Jump to content

Photo

Windows 7?


  • Please log in to reply
57 replies to this topic

Poll: Windows 7?

Ska du uppgradera?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 August 2009 - 21:00

Står i begrepp att för första gången någonsin förhandsbeställa nästa version av Windows, med det sexiga tillägget "7". Anledningen är främst att datorn jag skaffade rätt nyligen är "som gjord" för ett starkare OS än XP, som jag har nu: 3 processorer och ~5Gb minne. Inget som XP klarar så bra. Men när jag köpte den tyckte försäljaren att de 700 extra som Vista kostade "kunde jag ha mycket roligare med på krogen" :) . Så nu kollar jag med er vad ni tycker om Pyttemjuks senaste.

Vill ni kolla upp mer om Windows 7 har Wikipedia rätt bra beskrivningar häroch här.

Edited by Fiskrens, 27 August 2009 - 09:26.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 August 2009 - 21:12

Är så nöjd med Win 3.1 ;)

Jag vet inte, för mig funkar XP bra och har inte börjat fundera på att uppgradera än. Beror väl på ekonomin när det är dags, men det kommer nog att dröja. Satt ju med W2000 i flera år innan jag bytte upp mig till XP.
Beror väl på vad folk säger, om det är bra/dåligt, är det värt att skaffa och skrota XP, hur mycket kommer det att kosta osv.

Så för tillfället går min röst till alt. 3: Nä, jag är så nöjd Win3.1/95/98/NT/XP/Vista

Edited by Georgia, 26 August 2009 - 21:13.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 August 2009 - 21:36

Jag avvaktar nog ett tag till. Mest för att det är sånt bök med att installera om Windows och Vista har funkat bra för mig än så länge. Jag vet många andra som klagar på Vista men jag tycker det är mycket stabilare än XP som ofta bråkade med mig.

Sen har jag hört att W7 ska vara mindre resurskrävande än Vista och det vore ju trevligt om det var så.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 August 2009 - 21:39

Står i begrepp att för första gången någonsin förhandsbeställa nästa version av Windows, med det sexiga tillägget "7".

Seven of Nine? Sorry, kunde inte låta bli :lol:

Tillbaks till ämnet, IDG har testat Windows 7:

TechWorlds slutsats
Visuellt är Windows 7 ett lyft jämfört med sin föregångare, men det är ärligt talat inget jättelyft. Den som uppgraderar från XP kommer dock att få sig en del att bita i. För företaget anser vi att steget upp från Vista är mindre motiverat, å andra sidan kommer det inte att innebära stora skillnader för användarna med dithörande utbildningskostnader. Mellan tummen och pekfingret känns Windows 7 som 90 procent Vista med 150 procent prestanda. Windows 7 innebär framför allt att det är hög tid att slänga ut XP – det systemet känns ordentligt akterseglat nu.


Läs hela artikeln på IDG

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 August 2009 - 21:48

Windows 3 funkade ju kanonbra. :D Använde det sista åren i skolan och det krånglade och crashade aldrig.

Jag valde 'Nöjd' för det stämmer. Känner inte att XP håller tillbaka mig.

Dock så känner jag inte samma aversion mot 7an som med Vista. Så jag kommer nog ha Windows 7 på nästa burk. (Om jag inte arbetat upp modet och bestämt mig för och köra någon Unix-variant då. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 August 2009 - 22:23

Klart jag kommer att uppdatera en dag men känner inte att det är nödvändigt än, har XP på ena burken och Vista på andra och bägge fungerar utmärkt. Vista vart för övrigt ett helt annat OS efter SP1 och efter SP2 som jag nyligen lagt in så fungerar det också utmärkt. Vista har fått för mycket skit anser jag. Windows 7 blir det nog först då det är dags att skaffa ny dator och det lär nog dröja ett tag :)

Winter is Coming


#7 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 August 2009 - 07:11

Kom just på att jag glömde Linux i pollen. Om det är nån stackare som känner sig förfördelad så får han/hon skrika nu ;) (det går att redigera resultatet omröstningen). Själv provade jag för några år sedan men gav upp efter alla hårdvaruproblem, var inte värt besväret.

Är lite mot att köra ett helt färskt OS med allt vad det innebär med patchar, programstrul och sånt, men det lutar nog mot att jag byter direkt.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#8 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 27 August 2009 - 07:58

Kom just på att jag glömde Linux i pollen. Om det är nån stackare som känner sig förfördelad så får han/hon skrika nu ;) (det går att redigera resultatet omröstningen). Själv provade jag för några år sedan men gav upp efter alla hårdvaruproblem, var inte värt besväret.


AAAUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUOOOOOOOOOOORRRRRRRRRRRRGGGGGGGH! :)

GNU/Linux har gjort stora framsteg när det gäller hårdvara och numera funkar väldigt mycket out-of-the-box, särskilt i distar såsom Ubuntu.

