Jump to content

Photo

Allt om 3D | Tekniken, bio, tv-apparater, blu-ray spelare...


  • Please log in to reply
137 replies to this topic

#51 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 February 2010 - 17:38

Ja det är jäkligt tråkigt att 3D inte är till för alla. Får hoppas på att det alltid kommer 2D versioner av 3D filmer också i framtiden.

Winter is Coming


#52 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2010 - 17:44

Du behöver nog inte vara orolig. Jag har svårt att tänka mig att 2D versionerna dör ut inom en snar framtid. Jättetråkigt att du inte få njuta av den nya tekniken :(

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#53 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 February 2010 - 18:34

Ja det är jäkligt tråkigt att 3D inte är till för alla. Får hoppas på att det alltid kommer 2D versioner av 3D filmer också i framtiden.


Det är du och jag mot världen!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#54 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 25 February 2010 - 18:45

*räcker upp handen*

Jag också!




Här hittade jag 3D-glasögon för oss med en mer enögd syn på tillvaron.

Riktigt hur de fungerar framgick dock inte...
Posted Image




  :P

Edited by Kizmiaz, 28 February 2010 - 15:34.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#55 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 February 2010 - 14:25

Ja, du får nog leta upp en bruksanvisning... :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#56 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 February 2010 - 15:31

Nästa vecka drar Cebit-mässan igång och då handlar det om 3D och datorer.

Redan under konsumentelektronikmässan CES i januari började flera leverantörer visa upp skärmar som stöder tredimensionella bilder, spel och filmer. Då handlade det främst om tv-apparater men nu är tekniken även på väg till datorerna.

I höstas presenterade Acer företagets första bärbara 3d-dator och nu kommer uppföljaren Aspire 5740D med större skärm (15,6 tum), bättre grafik och minne på hela 8 GB. Även Asus satsar hårt, exempelvis med datorn G51J 3D som bygger på Nvidias grafikkretsar 3D Vision.

Ska man använda datorn för att avnjuta 3d-filmer som Avatar har skärmstorleken viss betydelse. Både Acer och MSI satsar hårt på skärmar i storlekar på 20-24 tum där man byggt in datorn i skärmen, enligt samma modell som Apples Imac.

De senaste versionerna av dessa datorer har tryckkänsliga skärmar och MSI påstår sig vara först med en som stöder 3d. Wind Top AE2420 har skärm på 24 tum och går att få med Intels senaste Core i7-processor vilket ska göra den lämpad inte bara som filmprojektor utan även för cad-konstruktörer.

Från Sunny Ocean Studios i Singapore kommer en teknik som gör det möjligt att se 3d-material utan krav på särskilda glasögon, detta med hjälp av en skärm från Apple.

Men årets Cebit-mässa handlar inte bara om spel och nöjen. Mottot är ”Push your Business”.

– Mässan speglar en tid av försiktig konjunkturuppgång där vi mer än tidigare vill satsa på att skapa affärer mellan företag, säger Nils Fickler, chef för Hannovermässans Sverigekontor.

På det svenska mässkontoret märks däremot ingen vändning.

– Från Sverige blir deltagandet sämre i år. Det är bara sju svenska företag som deltar, mot tio förra året, säger Nils Fickler som betonar att en del större företag, exempelvis Ericsson ställer ut via det tyska bolaget.

...

Fakta

Det övergripande temat för Cebit 2010 är Connected Worlds där en lång rad föredrag och seminarier handlar om de möjligheter som öppnas när man heta tiden är kopplad till nätet.
Mässan inleds på måndag kväll då Tysklands förbundskansler Angela Merkel öppningstalar tillsammans med Spaniens premiärminister José Luis Rodríguez Zapatero. Mässan pågår till lördag 6 mars och förväntas få cirka 400 000 besökare.


idg.se

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#57 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 28 February 2010 - 15:44

Alltså någonstans får jag känslan att allt det här med 3D inte främst handlar om en vilja att "förhöja upplevelsen" utan om geschäft. Ett sätt att få oss att ännu en gång byta tv/dator och än en gång monopolisera filmtittandet till envägskanaler som biografer och tv.

Jag tror den vanlige konsumenten bryr sig väldigt lite, mina föräldrar har såväl digital-tv och inspelningbar digitalbox som blu-ray/DVD och en widescreen-tv (de har ju pengar till skillnad från en annan :) ) men likväl tittar de ändå mest på kabel-tv via comhem (med halvtaskg bild och ljud på ett antal kanaler).

