Jump to content

Photo

Recension av alla nummer


  • Please log in to reply
167 replies to this topic

#26 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 January 2010 - 17:46

Jag fick tidningen på posten idag och har inte hunnit läsa den en så för att undvika eventuella spoilers nöjer jag mig tills vidare med att läsa recensionen av den serie jag redan är bekant med.


Internationell crossover
Det finns ett uppenbart skämt att komma med angående denna ensidas humorserie, men jag skonar er från det och nöjer mig med att konstatera att jag tycker den var kul. Ett plus för att ett manus som var som gjord för att bli en såkallad talking heads-strip varierades så man slapp det.



Trevligt att du gillade den. Det är ju rätt tråkigt att rita exakt samma bild fyra gånger så jag försökte variera lite. Något som inte var riktigt genomtänkt var att jag valde att göra det i A4-format. Ja, varje ruta är alltså ritad på ett liggande A4, så när jag väl skulle sätta ihop allt till en sida fick jag kapa några detaljer i kanterna.

Uppenbart skämt? Jag antar att du nu vill att vi ska be dig tydliggöra vilket uppenbart skämt du syftar på, men det... Eh... Vad är det för uppenbart skämt du syftar på?

#27 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 22 January 2010 - 16:26

Skickar dig ett PM.

#28 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 April 2010 - 16:44

Idag möttes jag av något spännande i brevlådan, första numret av Svenska Superserier på ett par år utan mig som redaktör. Jag tar som vanligt allt i ordning:

Omslaget
Omslaget ser fräscht ut. Bara den större, på höjden utdragna, versionen av logon får den att kännas annorlunda och det förstärks av användandet av unika fonter/designer för serierna. Den känns mer serietidning än tidigare.

Ledaren
Ledaren förstärker serietidningsintrycket med roligare fonter men är väl annars som ledarsidor i allmänhet brukar vara.

Storkungen
Daniel Olsens bidrag är inte så intressant som historia utan känns mer som ett filleravsnitt ur valfri manga, lite poänglös helt enkelt. Miljön den utspelar sig i verkar intressantare med algbatterier och träd som växer ut ur husknutar Bilderna är helt okej och de förvaltar sitt japanska arv väl.

Dark World del 3
Även här är miljön intressantare än berättelsen som känns som ett kort mellanspel mer än en avslutad berättelse. Det känns som Dark Worlds värld blir större än det man trott efter de första två delarna. Det är synd att Stefan inte längre finns kvar och kan fortsätta sitt världsbyggande. Vi får väl använda vår fantasi för att hitta på vad som händer herr Cross och de andra.

Grefven talar
En smart idé att presentera hjältarna innan berättelsen.

Nordens Stjärnor vs Vengeance
Humorn är den här seriens största behållning. Jag personligen är väl inte så förtjust i att man bara släpper nån som misshandlar folk så illa att de behöver livräddning, men så är jag en riktig 80-talssupermysträdkramarhippie också.

Baksidan
Är riktigt nice.


Känns som en bra start för det nya gänget det här, som kommer vara helt ensamma bakom rodret i och med nästa nummer.

#29 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 April 2010 - 17:48

Tack för kritiken Daniel! Kan i stort sett bara hålla med dig. Bra åsikt om NS vs Vengeance! Kan kanske vara något att spinna vidare på i en kommande story, detta om tveksamheten i att släppa Vengeance.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#30 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 19 April 2010 - 19:03

Kanske man ska fortsätta ge Daniel ett ex av varje nytt nummer så att han kan ge ut kritik i forumet =)

#31 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 April 2010 - 19:20

Det är lugnt, jag lovar att jag köper varje nummer till och med.

#32 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 25 April 2010 - 02:51

Okej, vad menar du med att Stefan inte finns kvar länger?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#33 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 25 April 2010 - 19:45

Han är död, Elof.

#34 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 26 April 2010 - 11:55

Han är död, Elof.


