Jump to content

Photo

"Dead means Dead"?


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#26 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 May 2010 - 17:47

Okej, Robert Jonsson skickade mig en PDF med en sammanfattad text om Dödsriket om dess regler. Det är ganska skiss artat och lär mycket "kajko" som han sa det själv. Läs igenom det, och se om vi kan utveckla det vidare =D

Attached File  Dödsrikesskisser - ett kosmologiskt dabblande.pdf   111.9KB   4 downloads

#27 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 May 2010 - 17:53

En liten varning kanske ska utfärdas... ;)

Viktor frågade om jag hade några idéer om vad man kunde göra med dödsriket. Jag hade skrivit ihop en skiss till ett annat projekt, så jag satte mig ned och redigerade dokumentet och skickade sedan det till Viktor. Det som postas ovan är alltså inte specifikt skrivet åt SSS, men ni är fri att använda något om det finns något som ni gillar där.

Det är ett utkast vars språk kan vara mindre... vackert på sina ställen. Idéerna borde dock framgå.

Och slutligen en liten detalj: alla referenser till det eteriska planet kan ersättas med dödssriket. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#28 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 27 May 2010 - 14:13

Aj, vad mycket, få se om jag kan komma fram till ett beslut vi alla kan hålla med om.

Dead Means Dead

När en karaktär dör högst synligt och på bild, så har han passerat till nästa liv. Annars, så är en återkomst fullt möjlig. Ibland så gäller ju inte reglerna för liv och död för alla, som Tin, som är en robot, eller Gast, som är en zombie. Vet inte om vi har några regler för vad exakt spöken är i NS-universumet.

Åldrande i NS-universumet

Säger jag personligen tvärnej på. NS-universumet kan efterliknas med Marvel eller DC's gemensamma universum, figurerna åldras i sin egen takt. Det blir onödigt huvudbry om man måste hålla reda på ifall en karaktär ska se gråhårig ut i en specifik era, eller vara tonåring i nästa. Vi har ju än så länge inte använt oss utav några som helst real-time events eller personer, och jag tycker det hjälper tidslinjen att hålla sig flytande. Jag föredrar det ifall varje äventyr utspelar sig i modern tid tar plats "Idag" jämtemot "Den 27:e maj 2010" som exempel.

Livet efter detta

Vet inte om jag gillar tanken på att det skulle vara mörkt och dystert, titta bara på Nox och hennes spökvänner. Vore kul med en serie i stil med Deadgirl dock som utspelar sig i nästa liv. Varför inte bara köra på klassikern att de goda hamnar i himlen, de onda i helvetet, och de obeslutsamma i limbo? XD

Undantag från riktlinjerna diskuteras antagligen emellan varje enskild skapare.

Låter det okej?

#29 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 27 May 2010 - 14:25

Aj, vad mycket, få se om jag kan komma fram till ett beslut vi alla kan hålla med om.

Dead Means Dead

När en karaktär dör högst synligt och på bild, så har han passerat till nästa liv. Annars, så är en återkomst fullt möjlig. Ibland så gäller ju inte reglerna för liv och död för alla, som Tin, som är en robot, eller Gast, som är en zombie. Vet inte om vi har några regler för vad exakt spöken är i NS-universumet.

Åldrande i NS-universumet

Säger jag personligen tvärnej på. NS-universumet kan efterliknas med Marvel eller DC's gemensamma universum, figurerna åldras i sin egen takt. Det blir onödigt huvudbry om man måste hålla reda på ifall en karaktär ska se gråhårig ut i en specifik era, eller vara tonåring i nästa. Vi har ju än så länge inte använt oss utav några som helst real-time events eller personer, och jag tycker det hjälper tidslinjen att hålla sig flytande. Jag föredrar det ifall varje äventyr utspelar sig i modern tid tar plats "Idag" jämtemot "Den 27:e maj 2010" som exempel.

Livet efter detta

Vet inte om jag gillar tanken på att det skulle vara mörkt och dystert, titta bara på Nox och hennes spökvänner. Vore kul med en serie i stil med Deadgirl dock som utspelar sig i nästa liv. Varför inte bara köra på klassikern att de goda hamnar i himlen, de onda i helvetet, och de obeslutsamma i limbo? XD

Undantag från riktlinjerna diskuteras antagligen emellan varje enskild skapare.

Låter det okej?


Jag håller fullkomligt med.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#30 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 May 2010 - 15:36

Aj, vad mycket, få se om jag kan komma fram till ett beslut vi alla kan hålla med om.

Dead Means Dead
När en karaktär dör högst synligt och på bild, så har han passerat till nästa liv. Annars, så är en återkomst fullt möjlig. Ibland så gäller ju inte reglerna för liv och död för alla, som Tin, som är en robot, eller Gast, som är en zombie. Vet inte om vi har några regler för vad exakt spöken är i NS-universumet.

Tja, jag har vissa idéer om hur det funkar som jag planerar att skildra i spinoff serien Random (som har arbetstiteln Eliten), men jag måste nog skriva ned det så att alla kan begripa det, eller i nästa citat. Men om det är nån som kan återuppliva en död karaktär i NS, så är det Sebbe ^^

Åldrande i NS-universumet
Säger jag personligen tvärnej på. NS-universumet kan efterliknas med Marvel eller DC's gemensamma universum, figurerna åldras i sin egen takt. Det blir onödigt huvudbry om man måste hålla reda på ifall en karaktär ska se gråhårig ut i en specifik era, eller vara tonåring i nästa. Vi har ju än så länge inte använt oss utav några som helst real-time events eller personer, och jag tycker det hjälper tidslinjen att hålla sig flytande. Jag föredrar det ifall varje äventyr utspelar sig i modern tid tar plats "Idag" jämtemot "Den 27:e maj 2010" som exempel.

Jo, men om Lars kommer att starta igång sin spinoff serie som handlar om tonårs hjältar efter NS, då bör vi skildra de som i Nextgen som handlade som X-Mens barn.

Livet efter detta
Vet inte om jag gillar tanken på att det skulle vara mörkt och dystert, titta bara på Nox och hennes spökvänner. Vore kul med en serie i stil med Deadgirl dock som utspelar sig i nästa liv. Varför inte bara köra på klassikern att de goda hamnar i himlen, de onda i helvetet, och de obeslutsamma i limbo? XD

Vi kunde skildra Limbon som de gjorde i spelet Grim Fandango, fast inte så ironiskt. Typ det kan se ut som vår värld, men samtidigt lite som dödsriket i Corpse Bride och Beetlejuice. Ja, jag vet att jag drar jämt ur Tim Burtons filmer men han är ju så jävla bra ^^''

#31 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 May 2010 - 17:08

Aj, vad mycket, få se om jag kan komma fram till ett beslut vi alla kan hålla med om.

Dead Means Dead

När en karaktär dör högst synligt och på bild, så har han passerat till nästa liv. Annars, så är en återkomst fullt möjlig. Ibland så gäller ju inte reglerna för liv och död för alla, som Tin, som är en robot, eller Gast, som är en zombie. Vet inte om vi har några regler för vad exakt spöken är i NS-universumet.

Åldrande i NS-universumet

Säger jag personligen tvärnej på. NS-universumet kan efterliknas med Marvel eller DC's gemensamma universum, figurerna åldras i sin egen takt. Det blir onödigt huvudbry om man måste hålla reda på ifall en karaktär ska se gråhårig ut i en specifik era, eller vara tonåring i nästa. Vi har ju än så länge inte använt oss utav några som helst real-time events eller personer, och jag tycker det hjälper tidslinjen att hålla sig flytande. Jag föredrar det ifall varje äventyr utspelar sig i modern tid tar plats "Idag" jämtemot "Den 27:e maj 2010" som exempel.

Livet efter detta

Vet inte om jag gillar tanken på att det skulle vara mörkt och dystert, titta bara på Nox och hennes spökvänner. Vore kul med en serie i stil med Deadgirl dock som utspelar sig i nästa liv. Varför inte bara köra på klassikern att de goda hamnar i himlen, de onda i helvetet, och de obeslutsamma i limbo? XD

Undantag från riktlinjerna diskuteras antagligen emellan varje enskild skapare.

Låter det okej?


Låter bra Sebastian! Tycker vi ska vara försiktiga med att beskriva "livet efter detta" alltför detaljerat. Låt det hellre vara lite höljt i dunkel.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#32 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 May 2010 - 21:32

Jag föredrar det ifall varje äventyr utspelar sig i modern tid tar plats "Idag" jämtemot "Den 27:e maj 2010" som exempel.


Men... Hur funkar det ihop med idén om att serierna utspelas i olika eror? Jag tycker om idén att den gör det, men använder vi oss inte av de olika erorna genom att faktiskt låter dem vara olika eror så är denna goda idé helt bortslösad... tycker jag.

#33 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 27 May 2010 - 22:03

Själva idéen med de olika erorna var att det skulle ge en chans för olika sorters superhjältehistorier att ta plats, inte att lägga kronologisk vikt på karaktärerna. Det finns inga fasta datum, bara en flytande tidslinje a la "för X år sen"

Nybörjarperioden - Liknar serier från 30-40 talet, ganska mycket historieberättande som är direkt på sak. (Golden Age)
Franmgångsperioden - Liknar serier från 50-70 talet med en viss nivå av optimism. (Silver/Bronze Age)
Sönderfallsperioden - Liknar serier från 80- och 90-talet, med cyniska dekonstruktioner av superhjältetemat. (Dark Age)
Superstjärneperioden - Liknar moderna serier som tar nya fräscha tag och blandar det bästa av tidigare perioder. (Iron Age)

Notera, LIKNAR perioder från olika årtionden, men alla dessa perioder har bara tagit plats under en tidsperiod på sammanlagt 5 år eller så, inte riktigt säker. Vi slänger ofta in lite hints av 80-tals kultur i kläderna och sånt i äldre perioder, men det är bara en liten egenhet vi gillar. ^^

#34 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 28 May 2010 - 17:12

Där ser ni fördelen med att ha en zombie som karaktär, man slipper tänka på det där med åldrandet :D
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#35 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 June 2010 - 20:49

Javisst. Men det är inte särskilt anmärkningsvärt att inte åldras för att man är en zombie, när ingen annan åldras heller.

Fem år förresten... Nä, det är inte fantastiskt lång tid, men en del av figurerna är ju rätt unga, så man borde kunna märka en viss skillnad på fem år.

Så har vi ju dem som är väldigt gamla också. Liemannen till exempel. Han har ju ett födelsedatum och en koppling till historiska händelser. För närvarande är han officiellt sin egen sonson.

Jag tycker att Watchmen är en bra inspirationskälla. Med det menar jag inte att det är en ny Watchmen vi ska försöka göra, men att det finns vissa element man kan plocka därifrån. Watchmen utspelas nämligen också i olika eror och använder sig av detta på ett bra sätt. Det är i och för sig ingen långkörare som många andra superhjälteserier, men oavsett det så var seriens förhållande till tid (och då menar jag inte främst dr Manhattans syn på den) en av sakerna jag verkligen gillade med den. Efter allt jag läst av Marvels och DC:s mainstream-serier var jag rätt trött på slirande tidslinjer. Och det är jag fortfarande.

#36 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 19 August 2010 - 13:01

Trött eller inte, Hämnaren, Nordens Stjärnor designades som ett samlat universum i stil med DC eller Marvel, och då tycker jag att slirande tidslinjer får tas med som tradition. Att Liemannen är långlivad kan ju som sagt förklaras just så att han är långlivad, och därför kan ha mött Nordens Stjärnor när som helst.

#37 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 26 November 2010 - 21:38

Jag har inga problem med tidslinjerna, vi kan hoppa mellan de olika erorna hur som helst bara så länge man tar det avsnitt en viss skurk dyker upp för första gången först så att säga. Det där med att de förändras med åren, jag trodde vi var överens om deras dräkter och så redan eller har jag fel?

Tillbaka till huvudämnet: När jag tänker på andevärlden så ser jag mörka grottor där människor vandrar omkring utan att behöva äta, sova eller andra behov.

Fast det där med att död betyder död förstör några planer som jag hade med Nekro, men de kan jag nog arbeta mig förbi på något sätt, för jag gillar verkligen idéen.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.