Visst, 3D som ett komplement,det funkar ju för vissa filmer, men till exempel Revolutionary Road blir ju inte bättre som film i 3D om ens i HD. Nej, jag är inte övertygad. Tekniken ska vara ett medel inte ett mål.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#58 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 February 2010 - 19:16

Att hävda att bara vissa filmer tjänar på att visas i 3D tycker jag är fel. Vi ser ju naturligt i 3D (utom de där tonårstjejerna som önskade att "världen också var i 3D" efter att ha sett Avatar :P) så att till slut se all slags underhållning på det sättet är bara naturligt. Filmer som Revolutionary Road behöver ju säkert inte ens färg, så varför inte göra den i svartvitt då? Jag tror t ex att sportsändningar skulle tjäna på tekniken, och att sättet att filma på kommer att anpassas när den blir självklar.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#59 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 February 2010 - 19:25

Nej, jag tycker inte heller att det behöver vara begränsat. Gäller bara att de finslipar tekniken så att det känns än mer naturligt. Plus alternativ för de som ej kan ta del av tekniken. Alltså att bilden ändå är perfekt. Och att man slipper glajjorna :) 3D borde väl även passa perfekt för spel? Läste att det är på g även i den branschen. Naturligtvis.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#60 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 28 February 2010 - 21:29

Fiskrens: Visst har du en poäng. Och jag ser gärna fotboll i 3D, det ska jag inte förneka. Men jag känner likväl att fokus blir fel, särskilt i dessa tider av remakes. Det som först och främst behövs för en bra film är inte knivskarp eller tredimennsionell bild, utan en bra historia. Inte för att de är ömsesidigt uteslutande, men någonstans är det ju ändå så att en bra historia når ju fram oavsett medium/teknik. Men vi får se tiden an, önskar bara kanske ett större fokus på film i sig och inte på produkterna kring film.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#61 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 February 2010 - 22:21

Det vi ser nu är ju en typisk hajp (förhoppningsvis ett fenomen som tynar bort med 00-talet), så ett tag framöver kommer säkert filmer försöka säljas bara på att de är 3D men när tekniken blir självklar - något jag tar mer eller mindre för givet - kommer inte det argumentet hålla. "Now in 3D"? *gäsp*. Då (och säkert även under tiden eftersom alla bolag inte kommer att vilja/kunna göra filmer med tekniken) kommer fokus åter hamna på själva innehållet. I alla fall fram till nästa teknikskifte...

Själv springer jag inte och köper något med 3D-stöd på ett bra tag. Jag är rätt feg och långsam när det gäller sånt här, äger inte ens nån BluRay än.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#62 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 01 March 2010 - 02:16

Nej, jag tycker inte heller att det behöver vara begränsat. Gäller bara att de finslipar tekniken så att det känns än mer naturligt. Plus alternativ för de som ej kan ta del av tekniken. Alltså att bilden ändå är perfekt. Och att man slipper glajjorna :) 3D borde väl även passa perfekt för spel? Läste att det är på g även i den branschen. Naturligtvis.


3d för spel. Ja precis. Varför finns inte den funktionen i bilspel när ändå spel görs i 3d-program. Den funktionen borde funnits redan för länge sen.
Det skulle vara lättare att avgöra avståndet och få den här pirriga upplevelsen när allt svischar förbi.

Nu dyker bara backar träd och kurvor oväntat upp utan att man får någon verklig reaktion. Man kör bilspel med en teoretisk inövad reaktion hur man ska
agera i en värld i 2d.

Edited by Supertreck, 01 March 2010 - 02:23.


#63 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 March 2010 - 16:28

Det har väl gjorts en del spel med 3d-glasögon till... fast det har nog aldrig slagit igenom riktigt. Men det betyder förstås inte att det inte skulle kunna...

#64 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 01 March 2010 - 16:56

Tja, jag hade ett Asus grafikkort med 3D-brillor till.

Tror det var några bundlade spel med.


../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#65 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 March 2010 - 11:06

Martin Scorsese Says Even Films Like Precious Should Be in 3D

Snacket börjar gå om att även dramafilmer ska göras i 3D. Jag tycker fortfarande det är intressant med 3D, men jag vill inte se filmer där fokus enbart ligger på coola 3D-effekter och där handlingen har spolats ner i toaletten. Alltså, tekniken ska enbart vara ett komplement och inte huvudsyftet. Sedan får vi hoppas att de inte glömmer bort er som ej kan ta del av tekniken plus alla som blir illamående etc så att även ni kan se filmerna. 2D är dumt att helt förkasta om det nu skulle gå så långt.

