Jump to content

Photo

ALIEN Party! (Start Måndag 18/6)


  • Please log in to reply
69 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 June 2012 - 01:47

Han som spelade Apone var en riktig Marinsoldat Sarge från Vietnam kriget och sa att skådespelarna spelade väldigt verklighetstroget hur soldater var i det kriget så jag tror det är en generationsgrej. ;)

Jag håller med om dina funderingar. Hade själv dem och några till som:

Varför hade skeppet de kom i bara en grupp Marinsoldater, 2 piloter, en robot och 2 civila? Varför hade de inga robotar som de lämnade kvar på skeppet ifall något gick fel? Även en idiot vet att man aldrig lämnar huvudbasen tom och framförallt inte ens skepp.

Och hur kunde Alien Queen ta bsig ombord på skeppet utan att vi märkte det när vi hade koll på landningställena helatiden?

Och varför hela det här försöket att ha en ensam man försöka smuggla en Alien till Jorden. De borde 1) ha kunnat skicka ett eget skepp och ta så mycket de ville och 2) vcarför skulle de vilja ta det till Jorden? Det är väl mdet absolut dummaste och osäkraste stället att ta det till?
Speciellt då 3:an visar företaget med betydligt större makt och personlig armé så verkar det konstigt att de skulle sammarbeta med Marinsoldaterna på det viset med en byrokrat som deras vapen?

Och Prometheus har ställt till en massa för frågan är ju så klart varför de bryr sig om den här lilla månen när det finns en annan som de har en karta till och som de aldrig fick veta vad som hände med. Borde de inte sticka dit istället? Den kryllar ju av skepp och supervapen.



Aliens: Special Edition (1986/1991)

Ellen Ripley vaknar efter 57 år i kryosleep till en värld där hon inte längre får flyga och hennes dotter inte längre lever. Dessutom har månen som de hittade äggen på kolloniserats sedan 20 år tillbaka. När kontakten med kollonin bryts så vill företaget att hon ska vägleda en grupp Marinsoldater på ett räddningsuppdrag.

Jag trodde att jag aldrig hade sett Special Edition innan men det måste jag har gjort för jag kunde inte se några extra scener. Och eftersom James Cameron själv har sagt att det här var hans favoritversion så är det väl den som oftast visas på TV eller den man får på DVD. Jag blev faktiskt lite besviken då jag hade förväntat mig nya scener och uppfattat det som att det skulle finnas en extra scen i slutet som bryggade den med Alien³. Jag hade sedan länge velat se SE versionen så det hela var minst sagt lite snopet.
Som tur är så är ju filmen redan så jäkla bra. Tillskillnad från första filmen så är det här en film man aldrig kan se förmånga gånger mycket för att det här är en action-film medans orginalet var en skräck-thriller. Och problemet med skräckfilmer är att när man väl vet vad som händer så försvinner en stor del av av den.

Så finns det något dåligt att säga om filmen? Tja, den har vissa plotholes. Några av dem försöker de förklara men ibland så blir det att man funderar om det där verkligen är logiskt. Men det är inget som stör för filmen i sig är så jäkla bra!

Bra skådespeleri (Carrie Henn är lysande i sin ända roll), passande musik, bra atmosvär. En film som ispirerat många Sci-Fi filmer och TV-spel.
Den filmades i London vilket är orsaken varför vissa skådespelare låter Engelska då de var Amerikanare bosatta i London. James Cameron höll visst på bli galen på Engelskmännen för alla Teapauser de tvunget skulle ha (fanns visst ett tillfälle där han fick ett utbrott och slog sönder Teavagnen), sysslade med annat när de skulle arbeta som Lotteri och dessutom hatade de honom för han "förstörde" Ridley Scott's film. De hade en massa elaka ökennamn för honom.

Alla har väl sett den. De som inte har borde skämmas då det här är en av filmerna man måste ha sett!

10/10


Nästa film är filmen som förstörde alltihop och gjorde händelserna i den här filmen till större delen meningslös. Alien³ på Lördag eller Söndag! :) (Blir nog Söndag för mig)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 June 2012 - 21:36

Alien³ (1992) [#3] [US]
VAD? Kvinnan vars kryosömn aldrig går riktigt som den skall vaknar upp i ett fängelsesjukhus efter att en brand brutit ut på skeppet på väg hem. När fångarna en efter en faller ifrån inser Ripley att kanske följde en extra passagerare med på vägen hem.
VEM? Förutom Sigorney Weaver återvänder Lance Henriksen till sin roll.
VAR? Planeten för dagen heter Fury-någonting. Gruvdrift är des ursäkt att existera på kartan.
HUR? Storyn är helt klart den vekaste i serien; det är svårt att riktigt lista ut vad man ville med den här filmen. Delvis känns det som om man vill återföra filmen till skräck-i-rymden-temat man satte i första filmen. Delvis känns det som om man trodde att bara Ripley och Alien var med i filmen så var allt på det gröna. Den är inte dåligt skriven, den överraskar dock inte (förrän på slutet då) och man blir - trots stabil backup av Charles S. Dutton riktigt engagerad. Men allt är inte dålig, produktionen är gedigen och special effekterna är nästan lika snygga som i tidigare filmer. Och även om man kanske inte älskar storyn så är miljöerna väl valda och rekvisitan övertygande.
NÄR? Trots att den är verkare än de övriga så har den sugit i sig en del nomineringar och vinster till olika priser. De flesta vinsterna verkar dock höra ihop med dvd-releasen the Alien Quadrilogy.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 June 2012 - 11:04

Bättre sent än aldrig, pga. fotboll, försenade leveranser, jobbkvällar, younameit... ;)

Alien Director's Cut (1979/2003)

Har sett originalet ett antal gånger nu (och innan jag ens såg hade jag råpluggat brorsans filmalbum när det begav sig - tror han såg filmen på bio minst fyra gånger :o). Men inte Director's Cut förrän nu. Och det är en lika bra upplevelse som tidigare, helt enkelt en liten pärla till film där alla delar sitter som de ska. Inte ens den här gången klarar jag av att se filmen "från sidan" med lite mer kritiska ögon, man dras helt enkelt med för mycket. Och det som en gång kanske kändes långsamt är nu i jämförelse med andra, senare upplevelser inte alls det.

Vad gäller skillnaderna mot originalet tycker jag att de alla är väl värda att få komma med, med ett undantag. De flesta är rätt korta och tillför en aning mer till sina respektive scener utan att de hinner dra ned på tempo. De gav också Lambert en något mer naturlig utveckling, här får man bättre följa hennes väg till hysterin - kanske för att hon får några fler lugna ögonblick. Undantaget är då scenen där Ripley hittar Brett och Dallas på slutet, för den platsar inte in, känns inkonsekvent (varför ska Ripley gå ned där över huvud taget?) och tillför i princip ingenting mer än svaret på en för mig icke-fråga.

Fortfarande ändå ett mästerverk, kanske mycket för sin enkelhet och för att man tvingades hålla sig till det lilla - som jämförelse med Prometheus.

Betyg: Överflödigt
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#29 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 June 2012 - 13:44

Såg ju filmerna tidigare i blu-ray format och flikar in lite kommentarer allteftersom ni ser filmerna. :)

Alien tycker jag är en fenomenal film som håller än idag. När jag såg om den på blu-ray blev jag helt blown away för den är helt outstanding i det formatet! Säga vad man vill om Ridley Scott, men det visuella är han en mästare på! Det här är en favoritfilm hos undertecknad helt klart. Inte bara det visuella, utan även berättelsen fångar mig än idag. Love it!

Aliens var en ok uppföljare, men i mitt tycke var det alltför mycket standard action med macho-folk som i slutändan blev tröttsamma. Något som även drar ner filmen är "lull-lullet" med den nya familjen som bildas: Ripley-Newton-Hicks. Gäsp. Och blu-ray formatet avslöjar bristerna med hantverket då vissa scener skrek green screen så det var nästan smärtsamt att se.

Alien 3 däremot tycker jag fortsatte berättelsen på ett bra sätt samtidigt som de gjorde en egen grej av den. Skådespelarna levererade, det tekniska satt där det skulle och filmmusiken backade upp filmen på ett mycket bra sätt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#30 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 June 2012 - 17:51

Aliens var en ok uppföljare, men i mitt tycke var det alltför mycket standard action med macho-folk som i slutändan blev tröttsamma. Något som även drar ner filmen är "lull-lullet" med den nya familjen som bildas: Ripley-Newton-Hicks. Gäsp. Och blu-ray formatet avslöjar bristerna med hantverket då vissa scener skrek green screen så det var nästan smärtsamt att se.

Jag känner inte dig just nu. :eeh:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#31 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 June 2012 - 18:33

Ja, vi tycker visst lite olika om den filmen! :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 June 2012 - 19:29

Helt rätt Synon: nån måste ta på sig den jobbiga rollen som kärringen-mot-strömmen. :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 June 2012 - 20:37

Eller hur? Tack! :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#34 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 June 2012 - 21:24

Kommer inte kunna se Aliens förrän på onsdag, men jag tror du kommer få support från mig då, synon. Har en känsla av att den har åldrats mer än ettan.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#35 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 June 2012 - 03:34

Blue screen störde aldrig mig då det bara var med väldigt lite på slutet som när drottningen flyger ut i rymden eftersom det var väldigt dyrt att använda på den tiden. Vi får ju tänka på att filmen gjordes 1986 då vissa saker inte kunde lösas på något annat sätt. Det mästa gjordes med att ha miniatyrer och sedan trickfilma med skådespelarna så det såg ut som om de var med där t ex när skeppet krachar och de tar skydd eller när Ripley och Newt väntar på Bishop i slutet. Man tappar hakan lite när man ser extramatrialet hur de gjorde. Väldigt imponerande måste jag säga.


Alien³: Special Edition (1992/2003)

Efter en brand startar på skeppet krachar Ellen Ripley på en fängelse planet. Förtvivlan över att vara den ända överlevande blir större när hon inser att en av varelserna har följt med henne.

Uppföljaren som förstörde allt. Filmbolaget bestämde sig för att anställa en regisör som aldrig hade regiserat en långfilm innan var det billigaste alternativet och att skriva om manuset 30+ gånger skulle göra filmen bättre och dessutom sedan klippa om filmen efter deras eget tycke. Hur kunde det bli så fel efter två så stora succéer? Planerna var först att filma två mindre filmer back-to-back där den ena skulle handla om Newt, Hicks och Bishop medans den andra skulle handla om Ripley innan de sedan alla skulle återförenas i en stor uppföljare.
En av sakerna de har fått mäst kritik för är att de dödade alla överlevande från Aliens vilket gjorde att det mästa som hände där totalt meningslöst. Vad var meningen med att Ripley gick efter Newt? Att hon räddade Hicks? James Cameron, Ridley Scott och de flesta andra som hade jobbat med de tidigare filmerna, inklusive fansen och David Fincher som regiserade den, hatade filmen och jag förstår dem för jag känner samma sak. Som film så är den faktiskt rätt OK. Det är att den förstör det som Aliens byggde upp som jag avskyr. Sedan kan man inte skylla på David Fincher iheller som sedan har visat att han verkligen är en bra regisör. Han gjorde vad han kunde med det manus han fick att jobba på och har aldrig förlåtit dem för att han inte fick fria händer då de tog filmen från honom och klipte om den. Faktum är att han har sedan dess vägrat haft något med filmen att göra och var den ända som inte hjälpte till med Special Edition versionen.
Special Edition versionen är väldigt annorlunda då de försökte klippa ihop filmen som regisören från början tänkte sig vilket betyder att mycket av scenerna är bortbytta. Man skulle nästan kunna säga att det är en helt annan film.
Det är första gången jag har sett Special Edition, något jag har velat ett tag nu i hopp om den skulle vara bättre.
CGI-Alien är rätt usel. Jag undrar om den gjordes för SE eller om de verkligen gjorde den 1992.
En annan dålig sak är när Ripley letar efter den i hopp om att den ska döda henne. Man ser så klart och tydligt att det är den men när hon slår på den så visar det sig vara ett rör. Riktigt uselt klipt.

Rätt idiotiskt att springa omkring med tändare samtidigt som de målar med all den där explosiva gäggan. Minsta lilla olycka och det hela går helt åt h-vete, vilket var just vad som hände.

Betydligt bättre än orginal-klippningen men fortfarande den svagaste i serien och irritationen över vad de förstörde håller sig kvar då jag tänker på de Alien-filmer som kunde ha varit om inte den här hade sabbat allt.

7/10



Nästa film är filmen som dödade serien: Aliens: Ressurection.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#36 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 June 2012 - 07:39

En av sakerna de har fått mäst kritik för är att de dödade alla överlevande från Aliens vilket gjorde att det mästa som hände där totalt meningslöst. Vad var meningen med att Ripley gick efter Newt? Att hon räddade Hicks?


Nu utgår jag bara från som jag minns när jag såg den, men jag tyckte då - utan att veta ett dugg om alla manusturer - att det var ett rätt schysst drag som suddade ut en del av det "lull-lull" Cameron lade på och satte tonen för den här filmen. Allting har inte alltid en mening (som i t ex Camerons filmer) och det finns saker man inte kan påverka.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#37 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 June 2012 - 15:46


Aliens var en ok uppföljare, men i mitt tycke var det alltför mycket standard action med macho-folk som i slutändan blev tröttsamma. Något som även drar ner filmen är "lull-lullet" med den nya familjen som bildas: Ripley-Newton-Hicks. Gäsp. Och blu-ray formatet avslöjar bristerna med hantverket då vissa scener skrek green screen så det var nästan smärtsamt att se.

Jag känner inte dig just nu. :eeh:

Det gör inte jag heller!