Jag är för tillfället inte alls intresserad av W7 då det nog knappast kan erbjuda mig något som Linux inte redan gör (och dessutom gör Linux det helt gratis). Dock skulle jag helt klart kunna tänka mig att vara intresserad ifall jag i bättre tider orkar köpa mig en lite kraftfullare dator som jag skulle kunna spela på.
Dock beror det lite på hur det blir med virus-/säkerhetsproblematiken i W7. Om det är likt XP/Vista så är jag inte intresserad. Är man inte tillräckligt kompetenta för att bygga ett system som är motståndskraftigt så vill jag inte ha det - särskilt inte i tider som dessa när den personliga integriteten känns viktig. För mig är säkerheten mycket viktig, och det är just något *nix-system (inklusive Mac OSX) erbjuder. När Microsoft ordnar sig på den fronten så kommer de stiga en avsevärd bit på min respekt-skala :D

#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 August 2009 - 09:44

Lade till ett alternativ speciellt för dig, Noveau :). Jag tror också att Linux gjort stora framsteg sedan mitt senaste försök, haken där är nog främst att jag gillar att spela på min PC (när jag provade hade jag två bootpartitioner, en för spel-PC och en för "allvar" vilket inte heller är nån riktigt bra lösning då man ofta vill göra båda sakerna samtidigt).

Visst, Windows är mest osäkert men det är rätt hårt att kalla utvecklarna för inkompetenta för det. Har man 90% av marknaden får man motsvarande mängd attacker, skulle jag säga. Är inte så säker på att varken Mac eller Linux skulle hålla speciellt mycket bättre om de fick samma fokus. Sedan kan man ju alltid välja att byta av just det skälet, alternativen är ju de facto säkrare. Dessutom kommer det problemet flytta mer och mer ut på nätet (eller "molnet" som man nu ska kalla det ;)) och blir väl mer arkitekturoberoende bara av det.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 27 August 2009 - 13:07

Visst, Windows är mest osäkert men det är rätt hårt att kalla utvecklarna för inkompetenta för det. Har man 90% av marknaden får man motsvarande mängd attacker, skulle jag säga. Är inte så säker på att varken Mac eller Linux skulle hålla speciellt mycket bättre om de fick samma fokus. Sedan kan man ju alltid välja att byta av just det skälet, alternativen är ju de facto säkrare. Dessutom kommer det problemet flytta mer och mer ut på nätet (eller "molnet" som man nu ska kalla det ;) ) och blir väl mer arkitekturoberoende bara av det.


Jodå det skulle de :) . Det hela har att göra med hur själva säkerheten är uppbyggd och operativsystemens "infrastruktur". Det är av den anledningen jag faktiskt tycker att det finns visst fog för att slänga runt ord som inkompetent. Windows säkerhet är i botten rätt kasst, och en ombyggnation skulle bli så omfattande så att det är svårt för dem att göra något åt det utan att göra om hela operativsystemt. Det är därför säkerhetsproblemen tenderar att följa med mellan versionerna.

Sen ska man ju dock erkänna att "security by obscurity" givetvis är en faktor - varför lägga ner en massa tid på att försöka knäcka *nix-system när det finns massor av enkla windowsdatorer att leka med. Huvudanledningen är dock hur rättigheter och säkerhet hanteras.

Fast nåja, det är ju hur som helst en helt annan diskussion än trådens syfte så :P

Edited by Noveau, 27 August 2009 - 13:14.


#11 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 August 2009 - 13:47

Hört mycket gott om Windows 7 så jag ska nog skaffa det när nöden faller på. :)

#12 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 27 August 2009 - 15:59

KÖPA?? Vad är det där ordet som alla här i tråden slänger sig med...? :P

Jag kommer nog skaffa Windows 7, då jag är ganska intresserad av att mitt Windows ska vara så lite effektkrävande som möjligt ( har tweakat mitt Vista skapligt, men ändå så tar det för mycket. Jag behöver all kraft till bildbehandling.), men då det är så jobbigt att sitta och hålla på med ominstallation och formatering så lär jag inte idas byta på ett bra tag. ( ny burk eller data-krash helt enkelt)

#13 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 27 August 2009 - 22:35

Varför ska Microsoft ägna sig åt att komma med nya Windows när inte ens Windows Vista lyckats bli fläckfri ganska stadig med dom senaste uppgraderingar?
XP är bäst nu hit tills. Nu ska vi få ett till datavirus som operativsystem att neutralisera för att allt ska funka efter en viss tid och möda.
Vänta på nya uppgraderingar för att vissa saker inte funkar så effektivt.

Det finns inget annat som kommer att slå XP när det gäller Microsoft. De borde ägna sig åt att göra en Windows som heter XP next generation
XP får en fräschare kärna och förbättringar men ska vara lika kvick som hit tills.

Edited by Supertreck, 27 August 2009 - 22:36.


#14 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 August 2009 - 10:20

Vad är "XP next generation" om inte en ny version av Windows? Vista var lite av ett felsteg där de tänkte för mycket på säkerhet och för lite på användarvänlighet, även om mycket är fixat nu så är det fortfarande rätt mycket en resursslukare. Windows 7 kommer så pass snabbt - och har fått ett nytt namn - mest för att namnet "Vista" är belastat.

Håller med om att XP var bra men det har nästan ett decennium på nacken, så det hänger inte riktigt med längre. Inget unikt för Microsoft, jämför med hur många versioner av Linux och Mac OS det kommit under denna period.

Och visst, det vettigaste att göra är ofta att vänta på SP1 för att få med de flesta rättningarna. Det som fick mig att fundera är om inte fördelarna med en uppgradering överväger väntan. Har inte bestämt mig än, dock...
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#15 SaberBlade83

SaberBlade83

    Captain

  • Members
  • 516 posts

Posted 28 August 2009 - 13:39

Kommer helt klart uppgradera, eller ja skaffa fullversionen när den kommer. Sitter med Windows 7 RC just nu och är helnöjd. Har inte varit med om några problem alls med RC, var vissa saker som funkade dåligt i beta versionen men det är allt fixat nu. :) Hade personligen inga speciella problem, eller tyckte illa om Vista efter SP1 men Win7 är ännu bättre och drar mindre resurser i jämförelse med Vista. Så jag ska absolut införskaffa den efter årsskiftet. XP var bra, helt klart...men den har ju några år på nacken så att säga. ;)

#16 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 13 September 2009 - 02:20

Vad är "XP next generation" om inte en ny version av Windows? Vista var lite av ett felsteg där de tänkte för mycket på säkerhet och för lite på användarvänlighet, även om mycket är fixat nu så är det fortfarande rätt mycket en resursslukare. Windows 7 kommer så pass snabbt - och har fått ett nytt namn - mest för att namnet "Vista" är belastat.

Håller med om att XP var bra men det har nästan ett decennium på nacken, så det hänger inte riktigt med längre. Inget unikt för Microsoft, jämför med hur många versioner av Linux och Mac OS det kommit under denna period.

Och visst, det vettigaste att göra är ofta att vänta på SP1 för att få med de flesta rättningarna. Det som fick mig att fundera är om inte fördelarna med en uppgradering överväger väntan. Har inte bestämt mig än, dock...


Hur kommer det sig att Microsoft måste förlänga tiden på XP? Det tyder på att XP är bäst för att företag och många kontor
håller sig till det senaste pålitligaste. Hur kommer det sig att XP fortfarande finns i datorpaket i butiker?
Väldig envis XP att inte kunna dö. Men Windows98 dog snabbt utan några extra förmåner.

Windows Vista är ju rena transfettet vilket innebär att man måste ha en bättre dator för att upplevas som tidigare.
Har en massa kontor invensterat en massa datorer med XP så blir det ju inte så lönsamt att byta till Vista som
slöa ned datorerna.

Företag är ekonomiska som sitter kvar på samma Windows så längde tills det blir omöjligt.

#17 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 October 2009 - 00:58

Jag hade inte så mycket val: kör mac på jobbet och i samband med hårddisk byte så installerades nämnda OS :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#18 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 October 2009 - 11:20

Nåja, du har iaf ett nytt OS. Hos min kund använder de visserligen XP vilket är helt OK, men browsern är IE6 :o. Tur att man som utvecklare fått lokaladmin så man kan skaffa en vettig ersättare. Lite kul är att webapplikationen vi utvecklar inte kommer att supporta kundens "officiella" browser eftersom den är för gammal och dålig. Och webappen kommer att vara rätt central...
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#19 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 October 2009 - 12:03

IE 6 - Djävulens verktyg för såna som mig :skull:

Webbappen du nämner: :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#20 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 October 2009 - 16:13

Kan tillägga att idag beslutades om att trycka in även XP på burken redan ikväll då vissa (äldre) projekt ej funkar i 7:an...Kommer alltså sitta med 3 OS :lol:
Jäkla tur att jag fått en jätte hårddisk installerad precis...

PS. Måste erkänna att 7:an känns mycket snabbare och stabilare än XP, dock har jag ej riktigt vant mig vid gränssnittet än, he he

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#21 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 October 2009 - 22:02

Sådär, nu har jag 7:an på både stationära och netbooken hemma, och jag måste säga att det är en än så länge väldigt trevlig bekantskap. Allt är väldigt smidigt: installation, anslutning till (hemma)nätverk, startpanel och fönsterhantering. Känns som ett stort steg i rätt riktning av Microsoft :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 October 2009 - 22:15

IE 6 - Djävulens verktyg för såna som mig :skull:


Bryr sig folk fortfarande om att designa för en så föråldrad (och dålig) browser?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#23 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 30 October 2009 - 23:48

Min Windows Vista funkar fint när man valt att den ska starta med selektiv starta istället för vanligt.

#24 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 November 2009 - 22:25


IE 6 - Djävulens verktyg för såna som mig :skull:


Bryr sig folk fortfarande om att designa för en så föråldrad (och dålig) browser?

Tyvärr inget val då, framförallt, flera företag fortfarande sitter och trycker på eländet...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 November 2009 - 11:31

Företag har en helt annan syn på uppgraderingar än hemanvändare.

Tex att en produkt inte är "klar" föränn versionnummret övergivits. :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)