Jump to content

Photo

Horizons a.ka. Oblivion


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 September 2010 - 11:44

Horizons (a.k.a Oblivion)

Postad bild

I augusti blev det klart att det blev Disney som köpte filmrättigheterna till "Oblivion", en serieroman från Radical Publishing som ej getts ut än. Producenter blir folk från Radical bl a bossen Barry Levine. Regissör blir Joseph Kosinski som även är en av skaparna av serieromanen. Tidigare har han varit/är involverad i andra Disney projekt som "Tron: Legacy" och remaken av "The Black Hole". Manus skrivs av William Monahan som tidigare skrivit manus till bl a "The Departed". Oklart ännu när produktionen sätter igång.

Synopsis:
In a future where the Earth's surface has been irradiated beyond recognition, the remnants of humanity live above the clouds, safe from the brutal alien Scavengers that stalk the ruins. But when surface drone repairman Jak discovers a mysterious woman in a crash-landed pod, it sets off an unstoppable chain of events that will force him to question everything he knows.

Första kapitlet från serieromanen kan du läsa på aintitcool.com

The 128-page book includes more than 40 spookily evocative landscape illustrations by 27-year-old Swedish artist Andree Wallin. Kosinski created Oblivion with Rex Mundi and Arvid Nelson for Radical Publishing, which plans to release the graphic novel next summer.

Källa: Wired

En svensk som gjort illustrationerna! Kul. Så jäkla snyggt det lilla jag sett. :thumbsup:




Edit: ny titel
Edit: lagt till premiärdatum

Edited by Georgia, 18 October 2011 - 18:50.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 12 September 2010 - 12:08

Grymt snygga illustrationer. Ser väldigt spännande ut. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 March 2011 - 06:35

Å nej, läser att Disney fått kalla fötter. :( Först spekulerades det i om storyn var alltför mörk för Disney, men det verkar som att det - föga förvånande - är pengarna som är bromsklossen. Men Disney vill tack och lov inte begrava filmprojektet så förhoppningsvis kan något annat bolag träda in med en fet plånbok i handen.

Sedan visar det sig att titeln ändrades från "Oblivion" till "Horizons" (inte lika kraftfullt i mina ögon)... To be continued. Hoppas jag.


Källa: /Film

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 March 2011 - 11:28

Trist, men trevligt att ge dem vhansen att hitta nytt bolag iaf.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 March 2011 - 18:01

Jo. Hoppas någon annan kan ta över för det låter som ett intressant projekt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 May 2011 - 11:02

Universal backar upp filmen och kanske inte så konstigt då jag nu läser att Tom Cruise gått med på att medverka i filmen...

Källa: Deadline

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 April 2013 - 08:23

Det har hänt lite sedan sist...

 

Det finns en riktig trailer, tex. Jag tycker det ser ut som en rätt trevlig film och ser fram emot att införskaffa dvsn lite senare i år. (Här och där förs tankarna lite till Disneys Wall*E btw).

 

Men, anledningen egentligen till att jag postar är att nu finns hela soundtracket att lyssna på via FirstShowing. Sedan tidigare har vi fått lyssna på spåren "StarWaves" och "Oblivion" och dem har jag tyckt om. Skall ge hela soundtracket en genomlyssning, är förhoppningsvis bra rakt igenom.


Edited by XC, 05 April 2013 - 08:25.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 April 2013 - 21:15

Väldigt länge sen jag var på en premiär, men när några jobbarkompisar kom med förslaget var jag inte sen att haka på :).

 

Kunde inte låta bli att känna visst pepp inför filmen, men det kommer tyvärr på skam, för i korta drag är det här en potentiellt bra grundhistoria som slarvas bort av dåligt berättande och manus. Början, med Jacks och Vikas rutin på den framtida, förstörda jorden är snygg och ger skön SciFi-känsla. Önskar bara att man hade skippat den irriterande berättarrösten, som förklarar hela bakgrunden på tråkigast möjligast sätt - och dessutom förstör det väldigt mycket av spänningen i början (speciellt eftersom det mesta berättas igen under resten av filmen). Resten av storyn hade kunnat bli riktigt intressant om man bara vågat lite mer, men (som vanligt) blir det lite ängsligt genomfört; man lyckas stoppa in en massa  klyschor som hängande i en hand från ett stup och hoppa undan explosioner. Bitvis blir det tyvärr också lite segt när filmen tappar tempo. Och när filmen inte engagerar som den borde blir manusluckorna (som man annars hade haft överseende med) väldigt tydliga.

 

Det hela blir lite av en SciFI-filmernas europudding, med element från en massa tidigare i genren (nämner dem inte för att undvika spoliers). Man har inte tråkigt, och får i alla fall en lite lagom dos SciFi-action. Men det bestående minnet är att det här hade kunnat bli så mycket bättre och intressantare.

 

Betyg: OK-


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 April 2013 - 08:50

Usa premiären är tydligen 9 dagar efter vår. Inte ofta det händer.
 
Pidde på Toppraffel (typ den enda filmkritiker som det går att "lita på") tycker lite som du:
  • »Som sagt: OBLIVION är en av de snyggaste sci-fi-filmer jag sett. Men: detta är även en av de tråkigaste sci-fi-filmer jag sett. Det börjar bra, det börjar riktigt bra, men ju längre handlingen fortgår, desto tristare och jönsigare blir det. Mitt betyg sjönk mer och mer. // Om man till äventyrs har överseende med innehållet är det mycket möjligt att man kan sitta och bara njuta av bilderna i två timmar och sex minuter. En del raserade amerikanska landmärken nersjunkna i ökenlandskap imponerar, filmfotot imponerar. // Plus i kanten för att vi slipper se det här i 3D.« — [Källa]
Så man gör kanske bäst i att skriva ned förväntningarna lite.

Edited by XC, 11 April 2013 - 08:51.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 April 2013 - 16:16

Så man gör kanske bäst i att skriva ned förväntningarna lite.
Det kan du absolut göra. Håller helt med om att det är snyggt - och referenserna till det raserade USA är bra gjorda (håll t ex utkik efter frihetsgudinnans hand om ni ser filmen, blink and you'll miss it :)). Betyget var nästan i överkant ju mer jag tänker på den, mest för foto och scenografi som den är OK.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 October 2013 - 00:31

Nu har jag sett den. Och jag kan konstatera att det var en ojämn upplevelse. Filmen är väldigt vacker sett till det visuella och musiken (som jag redan har tjuvlyssnat på åtskilliga gånger) av M83 är bland det bästa som jag har hört i en ny film på väldigt länge. Helt i samma klass som det Daft Punk gjorde till Tron: Legacy, även det en film av samme regissör som till Oblivion. Handlingen är bitvis riktigt bra, speciellt dom första 50-60 minuterna, men ju mer filmens handling fortskrider så tycker jag att den gör saker mer krångligt än vad det behöver vara och man blir gång på gång påmind om att man har sett den här typen av handling i andra filmer tidigare, bara att den då har paketerats annorlunda. Skådespelarna är bra, främst så blev jag glad över att både Tom Cruise och Morgan Freeman faktiskt gjorde en mer än godkänd insats. Ingen av dessa herrar är annars mina personliga favoriter. Däremot så blev jag lite besviken på kvinnorna som inte gav tillräckligt med liv åt sina respektive karaktärer. Kanske att Andrea Riseborough är kanske undantaget från den regeln då hon stundtals levererar i rollen som Vika. Så det är väl främst där som filmen har sin största svaghet, en handling som känns igen och som inte direkt överraskar. Och så karaktärer som inte får blomma ut ordentligt tack vare svaga insatser av skådespelerskorna. Man hade gärna fått arbeta med filmens manus lite till innan man startade inspelningen, för jag tycker att man har en bra grundberättelse, bara att man inte tar vara på den ordentligt. Filmens regi känns stabil och Joseph Kosinski blir nog en regissör att räkna med i framtiden. Så för att sammanfatta det hela så är filmen en väldigt vacker upplevelse för ögon och öron. Det här är en film som man verkligen njuter av i dessa aspekter. Till viss del även sett till handling och karaktärer, men tyvärr är det lite för dåligt utfört och man har sett mycket tidigare i andra filmer på ett eller annat sätt. Jag tycker att filmen är bra, men kunde ha varit ännu bättre. Jag kommer säkert att se om den här filmen fler gånger, för det tycker jag att den är värd. Om inte annat så för att njuta över hur vackert den är visuellt och hur ljuvligt den låter i händerna på M83.



