Jump to content

Photo

Årets film 2009 - Diskussionstråd


  • Please log in to reply
682 replies to this topic

#26 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 February 2010 - 23:46

Jag gillar Nicholas Cage mer än syrran iaf :D Att någon är träig ibland är en sak, men om det påverkar helheten av filmen alltför mycket så är det inte ok.
Ja, vad gäller svenska filmer så har jag faktiskt tänkt ta mig i kragen och ge dem en chans. Började lite smått med Låt den rätte komma in...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#27 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 February 2010 - 23:53

Låt den rätt komma in är riktigt bra och Millenium-filmerna (i alla fall den första) kan jag rekommendera också, mycket tack vare Noomi Rapace i huvudrollen :)

Winter is Coming


#28 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 February 2010 - 00:00

Ja, Millenium-filmerna är så omtalade så de får jag väl lov att se endera dagen. Men inte ikväll :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#29 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 February 2010 - 01:24

Jag gillade också Män som hatar kvinnor men jag är ändå inte speciellt sugen på att se dom andra två filmerna. MSHK hade ju ett bra slut dessutom. Samtidigt var inte Knowing speciellt bra heller. Den var underhållande för stunden och det räcker föra tt rösta den vidare till nästa omgång men möter den något form av motstånd där så ryker den.

Nic Cage var riktigt bra en gång i tiden. I sin ungdom gjorde han filmer som Rumble Fish, Raising Arizona och Wild at Heart men nu är dom bra rollprestationerna långt ifrån varandra. Få se om Bad lieutenant kan ändra på det.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#30 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 04 February 2010 - 13:01

Knowing hade nog kunnat bli riktigt intressant som Richard Kelly hade skrivit och regisserat, vilket jag förstår var tanken från början. Nu blev det mest en tekniskt stabil, men lätt blodfattig sf-rulle. Men underhållen blev i alla jag. Nicholas Cage till trots. :) Som WT påpekar så gjorde Cage ett antal riktigt bra filmer när han var yngre, men har sedan seglat snett. Jag har en känsla av att han inte riktigt klarat av berömmelsen och pengarna och att allt stigit honom åt huvudet (hint: hans ekonomiska leverna har ju knappast varit återhållet) och att han inte orkar eller bryr sig nog för att ta fram den talang och konstnärlighet han gav uttryck för i till exemple WIld at Heart och Raising Arizona (iofs hade våldsamt skickliga motspelerskor i båda de filmerna) utan nöjer sig med att spotta ur sig repliker i barnsligheter som National Treasure. Kanske kan hans ekonomiska problem ge honom en nytändning konstnärligt. Eller så har han redan bränt sitt konstnärliga krut. Time will tell.

Jag tycker dock han är värd mer än att bara skrivas av, även om han inte kan leva på gamla meriter resten av livet, men det finns gott om andra manliga skådespelare som aldrig visat upp någon som helst verklig konstnärlighet/talang. Det har Nicholas Cage trots allt gjort, även om det var ett tag sedan nu.

Edited by dukeofnewyork, 04 February 2010 - 13:01.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#31 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 February 2010 - 13:08

Håller med om att han hade sina ljusa stunder förr. Dock börjar det bli dags för honom att bevisa att han fortfarande kan, för man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#32 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 February 2010 - 18:55

Jag gissar att "blankt" kommer att ta en komfortabel seger i dagens duell.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#33 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 February 2010 - 20:01

:lol: Tror jag också.

Blankt vann ju egentligen går/dagens duell också med 1 röst ^_^
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#34 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 February 2010 - 23:30

Jag trodde fler hade sett millennium-tilogin men det kanske mest är första filmen.

Jag har helt enkelt inte haft tid att se Brustna omfamningar eller jag har prioriterat bort den för andra filmer. Iaf så faller rösten på Charlie Kaufmans utflippade epos.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#35 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 February 2010 - 23:34

Har inte sett någon av duellerande filmerna idag, inte kommer jag göra det heller. Inte min typ av film, någon av de.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#36 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 February 2010 - 00:02

Hade tänkt se åtminstonde Synecdoche, New York men ikväll har jag inte ork för det och imorgon har jag inte tid så då får tyvärr bli blankt.

Winter is Coming


#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 February 2010 - 07:56

Jag trodde fler hade sett millennium-tilogin men det kanske mest är första filmen.

Jag har helt enkelt inte haft tid att se Brustna omfamningar eller jag har prioriterat bort den för andra filmer. Iaf så faller rösten på Charlie Kaufmans utflippade epos.

