Jump to content

Photo

The Fountain


  • Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Adama

Adama

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 10 March 2006 - 19:40

Hugh Jackman i scifi epic med intressant story verkar lovande. vad tror ni?

Kolla in trailern på : http://www.apple.com...wb/thefountain/

Edited by Georgia, 15 January 2007 - 21:45.


#2 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 10 March 2006 - 19:48

Ja, det där var stiligt och lagom kittlande. Denne regissör gör det inte mindre intressant!
I love the smell of napalm in the morning

#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 March 2006 - 20:29

Flyttad till Spoiler forumet eftersom jag inte hittar något premiärdatum.

En sak är säker, jag ska se den.
Förutom att den verkar intressant så är ju Hugh Jackman med :wub:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 10 March 2006 - 22:32

Den ser helt klart intressant ut. Darren Aronofskys första film på sex år. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#5 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 10 March 2006 - 22:42

spännande! och det kan ju inte bli fel med Hugh Jackman :wub:
Posted ImagePosted Image

#6 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 11 June 2006 - 20:33

Den här filmen ska jag verkligen se. Hugh Jackman, Rachel Weisz och Darren Aronofsky, mmm vilken saftig blandning
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#7 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 11 June 2006 - 23:43

Det känns som att den är inspirerad av en Asimov bok. Jag vet inte varför men någon känd Sci-Fi författare i varje fall.

DÄR HAR VI DET!!! Nu kom jag på det.... Y - The Last Man. En serietidning i och för sig men jag visste att jag var på rätt väg på något sätt. Detta ser jag absolut fram emot.
"There once was a man from Nantucket..."

#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 November 2006 - 10:36

Sci fi-filmens nydanare

FILM. Regigeniet Darren Aronofsky är i stan. För att ta emot Stockholms filmfestivals ”Visionary award”. Vilket New York-sonen får redan efter bara tre filmer.

Den senaste ”The Fountain” med Hugh Jackman och Rachel Weisz är ett magiskt fyrverkeri om döden och evigt liv. Som ingen annan än Aronofsky kunde ha gjort.

– Ett mål var att förnya sciencefictionfilmen, säger Darren Aronofsky.

Vilket han kanske inte främst gjorde genom – som han nämner – blanda historia med framtid, utan mer på det sätt genrerna går i varann och hur ”The Fountain” är visualiserad.

– Vi har inte några databilder, allt är fotograferat. Vi har använt gammal teknik som vi förnyat. När man fotograferar i mikroskop och blåser upp får man fantastiska bilder.

Tre historier utspelas under tusen år. Jakten på livets träd – evigt liv – sker genom conquistadorer såväl som melodramatisk nutida cancerforskning på en gång. Karaktärerna byter tidzoner genom undersköna bildklipp.

– Jag hade så många ingångar redan från början i det här. Moebius. Och David Bowies ”Space Oddity” inte minst. Han såg den häromdagen och såg nöjd ut. Lou Reed sa till mig at han tyckte den var fantastisk.

Planerar du att arbeta mer med din fru, Rachel Weisz?
– Jag hoppas det, för jag anser att vi inte fått ut allting från Rachel ännu, hon är så fantastiskt begåvad.

”Death is an act of creation” är för mig filmens nyckelreplik. Har din egen bild av döden förändrats genom ”The Fountain”?
– Absolut. Det var omtumlande att i vår research möte en massa unga människor som var på väg att dö. Om jag är rädd för att dö? Absolut. Det är vi nog alla. Det är nog det som identifierar oss som människor.

– Jag tycker också vi gjort en riktig bra dejtfilm. För har man ingenting att prata om efter ”The Fountain”, ja då är det nog lika bra att bryta upp på en gång.

City.se

Har biopremiär i februari 2007

Edited by Georgia, 24 November 2006 - 10:32.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 24 November 2006 - 14:26

Någon skrev i en annan tråd att den hellre hade sett Brad Pitt i huvudrollen som det var tänkt ursprungligen men jag håller inte med. Jag tycker Jackman är en bättre skådis men förutom det så visade Pitt en riktig primadonna-attityd i samband med den här filmen. Han fick manuset och sa att han var intresserad innan han ens hade läst hela. Sen hade han en massa synpunkter under preproduktionsstadiet som inte riktigt stämde överens med Aronofskys artistiska vision. Enligt hörsägen ville Pitt göra filmen mer strömlinjeformad men fick inte gehör för sina idéer. Några veckor innan inspelningen skulle börja drog han sig helt sonika ur, vilket ledde till att hela projektet kraschade då man inte lyckades hitta en passande ersättare.

Så filmen försenades två år (den var först tänkt att komma ut redan 2004) och det vara enbart tack vare Aronofskys ihärdighet som den blev av överhuvudtaget. Nu tog han sig an den på mer nyskapande sätt vilket jag tror kommer att göra resultatet bättre men det ursäktar inte Pitts diviga upptåg.

Jag undrar vad som får dig att dra en parallell till Y, Aztecface. Dessa två berättelser har ju väsentligt olika teman.

#10 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 24 November 2006 - 18:43

Jag undrar vad som får dig att dra en parallell till Y, Aztecface. Dessa två berättelser har ju väsentligt olika teman.



Jag visste bara att jag hade läst storyn eller liknande vid ett annat tillfälle men jag kunde inte komma på om det vara serietidning eller bok. Jag blandade ihop Y och någon annan som jag inte kan komma på. Jag var helt fel ute.
"There once was a man from Nantucket..."

#11 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 24 November 2006 - 19:15

Det ursprungliga storyn till "The Fountain" (innan Aronofsky ändrade den) finns utgiven som serieroman, var det den du tänkte på?

Jag räknar ner dagarna. Hur ofta får man en ren science fiction-film av en visionär, utan actioninslag?

#12 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 24 November 2006 - 22:43

Det ursprungliga storyn till "The Fountain" (innan Aronofsky ändrade den) finns utgiven som serieroman, var det den du tänkte på?

Jag räknar ner dagarna. Hur ofta får man en ren science fiction-film av en visionär, utan actioninslag?



Det måste vara den.

Jag ser enormt mycket fram emot den också. Förhoppningsvis en ordentlig Sci-Fi film.
"There once was a man from Nantucket..."

#13 C-Diddy

C-Diddy

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 64 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serietidningar <br />(Warren Ellis, Grant Morrison, Alan Moore, Frank Miller) <br />Tack: A Comics Heaven, Gamla Stan<br /><br />Film <br />(60p Filmvetenskap vid Sthlms Universitet)<br /><br />TV <br />(BitMeTV.org is the shit!)<br /><br />Saker som innehåller ordet star:<br />Stargate SG-1<br />Star Wars<br />Star Trek<br />Starzinger<br />osv.

Posted 01 December 2006 - 14:42

Såg filmen nyligen på Stockholm Filmfestival och fick även närvara vid en längre intervju med Darren Aronofsky. Tycker mer om honom än vad jag tycker om filmen faktiskt. Älskade hans förra filmer. Pi och Requiem for a dream. The Fountain var dock riktigt riktigt vacker. Minst största invändning är att den kändes lite väl new-age-flummig och pretto ibland... Men klart sevärd!
Din guide till ökat populärkulturellt medvetande.
www.fraktastic.blogspot.com

#14 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 01 December 2006 - 15:28

Frågan är ju då om den lilla lilla biografen i min lilla lilla stad har vett nog att plocka hem den..? :unsure:
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#15 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 01 December 2006 - 15:37

Den här vill jag så gärna se. Aronofsky! Weisz! Jackman! Jag har hört att specialeffekterna har gjorts på ett otroligt orginellt sätt också.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#16 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 02 December 2006 - 00:07

Det stämmer. Aronofsky ville inte att de skulle se daterade ut om några år och valde därför bort datorskapade sekvenser. För att ge effekterna en mer tidlös look drog han till nytta närbildsfotografi av mikroskopiska biokemiska förlopp istället.

#17 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 04 December 2006 - 02:01

Made for an estimated $35 million, The Fountain earned a paltry $5 million over the long Thanksgiving weekend. Those numbers mark a huge disappointment for Warner Bros. and Aronofsky, and another grievous wound for serious-minded sci-fi.

:(

http://www.wired.com...l?tw=wn_index_3

Hoppas att den går bättre i resten av världen. Jag sörjer för den tid då folk faktiskt kunde masa sig till bian för att se filmer som 2001 och Star Trek: TMP.

#18 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 04 December 2006 - 15:01

Hugh Jackman i scifi epic med intressant story verkar lovande. vad tror ni?

Kolla in trailern på : http://www.apple.com...wb/thefountain/


Jag vill VERKLIGEN se denna film! Visas den i Sverige just nu??
Kul att Jackman gör lite mer seriösa roller. Han är verkligen en bra skådespelare, när han får chans att visa det. :)
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#19 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 December 2006 - 15:39

Ja, han var väl bra i X-Menfilmerna också? :)
*Hockey och superhjältar*

#20 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 04 December 2006 - 15:57

Visas den i Sverige just nu??

Nej, Georgias post säger "Har biopremiär i februari 2007".

Jag har hört kritik att den skulle vara "pretto" från en del håll men det ger jag inte mycket för. Folk klagar på att Hollywood stöper sina filmer i färdiga mallar men när något görs originellt och annorlunda så är det pretto.

#21 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 December 2006 - 16:34

Jag tycker inte att pretto nödvändigtvis behöver vara dåligt å andra sidan, även om det givetvis finns sådana exempel (ja, 2001, jag kollar på dig...). För mig är pretto ett utryck när någon verkligen vill göra något annorlunda och har en verkliga baktanke bakom filmen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#22 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 04 December 2006 - 16:47

Det ingår i ordets definition men det har en klart negativ konnotation.

#23 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 December 2006 - 17:16

Jo, du har rätt i det. Folk drar ofta förhastade slutsatser kring pretto-saker, vilket är synd :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#24 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 December 2006 - 17:39

Men om man tittar på själva ordet pretentiös och t. ex tänker på engelskans pretend, så får man inte direkt några bra associationer heller. För mig är pretentiös någon/något som försöker låtsas vara mer än vad den/det är.
*Hockey och superhjältar*

#25 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 06 December 2006 - 09:45


Visas den i Sverige just nu??

Nej, Georgias post säger "Har biopremiär i februari 2007".

Jag har hört kritik att den skulle vara "pretto" från en del håll men det ger jag inte mycket för. Folk klagar på att Hollywood stöper sina filmer i färdiga mallar men när något görs originellt och annorlunda så är det pretto.


Jag tycker personligen att saker som kallas "pretto" av andra, oftast är bra och djupa. Men jag kanske är pretto själv? ;) So WTF, då får det vara så! B)

*stolt över att vara djup*
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*