Jump to content

Photo

Twitter


  • Please log in to reply
74 replies to this topic

#51 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 July 2009 - 21:49

Det där är bara en upphottad shoutbox. Finns inte på kartan att det kan jämföras med Twitter.

*slår Peak*
Support your local search and rescue unit - get lost.

#52 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 July 2009 - 21:59

Mja, kan vara så att jag inte är speciellt imponerad av Twitter. Facebook har ju den fördelen att man kan göra lite mer förutom att tala om att man just borstat tänderna på mindre än 140 bokstäver iaf....

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#53 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 July 2009 - 22:00

Twitter kräver ju mer tankemöda för att det ska fungera, till skillnad från Facebook. Vem som helst (nåja, på en bra dag möjligen) kan måla en minnesvärd bild med 20 000 ord. Måla samma bild med 140 tecken är svårare.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#54 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 July 2009 - 22:47

Att någon konspirerar mot oss :lol:

Finns ju ett par stycken på forumet som gillar sånt ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#55 TerrorTub

TerrorTub

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala
  • Interests:Skräck.

Posted 27 July 2009 - 09:32

Jag finns oxå på twitter sen ett tag tillbaka, www.twitter.com/terrortub. diskuterar mest serierelaterade sker där med seriefolk i usa samt uppdaterar lite vad jag håller på med och så...

#56 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 September 2009 - 02:46

TweetMi, en ny mer personlig Twitter-sökmotor

TweetMi är ännu en sökmotor som låter dig söka på Twitter, fast man har gjort det lite mer intressant genom att göra tjänsten mer personlig, och därmed även mer användbar.

Sökmotorn TweetMi listar inte bara sökträffar bland tweets, utan presenterar även Twitteranvändare som kan kopplas ihop med söktermen på ett eller annat sätt. Du kan även logga in med ditt Twitterkonto för att exempelvis kunna re-tweeta inlägg du hittar.

Att använda Twitter som databas för att göra sökningar har blivit väldigt populärt. Man kallar det för realtidssökmotorer och kortfattat är skillnaden att du kan göra sökningar i realtid bland poster hos Twitter, till skillnad mot hos Google, där sökmotorn först måste indexera webbsidor innan du kan söka efter dem.

I och med att Twitter har blivit så pass stort och att användarna är otroligt snabba på att posta ut nyheter, läsvärda länkar och annat som är aktuellt, har realtidssökningar blivit fantastiskt användbart. Inte minst för bloggare och andra skribenter som är på jakt efter mer information om en aktuell händelse.

Har det hänt något viktigt, så finns det länkar och åsikter att hitta på Twitter. Nu när jag har testat TweetMi känns det som om det här kan vara en ny favorit. Den är snabb och smidig att använda och jag gillar upplägget.

Den sociala biten där man även hittar användare är också mycket bra. Söker du efter exempelvis ”apple iphone” får du inte bara upp alla de senaste posterna om ämnet, utan även en lista över Twitteranvändare som är aktiva inom postningar som har med ”apple iphone” att göra.

Klart värt att testa!




Realtidssök är här – Google får stryk

Realtidssökmotorn är här för att stanna. De sociala nätverkssajterna Facebook och Twitter har gjort sökning bland posterna till ett utmärkt sätt att få fram information och länkar om ett aktuellt ämne.

Då dessa sökmotorer inte själva behöver leta upp och indexera webbsidor med information, utan låter dig söka direkt i källans databas, går det omedelbart.

JoinSimon har skrivit en mycket läsvärd artikel om realtidssökning och han plockar fram ett aktuellt exempel, då Gmail gick ner för ett litet tag sedan. Använde man Google för att få reda på varför Gmail låg ner, fick man inget svar.

Men om man vände sig till realtidssök, fick man snabbt reda på mer information från alla de användare som postat klagomål och noteringar om att Gmail låg nere.

Google svettas nog en hel del över detta. Givetvis finns det ett stort behov av en sökmotor som Google när det kommer till att hitta material som inte är purfärskt och få svar på frågor, men en stor del av sökningar som görs handlar om aktuella ämnen. Då regerar realtidssök.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#57 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 September 2009 - 17:29

Sådär. Nu har jag sett till att sätta upp mitt första Twitter-konto. Vad kommer jag skriva där? I princip är det oneline-recensioner av TV-serieavsnitt jag ser (främst på DVD). Du hittar dem här: http://twitter.com/tvrecensioner

Fortfarande inte särskilt mycket men det kommer när jag ser mer TV-avsnitt. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#58 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 24 September 2009 - 10:33

Oh. Tv4 SciFi följer mig nu. Betyder det att jag är känd? :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#59 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 September 2009 - 20:55

Oh. Tv4 SciFi följer mig nu. Betyder det att jag är känd? :P

hehe :cool2:

Oj, jäklar vad du tvittrar - not bad at all! * från en som började så stort men sen kom av sig...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#60 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 September 2009 - 09:09

Underlättar när jag ser så mycket på TV. ;)

Det gäller bara ha lite disciplin att skriva där efter varje avsnitt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#61 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 September 2009 - 09:20

Jag tröttnade, för det hände inte så mycket nytt en period och hur intressant är det att posta samma-samma? Ska försöka bättra mig. Nu är det ju festivalen, så det lär hända lite mera. :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#62 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 September 2009 - 10:37

Det viktigaste med att twittra är att skapa sig en tydlig nisch vad man ska ha den till. Att bara spontanskriva om sitt liv då det händer något intressant är ett bra sätt att få lite att rapportera om. Så det är min främsta rekommendation - ha ett syfte med din twitter. :)

Ett mycket bra exempel på just det är t.ex. vår Cartys Twitter. Utmärkt, informativt och komprimerat. Ett föredöme!

URL: https://twitter.com/Xenaholic
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#63 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 September 2009 - 11:08

Så sant så! Själv gjorde jag väl misstaget att koppla ihop den med Facebook och då blir det ju väldigt spretigt!
Tror jag ska söka inspiration från er :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#64 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 September 2009 - 11:55

Eftersom jag i princip inte twittrar som mig, utan som min karaktär i ett rpg, så blir det ju lite annorlunda är att rapportera saker från mitt eget liv. Händer det något är många gånger sånt jag inte vill dela med mig av till hela världen. Vill inte hänga ut familjen och mitt höga integritets-stängsel är det inte mycket som tar sig över.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#65 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 September 2009 - 14:46

Så sant så! Själv gjorde jag väl misstaget att koppla ihop den med Facebook och då blir det ju väldigt spretigt!
Tror jag ska söka inspiration från er :P


Jo, det blir lätt så antar jag. I alla fall tycker jag det låter som en bra sak. Att söka inspiration från andra - kanske inte bara oss, utan även från de som twittrare du följer och gillar.

Eftersom jag i princip inte twittrar som mig, utan som min karaktär i ett rpg, så blir det ju lite annorlunda är att rapportera saker från mitt eget liv. Händer det något är många gånger sånt jag inte vill dela med mig av till hela världen. Vill inte hänga ut familjen och mitt höga integritets-stängsel är det inte mycket som tar sig över.


Jag vet att du twittrar som en karaktär, så du har redan en nisch där som du kan utnyttja. Jag twittrar också in-character med techgirlie. Du har ju massor med saker att twittra när du gör så, så tipsen var väl mer allmänt riktade också. Sorry att det var otydligt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#66 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 September 2009 - 14:55

Ett mycket bra exempel på just det är t.ex. vår Cartys Twitter. Utmärkt, informativt och komprimerat. Ett föredöme!

URL: https://twitter.com/Xenaholic


:blush:

Tack. Jag provar mig fram och försöker hitta en egen "touch" på det hela. Verkar som att jag har kommit en bit på vägen iaf. :)

#67 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 28 September 2009 - 22:36

Vad är poängen med just twitter?
Om det ska vara anpassat för mobil så är det lönlöst. Man kan skaffa en mailadress till en vanlig blogg.
Men varför det också?

De flesta kör väl internet i sin mobil. Man kan använda vanlig blogg i så fall.

Varför skulle man inte lika bra använda en vanlig blogg för att skriva korta meddelanden mycket ofta?

#68 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 November 2009 - 19:02

Okej, för de som inte kände till det. Jag twittrar nu om datorspel (främst Xbox 360). Passar bra att varva detm ed TV-recensioner för det går i vågor vad jag gör. Via det här kontot kommer jag också dela med mig av lite nyheter och information som jag kanske missar att skriva här.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#69 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 02 February 2010 - 18:59

Kevin Smith och Neil Gaiman har en fejd på Twitter. :D

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#70 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 March 2010 - 10:29

Twitter har passerat gränsen för 10 miljarder tweets!
Deep Edition lyckades fånga räkneskapet på GigaTweet, och spelade in en video som lades upp på YouTube. Nördigt värre :D


http://www.youtube.com/watch?v=HBIAuF-L-64&feature=player_embedded

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#71 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 April 2010 - 02:30

Haha. Finns det en kanal tillägnad zombie-relaterade tweets?.. :P

http://twitter.com/zombiesalert

Jag råkade visst hamna i deras nät nyss.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#72 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 April 2010 - 09:02

Och så var det Twitters tur att börja tjäna pengar... Sponsrade sökresultat á la Google som ska håva in pengarna.

Så ska Twitter tjäna pengar
2010-04-13 08:39

Det blev ingen större revolution när Twitter igår kväll avslöjade sin plan för hur man bäst tjänar pengar på nätet. Det är sponsrade sökresultat a' la Google som ska utgöra stommen i bolagets intäktsmodell.

Tanken är att statusuppdateringar från betalande annonsörer hamnar högst upp i sökresultaten när en användare söker efter ett särskilt ord. Modellen är tydligt inspirerad av Googles framgångar med sponsrade söklänkar. Liksom hos storebror kommer annonserna att särskiljas från vanliga användares uppdateringar med en text som indikerar att de är just annonser.

I framtiden finns planer på att integrera annonserna i användarnas vanliga Twitterflöden. Tanken är att Twitter, genom att analysera vilken typ av ämnen som en användare skriver och läser mest om, kan lägga in sponsrade uppdateringar som känns relevanta.

– De sponsrade uppdateringarna ska förbättra den kommunikation som företagen redan har med sina kunder på Twitter, säger bolagets operativa chef Dick Costolo till New York Times.

Fyra år gamla Twitter har envist vägrat att försöka tjäna pengar på sin verksamhet – tills nu. En påklistrad intäktsmodell kommer förstöra tjänsten och få användarna att fly någon annanstans, har resonemanget varit. Det återstår att se om det nya upplägget med sponsrade länkar visar sig lika lönsamt som det gjort hos sökjätten Google.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#73 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 February 2011 - 18:19

Dags för skamlös självreklam, för er med Twitter får ni gärna föja Love Cthulhu. Han kommer att sprida sina visdomsord (nästan) varje dag.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#74 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 March 2011 - 19:01

Nu har även Svenska Superserier börjat kvittra: http://twitter.com/Superserier

#75 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 02 April 2011 - 14:15

Ni som fortfarande twittrar, har ni testat TweetDeck? Jag tycker det är ett bra program för bättre överblick över sitt twitter plus att man kan göre sin twitterprofil mer personlig;
www.tweetdeck.com