jag nog inte uppskattat de i samma utsträckning. Det som gör Tintin bra är, enligt mig, att det är en väldigt snygg serie, med högt tempo och ganska spännande historier och trevliga karaktärer. Jag gillar att Tintin åker runt över hela världen, och Hergé lade verkligen ner ett stort jobb på att få till miljöer och olika kulturer på ett grymt sätt. Dessutom är Tintin ett intressant tidsdokument. Vad anser ni är storheten med Tintin?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#58 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 May 2007 - 15:13

Oh my! Where to begin? :unsure: ;)

För mig ligger tjusningen med Tintin i dom starka berättelserna med en riktigt bra balanserad handling. Att Tintin sedan är gudomligt fint tecknad gör ju inte saken sämre. Karaktärerna och miljöerna spelar stor roll och förstärker helhetsintrycket.

Till stor den ligger även min uppskattning av Tintin i att jag läste och köpte albumen när jag växte upp. Jag har ett starkt minne av att jag sparade åtskilliga veckopengar för att ha råd att köpa ett nytt album. Sedan kom det en period då jag köpte och lyssnade på Tintin-kassettbanden med Tomas Bolme som Tintin. Jag har fortfarande kvar alla banden och albumen och det syns att dom är välanvända. Banden kan man knappt lyssna på längre då dom är så utslitna. Albumen är ganska välbevarande men dom läser jag inte så ofta nu när jag har nyutgåvorna av samtliga album. Dom äldre sparar jag lite extra på.

Edit: Just att Tintin känns så jordnära och männsklig som karaktär är någonting annat som jag också uppskattar.

Edit Igen: Tror att jag måste samla mina tankar oh fundera lite mera på vad det är som gör tintin så speciell för mig. Det känns som ett riktigt stort ämne.

Edited by Cartman, 21 May 2007 - 15:17.


#59 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 May 2007 - 11:54

En annan positiv aspekt med Tintin för mig är att varje album erbjuder en stor eskapism (verklighetsflykt) för mig. Det var många gånger under min uppväxt som livet inte alltid var så lätt och då var det en fröjd att för ögonblicket slå upp ett album och drömma sig in i Tintin's underbara värld. På något sätt blev man helt uppslukad och man fick nästan känslan av att man var en åskådare som stod och lurade runt hörnet och smygtittade på själva handlingen i det album man läste. :)


Btw, läste en intressant artikel i den lokala tidningen (Östgöta Correspondenten) idag och det fanns en riktigt bra och intressant artikel om Tintin, Hergé och Björn Wahlberg som nyöversatte albumen för några år sedan. Dock finns inte hela artikeln, utan bara delar av den online.

I den längre tidningsartikeln berättas att det idag (22 Maj) mellan 18-20 är en föreläsning med Björn Wahlberg på Serieteket i Stockholm med anledning av att Hergé skulle fyllt 100 år i år. Fri Entre.

Det berättas även att det kommer en utställning med Tintin till sjöss på Sjöhistoriska museet nu i sommar, den håller på mellan 26/5 2007 --> 2/3 2008. Den kommer invigas av Hergés änka, Fanny Vlaminck. (nu Fanny Rodwell)

Vidare avslöjas det att Björn Wahlberg har startat en svensk Tintinförening vid namnet Genteration Tintin. Dock är inte medlemskapet gratis utan kostar 300:- per år. Dock får man då några fina välkomstpremier.

Edited by Cartman, 22 May 2007 - 14:54.


#60 Bones

Bones

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 22 May 2007 - 12:29

Idag (22 maj) är det 100 år sedan Georges Remi, alias Hergé föddes. :-)
Ni som bor i Stockholm kan fira detta på Serieteket!

Dessutom finns det numera en svensk Tintinförening, Generation Tintin - http://www.generationtintin.se
Jag funderar helt klart på att bli medlem!

#61 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 May 2007 - 12:47

^

Jag var visst lite för snabb, Bones. Titta i posten över din egen.

:P :D

Anyway, bättre att informationen når fram ordentligt än att den helt glöms bort.

Edited by Cartman, 22 May 2007 - 13:04.


#62 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 May 2007 - 13:20

Jag ska nog gå på den där utställningen :) Måste ju ha en sån där affisch från utställning, väldigt snygg! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#63 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 May 2007 - 13:43

Visst är den snygg. :) Tror du att den går att köpa?

Jag ska till Sthlm innan 5:e Augusti för att se hinna se Paul Raymond Gregory - Ur Tolkiens Värld på Waldemarsudde då den avslutas detta datum. Tror jag ska passa på att se Tintin till sjöss samtidigt. :)

#64 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 May 2007 - 14:28

Visst är den snygg. :) Tror du att den går att köpa?


Det brukar nästan alltid gå att köpa utställningsaffischerna från museer, och jag hoppas och tror att det går att köpa den här också. :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#65 Bones

Bones

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 22 May 2007 - 15:05

^

Jag var visst lite för snabb, Bones. Titta i posten över din egen.

:P :D

Anyway, bättre att informationen når fram ordentligt än att den helt glöms bort.


Ooops... slarvigt av mig. :rolleyes:

#66 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 May 2007 - 12:16

Tillbaka till filmdiskussionen lite. Finns det några önskemål om vilka personer ni tycker ska/bör göra dom svenska rösterna om det blir en dubbning av filmerna? (vilket jag är ganska övertygad om att det blir)

Edited by Cartman, 23 May 2007 - 16:01.


#67 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 23 May 2007 - 15:15

Kopierade rakt av från någon gammal TinTin-skiva. Detta är alltså det gamla gardet som gjorde dom klassiska inspelningarna. Vissa lever, andra som Åke Lindström är tyvärr döda. Thomas Hellberg kan väl av naturliga skäl inte ges något nytt förtroende, Rederiet-peddofilen får allt stå i skamvrån livet ut.

Skådespelare:
Tintin - Tomas Bolme
Dupond - Bert-Åke Varg
Dupont - Bert-Åke Varg
Kapten Haddock - Åke Lindström
Allan Thompson - Thomas Hellberg

Övriga skådespelare:
Lars Edström, Hans Lindgren, Sture Ström, Gunnar Ernblad

Så länge Bolme gör Tintin så blir allt bra, han har fortfarande kvar Tintins stämma om det behövs. Lyssna bara på hans uppläsning av Arn-böckerna. Han är fantastiskt på att förställa rösten, från en knarrig gammal gubbe till den mer oskuldsfulla munkgossen Arn..här låter han verkligen som Tintin.

Edited by Walker, 23 May 2007 - 15:16.


#68 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 May 2007 - 15:30

Att få Tomas Bolme som Tintin borde ju inte vara en omöjlighet, han har ju många uppdrag som röstskådespelare samt upplasare av ljudböcker. Även Bert-Åke Varg borde vara en möjlighet. Om båda dessa herrar har hälsan i behåll när det blir dags så tror jag inte att någon av dom tackar nej. Inte Tomas i alla fall. Men det är ju min högst personliga åsikt. Även Gunnar Ernblad är en riktigt bra profil och duktig på dubbning. Jag älskar verkligen uppläsningen av Tintin-albumen och det vore ju ett "dream team" att få med så många som möjligt av dessa.

Jag hoppas att vi inte får samma eller liknande röstskådespelare som vi fick till serien som kom i början av 1990-talet med Stéphane Bernasconi som regissör. Dom svenska röstskådespelarna är riktigt dåliga IMO.

Edited by Cartman, 23 May 2007 - 16:00.


#69 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 23 May 2007 - 15:52

Ja, det skulle vara trevligt ha med Tomas Bolme, Bert-Åke Varg och de andra igen. :)

Jag hoppas inte att vi får samma eller liknande röstskådespalera som vi fick till serien som kom i början av 1990-talet med Stéphane Bernasconi som regissör. Dom svenska röstskådespelarna är riktigt dåliga IMO.


Håller med. Jag minns fortfarande hur sur jag var för att det inte var Tomas Bolme & co som medverkade utan halvdana skådisar som Håkan Mohede och Dan Bratt.

#70 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 May 2007 - 19:28

Hmm... eftersom den tecknade Tintin som gick i början av 90-talet är dom enda Tintin-rösterna jag hört, så är jag nog tyvärr partisk för dom. :) Ledmusiken är även den riktigtigt, riktigt bra, om man frågar mig. ^^

#71 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 09 June 2007 - 18:25

Jag var förbi Sjöfartsmuseet igår och såg utställningen. Den var fantastisk! Riktigt jävla underbar! Jag knäppte en del bilder och skapade faktiskt en bilddagbok enbart i syftet att ni skulle få se lite av utställningen: http://spidde.bilddagboken.se/

Tyvärr kunde man inte köpa affischen än. Den skulle de börja sälja nästa vecka :( Men ta en tur förbi Sjöfartsmuseet tycker jag! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#72 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 09 June 2007 - 21:24

Du, det där såg faktiskt fantastiskt ut! :) Riktigt trevligt må jag säga, på min ära!