Plockat några citat av bl a Martin Scorsese från en artikel på Yahoo:

“We see in depth, for the most part. We go to the theater — it’s in depth. Why couldn’t a film like `Precious’ be in 3-D? It should be,” says Martin Scorsese. Even Scorsese says “I’d love to do one” — so long as he can still move the camera the way he’d like to. “It just seems natural that we’d be going in that direction,” Scorsese says. “It’s going to be something to look forward to, but to be used interestingly.”

"It's just another tool. In fact, I'm very interested in kind of exploring it on some other levels, because it's like sound," says Tim Burton, whose "Alice in Wonderland" was made in 2-D but converted to 3-D for theatrical release. "3-D is just another element to draw you in a little bit more, that's all."

Cameron, himself, has been adamant that the technology can apply to all kinds of films — that it's an effect less driven by expanding depth of field and more tied to deepening focus. To expand on this, he's producing a film titled "Sanctum" about a father and son diving team. Though it will include numerous underwater scenes, Cameron calls it "a drama, a love story."

Not everyone is sold on 3-D. Critic Roger Ebert has called it "a waste of a perfectly good dimension." Though he gave "Avatar" a good review and mostly applauded its use of 3-D, he has questioned the technology's benefits.

"There seems to be a belief that 3-D films are not getting their money's worth unless they hurtle objects or body parts at the audience," Ebert wrote in a 2008 review. "Every time that happens, it creates a fatal break in the illusion of the film. The idea of a movie, even an animated one, is to convince us, halfway at least, that what we're seeing on the screen is sort of really happening. Images leaping off the screen destroy that illusion."

Celine Rattray, president of newly formed Mandalay Vision, a division of Mandalay Entertainment that focuses on independent film production, says she's begun looking at how 3-D can be worth the cost for the kind of independent picture that usually plays at the Sundance Film Festival.

Yes, even the traditionally gritty, character-driven films of indie cinema could begin tackling 3-D in the coming years, especially when the costs diminish even more.

"I believe that one day in the not too distant future that every movie will be made in 3-D," she says. "3-D will become the norm in the same way that color became the norm and movies with sound became the norm."


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#66 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 March 2010 - 19:26

Typiskt Scorsese att sno mina ord och göra dem till sina egna ;).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#67 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 March 2010 - 10:32

Skicka genast en stämningsansökan och ge mig 35% av pengarna sedan.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#68 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 March 2010 - 22:33

Dags att lura in spelarna i 3D-träsket :D

Sparkle parar grafikkort med 3D-paket
Tillverkaren Sparkle satsar på att locka in fler användare i 3D-träsket med hjälp av medföljande spel och tillbehör.

Marknaden för 3D-skärmar och andra tillbehör växer sakta men säkert. Sparkle hakar på trenden genom att lansera ett 3D-paket tillsammans med utvalda Geforce GT 240-varianter. Närmare bestämt är det de fabriksöverklockade modellerna tillsammans med korten i företagets Calibre-serie som får lite extra tillbehör.

I paketet finns de obligatoriska 3D-glasögonen med olika färger för varje öga. Sparkle skickar även med Nvidia-programvara för att 3D-konvertera 350 olika spel, en 3D-spelare för film samt spelen Portal, Half-life 2: Deathmatch, Half-life 2: Lost Coast och Peggle Extreme.

Specialversionerna utmärks genom klistermärket "3D Vision and Power Pack Inside" på kartongen. Om svenska butiker kommer ta in korten i sina sortiment är okänt.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#69 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 March 2010 - 09:47

Hittade en artikel i USA Today där James Cameron berättar lite om hans syn på 3D-boomen. Vad han tycker om 3D i hemmet, blir det en konkurrent till bion när man kan sitta hemma och pausa filmen, se bild-i-bild, chatta med vänner etc? Han ser inte tekniken som något problem, dock att få ut innehåll i 3D. Han berättar även att han planerar att konvertera Titanic till 3D och visa den på bio våren 2012, då det är 100 års jubileum för fartyget Titanic. Avatar kommer att släppas som 3D i Blu-ray och han hoppas det blir till hösten.
Han fick även frågan om vad han tycker om 2D filmer som konverteras till 3D och svarade att de blir aldrig bli lika bra som om de blivit filmade i 3D, kalla det 2.8D.

