Jump to content

Photo

George R. R. Martin - Sagan om Is och Eld


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 December 2005 - 16:04

Fick mejl alldeles nyss från Forum Förlag:

Ser att ni ger ut den första delen i den eminenta serien "Sagan om Is och Eld" (Geroge R.R. Martin) igen. Finns några planer på att övriga böcker i serien kommer att ges ut? Jag talar då om del 2: "A Clash of Kings", del 3 : "A Storm of Swords" och ny utkommna del 4 : "A Feast for Crows".

Ja, A Clash of Kings kommer i augusti 2006 och sedan finns planer på att ge ut de resterande titlarna allt eftersom med ett års mellanrum.

:thumbsup: Lite synd att man måste vänta ända till augusti - men klart positivt att resten av serien nu ges ut. :thumbsup:

Edited by XC-SE, 15 December 2005 - 16:05.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 15 December 2005 - 16:54

Hurra! Den serien är bara för bra! :cheer:
Posted ImagePosted Image

#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 August 2011 - 17:18

Som ni kanske minns så lades ju utgivningen ner vid ett par tillfällen. Nu skriver bloggen Bokhora att Månpocket verkar vara på gång att ge ut dom tidigare utgivna böckerna samt även i full färd med att översätta dom övriga delarna till svenska. Tiden får väl utvisa om detta stämmer eller ej.

12 augusti, 2011

Lite olika bud i kommentarerna här och på Facebook men det verkar helt klart stämma att Månpocket är på g att nytrycka del ett, två och tre med del ett i slutet av september och att översättningar ska ske för del 4 och 5 också. Måste ju säga att något annat hade varit ett rätt dåligt affärsbeslut då jag är övertygad om att de här böckerna kommer vara storsäljare de närmaste 5 åren minst. Hoppas bara det är bra översättningar.



#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 August 2011 - 12:13

SF-Bokhandeln i Malmö verkar bekräfta det hela på sin blogg.

Idag har vi fått finfina nyheter från bokförlaget Forum:

Månpocket kommer att ge ut i pocketutgåva de tre redan av Bokförlaget Forum översatta George R R Martin böckerna: ”Kampen om järntornen” (A Game of Thrones) 19 september, ”Kungarnas krig” (A Clash of Kings) 19 oktober och ”Svärdets makt” (A Storm of Swords) 21 november.

Bokförlaget Forum kommer att fortsätta översätta serien. Del nummer 4 med originaltiteln ”A Feast for Crows” (preliminärtitel på svenska ”Kråkfesten”) planeras komma ut våren alternativt hösten 2012. Del nummer 5 som heter ”A Dance with Dragons” planeras komma ut under 2013.

Alla ni som läser fantasy på svenska har nu alltså något riktigt riktigt bra att se fram emot! Vintern är på väg.



#5 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 12 October 2012 - 22:30

http://www.sfbok.se/...VolumeID=116645
Drakarnas Dans tog slut fort i Stockholm...

#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 October 2012 - 11:44

Såg förresten att det börjat dyka upp översatta eböcker för köp/utlåning på bibliotek och sånt på sistone. Bland annat den här serien.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 05 November 2012 - 00:00

Så har jag då plöjt igenom Drakarnas Dans! Förbaskat bra serie det där, men man funderar ju på hur Martin planerar att knyta ihop säcken. Huvudpersonerna blir ju utmanövrerade, en efter en, och snart vet man ju inte vem man ska hålls tummarna för längre. Själv har jag haft syskonen Stark som favoriter, men dom har ju blivit så tillplattade att det borde ju ta årtionden innan dom kan komma tillbaka. Samtidigt låter han dom mest otippade karaktärerna överleva och växa in i rollen som huvudpersoner. Skulle inte förvåna mig om det slutar med att Theon Greyjoy sitter där som kung på järntronen...

Detaljrikedomen är ju otrolig och bra så länge som det handlar om en karaktär som man är intresserad av, men samtidigt blir det ju en del transportsträckor som känns jobbiga. Daenerys är ju tex intressant så länge hon rör på sig, men det där väntandet i Meereen var ju en enda lång pina. Jag får erkänna att jag skummade en del av det för att komma fortare fram.
Men hur som helst så kommer det att bli rent olidligt att behöva vänta på nästa bok....

Jag fick upp ögonen för George RR Martin genom Nova SF, dom hade ju med en handfull av hans noveller dom första åren. Rätt lättlästa alster, men dom berörde inte och jag kan inte så här på rak arm komma ihåg handlingen i en enda av dem. Jag får väl säga att jag blev ganska förvånad när den här serien blev så fängslande.

#8 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 12 November 2017 - 14:52

Beskedet om att GRRM snart ska vara klar med nästa de sista två böckerna i serien kom i somras, och man får väl säga att det är hoppingivande att det ännu inte blivit någon dementi.

Böckerna ska heta "Winds of winter" och "A Dream of spring" och tydligen skriver han på båda böckerna samtidigt.

 

"Jag tror att ni kommer att ha en Westeros-bok från mig under 2018... Och vem vet, kanske två", skriver Martin på sin livejournal.

 

Förmodligen har han pga tv-serien haft skelettet till handlingen klar i många år, men det som tar tid är att fylla i tomrummen och ge karaktärerna liv. Det har aldrig antytts någonstans (vad jag vet) men man kan ju gissa att en anledning till att vi får vänta ända till 2019 på säsong 8 beror på att han vill vara säker på att även bokserien är avslutad då.

En annan sak man kan fråga sig är hur han kan hålla isär handlingarna i böckerna och i tv-serien, det är ju hur många detaljer som helst som är olika. Måste vara en otrolig utmaning för dem som korrekturläser....

Men vi får verkligen hoppas det kommer en bok 2018 så att abstinensen lindras i väntan på säsong 8.



#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 November 2017 - 19:49

Mja, bok 2 han pratar om är första delen av "Fire and Blood", som är en liten "historiebok": http://awoiaf.wester.../Fire_and_Blood

 

Jag är bara glad att jag "träffat" honom tre gånger och alla gångerna undvikit att fråga vart "Winds of WInter" är någonstans.. ;)

 

Okej, jag pratade bara med honom en gång, och det var i Finland i somras, men jag lyssnade iaf på honom prata på scen den andra gångerna (London och Åland).

 

Nej, jag tror att Winds of Winter kommer ut så småningom (om det är 2018 vete farao, men nån gång iaf). A Dream of Spring är jag något mer skeptisk över. Han är ju tyvärr ingen ungdom längre, och varje bok tar längre tid än den förra...


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 18 November 2017 - 20:12

Fire and Blood har jag hört om förut, men allting går ju så sakta i den här världen så man hinner ju glömma det mesta innan man blir påmind igen...

Ja, jag vet ju att GRRM inte är någon ungdom längre och nog har jag oroat mig för att det ska bli som Robert Jordan; han hinner inte bli klar.

Det blir inte bra när någon annan ska avsluta en sån här serie, det är som om en "närvaro" i böckerna försvinner.

Men, det blir som det blir. Kanske får man nöja sig med TV-seriens avslutning, den är ju inte så dum den heller.