Sen tycker jag självfallet att du ska följa ditt hjärta och satsa på det du känner, och inte göra som jag och satsa på nåt som du endast gillar i periferin, ett jobb inom el-industrin.

#73 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 June 2007 - 09:21

Du, det där såg faktiskt fantastiskt ut! :) Riktigt trevligt må jag säga, på min ära!

Sen tycker jag självfallet att du ska följa ditt hjärta och satsa på det du känner, och inte göra som jag och satsa på nåt som du endast gillar i periferin, ett jobb inom el-industrin.


Mitt drömyrke är ju egentligen äventyrare i Tintins anda, men jag vet inte om det är en särskilt realistisk dröm. :P I väntan på det kanske det kan vara smart att läsa lite naturvetenskap, eftersom man kan ha användning av det senare, även om det emellanåt är rätt tråkigt.

Nu har jag sommarlov i tre månader och då kan jag göra (nästan) vad jag vill. Planerar att ta en tur förbi biblioteket och låna nyöversättningen av samtliga Tintin-album :)

Är det någon som har läst Tintin : Den kompletta guiden? Verkar intressant :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#74 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 June 2007 - 13:12

Tack för dom fina bilderna Spidde. Jag var redan övertygad om ett besök i sommar, efter att ha sett bilderna så är jag ännu mera övertygad om att jag måste ta mig upp till sthlm under sommaren.

Wow säger jag bara! :thumbsup:

Jag gillar att dom lagt alla burkarna i en till synes trasig trälåda, det förhöjer intrycket lite. Det var så mycket fint från utställningen som du fotat, att man knappt vet var man ska börja. :)

Såg det ut som att Milou var gjord i frigolit, eller var det något annat liknande material?

Gillar att dom har så många original, album, modeller och målningar att beskåda.

Var utställningen stor?


Angående Tintin : Den kompletta guiden så tycker jag att du ska ta dig en närmare titt på den. Jag har den själv (köpte den efter att jag köpt nyöversättningen av alla album). Den är fylld till bredden med information om hur Hergé skapade samtliga album som finns utgivna. Det är underbart att läsa hur mycket forskning ocg eftersökningar som Hergé lade ner för att göra albumen så verklighetstrogna och realistiska som möjligt.

Det vore kul att få ta del av dina synpunkter när du läst guiden och nyöversättningen av Tintin. :)

Och återigen, TACK för att du bröt mot fotoförbudet. ;) :D

Edited by Cartman, 11 June 2007 - 13:15.


#75 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 11 June 2007 - 13:43

Kul att ni uppskattade bilderna :)

Såg det ut som att Milou var gjord i frigolit, eller var det något annat liknande material?


Var utställningen stor?


Milou var nog inte i frigolit, så mycket kan jag säga säkert. Det såg ut som någon slags gjutning, kanske i hårdplast (?).

Ang. om utställningen var stor så är det nog väldigt relativt. Den var större än vad jag hade väntat mig iaf. Består av ungefär tre stora salar, och det är väl kanske rätt normalt för en utställning. De hade byggt upp små "rum" för varje album som presenteras på utställningen (Koks i lasten, Krabban med guldklorna, Enhörningens hemlighet och Rackham den rödes skatt och Den mystiska stjärnan) som man kan gå in där de hade väggmålningar och utrustning från riktiga båtar som synts i Tintin-albumen m.m. De hade bl.a. nån slags maskin som man använder för att tillsluta konservburkar, som i verkligheten hade använts för att smuggla droger. De hade också en sjömanskostym för en "skeppshund", likt den som Milou använder i Den mystiska stjärnan. Sen har de en stor sal där man steg för steg får se arbetet med Koks i Lasten; från inspiration av tidningsartiklar, till skissning och tushning, till färgläggning och textning osv. Dessutom hade de en biograf där de visade de tecknade Tintin-filmerna från 90-talet. När jag var där visade de Den svarta ön. Kanske är det bara den som visas, eller så har de ett flertal filmer.

Än en gång rekommenderar jag alla att se utställningen! Jag är faktiskt sugen på att se den igen :) Kan bara tänka mig hur coolt det skulle vara med ett enda stort museum som koncentrerar sig enbart på Tintin. Men ett sådant finns väl i Brüssel?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset