Jump to content

Photo

Vampire Chronicles


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 14 June 2004 - 16:01

Jag har inte läst en enda bok på säkert ett halvår, mest på grund av att jag har spenderat på tok för mycket tid fram datorn, vilket inte bara har påverkat mitt bokläsande.. :wacko:

Hursomhelst har jag nu tagit tag i detta "problem". I fredags sprang jag ner till bokhandeln och bad dem ta hem första delen ur Vampire Chronicles, på engelska (kan man ta till sig historier/filmer/etc på orginalspråk så tycker jag man ska det). Jag hade ingen koll på vad den första delen hette men det skulle de fixa ändå. Låt oss nu hoppas att det inte tar allt för lång tid...

Jag misstänker att det finns någon här som har läst någon av dessa böcker. Vad tycker ni om dem? Hur pass noga följer de båda filmerna böckerna? Det är väl korkat att fråga men: Är böckerna bättre?

Jag noterade dessutom i bokhandelns listor att det finns andra serier av Rice än just Vampire Chronicles. De hette nåt i stil med "New Vampire Tales". Handlar de böckerna om samma vampyrer eller är det nåt helt fristående?
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 June 2004 - 03:11

Hm.. Svårt att säga. Vampire Chronicles är ett konstigt djur tycker jag.. ;) Första boken heter 'Interview with a Vampire'. Och boken är bättre än filmen, ja. Filmen är lite för långsam, tycker jag.

Sedan vet jag att hon skrivit en serie om en mumie, men det var ett tag sedan jag läste Anne Rice, så anvående NVT får nog nån annan svara.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 15 June 2004 - 05:49

Faktisk har jag inte läst just dessa .

men kanske skal ja också ta tag i de :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 June 2004 - 05:55

För en lista över vilka böcker hon gjort kan man kolla här:

http://www.fantastic...s/Anne_Rice.htm

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 15 June 2004 - 11:33

Ah, tackar så mycket för den listan!

Intressant att se att det dröjde hela nio år mellan första och andra boken, det tyder ju på att det inte var tänkt som en serie från början.

Jag hoppas kronologin är lite bättre i böckerna än i de två filmerna. Jag kanske rör ihop det lite men det känns som att mycket av det som händer i filmerna sker vid samma tidpunkter, och trots det så finns inga gemensamma händelser. Filmerna är iofs väldigt fristående...
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 June 2004 - 12:19

Har inte sett den andra filmen än. Jo, vad jag förstår så var det inte meningen att det skulle bli en fortsättning på första boken. Har bara läst de 4 första själv. Kanske dags att införskaffa resten nån gång.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 15 June 2004 - 13:53

Den andra filmen är helt ok, men inte lika bra som den första. Den är lite rörig och har en del småtöntiga detaljer, inte riktigt samma klass som IwtV. Men har du läst boken tycker jag definitivt du ska se den.
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#8 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 16 June 2004 - 12:50

Fick boken igår och har börjat läsa lite. Bra början och en del detaljer som jag tror har utlämnats från filmen. Något som stör mig dock är de hästlånga kapitlena. Jag tycker inte om att avbryta läsningen mitt i ett kapitel eftersom det blir svårare att komma tillbaka in i handlingen, å andra sidan är det sällan som man kvällstid orkar klämma igenom 90 sidor i ett svep (andra kapitlet har denna längd...). :wacko:

Men skitsamma, är boken bra så är jag nöjd. :thumbsup:
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#9 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 16 June 2004 - 21:50

Sitter och funderar på att beställa hela serien. Jag är tyvärr så. Kan inte beställa en bok i en serie, måste ha alla :)
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#10 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 16 June 2004 - 23:15

Det låter lite riskabelt tycker jag :blink:

Tänk om du tycker första boken är skitkass? Jag betalade 100 spänn för första boken på engelska (pocket) och det blir 1000 vackra slantar på något man kanske inte ens gillar. På svenska kanske det är billigare, i synnerhet om du lånar på bibblan (fanns inte här, tyvärr...). Men du gör som du vill så klart B)
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#11 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 16 June 2004 - 23:34

http://www.adlibris....0PP9JSAPN2B9455

Det är den jag har tänkt mej, rätt billigt nu. Kanske ska slå till ändå :D
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#12 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 16 June 2004 - 23:48

Arrghhh, vad fan....! :upset:
Varför kollade jag inte där först? Asch. Det lönar sig ju faktiskt för mig att skicka efter boxen, även om man lägger på fraktkostnaden. Attans. Jaja. Sånt händer och ingen dog så tur var väl det.
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#13 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 17 June 2004 - 11:17

Köpte du boken i pocket format eller hardcover? Om det var hardcover så är dom där extra kronorna värda det.

Edited by StarBld, 17 June 2004 - 11:17.

HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#14 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 17 June 2004 - 12:00

Nej tyvärr så var det pocketformat. På adlibris så går ju de inbundna (som vi säger här i Sverige :P ) på typ 200 spänn så DET skulle bli dyrt om nåt...
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#15 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 17 June 2004 - 12:25

Oh, Älskar Anne Rice böcker, tjocka och bra. Även om Blackwood Farm var en rejäl besvikelse. Men som tur var köpte jag den inte utan bara lånade den på biblan. Iaf, de är värda att köpa, iaf TVC, gillar speciellt "The vampire Lestat" & "Merrick"..
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#16 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 17 June 2004 - 15:08

Lustigt det där med Blackwood Farm, att den var en sån besvikelse alltså. Om man kollar på listan som Peak postade ovan, så ser man att de första sex böckerna hade 3-4 år mellan utgivningar, medans det verkar ha kommit en varje år de senaste fyra åren (det kanske tom. är ytterligare en på väg, nån som vet?).
Nu vet ju inte jag om orsaken till att de första böckerna tog längre tid var att hon skrev på andra saker under tiden, eller kanske inte kunde försörja sig helt på författarskapet eller hade en stor familj att ta hand om, men det kanske var en bättre metod att skynda långsamt?
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#17 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 17 June 2004 - 16:10

Det har jag inte tänkt på. Du kan ha rätt, de första böckerna är mera välfyllda. Blackwood farm var tröttsam, och jag menar det, böcker kan vara svåra att komma in i men denna kom jag aldrig i.

Så hon kanske borde återvända till att skriva mera välskriva böcker som tar 2-3 år att skrivas...
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen