Jump to content

Photo

Det händer saker i seriesverige


  • Please log in to reply
52 replies to this topic

#26 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 20 August 2004 - 21:55

Lite off-topic, men Aftonbladet är inte vänster. De är sossar. Punkt.

Men hur som helst så ser jag fram emot ETC-serietidningen, även om jag tycker blandingen av serier verkar vara i häftigaste laget (som jag skrev nån annanstans häri forumet, men jag undrar var?). Jag gillar både Assar och superhjältar (Hellboy tänker jag på, men jag har aldrig läst just Hellboy, så det kan jag inte skriva), så inget ont om serierna i sig. Mer kompotten :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo visst är det en stor blanding - men det vi ska ge ut av Hellboy är de serier som matchar resten av tidningen - det är alltså inte den "vanliga" hellboy utan mer kortare historier från diverse tidningar.

#27 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 20 August 2004 - 22:45

Ser faktiskt fram emot Hellboy riktigt mycket, har bara läst ett album och höll hög klass. Jason gillar jag också. Assar är jag inte så mycket för...

Edited by zaphod, 20 August 2004 - 22:46.


#28 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 21 August 2004 - 09:02

Ja, Hellboy ska ju tydligen ingå i ETC-serietidningen.

Det blir The Goon, Assar, kortare Hellboy-berättelser, en hel del kortare humoristiska grejer, bland annat Jason och en ung kvinna från Malmö - Malin Biller.


Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#29 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 21 August 2004 - 18:59

Applåder, Mikke, för att ni snappade upp The Goon så pass snabbt!
Jag vill se mer sånt från de svenska förlagen ... och då gärna från min egen uppdragsgivare. ;)

Jag måste dock medge att jag är lite orolig att det spretiga innehållet kan skrämma bort en del potentiella läsare.
Känns lite som att redaktören har slängt in sina egna favoriter i tidningen utan att tänka alltför mycket på den kommersiella dragningskraften. ;)
Det är ju bara att läsa alla Marvel-vs-DC-inlägg i det här forumet så märker man att serieläsare kan vara ganska konservativt lagda! :P

Å andra sidan kan man ju hoppas att de nyfikna läsare som köper första numret hittar någon ny favoritserie i tidningen som gör att de fortsätter att köpa den.

Hur som helst, ett stort lycka till! :)
Posted Image

#30 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 21 August 2004 - 22:02

Jag måste dock medge att jag är lite orolig att det spretiga innehållet kan skrämma bort en del potentiella läsare.
Känns lite som att redaktören har slängt in sina egna favoriter i tidningen utan att tänka alltför mycket på den kommersiella dragningskraften. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hellre en personlig än en opersonlig tidning. :-) Det opersonliga lämnar vi till de övriga förlagen ;-)

#31 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 22 August 2004 - 02:16

:D

Du behöver inte övertyga mig om vikten av personliga serietidningar ...
... men efter åtta år inom den svenska seriebranschen kan även den mest idealistiska av människor bli en smula cynisk. :rolleyes:

Hur som helst, det ska bli riktigt kul att läsa tidningen och jag hoppas verkligen att den går bra.
Det är alltid synd och skam när bra tidningar läggs ner innan de har fått en chans att hitta sin läsekrets.
*host* JLA *host* :P
Posted Image

#32 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 August 2004 - 07:28

Ska nog köpa den här, bara den finns att få tag på relativt lätt.

Men fanns det så mycket mer bra att ge ut av JLA? Visst, Morrisons JLA var bra, men vad kom sen?
*Hockey och superhjältar*

#33 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 22 August 2004 - 11:03

Det ska bli intressant att få läsa lite Hellboy.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#34 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 02 September 2004 - 09:45

Lite off-topic, men Aftonbladet är inte vänster. De är sossar. Punkt.

<{POST_SNAPBACK}>


Också lite Off Topic...

Om man använder en höger vänster skala måste väl ändå aftonbladet vara vänster, eller? Eller ser du sosse som ett mellanting mellan höger och vänster?



Ser fram emot ETCs serietidning, sist något annat konstruktivt hände på seriemarknaden var ju när Flamingo kom, vem låg bakom den tidningen egentligen? Någon som kommer ihåg? Den var ju ganska schysst även om blandningen mellan serier och reportage inte alltid var så lyckad...

#35 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 02 September 2004 - 10:01

Flamingo var det Mikael Frennesson som gav ut...

#36 Collecta.se

Collecta.se

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Location:Göteborg
  • Interests:Flickvännen,SSS, filmer, fotboll, elektronik, IT etc

Posted 03 September 2004 - 18:58

Sen så har nya numret av Svenska Superserier kommit ut!

Vill också informera om att vi söker manusförfattare.

www.ninjapowers.com/fanzine

#37 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 04 September 2004 - 08:17

Flamingo var det Mikael Frennesson som gav ut...

<{POST_SNAPBACK}>


Vad gör en sådan kille idag och gjorde han något mer än Flamingo?

#38 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 17 September 2004 - 09:31

Skulle bara meddela att vi har releasefest för ETC Comics, samt vernissage för Ulf Lundkvist den 22 september på Galleri ETC, Björngårdsgatan 15, Mariatorget - Stockholm. Vi börjar klockan 18 och så får vi se vad det slutar.
ETC Comics nummer ett kommer att finnas ute i butikerna den 30 september.

mvh
/mikke

#39 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 17 September 2004 - 09:50

Kommer ni finnas på Bokmässan i Göteborg och visa upp er nya tidning också kanske? Undrar eftersom jag ska dit.... :)

Ang. Mikael Frennesson; han gjorde först fanzinet SPLASCH som (åtminstone när det gällde de två sista numren) var riktigt lyxigt och påkostat. Därefter blev det Flamingo som sagt, som tyvärr inte hann bli lönsamt. Numera har jag sett hans namn dyka upp ibland som översättare av franska serier i Egmonts tidningar.