Alien 3 Special Edition
Faktiskt så tycker jag att SE versionen är klart bättre än originalet. Men det blir ju nästan en annan film också. Här har man tagit handlingen så långt ifrån Aliens som det bara går och dessutom dödat alla överlevande från den förutom Ripley då så klart. Ett stort stort misstag om ni frågar mig. Gör ju händelserna i Aliens i princip onödiga. Annars så är det här väldigt bra, skådespelarna levererar, musiken och miljöerna bidrar till stämningen och alien-varelsen själv är lika skräckinjagande som i första filmen om inte mer tom. I och med med denna special version så är den inte längre den sämsta filmen i serien, jag ser den nog som tvåa rentav.
8/10

Winter is Coming


#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 June 2012 - 17:08

Alien: Resurrection (1997) [#4] [US]
VAD? 200 år efter Ripleys stålbad på fängelseplaneten Fury 161 lyckas militära forskare skrämma liv i tillräckligt mycket celler för att klona drottningen hon drog med sig ned i fallet. Med på köpet följer givetvis Ripley själv.
VEM? Synons husgud Ron Perlman är med. Wyona Ryder gör en rätt trevlig roll.
VAR? Forskningsstation i utkanterna av det kända universum.
HUR? Där den tredje filmen misslyckas lite mer att väcka engagemang så lyckas man ge konceptet en ny spinn och det hel fungerar över förväntan. Man löser problemet med att Ripley dog i 3e filmen på ett riktigt snyggt sätt. Jag gillar storyn och action/skräck-tonen (utan överdrivet mycket pang-pang) man valt, utvecklingen och hur Ripley gradvis blir mer mänsklig igenom filmen. Något som byggs upp bra och där det mot slutet känns som om Ripley "förstärker" sin mänskliga sida genom androiden Call. Jag hade också lyckats förträngt att Call var en android så den twisten kom som en glad överraskning (igen). Miljöer, rekvisita är som övriga delar i filmsviten snygga och välvalda och tillsammans med special effekterna lägger de kronan på verket. Sedan måste jag få slå ett slag för basket-scenen, som Weaver tränade extra för, läser på IMDb att Weaver tränade för den och sätter bollen på riktigt på slutet - något hon gjorde på en tagning.
NÄR? Jag hade definitivt inte haft något emot en 5e film som följer på den här. Apropå uppföljare så lär jag inte se Prometheus förrän jag köpt den på dvd.

Edited by XC, 25 June 2012 - 17:12.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 June 2012 - 02:02

Herregud vad Vincent Ward's orginal idé för Alien 3 var galen. En rymdstation/planet bygd av trä, full med medeltida munkar som skyr teknologi och en Alien som gömmer sig på dass och tar munkarna när de ska göra sina behov. Och Alien klädde ut sig till Bishop med det som var kvar av honom. Och Ripley's alien skulle ha ett människoansikte. Och de skulle bota Ripley med en exorcism. Filmen kunde verkligen ha blivit sämre verkar det som. Han var iallafall den som skrev grundmanuset med att döda Newt, Hicks och Bishop.

Problemet var att producenterna ville ha en så unik och annorlunda film som möjligt så de sökte udda regisörer med udda idéer medans filmbolaget ville hålla sig till grunden. Så det hela blev bara en soppa. Och när regisören skriver manuset samtidigt som de filmer (och ibland efter) och han designar monster/specialeffekter så kan det bara inte bli bra. Och idén att redesigna varelsen till en erotisk pumaliknande alien som kysste munkarna var verkligen inte rätt idé. Tur de tonade ner det lite.
Verkar som jag hade fel ang. CGI alien. När den föddes var inte CGI som jag trodde utan en docka. Alla var en docka. Det ända CGI var när aliens skalle sprack i slutet. Därimot så hade den här väldigt mycket blue screen tillskillnad från de tidigare filmerna. Troligen det som gjorde att jag trodde det var CGI då det riktigt skrek fake. I extramatrialet till 4:e filmen så säger de rakt ut att de hade inga CGI-monster i någon av de tidigare filmerna.
Och sedan, tvingas klippa bort en halv timme för att kunna visa den fler gånger under en kväll och därmed sälja mer Popcorn är rätt mycket skandal.




Alien - Resurrection: Special Edition (1997/2003)

Ellen Ripley vaknar upp på ett främmande skepp, 200 år efter hennes död. Drottningen hon bar innom sig är bort tagen och själv är hon mer agresiv och våldsam.Mycket har ändrats. Teknologin är mer avanserad och bolaget hon tidigare jobbade för är nu uppköpt av Wallmart. Men en sak förbli den samma, folk är fortfarande giriga och villiga att göra vad som helst för att skapa det perfekta biologiska vapnet, och de fortsätter underskattar det de har att göra med.