Åh, det visste jag inte, hemskt. Trodde han bara hade lämnat SSS.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#35 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 18 June 2010 - 16:10

Jag beställde nummer 11 från tidskriftsbutiken för två dagar sedan och idag fick jag den i brevlådan. Det kändes väldigt spännande eftersom det är första gången ett jummer av SSS kommer ut helt utan min inblandning (nästan helt utan i alla fall). Det första jag vill säga är att berömma tidskriftsbutiken för deras snabba service och jag hoppas ni fortsätter samarbetet där. Första intrycket jag fick när jag packade upp serietidningen var just att det kändes som en serietidning på alla sätt som är bra.

I övrigt kopierar jag Daniels upplägg för respons.

Omslaget
Det sticker ut och syns på ett bra sätt. Texten och lay-outen är väldigt bra och tydlig. Jag tycker dock att den är för röd både i bakgrund och motiv och det flyter samman.

Ledaren
Gillar den luftiga sidan, det tydliga upplägget och typsnitten. Mycket bra!

Storkungen
En serie jag läst innan och som jag tycker är ett habilt hantverk som presenterar utan att beröra. Duktig tecknare som kan bättre.

Dark World del 3
Mycket snygg serie och jag tycker det är väldigt synd att inte berättelsen fick utvecklas. Tanken var att de här första tre delarna skulle fungera som introduktion till en större storyline. Tyvärr fick vi inte se mer, men en duktig tecknare och berättare var Stefan. Snytt hantverk i textningen (jag som gjort det faktiskt:)

Grefven talar
Mycket bra idé och hjälper en in i berättelsen.

Nordens Stjärnor vs Vengeance
Två av mina favoritsamarbetsmänniskor Mario och Fels som gjort den här serien. Bra story som det kan byggas på och snygga poser hos hjältarna. Det som stör mig är två saker. Ett är att Vengeance (gillar förresten inte att han har engelskt namn)och Plågaren ser ganska lika ut och att det ibland är svårt att se vem som är vem. Men min största irritation grundar sig i att Mario inte visar vilken duktig tecknare han är. Det ser på många ställen hafsigt och slarvigt ut, bakgrunderna är odetaljerade när de överhuvudtaget existerar och det verkar som att Mario inte rentecknat sina egna skisser. Mario, som är skicklig, skulle må mycket bra av en tuschare som renritar och kompleterar hans teckningar.

Baksidan
Ser väldiigt bra ut!

För övrigt saknar jag en intervju, men gläds att ni fick Bild och Bubbla som annonsörer.

Det är en mycket snygg och proffsig produkt och jag ser med spänning fram emot framtida nummer.

#36 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 June 2010 - 20:18

Jag tror att det jag tyckte bäst om med Storkungen är att namnet kan läsas på två olika sätt. Det tog ett tag innan jag kom på det. Och jag vet inte om det är avsiktligt.

#37 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 June 2010 - 22:01

Hööh... kanske? Jag får erkänna att jag missade det.

#38 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 20 June 2010 - 22:13

'Stork-Ungen', menar du?

#39 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 June 2010 - 22:29

Ja.

#40 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 September 2010 - 19:14

Så var det äntligen dags igen. Jag har hållt utkik i brevlådan och idag när jag kom hem låg den där!

Och nu händer det grejer!

Omslaget
Den käre majoren har tidigare varit ensam SSS-maskot sånär som på ett omslag där en söt zombie tog hans plats. Nu har en kosmisk sensorapparat tagit hans plats i en liten darrig cirkel. Det är helt okej (och en idé jag haft men aldrig presenterat var att ha en ny person i cirkeln varje nummer) men Spore som maskoten heter smälter in lite för mycket i det gula på omslagets bakgrund den här gången.
Den nya logon faller mig tyvärr inte i smaken alls men det går att modda den om man vill försöka göra mig nöjd. Det stora S:et ser ut som det håller på att ramla bakåt så det kanske behöver lite lutning eller vara lite tjockare nertill. Den vita bården ger en ogenomtänkt look där den blir dubbeltjock som mellan där N:et ovantill och E:t undertill möts. Slutligen ser stjärnan väldigt ostjärnig ut utan mer som en superstiliserad fågel.

När det gäller övriga logos så kanske en annan färg än guld hade gjort sig bättre på NS-logon, Law for Hire-logon skulle behövas proffsas till lite och Ångestmannens namns blåton blev lite för mörk.