#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 November 2013 - 19:47

Oblivion (2013) [US] ¤ Tack donatorn!
?: Om natten drömmer han om en annan tid, om staden som försvann och om en kvinna han aldrig mött. Om dagen är han en tekniker, lagar de drönare som skyddar apparaterna som lagrar Jordens sista naturresurser inför flytten till månen Titan. Så kraschar ett skepp... med en kvinna från en annan tid, från en stad som försvann som är ständigt närvarande i hans drömmar.
Till min stora förvåning är det en väl berättad och sammansatt story, som är kryddad med en hel del homage till gamla science fiction-klassiker ...MEN... en lite spänstigare klippning hade inte varit av skada. Den är lite för lång för sitt eget bästa med sina två timmar.
Tom Cruise har liksom aldrig varit mer än ett sött leende att sälja in filmen med för mig; så det är med nöje jag konstaterar att han - stick i sträv med mina farhågor - gör en riktigt bra roll ...MEN... Olga Kurylenko är väldigt anonym i sin roll.
Initialt reagerade jag lite på hur pass avancerad tekniken är (i förhållande till utvecklingen) men insåg senare att det är en ledtråd snarare än ett misstag. Visuellt är det hela väldigt snyggt och väldesignat ...MEN... vardan denna fascination för färgen vitt? Inte den första filmen som frontar en färg som måtte vara världshistoriens mest opraktiska.
!: Morgan Freeman spelar en roll vi sett så många gånger förr: gammelräven som leder en undergroundgäng som känner till sanningen; det är inget magiskt med hans prestation, snarare känns rollen inklippt för få in hans namn på postern. På det hela taget så är det en lovande mytologi här, något som gör att man egentligen inte har något emot mer.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 November 2013 - 01:45

Vilken fin beskrivning av filmens handling. Lite lätt poetiskt skriven. Och på tal om det så har jag glömt bort att säga att jag även uppskattar när du börjar beskrivningen av en films handling med "året var X och" för att sedan fortsätta.

 

Trevligt att du har sett filmen nu och att du tyckte att den var bra. Det känns som att du tyckte att den var bättre än vad du förväntade dig? Jag vill minnas att du också sänkte förväntningarna lite efter att Fiskrens hade sett filmen på bio?

 

Och vad tyckte du om musiken? Jag vill minnas att du också har hört lite av den innan du såg filmen.

 

Libby har också sett filmen, men placerade av någon anledning sitt omdöme i SSF-tråd #6.



#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 November 2013 - 09:43

Tack, kändes helt rätt att fokusera inledningen på drömmen.

Kul att du gillar "året är"-inledningarna; lite av en personlig favorit och mitt personliga lilla homage till Estelle Getty. ;)

 

Jupp, jag sänkte mina förväntningar lite efter hans omdöme; Toppraffel spelade också in.

 

Musiken gillade jag skarpt, Joseph Kosinski gör avgjort intressanta val när det kommer till soundtrack, och det här var ett som jag lyssnade igenom flera gånger efter att jag fick tag på det. Faktum är att jag gillade musiken såpass att jag faktiskt kikade närmare på M83 som gjort musiken.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 November 2013 - 16:27

Hehe, jag hade glömt bort Estelle Getty och hennes utsvävningar i Pantertanter. :D

 

Mmm, jag får avgjort ta en närmare titt på vad mer som M83 har gjort. Har hört lite annat än soundtracket, men jag skulle kunna göra en riktig djupdykning. Om det passar så hoppas jag att Joseph Kosinski fortsätter i samma anda framöver, både när det gäller filmskapandet men även när det gäller musiken. Dom två komponenterna går hand i hand.



#16 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 15 November 2013 - 22:57

Okey, jag klistrar väl in omdömet här jag också då. Anledningen till att jag inte gjorde det från början är helt enkelt att jag inte vant mig vid dom här specialtrådarna ännu.

 

 

                    

 

Posted 17 September 2013 - 21:07

 

Oblivion (2013)

Så har det då hänt igen att jag sett samma film två gånger på raken. Det var länge sedan sist! Men ibland är det nästan tvunget för att snappa dom subtila finesserna som man missade vid första titten.

Jag tänker inte berätta om handlingen, det kan ni ju se själva när ni ser filmen, vilket ni med största sannolikhet kommer att göra. Jag kan bara konstatera att det är stor risk att detta blir min favoritfilm vid nästa års omröstning.

 

En logisk kullerbytta har man i alla fall gjort: Hur hamnade den Svarta Lådan i sömnmodulerna? :eeh: ?

 

Det är verkligen ett ödets ironi att han alltid ska få så bra roller, men jag gillar faktiskt inte Tom Cruise. Han hade ju huvudrollen även i min favoritfilm förra året (Mission Imposible). 

Morgan Freeman gillar jag desto bättre, och tur är väl det eftersom han verkar vara med i alla filmer numera. :D 

 

Rekommenderas