Filmen som dödade serien. Antagligen mycket pga den Franska humorn och att filmbolaget envisades om att Ripley var tvungen att vara med.
Och andedräktsensorer på låsen... seriöst?
Jag minns första gången jag såg den hur förvånad jag blev när Winona Ryder's karaktär blev skjuten då de hade sagt att hon skulle vara seriens nya huvudkaraktär. :P En rätt bra twist om vem hon var även om jag inte gillade den då.
Jag kan förstå att de klipte bort sista scenen. Lite onödigt att visa Jorden som ett getto men det visar hur människorna hade förstört sin planet. Kanske en alien inte hade gjort någon större skillnad. Resten av scenerna som var tillagda var nog de nsom gjorde Ripley mänskligare för även då hon startade som en psycho-bitch så slutade hon som vanliga Ripley. Rollen var ju från början skriven med Newt i tanken så kanske det var lite orsaken? Winona Ryder's karaktär var också rätt obalanserad i början.
Jag hade velat veta vad Joss Whedon skrev först innan filmbolaget tvingade honom att återuppliva Ripley. Sigourney Weaver vägrade totalt tills hon läste Joss Whedon's manus. Alla verkligen älskade manuset. Utom producenterna till de första 3 filmerna som hatade det. Kanske för att Joss Whedon skrev om Ripley till en hybrid (fast det är en typisk Joss Whedon karaktär). Sedan kom ju Jean-Pierre Jeunet med i bilden och gjorde filmen väldigt Fransk och ändrade slutet. Hella grejen med alien-bäbisen och drottningen föda barn var säkert hans.

Jag tyckte bättre om den här nu än jag gjorde sist jag såg den på bio. Kanske beror det på extrascenerna eller att jag hade lägre förhoppningar den här gången? Jag blev inte besviken på saker som alien-bäbisen, att så få dog eller sanningen om Winona Ryder's karaktär som jag blev sist. Att killen med glasögonen offrade sig för att rädda de andra när han insåg att han skulle dö gillade jag tillochmed, fast jag har alltid gillat när folk offrar sig för andra.
Den svarta komedin kan kännas lite underlig ibland vilket var regisörens påhitt.
Sigourney Weaver är bra som alltid även om hon kanske går lite långt med att göra Ripley 8 lite väl underlig. Hon faktiskt regiserade sig själv och använde manusen från de första 3 filmerna och sina anteckningar för att det skulle bli rätt.
Imponerande hur mycket de gjorde utan CGI-effekter. T ex när miffot blir utsuget genom hålet i fönstret i slutet var inte CGI. Samma med dödscenerna. Men några saker var CGI som när Ripley sätter kniven genom handen, när en alien klättrar upp för stegen efter vattenscenen samt när de simmar under vatten och även någon scen när skeppen flög. Likaså när man såg en alien gå så var underdelen CGI eftersom de inte visar benen så mycket i tidigare filmer och människoben eller miniatyrer funkade inte så bra.
Det konstigaste i extramatrialet var klart när de filmade en topless Sigourney Weaver med en handhållen kamera medans hon slet av sig genomskinlig plast och säger att hon är vacker helatiden. Varför? Hade hon varit 20 år yngre så hade det iallafall varit något intresant att se. :P
Coolt hur Sigourney Weaver lyckades med baklängeskastet med Basketbollen när ingen trodde hon skulle, och på första försöktet.

Filmen var iallafall bra. Långt ifrån lika bra som Alien och Aliens men lika bra som Alien³ fast på ett annat sätt.

7/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2012 - 08:20

Herregud vad Vincent Ward's orginal idé för Alien 3 var galen. En rymdstation/planet bygd av trä, full med medeltida munkar som skyr teknologi och en Alien som gömmer sig på dass och tar munkarna när de ska göra sina behov.

Galet? Ja. Intressant? Avgjort! :lol:


Alien - Resurrection: Special Edition (1997/2003)
Filmen som dödade serien. Antagligen mycket pga den Franska humorn och att filmbolaget envisades om att Ripley var tvungen att vara med.

Jag är inte så säker på att filmen funkar utan Ripley, risken är att de skulle ha gått ned sig helt i mjölka-konceptet-träsket då. De var farligt nära den gränsen redan i trean.


Kanske för att Joss Whedon skrev om Ripley till en hybrid (fast det är en typisk Joss Whedon karaktär). Sedan kom ju Jean-Pierre Jeunet med i bilden och gjorde filmen väldigt Fransk och ändrade slutet. Hella grejen med alien-bäbisen och drottningen föda barn var säkert hans.

Det där med hybrid kan jag iofs leva med - det går rentutav att bortförklara förändringarna med att Ripley är den första som överlever sin Alien (och att hennes biologi ändas under utvecklingsprocessen). Däremot så kändes hela 'levande födsel'-temat lite off, även om jag personligen gillar att det finns en viss evolution av Alien så kändes det beslutet som om det gick lite fort.


Det konstigaste i extramatrialet var klart när de filmade en topless Sigourney Weaver med en handhållen kamera medans hon slet av sig genomskinlig plast och säger att hon är vacker helatiden. Varför? Hade hon varit 20 år yngre så hade det iallafall varit något intresant att se. :P

Nu är du fördomsfull. ;)

Edited by XC, 26 June 2012 - 08:20.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2012 - 15:37

Det här kanske finns med bland extra materialet till första filmen (kollar sällan på extramaterialen och har ingen aning om det iöht finns på min dvd) men jag vill ändå dela med mig av ett klipp med test-filmning av Bolaji Badejo i rollen som Alien.



Creepy, även om det uppenbart är en kille i mask som smyger runt.

Edited by XC, 26 June 2012 - 15:37.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 June 2012 - 09:58

Såg på dessa själv härom dagen, creepy var ordet.


Aliens, The Director's Cut (1986/1990)

Så har jag nu sett om denna efter bra många år, och vad gäller mina föraningar om det kan jag väl säga att jag hade både rätt och fel: ja, den har åldrats men den håller än - i stort sett. Första delen av filmen bygger upp spänningen bra och ger samtidigt en eloge till den första med sin långsamma uppbyggnad. Antar är jag har att tacka DC-versionen för här: så lång tid som det får ta här var det väl knappast i bioversionen? Även om det här var Camerons första "riktiga" soldatfilm är det rätt tjatigt att se hans återkommande teman (soldatmacho och tuffa tjejer). Men spänningen och mystiken innan det bryter loss går inte av för hackor. Förhistorien om Newts föräldrar som hittar Space Jockeyns rymdskepp är överflödig och tycker jag kunde ha skippats även denna gång; föräldrarna känns rätt korkade och det tar bort en del av frågetecknen om vad som hänt.

Actiondelen är professionellt hanterad även om man sett det bättre genomfört i senare (Cameron-)filmer; han har en talang för den biten med bra puls på tempot. Även om jag förstår steget att stoppa in många, fler xenomorphs förtas deras överlägsenhet lite grand av detta. Kommer alltid att föredra det lilla scenariot från ettan med det storslagna här. Kanske är det också därför jag gillat trean mer än de flesta här; lite "back to basics" igen. Slutstriden med drottningen på rymdskeppet tycker jag dock numera bara är fånig och mest en lång transportsträcka, tror filmen hade hållit bättre om hela den fajten skett nere på stationen.

Håller med Synon om att CGI-biten inte håller vidare hög klass längre: en hel del flygscener verkligen skriker BLUESCREEN! Intressant att se hur gammal hederlig effektteknik faktiskt står emot tidens tand bättre.

På det hela taget: fortfarande en bra film men den har inte hållit lika väl som originalet.

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#43 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 June 2012 - 10:39

Såg på dessa själv härom dagen, creepy var ordet.


Aliens, The Director's Cut (1986/1990)


Håller med Synon om att CGI-biten inte håller vidare hög klass längre: en hel del flygscener verkligen skriker BLUESCREEN! Intressant att se hur gammal hederlig effektteknik faktiskt står emot tidens tand bättre.

Betyg: Bra

De använde inte CGI i filmen. Allt var modeller som styrdes förhand. Tillochmed explotionen på planeten i slutet när de flyr var en modell. Dock använde de Bluescreen ett par gånger som t ex när drottningen åkte ut i rymden med det de satte dit var inte CGI.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#44 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 June 2012 - 12:57

de inte CGI i filmen. Allt var modeller som styrdes förhand. Tillochmed explotionen på planeten i slutet när de flyr var en modell. Dock använde de Bluescreen ett par gånger som t ex när drottningen åkte ut i rymden med det de satte dit var inte CGI.

OK, slarvigt ordval från min sida: skulle hållit mig till mer generella "effekt" istället för "CGI".
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#45 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 June 2012 - 17:49

Alien Resurrection Special Editon

Oja detta var filmen som dödade hela alienserien. Så urbota korkat på sina håll att det nästan är skrattretande. Weyland-Yutani är uppköpta av Wallmart? Kunde lika gärna ha varit Konsum, andedräktssensorer, aliendrottningen som föder en sorts hybridalien med hundögon och en allmänt snurrig story. Dialogen är dock okej och de flesta skådespelarna är godkända eller bra. Första och sista scenen kunde det likaväl skippat gör varken från eller till. Men helt usel är det verkligen inte. I samtliga alienfilmer har man lyckats riktigt bra med miljöer och effekter och denna är inget undantag, tekniskt sett så håller den hög klass än idag. Ripleys utveckling filmen igenom är bra gjord och mot slutet börjar man rentav att känna igen henne. Men jag tycker nog ändå att det skulle låtit henne vara död och fokuserat på något nytt, men men nu är det var det är. Sämsta filmen no doubt, men ändock godkänd.