I övrigt så känns omslaget välbalanserat med öppna och täckta ytor och jag är glad att vi har fått med ett mer humorstilat omslag.

Ledarsidan
Ok. Först en sak som gäller alldeles för stora delen av texten i serien, både för det redaktionella textmaterialet och i Law for Hire. Tänk verkligen över användningen av centrerad text. Det har sina användningsområden som på Butiksguidesidan.
Ledaren i sig är nog den första som har varit kul att läsa i SSS historia. Så jag hoppas det är lite tröst efter min sågning av loggan att jag både gillar ledarinnehållet och språket. Fotot som används som inledning är också väldigt nice, det gör faktiskt att sidan blir mer levande.

Ångestmannen
Humorn i Ångestmannen är lite för dämpad för min smak men den har absolut sin plats tycker jag. Teckningarna är mycket passande men gråskalorna är lite för lika varandra på vissa ställen, men det är väl för att originalmaterialet är i färg. Jag skulle faktiskt vilja se ett avsnitt av Nordens Stjärnor av Lenneér, det skulle vara soft.

Law for Hire
Det känns som det är en lite högre ambitionsnivå på den här serien och jag är glad att få se Viktors teckningar tillsammans med gråskalor. Det känns som Viktor har utvecklats ett snäpp sedan Virtus, och styrkan ligger i ansiktsuttrycken. En svaghet däremot är bakgrunderna som skulle behöva lite fler linjalsupportade streck, och kanske lite mer detaljer. Man kan kalla dem tillräckliga i alla fall. Själva berättelsen är helt okej, en första pusselbit i ett världs- och karaktärsbyggande. För mig kommer det nog hänga på världen och karaktärerna om jag gillar fortsättningen för militäraction ligger inte så högt upp på min intresselista.
Nåt som förvånar mig är att Sebastians textning inte alls håller den nivå han satte med Virtus: Rush som var riktigt proffsig.

Intervju med Daniel Thollin
Bra intervju med fylliga svar. I like.

Nordens Stjärnor och Hatets vän
Fels fartiga stil är tillbaks. Själva berättelsen känns lite ofärdig/oavslutad på samma sätt som Dedrups kanske gör (speciellt på grund av att Leifs del av storyn inte får nån avslutning). Men avslutet kanske är nån hemlig inledning också till Militant Vinter eller annan Felsisk idé. Leif känns som en bra skurk hur som helst, som moderna Lex Luthor från Byrnes Superman-reboot var i början. Teckningsmässigt så känns det lite slarvigt, speciellt om man jämför med Plågaren. Som helhet fungerar det absolut.

I nästa nummer
Fortfarande inte förtjust i stilen på sidan.


Trots att det blev mycket negativ kritik så tycker jag ändå att tidningen känns lite mer livlig under nya redax och att allt är mer rätt än fel.

#41 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 16 September 2010 - 19:19

Kanske ska ta tummen ur och beställa alla numren så jag får läsa någon av dem och se om er kritik stämmer.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#42 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 September 2010 - 19:54

Tycker jag absolut att du ska, inte bara för det utan för att få större behållning av jättecrossovern Förgöraren som börjar i nummer 13.

#43 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 16 September 2010 - 19:56

Ska bara vänta tills jag har betalat av allt jag är skyldig och fått pengar från CSN först bara.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#44 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 16 September 2010 - 19:58

Aj. Hård kritik den här gången, Daniel. Det här är en sån där situation då jag själv känner att folk anstränger sig för mycket för att hitta fel i något som ser snyggt ut på första anblicken. Vi kan såklart inte göra alla nöjda hela tiden, det är en av livets sanningar.

Vad gäller min textning den här gången så måste jag väl ha numret i hand innan jag försvarar mig. Jag tyckte personligen att jag gjort ett steg uppåt, då jag använde en engelsk font i Rush och nu använde en internationell font som jag slapp lägga till prickar på hela tiden i Law for Hire. Och efter allt gråskalandet, så ville jag köra på med lite enkel men tillräcklig textning. Dessutom var Rush i färg, det här svartvitt.