Jag tycker själv det är intressant att få höra Camerons synpunkter för han är verkligen en pionjär vad gäller 3D. Bara att se på 3D kamerorna som han hjälpte till att utveckla till Avatar. Tydligen sitter han på ett gäng 3D patent så vi får väl se vad mer han kan hitta på :)

Artikeln på USA Today

Edited by Synon, 12 March 2010 - 09:50.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#70 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 March 2010 - 14:05

Tycker det låter vettigt med en öppen standard för stereoskopisk 3D. Se artikeln:

AMD vill ha öppen standard för stereoskopisk 3D

Advanced Micro Devices tänker inte lämna 3D-marknaden åt Nvidia utan planerar att skapa en öppen standard som ska tävla med 3D Vision.

Möjligheten att visa bild i tre dimensioner är årets hittills hetaste trend i både dator- och elektronikbranschen. På datorfronten talas det ofta om Nvidias 3D Vision, en stängd teknik som endast fungerar tillsammans med företagets egna grafikkort.

Inte helt överraskande väljer AMD en annan väg i 3D-djungeln. På Game Developers Conference passar Radeon-makaren på att marknadsföra initiativet Open Stereo 3D som syftar till att skapa en öppen standard för 3D-produkter – allt ifrån spel och film till grafikkort, bildskärmar och tv-apparater.

För att lyckas måste AMD övertala andra företag i branschen att ställa sig bakom en gemensam standard. I dagsläget befinner sig projektet endast i planeringsstadiet, men mer information om Open Stereo 3D kommer med all säkerhet att hitta ut under de närmaste månaderna.

Källa: 3D Vision Blog.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#71 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 March 2010 - 16:22

Ok, om tillverkarna får bestämma så blir fotbolls-VM i Sydafrika startskottet för 3D-TV. Men SVT tvekar. Jag kan förstå att de vill avvakta då det är både ny teknik och finns ingen standard för det än. Fast jag tror om fotbollen skulle visas i 3D skulle det nog innebära ett ett rejält lyft för denna marknad.

Jag är nyfiken på att själv få se det i verkligheten, men tyvärr har jag nog inte plats för ytterligare en tv... Men är det någon här som ska slå till så kan ni väl bjuda hem mig på en visning ;)

Nu är 3 D-tv:n här – men SVT tvekar
2010-03-16

Nu kommer 3 D-tv på bred front från alla stora tillverkare. Men köper du nu kan du behöva byta.
Fotbolls-VM i Sydafrika i sommar blir startskottet för 3 D-tv om tillverkarna får välja. Men Per Björkman, SVT:s chef för teknik och strategi, tycker inte att tekniken är mogen.
– Vi bevakar utvecklingen men ännu finns ingen bra standard. De tv-apparater som kommer nu kompromissar med upplösningen.

Orsaken är att 3 D-effekten nås genom att det i varje bildruta ryms information för två bilder. En för varje öga. Per Björkman tror att det behövs ett omfattande standardiseringsarbete innan 3 D-sändningar kan komma i gång på allvar.

LG
Modellnamn: LX 950.
Storlek: 55 och 47 tum.
Släpps: Början av maj.
Pris: 28 000 för 55 tum.
Teknik: Led.
Kommentar: Redan i april släpper LG LD 630, en 47-tums passiv 3 D-tv som dock endast kommer att säljas direkt genom operatörerna.

Samsung
Modellnamn: 8-serien.
Storlek: 40 och 46 tum.
Släpps: April.
Pris: 22 000 kronor respektive 26 000 kronor.
Teknik: Led.
Kommentar: Samsungs tv har en pseudo-3 D-funktion för program som är inspelade i 2 D.

Philips
Modellnamn: 40 PFL 8605
Storlek: 40 tum.
Teknik: Led.
Släpps: Maj.
Pris: Inte officiellt.
Kommentar: Kommer också i storlekarna 37, 46 och 52 tum. Även företagets 9000-serie kommer i 3 D-variant i juli i år.

Sony
Modellnamn: Bravia LX 900-serien.
Storlek: 40 tum.
Släpps: Juli.
Pris: från 23 000 kronor.
Teknik: Led.
Kommentar: Är Sonys första tv som stöder 3 D i full hd. Kommer också i 52- och 60- tumsvarianter i juli i år.

Panasonic
Modellnamn: VT 20.
Storlek: 50 tum.
Släpps: Slutet av april.
Pris: 28 900 kronor.
Teknik: Plasma.
Kommentar: Stöder full-hd (1080 p) för båda ögonen, fler storlekar kommer, en 65-tums-tv ganska snart efter 50-tummaren.


Edited by Synon, 16 March 2010 - 16:22.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#72 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 March 2010 - 11:28

De första 3D förberedda blu-ray spelarna går nu att förbeställa i Sverige. Beräknas anlända i april då även de första 3D skivorna kommer ut. Sen måste du ju även shoppa en ny tv... :)

Posted Image
Samsung BD-C6900 (ca 4 000 kr) och Sony BDP-S470 (ca 2 600 kr)

Du som har en Playstation 3 kommer att få 3d-stöd i den inbyggda blurayspelaren via en mjukvaruuppdatering under sommaren.

Och även 3D projektorer är på g...

3d-projektor från LG i sommar

3d-trenden gäller inte bara tv, det kommer även projektorer i år för visning av 3d-film. LG:s nya CF3D-modell är en av de första att släppas på den svenska marknaden.

Det är egentligen två lcos-projektorer i ett skal även om det inte syns. LG:s första 3d-projektor heter CF3D och den kommer till Sverige i augusti i år. Ljusstyrkan är specificerad till 2 500 ansilumen och projektorn är märkt HD Ready 1080P med tillägget att den klarar att skicka ut bilden i 120 hertz vilket krävs för att skapa 3d-bilden. Som tittare är det passiva glasögon som gäller om du vill dra nytta av 3d-funktionen. Lite trist att den bara är hdmi 1.3 som gäller vilket gör att projektorn inte kommer att klara av att visa 1080p-material i 3d. Och så till prislappen, om du vill uppgradera till LG:s CF3D i hemmabiorummet i sommar får du vara beredd att lägga ut ungefär 60 000 kronor.

Hdmi 1.3? Men då :rolleyes:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#73 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 March 2010 - 10:38

Första hockey matchen i 3D sänds live 24 mars. Inte för att så många här kan se den, men ville dela med mig bara för att visa att det är på g :P

MSG drops puck on 3D hockey games

/../
MSG announced Thursday it will telecast the March 24 New York Rangers - New York Islanders hockey game in 3D. Game marks the first live 3D sportscast to homes in the U.S. and the first 3D network hockey telecast.
/../
Few homes have 3D TV gear yet but MSG is promoting the format with a viewing party at the Theater at Madison Square Garden. About 2500 tickets for the event will be on sale for $20. The game will be shown on a bigscreen with a RealD projection system and a VIP room will have 3D flatscreens as well.
/../

Läs hela artikeln på Variety.com


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#74 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 March 2010 - 10:45

Några Nintendo lovers här? Nintendo släpper bärbara 3D-spel med en ny konsol som inte ska kräva några 3D-glajjor. Wow.

Metro Teknik

Snart kan du spela 3 D-spel på bussen. Nintendo kommer att presentera en bärbar konsol för tredimensionella spel.

De som minns Virtual Boy vet att Nintendo satsat på 3 D-spel förut. Då hann speljätten bara tillverka konsolen i ett år och den släpptes aldrig i Europa.

Nu ser det dock ut som att en ny, bärbar 3 D-konsol från Nintendo är på väg, enligt ett pressmeddelande som gått ut i Japan. Företaget kommer att presentera fler detaljer under årets E3-mässa i Los Angeles i juni.

Klart är dock att det är en bakåtkompatibel DS-konsol som inte kommer att kräva några specialglasögon för 3 D-effekten. Den har än så länge fått smeknamnet 3DS.

I mars 2011 kan Nintendo 3DS vara redo att släppas.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#75 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 March 2010 - 09:11

Jag läste en artikel där Michael Bay pratade om konvertering av kommande Transformers 3 till 3D och där hans åsikt om det var: "Looks like fake 3D". Där ökade min respekt för honom några grader :)
Själv är jag en aning skeptisk till att konvertera allt som går till 3D för jag kan inte tänka mig att det passar alla filmer. Bättre att låta bli. Sen tycker jag faktiskt att de får anstränga sig lite och göra som Cameron gjorde med Avatar och direkt filma med 3D kameror. That's the real shit imo.

Läs mer i filmens tråd

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.