Edit: SPLASCH var ett fanzine som handlade om serier och hade intervjuer med serieskapare, serieindex osv och innehöll så vitt jag vet aldrig några serier.

Edited by DarkBeast, 17 September 2004 - 10:02.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#40 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 04 October 2004 - 09:01

Någon som sett ETC Comics som har någon kommentar till tidningen?

#41 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 04 October 2004 - 15:07

Jepp, fast jag skrev det i en annan tråd. :)

#42 schizimo

schizimo

    Cadet First Year

  • Members
  • 1 posts

Posted 10 October 2004 - 19:33

Det enda som påminner om Ordfront hos oss är väl att ETC är vänster. ETC är först och främst ett produktionsbolag, reklambyrå, som sysslar med samhällskommunikation - våra stora kunder är Kommun och Landstingsförbundet, LO, Krisberedskapsmyndigheten, VINNOVA, Hyresgästföreningen mfl. Vi producerar kundtidningar, trycksaker, powerpointpresentationer mm. Vi är ungefär 20 anställda.

Våra mindre verksamheter är bland annat tidningen ETC (en anställd), förlaget (4-5 böcker per år), galleriverksamhet och serietidningen. Sedan har vi också ett it-bolag som bland annat har stockholm stad och miljöpartiet som kunder.

Annrs så¨är det kul att ni ser fram emot ETC Comics, hoppas att den kan leva upp till förväntningarna.

<{POST_SNAPBACK}>



bör kanske påpekas att tidningen ETC dock var det första i ledet som sedan ledde vidare till multimedia/produktions företaget, alltså inte direkt ett sidoprojekt på samma sätt som etc comics, rätt off-topic inlägg, men kännde att det behövdes.

#43 Professor Decevio

Professor Decevio

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts

Posted 10 January 2005 - 14:06

Vilka Spirou-äventyr är det som ska gå i Fantomen?


Första Spirou-äventyret kommer som sagt i Fantomen nr 17 och är "Marsupilami blir kidnappad". Skulle tro att man kommer publicera serien ganska kronologiskt efter det.

Posted Image

<{POST_SNAPBACK}>


Dumt av dem att börja med "Marsipulami blir kidnappad" istället för "Spirou och Arvingarna", det var ju i det albumet som den gule gynnaren först dök upp.

För övrigt är ordningen Carlsen Comics gett ut albumen i helt fel. :skull:
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#44 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 10 January 2005 - 15:05

Dumt av dem att börja med "Marsipulami blir kidnappad" istället för "Spirou och Arvingarna", det var ju i det albumet som den gule gynnaren först dök upp.


"Spirou och arvingarna" blev istället det andra Spirouäventyret i Fantomen. Anledningen var visst "tekniska orsaker", typ att man inte fick tag på materialet till "Arvingarna" i tid eller nåt sånt. Nu är iaf tanken att man framöver ska publicera Spirou helt kronologiskt i fantomen, och i senaste numret (1/2005) börjar "Noshörningens horn".
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#45 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 October 2007 - 14:59

Jaha, finns ETC comics kvar? Och hur kan det förresten komma sig att ingen berättat för mig att det finns en officiell Dark Horse-tidning i sverige?? :o Såg nån sorts tidning nyligen på pressbyrån med Dark Horse-loggan på, samt att det stod Dark Horse 20 år.

Nån som har mer info?

Vad är det för innehåll i ETC comics nuförtiden förresten...?

#46 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 15 October 2007 - 17:27

ETC Comics har somnat in sedan länge.
Tidningen med Dark Horse loggan som du såg var var med all säkerhet Emily the Strange, som ges ut av Schibsted-förlagen.
Samma tidning som jag recenserat här:
http://komikamagasin...e-strange-12007

För övrigt har Hellboy precis slutat i Nemi...

#47 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 01 December 2008 - 15:07

Synd på ETC comics måste jag säga... verkade som ett mycket bra initiativ, en mycket god tanke.

Tyvärr verkar det som om att tidningen i sig däremot nog tyvärr var en allt för salig blandning... Fattar så här i efterhand inte vad profilen skulle vara. Tror det var kanske svårigheten att profilera sig, att säga till konsumenten vad för sorts tidning man hade i åtanke, som var det som sänkte det hela.

Vad tror du Mikke? Är jag bara ute och cyklar nu?

#48 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 13 December 2008 - 22:46

Problemet var att vi var två olika viljor som ville göra två olika tidningar - tyvärr gjorde vi samma... en vacker dag ska jag genomföra min drömtidning, på webben eller i tryck, då ska ni få se på grejer ;)

#49 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 13 August 2009 - 13:44

Schibstedts som ger ut Spiderman och Nemi med flera ska lägga ner all serietidningsutgivning från och med årsskiftet. Spiderman är tydligen redan nerlagd utan förvarning i tidningen. Är det nån som vet om nåt annat bolag kommer att fortsätta med serietidningar av kvalitet eller är det bara gamla repriserade dagsstrippar som kommar att finnas i serieform i fortsättningen?
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#50 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 August 2009 - 20:36

Egmont kommer av allt att döma att fortsätta. Dock så råder det väl delad mening om vad kvaliteten ligger på där.

Själv anser jag att Fantomen är en läsvärd tidning, kanske inte varje nummer per år, men iallafall hälften. Vilket blir 12... vilket ändå är vanlig utgivning för andra tidningar.