Får man inga komplimanger för gråskalorna i Law for Hire dock? XD

#45 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 September 2010 - 20:05

Man får inte glömma en grej när det gäller min kritik. Om jag inte nämner något så kan man räkna med att det är bra nog för att det inte ska behöva kommentera. Jag försöker bli bättre (konstant arbete!) på att belysa det positiva. (Det är lite kritik på mitt sätt att kritisera.)

Virtus Rush font var snyggare, texten passade bättre in i rutorna (dvs slog inte in i kanterna, hade bättre radavstånd och följde bubblornas form istället för att vara tvärtom).

#46 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 16 September 2010 - 20:10

Då skyller jag antingen på Viktor för att han ville ha mycket sagt eller på mig själv för att jag inte tordes göra bokstäverna mindre. XD

Och lite grann skyller jag på Fels också, för det var han som sa att jag skulle köra med mindre radavstånd än Auto. XD Experimentet misslyckades.

Edited by Virtus, 16 September 2010 - 20:11.


#47 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 September 2010 - 20:11

Det tycker jag helt klart att du ska göra, Sret! =) Jag kan särskilt rekommendera #9, 10 och 11. Dom är mina egna favoriter och håller hög klass, imho.

Uppkommande nummer 13 ser ut att bli ett höjdarnummer även det, så håll utkik efter den.

Både ris och ros av Daniel! ;) Men det är bra, det gäller att försöka figurera ut dom små felen och rätta till dom. Maskotrutan blev helt klart lite mindre än brukligt, så det ska rättas till i fortsättningen. ( tror problemet bestod i svårigheter att hitta en högupplöst variant, men jag tror vi vector-tracear den helt enkelt, så löser vi det problemet.)

Formatet och tidningens designuppbyggnad är nåt som vi faktiskt kommer att se över i framtiden. Jag och den gröne hämnaren har nämligen tagit på oss uppgiften att ta fram en ny övergripande layout, som förhoppningsvis ska bli lite proffsigare. Arbetet på det lär nog inte komma igång förränns efter #13 dock, så det är svårt att säga exakt när den kommer till världen.

Kanske att vi skulle ta och göra en öppen tråd där vi går igenom lite idéer och visar upp vad vi gör för tillfället? Hade varit kul med lite synpunkter från utanför redaktionen också.

Och jodå, vår nya logga är faktiskt öppen för justering ännu. Har nyligen fått lite tips från praktiken ( en produktionsstudio/tryckeri), om några mycket enkla förbättringar som kan göras. Kan mycket väl tänka mig att lägga till dom små justeringarna du själv nämnde.

Men stjärnan gillar jag skarpt. ;)

Edited by PredaBot, 16 September 2010 - 20:12.


#48 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 September 2010 - 20:23

Har också läst nr 12. Dags för lite omdöme då.

Framsidan
Kul med en kul framsida. Det kan passa ibland. Men på nåt sätt känns den tudelad av texten på mitten. Tycker även att logotyperna NS och LFH konkurrerar med SSS-loggan. Gör gärna SSS-loggan större så att det syns på stort avstånd vad det står. Då kan den även dominera över de andra texterna. Att jag inte gillar stjärnans form vet ni redan, annars tycker jag att SSS-loggan känns rätt trevlig. Spore-maskoten är lite anonym, liksom bara en glad tjej med hörlur. Vad står den för? Major Gripen var ikonisk och väldigt tydlig. En ikonisk hjälte och tydlig symbol.

Ledarsidan
Håller med Daniel om att centreringen av texten inte känns bra, även om det inte känns så jätteviktigt. Och kanske är texten aningen liten. Det har vi fått kritik för förut. Skulle gärna även se att avstånden mellan bilderna nere till vänster var lika stora. Nu ser det lite slarvigt ut. Tycker annars att texten var trevlig och personligt hållen och att färgsättningen på sidan var snygg.

Ångestmannen
Får gärna återkomma. Bra att den var utspridd och skänkte en smårolig mysstämning. Men den får gärna bli lite råare och mer rapp i humorn.

Law for Hire
Trevlig läsning. Roligt koncept. Vill gärna få mer inblick i den här världen. Efterlyser en ljusare gråläggning eftersom bilderna här och var känns mörka. Textningen känns ojämn. Bra med litet radavstånd, men det kanske till och med är för litet. Men det jag tycker inte riktigt lyckas med textningen är att de övre och undre raderna är för långa. Där smalnar ju pratbubblans bredd av och då behöver raderna där bli kortare. Skulle gärna se mer bakgrund tecknad. Men Viktor har gått framåt ordentligt som tecknare och gör lättlästa bilder vilket är mycket viktigt.

Intervju med Thollin
Trevlig och matig intervju. Bra frågor och rediga svar. Märker att textstorleken varierar. På de sidor där texten är större kunde den minskas så att det blev bakgrundsytor över. Det gör inget, utan skapar snarare ett lugn för ögat.

Nordens Stjärnor och Hatets vän
Tänker inte säga mycket mer om min egen serie än att jag blev ganska nöjd men att serien känns lite korthuggen. När jag gjorde den så hade jag i tanken att den (och figurerna) skulle presenteras på en "Grefven talar"-sida före serien. Så därför utelämnade jag väsentlig info om NS i serien. Varför blev det ingen Grefven talar?

I kommande nummer
Rolig layout, kanske lite rörig. Ser fram de kommande numren.

Daniel och Viktoria
Blir både fnissig och förvirrad. Vilka är detta egentligen?

Baksidan
Lite rolig, men vad är det för stor gubbe i bakrunden?

Allt som allt trevlig läsning! Man känner engagemanget, vilket är mycket viktigt! Tidningen har verkligen etablerat en god nivå som inte kommer att tappas!

Virtus:
"Och lite grann skyller jag på Fels också, för det var han som sa att jag skulle köra med mindre radavstånd än Auto. XD Experimentet misslyckades."

Mindre radavstånd än auto betyder inte pyttelitet. XD
Jag står fast vid att det ska vara mindre än auto, men inte så jättetätt som du gjorde i LFH.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#49 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 16 September 2010 - 20:32

Logon
Som min goda vän Kostmeyer säger, "There comes a point where you have to put the brush down and say "Sod it, it will have to do."" Så då måste jag fråga, hur länge ska en behöva tweaka!? XD Det var inte världens lättaste att få Lars att vara nöjd med loggon, och nu börjar det om igen. XD

Maskoten
Major Gripen var även, och har alltid varit, Fredrik Jelcander's kreation. Vi ville byta upp oss. Från början hade vi tänkt oss ett gradvis skifte där Spore kysser Gripen på kinden och vinkar farväl i en slags bildserie, men tiden rann ut. Folk får åtminstone veta vem Spore är nu när de läser Hatets Vän.

Grevfen talar
Eh... Vi tog upp det, men vi hade inte tid att få ihop en ny bild med huvudpersonerna i just det avsnittet. Jag visste inte att du hade det som önskemål, men om du sagt det till någon annan är det inte konstigt om det glömdes bort.

Daniel och Viktoria
Vilken sten har du legat under, Thomas? Var du inte med när kronprinsessan Viktoria och Daniel Westling, numera Prins Daniel gifte sig? XD

I Kommande Nummer
Rörighet skyller jag helt på att Lars nödvändigtvist måste jobba med andra bildprogram än jag, så jag fick en felflattad sida där han lämnat en hel del WIP-text och sen gått och lagt sig PRECIS innan jag skulle åka iväg på semester dagen därpå, så jag hade inte tid att vänta med att skicka tidningen på tryck.

Baksidan
Säg det. Fråga Lars. XD

#50 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 September 2010 - 20:44

Ett problem med logon är att Lars håller fast vid stjärnan. Lösningen heter "kill your darlings". Ett typexempel! Men hur som helst, gör gärna logon större så att den syns tvärs över ett rum proppfullt med serietidningar. Annars tycker jag den känns trevlig.

Stilisera Spore-loggan och få den att stå för något, så att det syns. Nu är det bara en glad och anonym tjej, vem som helst. När det var Major Gripen behövde man inte känna till själva figuren, den sa något ändå.

Grefven talar. Hm, vill minnas att vi sa att den alltid skulle vara med. Jag kanske minns fel.

Daniel och Viktoria. Känner inte igen hakan!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier