Jump to content

Photo

E-Book Primer


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 September 2005 - 11:20

Här är ett försök från min sida att försöka dela mina erfarenheter angående eböcker i ett antal poster. Tänkte det kunde vara bra ifall någon är intresserad, men inte vill gå igenom trial-and-error-fasen.

Del 1: Köpa PDA

Skall man ha en PDA för att läsa böcker, så tycker jag absolut att Palm är vägen att gå. Det finns flera versioner, alla duger att läsa böcker med. Dock tycker jag man inte skall gå lägre än Palm Zire 31 (de i prisklasserna under har monokrom skärm och ingen möjlighet att använda minneskort och liknande).

http://www.komplett....=300337&cks=SER

Vill man ha det största alterativet så är antagligen en Lifedrive det man bör sikta på. Den kostar dock.

http://www.komplett....=310022&cks=SER

Sedan finns det givetvis en bunt PDA:s mellan dessa två.

Del 2: Låna/Köpa e-böcker
Jodå, man kan låna eböcker. Ifall ert bibliotek är kopplat till E-Lib (http://www.elib.se) Skall man låna eböcker så rekommenderas absolut att ni väljer Mobipocket-versionen. Programmet finns här: www.mobipocket.com. Planerar man att läsa på datorn kanske Adobe-versionerna är bäst.

Köpa då?... Det främsta stället för att hitta eböcker till Palm är http://www.ereader.com/. De nyaste böckerna är kanske inte så mycket billigare (om alls) än "vanliga" böcker, men äldre böcker kan man hitta till bra pris. Man betalar och får sedan en nerladdningslänk. Svårare är det inte.

Normalt så har eböcker ändelsen .PDB, även om Mobipocket brukar använda .PRC.

Man låser upp böckerna genom att knappa in namn och kortnumret på den som köpt den (jo, detta kräver VISA/MasterCard och liknande).

Del 3: Läsa e-böcker
För köpta böcker så krävs (vad jag vet) eReaders egna program (hittas på http://www.ereader.com). Ifall man konverterat böckerna själv, eller har andra böcker som är oskyddade och vill läsa på datornså kan jag rekommendera: http://www.spacejock.com/yBook.html

Detta program kan även läsa diverse andra format (som RTF, txt m.m.).

För att läsa på PDA så rekommenderas eReaders program även för detta, eftersom detta program är mycket bra. Finns även andra, som Mobipocket, men enligt min mening är eReader betydligt stilrenare. Köper man programmet (billigt) så får man behålla Pro-funktionerna som annars försvinner efter ett tag (scroll och sånt). Men även i gratisutförande så funkar den mycket bra.

Skapa e-böcker
En viktig sak här: Använd inte eReaders egen konverterare ifall du vill kunna konvertera tillbaka filerna någon gång. Använd bara denna (dropbook då, eftersom den är gratis) om du inte vill att någon skall kunna konvertera tillbaka filerna. Ett program som jag använder är: DocInOut (http://www.palmblvd....22-palm-pc.html). Efter man installerat så är det bara att högerklicka på en textfil och konvertera. Denna kan sedan läsas i till exempel yBook, mobipocket eller eReader.

Med detta program kan man även konvertera tillbaka till text, fast då får man välja PDB-filen, högerklicka och "Öppna med" och därefter DocInOut, eftersom menyvalet av nån anledning inte dyker upp i PDB-filen. Det finns andra program, men detta är den jag tycker funkar bäst.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Guest_Dockland_*

Guest_Dockland_*
  • Guests

Posted 14 September 2005 - 11:32

Jag får flemeddelande när det gäller non ACSII tecken, vet inte om det är å ä och ö den gnäller om. Testat med lite olika bloggtexter jag skrivet, men det vill sig inte riktigt.

Posted Image

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2005 - 11:38

Hmm Peak?

Jag lurar på nya Qtek 9100 (släpps i okt), den har Windows Mobile 5.0 ... blir man bannad då? :P Både Mobi och eReader har väl WinMobie utgåvor? :unsure:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 September 2005 - 11:44

Jag skriver bara vad jag tycker, sedan får ni naturligtvis köpa vad ni vill själv. ;) Lättast att skriva om det som man själv har erfarenhet av.

De där dropbookfelen behöver man inte bry sig om för det mesta. Det kan kajka ur ifall man har \-tecken i texten, eftersom detta är styrsignaler till Dropbook (\c för centrerad text och så vidare).

Ofta kan det var småmyko "osynliga tecken" som tabbar och liknande som kan ställa till med sådana där problem. Oftast så spelar det ingen roll, så länge den säger "done", för då har den iaf (vad jag vet) skapat filen. Ser man nåt mysko i den slutgiltiga filen så får man gå in och redigera.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2005 - 11:44

Skönt att inte bli bannad för en sådan sak. Telefon+PDA är vad jag har som krav och qtek verkar vara bäst i den kategorin.

Edited by XC-SE, 14 September 2005 - 11:46.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Guest_Dockland_*

Guest_Dockland_*
  • Guests

Posted 14 September 2005 - 11:48

Tackar.

jag trixar vidare:)

#7 oXo

oXo

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 154 posts

Posted 14 October 2005 - 10:27

Jag har själv en Palm och en Ipaq, båda för att läsa böker på, och efter 2 års användning är min ipaq väl använd medan min palm knappt är använd, anledningen till att ipaqen är mer använd är mer minne, bättre skärm och möjlighet att surfa + att den är helt integrerad med Outlook + att MS office programen som outlook word excel access finns med (inte för jag anväder dom så mycket) jag kan läsa alla format på eböcker jag hittat utom rocketbook formatet, det finns nått program till det men jag har inte brytt mig om att prova det.
En sak att fundera över är :
Citat
Palm satsar på Windows
2005-08-12 11:27
Allt mer talar för att Palms nästa smartphone kommer att ha operativsystem från Micorosoft. Framtiden för Palm OS ser allt mörkare ut.

Det har under lång tid cirkulerat uppgifter om att Palm är på väg att överge det egna operativsystemet Palm OS. Palm har själva officiellt sagt att man inte är främmande för att använda sig av andra opertivsystem och nu finns det mycket som tyder på att nästa Treo-modell kommer att ha Windows Mobile som operativsystem.
Slut Citat

hela artiklen med mer negativa saker för Palm artikel

Edited by oXo, 14 October 2005 - 12:32.


#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 October 2005 - 11:14

oXo:

Feed : Mobil
Title : Treo 700 med Windows Mobile lanserad

JUST NU I SAN FRANSISCO: Treo 700w är Palms första smartphone som bygger på konkurrenten Micorosofts programvara. Men på presskonferensen i USA där produkten just nu lanseras påpekar Palm att den nya smarta mobilen också innehåller en hel del programvara från Palm som ska "ge Palm-upplevelse till Windows Mobile". (26.09.2005)

Actions Read on

Finns mer bilder på Engadget

Jag har själv en Palm och en Ipaq, båda för att läsa böker på, och efter 2 års användning är min ipaq väl använd medan min palm knappt är använd, anledningen till att palmen är mer använd

:blink: Vilken var mest använd sa du att du sa sa du? :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 oXo

oXo

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 154 posts

Posted 14 October 2005 - 12:28

ooops :blush: blir så när man får byta blöjor, avbryta bråk m.m mellan vart annat ord ;)

#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 March 2010 - 03:18

Kan meddela att jag nu testat att köpa en av Elibs e-böcker i DRM-fritt (nåja, med vattenmärke) format. Orsaken till att jag testade var att jag naturligtvis gärna vill köpa svenska eböcker, men vill läsa dem i Ereader (palms format). Kan glädja alla som undrar att det inte var något som helst problem med att konvertera från "PDF med vattenmärke" till både epub och pdb (jag försöker framtidssäkra mina eböcker genom att konvertera till båda, eftersom epub är på inmarsch nu).

För att konvertera, se och katalogisera eböcker så rekommenderas Calibre.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 March 2010 - 09:48

Är calibre gratis? :) Låter som ett program som kan komma till användning.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 March 2010 - 10:00

Japp, programmet är jättebra. Den sorterar eböckerna i fina kataloger (författare/bok/filer), man kan lägga in omslag, baksidestext och konvertera till myriader olika format (själv konverterar jag till epub och pdb, som sagt).

Dessutom går det att synka till enheter och ha sig ifall man har en eboksläsare. Det bästa för piraterna är väl att vattenmärkningen blir synlig om man konverterar om en köpt ebok. Så det är bara att konvertera, ta bort vattenmärkningen, och dela ut. Om man är dum av sig, alltså. Vilket jag givetvis inte är. Vilken tur elib har.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 March 2010 - 10:24

Hur är det med DRM-skyddade filer då?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 March 2010 - 12:46

Dom kan man väl katalogisera och visa som vanligt (eftersom programmet öppnar filerna i default-läsaren), men inte konvertera, antar jag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 July 2010 - 15:45

Någon som vet en epub-läsare (för windows) som kan scrolla? Jag funderar på att byta från ereader, men så länge som alla jäklans läsare inte har scroll så är det ju värdekasst.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 July 2010 - 17:16

Lite surt är ju att den "bästa" (minst dåliga) epub-läsaren är Adobe Digital Edition...

:P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 July 2010 - 17:42

Oh the irony. :P :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 July 2010 - 20:08

Ok, ingen scroll, men det ser rätt ok ut om man tar "tvåkolumnigt" (så man ser två sidor åt gången). Trök att få bläddra för hand, men det funkar iaf.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#19 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 August 2010 - 14:02

Problemet med eböcker från förlag och författares sida...

Jag kom att tänka på detta när jag testade en sak. Som ni kanske vet så är så gott som alla eböcker DRM-skyddade. Ett undantag är svenska eLib, som bara vattenmärker köpfilerna.

Den enda DRM de använder är i biblioteksfilerna, eftersom de måste sätta en timer i dem så att de slutar fungera efter 28 dagar. Av en slump så råkade jag i går på ett Python-script som knäcker skyddade epub- och pdf-filer. Orsaken till att detta crack existerar är för att om man köper en epub från i USA så blir man väldigt inlåst tack vare DRM:et.

För skojs skull så testade jag att låna en ebok från biblioteket och körde filen genom scriptet. Inom några sekunder så hade jag en helt olåst fil.

Detta innebär alltså att alla som vill kan låna sina tre böcker i veckan (som man får låna), knäcka dem, och skaffa sig ett eget gratisbibliotek. Med tanke på hur folk (även jag) tänker när det gäller musik och tv, så har jag inga som helst tvivel på att några moraliska betänkligheter stoppar någon.

Även om det inte fanns några kommersiella eböcker så går det ju givetvis att ladda ner miljontals scannade böcker från nätet.

Det här är något som man måste lösa, om eboken skall ha någon chans. Blir det för mycket piratande så finns ju risken att de få böcker som hittills finns på svenska inte blir så många fler.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 August 2010 - 15:00

Jo, det vore ju trist om eBoken kvävs nu när det äntligen börjar ta fart.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 September 2011 - 22:50

Dags att återuppväcka den här tror jag, nu när tiden har sprungit ifatt vissa och ifrån andra.

Bortsprungen: Palm, som jag hållit mig trogen länge. Mestadels för att deras läsare för datorer var väldigt bra och hade något som ingen annan läsare riktigt klarade bra: Scroll. Numer är jag helt och hållet med i ePub-svängen.

Gamebreaken kom när jag hittade den här: http://www.ice-graph...der/IndexE.html som klarar det mesta och kan allt man behöver kunna. Tyvärr är den västerländska versionen svindyr (finns en rysk gratisversion, men då står ju allt på ryska förstås)

Adobes läsare, som annars är den bästa ePub-läsaren på PC:n är inte speciellt bra (läs: väldigt kass)

Behöver man konvertera sina böcker mellan olika format så finns ypperliga Calibre: http://calibre-ebook.com/

Numer köper jag mina utländska eböcker från https://www.diesel-ebooks.com/ Undvik Amazon när det gäller eböcker eftersom de tar ut en massa extra avgifter för att leverera till Sverige. Svenska e-böcker rekommenderar jag att låna från bibliotekets hemsida ifall det finns tillgängligt där ni bor.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."