6/10

Winter is Coming


#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 June 2012 - 18:25

Jag hakar på ett tag till om du inte misstycker Cruz. :) Kan inte lova att jag mäktar med hela vägen - men skall ge det ett ärligt försök.

*

Rovdjuret / Predator (1987) [US]
VAD? Ett endagars rutinuppdrag i den centralamerikanska djungeln; att rädda en minister som blivit tillfångatagen av en gerilla visar sig vara lättare sagt än gjort när en kallsinnig jägare kommer undsättningstruppen på spåren.
VEM? Schwarzenegger i högform och Stan Winston på special effekter.
VAR? Inspelad på plats i Mexiko.
HUR? Rätt bra storymässigt måste jag erkänna att den faktiskt är, visst det är inte Shakespeare men ändå en välskriven actionstänkare med tydliga drag av drama. Schwarzenegger gör faktiskt en helt OK roll, han för in något mänskligt i sin karaktär som gör att det hela utvecklar sig bortom muskler-i-djungeln-genren. En udda samling karaktärer där det är uppenbart från start att det kommer bli en hög bodycount. Special effekterna lämnar inget övrigt att önska, kanon snygga och det finns sämre försök av idag. Jag gillar hur rovdjuret inte bara blir osynligt utan att man lyckas fånga att den speglar vad som finns om kring den istället. Ett gediget hantverk som står sig väl i konkurrensen fortfarande.
NÄR? Jo mina vänner - det är faktiskt sant att det är första gången jag ser predator (med undantag av de 20-30s av Predator 2 jag såg på TV3 för många, många solvarv sedan).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 June 2012 - 20:47

Alien Resurrection: Började så lovande med den klonade och tuffa Ripley och med forskarnas obehagliga jakt på att finna det ultimata vapnet. Nervkittlande att se hur intelligenta dessa främmande varelserna är. *ryser* Men sedan gick något snett och filmen sjönk som en sten till vattnet när moder Alien och hennes barn kom med i bilden. Hur tänkte de här egentligen? Fånigt och löjeväckande blev resultatet i alla fall. Klart svagaste filmen i franchisen.

Manusförfattaren Joss Whedon var inte nöjd:

”It wasn’t a question of doing everything differently, although they changed the ending; it was mostly a matter of doing everything wrong. They said the lines but they said them all wrong. And they cast it wrong. And they designed it wrong. And they scored it wrong. They did everything wrong they could possibly do. That’s actually a fascinating lesson in filmmaking. Because everything they did reflects back to the script or looks like something from it. And people assume that if I hated it then they’d changed the script…but it wasn’t so much they changed it, they executed it in such a ghastly fashion they rendered it unwatchable.”

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#48 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 June 2012 - 22:08

Så lät det inte riktigt i intervjun på extramatrialet men jag antar att han kände det oppassande att kritisera det då. Där sa han inte en ända negativ sak om filmen och sa att han skrev om slutet tillsammans med regisören. Fast samtidigt så var han ovanligt alvarlig och höll sig till saken så det var nog bara för att få intervjun överstökad. Tycker han kunde ha visat lite av sin kritik där för det gjorde verkligen producenterna när de sa att hans manus sög och skulle förstöra serien. Nu såg han mer ut som en av de som orsakade att filmen blev dålig om inte själva orsaken.


Jag hakar på ett tag till om du inte misstycker Cruz. :) Kan inte lova att jag mäktar med hela vägen - men skall ge det ett ärligt försök.

Du är så välkommen att göra så. Slipper jag känna mig ensam. :)

Edited by Crusader, 27 June 2012 - 22:26.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#49 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 June 2012 - 01:45

Predator (1987)

Dutch och hans tighta räddningsteam av tuffa commando-soldater, tillsammans med hans gammla vän CIA agenten Dillon, ger sin in i djungeln för att hitta en minister vars helikopter har blivit nerskjuten på fientligt område. Men vad som först verkar vara ett standard uppdrag blir plötsligt väldigt kompliserat när det visar sig att deras uppdrag inte var vad de trodde. Vad de dessutom inte vet är att en ny mystisk osynlig fiende gömmer sig i skogen och jagar dem.

"You'r one ugly motherfucker!"