Enl Georgias sista lista i nomineringstråden så står du som nominerare... Skulle man inte ha sett filmerna man nominerade?

Brustna omfamningar (Wylie Times) (Sök: IMDb)



fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 05 February 2010 - 08:52

Jag hade den som reserv.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#39 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 05 February 2010 - 10:17

MIn röst på Brustna Omfamningar är något av en tröströst (jag verkar var den enda som sett den :) ) men samtidigt var jag inte helt övertygad av Synecdoche, New York. Det var en bra film, men det är knappast decenniets bästa film som Roger Ebert verkar tycka. Tack vare Philip Seymour Hoffman (Samantha Morton är värd ett omnämnande också) blir det aldrig dåligt men Kaufmans regi är tyvärr inte i paritet med vare sig manus eller skådespeleri. Just nu känns det tyvärr som filmen lägger sig i vägen för sig själv. Filmen är poetisk och vacker, men ibland slirar det betänkligt och ja, det känns som det är filmat innantill eller hur man ska förklara det. Det når eller berör i varje fall inte fram till mig. Nu är det ju Kaufmans regidebut, och som en sådan är det bra, men filmen i sig kunde varit bättre.

Good, but not that good. :)

Edited by dukeofnewyork, 05 February 2010 - 10:18.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#40 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 February 2010 - 15:39

Tror jag missar röstduellen idag, sticker hemifrån vid halv sex ungefär och är inte tillbaka förrens imorgonkväll :(
Om inte dagens duell startar lite tidigare såklart :whistle:

Winter is Coming


#41 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 February 2010 - 15:50

Eller så PMar du mig eller Wylie med en liten lista på dina favorit filmer i den ordning du vill rösta.
Så möts t.ex film 3 och en film som inte finns med på din lista går din röst till film 3 eller om film 3 möter film 7 på din lista så går din röst åter igen till film 3.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#42 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 February 2010 - 15:55

Det är idé såklart, får se hur jag gör :)

PM skickat till Georgia :)

Edited by Rick Hunter, 05 February 2010 - 18:02.

Winter is Coming


#43 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 February 2010 - 15:58

Eller så prioriterar du om... ;)

Edited by Synon, 05 February 2010 - 16:16.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#44 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 February 2010 - 16:20

Jag hade den som reserv.

men man måste väl ändå ha sett den, även om man satte den som reserv? :unsure:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#45 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 05 February 2010 - 18:32

Nja, en reserv är ju inte en nominering utan nåt som kommer med om det blir för lite nomineringar.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#46 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 February 2010 - 19:44

Äntligen två filmer som jag både sett och tycker är jättebra, och så står de mot varandra :upset:
Nåja, The Wrestler är faktiskt en riktigt bra film med en makalös prestation av Mickey så valet var inte så svårt.

Edited by Synon, 05 February 2010 - 19:45.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#47 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 February 2010 - 20:46

Själv saknade jag dramat i The Wrestler. Hela filmen känns som om den går på räls, och enda gången det tände till var när han tog dottern på utflykt. Resten var bara förutsägbart. Så även om jag inte sett Drag Me to Hell än (skäms lite :blush:) är jag rätt säkert på att jag tycker den är mer underhållande.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#48 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 05 February 2010 - 21:57

Gillade verkligen Drag Me To Hell men The Wrestler var en förjävla bra film. Även om det handlar mer om känsla än förnuft, men gott så.

Förvisso en enkel historia som vi sett förr, men den träffade rätt i alla fall hos mig. I princip helt och hållet tack vare Mickey Rourke. Visst, var vi är på väg stod klart redan i början, men resan är ibland målet. Lite väl sentimentalt ibland, men de lyckas ändå hålla balansen. Frågan är dock om Rourke inte skulle haft en vassare motskådespelerska, Tomei gör inte bort sig, men det saknas något där och något utsliten strippa ser hon då sannerligen inte ut som. Som Fiskrens påpekar scenerna med dottern är de som verkligen bränner till, där blir det riktigt bra.

Så visst finns där brister, men så mycket bra också.

Edited by dukeofnewyork, 05 February 2010 - 21:58.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#49 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 February 2010 - 08:25

Håller med dig, dukeofnewyork. Och det är Mickey Rourke som äger filmen. Jag blev helt tagen av hans insats och tycker han gjorde förra årets prestation faktiskt. Vilken comeback.

Edited by Synon, 06 February 2010 - 09:45.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#50 Brisingr

Brisingr

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts
  • Gender:Male
  • Location:Umeå
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 06 February 2010 - 10:32

Drag me to bed var så otroligt tråkig. The wrestler var ett mästerverk
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D