Arnold Schwarzenegger spelar här en av sina tuffaste karaktärer, den ciggarrökande commandon Dutch som leder en grupp commando-soldater som gillar sitt jobb men är trötta på smutsjobb och därför specialliserar sig på räddningsuppdrag. Vilket inte är samma sak som att säga att de har något mot att döda. De vill bara inte döda för politiska orsaker. Något Dillon, spelad av Carl Weathers som är mäst känd från Rocky filmerna, inte tar hänsyn till.
Många bra skådespelare. 2,20 meter långa Kevin Peter Hall, som tragiskt dog bara 35 år gammal efter att en blodtransfusion gav honom AIDS, gjorde ett fantastiskt jobb som Predator.

Precis som med Apornas Planet så är den här uppebart gjord för att ge en syn på hur det är att vara bytet istället för jägaren. Precis som vi så jagar Predatorn lägre livsformer med betydligt mer avanserad teknik än vad bytet har. Inte rättvist, precis, men sedan så är vi inte precis mer rättvisa när vi jagar djur. Faktum är att Predatorn har lite mer sport i det genom att bara anfalla de som är beväpnade medans vi jagar Bambi med stora gevär. Men sedan så är det givetvis så att Predators jagar sapient intelligenta byten något vi inte gör eftersom det inte finns några på Jorden. Men det är väl det ända som stoppas oss om man ser på hur apor jagas.

Gamla beskrivningen på VHS och Filmnet-kanalen minns jag som väldigt missvisande då det stod att ett osynligt huvudlöst rovdjur jagade dem, något jag blev besviken över när jag första gången såg filmen och insåg att den inte alls var huvudlös. :P Undrar var de fick det ifrån. Min gissning är att orginalbeskrivningen sa "faceless" och de fritolkade det. På den tiden så var oftast det inte ett krav att ha sett filmen för att skriva beskrivningen.
Tycker fortfarande att scenen med rymdskeppet i början var lite onödigt och tar mycket av mystiken ur filmen när man ser den första gången.
En väldigt bra film och fortfarande rätt unik i sitt slag. Action fylld och spännande med bra handling, intresanta karaktärer (speciellt Arnold Schwarzenegger gör en bra huvudroll som har ett större djup än man kan väntan sig) och underbar musik. För att inte säga special effekterna som håller än idag. Faktum är att jag tror inte de hade kunnat gjort det mycket bättre om de hade gjort filmen nu och det finns många nya filmer som gör det betydligt sämre. Speciellt Predatorns kamouflage är imponerande.

En film som håller än idag och som alla Sci-Fi och/eller action älskare måste se.

9,5/10


Intresant att vi har Arnold Schwarzenegger att tacka för att filmen blev gjord då en vänn till honom fick manuset och visade det för honom och han blev helsåld och rätt mycket krävde att filmen skulle göras. :P Även om det var nära att den inte blev klar då de gjorde av med hela budgeten efter att ha gjort 2/3 av filmen och fick tigga mer pengar. De hade en längre paus pga det och att de var tvugna att omdesigna varelsen vilket var då Stan Winston kom med i bilden.
Rätt kul att höra att Sonny Landham (Billy) hade en livakt med sig vars uppgift var att skydda de andra skådespelarna från honom. :P
Intresant också att flera av skådespelarna var Vietnam-veteraner på riktigt. Och Jesse Ventura... herregud, han är verkligen en sådan där bigger then life skrytande soldat. Kul att Arnold Schwarzenegger satte honom på sin plats genom att få honom att tro att han hade större muskler än Arnie. Det var rätt kul att se honom skryta om det och sedan höra hans reaktion efter han och Arnie hade testat och han insåg att det inte stämde. :P
Han blev visst Guvinör över Minisota sen. :D
En annan kul grej var att de ville att Shane Black (som skrev "Dödligt Vapen 1-2") skulle skriva om manuset men han vägrade så de gav honom en av rollerna i filmen så att de sedan skulle kunna tvinga honom att skriva om manuset på plats något han aldrig gjorde. Faktum är att trotts att de hade 7 olika manusförfattare skriva om det så slutade det med att de körde med orginalmanuset ändå. :duh:

Roligt med Stan Winston och när han hittade gigantiska paddor i sin Duch och tog förgivet att det var Arnold Schwarzenegger som låg bakom det så han bröt sig in i Arnies rum och la paddorna under han täcke (utan en tanke på Arnies stackars fru som var och hälsade på). Saken är bara den att 10 år senare fick han veta att det inte var Arnie utan hans egna medarbetare som hade lagt paddorna i Duchen. :D

Otroligt vad ful orginal-Predatorn var. En skalbagge på styltor med ett stora ögon.
Posted Image

Edited by Crusader, 28 June 2012 - 04:01.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 June 2012 - 15:29

Håller med om vad du säger om rymdskeppet i början, förtar överraskningen om vem Rovdjuret är. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)