Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2007


  • Please log in to reply
156 replies to this topic

#26 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 14 October 2006 - 09:47

Bah! Hur ofta har de inte snackat i förväg om bidrag som riskerat att bli diskade, men som ändå kommer med? Jag tror det bara är ett sätt att få pr innan Melodifestivalen börjar.

Men för all del... Jag kan ha fel...
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#27 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 October 2006 - 10:21

Spelar det någon roll om de gjort det? Resultatet är ändå detsamma - en usel artist försvinner. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#28 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 October 2006 - 11:16

Swedish Superhero: Nu talas det inte om att Agnes riskerar diskning - utan faktum är att hon är det.

Cappy: Det är uppenbart att folket och jurygrupperna inte har samma refinerade smak som du och jag. :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#29 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 October 2006 - 01:22

Precis. Ingen överraskning, men ändå beklagligt :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#30 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 15 October 2006 - 11:21

Oh well, det är väl inte första gången som "alla andra" hatar en artist utan att jag fattar varför de tycker det. Inte för att jag är ett sånt stort Agnes-fan, men jag tycker å andra sidan inte att hon är en dålig sångerska. Som påven sa en gång: "I may not know a lot about art, but I know what I like."
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#31 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 October 2006 - 11:36

Agnes är en wate of space - särskilt om man ser till det övriga startfältet i förra årets Idol. Nästan hela fältet var bättre än henne och hon borde inte kommit vidare. Gentemot de andfra var hon en glorifierad karaokesångerska. Det är vad jag har emot henne.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 October 2006 - 12:35

Nu är inte idol högt rankad på veckans serier, men jag såg lite ur förgående års upplagor och en känsla som jag inte kommer över är att juryn - fast än den förmodas maktlös - bestämmer vem som skall gå vidare. Vissa hyllas andra ratas av juryn och tittarna hackar på för det mesta.

Sebastian fattar jag tex inte varför han gick så långt. Trots mottot "vi söker en popidol" så gick Sebastian vidare trots att han körde i stort sett samma rockrutin på de låtar som jag såg och långt ifrån ens klarade andra genrer.

Idol är en illusion som likt Popstar och Fame Factory, utgör ett av de många virus som långsamt bryter ned svensk pop. Amatörmässiga karaokesångare (håller helt och fullt med dig där) överexponeras till den gräns att de tillslut kommer att tro att de faktiskt kan komma längre än den finalsingel som hägrar i slutet på serien.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 October 2006 - 12:56

Det är ju så skivbranschen arbetar idag. Fram med en ny poster boy eller girl, sätt denne i händerna på kompetenta låtmakare och pumpa ut potentiella hitliste- och radiosinglar och ett album. Säljer det - bra. Kommer en uppföljare att sälja den också? Om ja, bra. Om inte, too bad. *axelryckning* Då går vi bara ut och letar upp en ny poster child.

Det finns ingen långsiktig plan, allt är bara för stunden. De enda som har en chans att påverka själva är de artister som redan är så stora att de kan skramla med vapnet att de tar sina framtida intänkter och går någon annanstans.

Jag tycker internet är underbart för de som ännu inte lyckats få skivkontrakt, för de kan ändå få ut sin musik idag och göra sig ett namn. Det gäller bara att hitta ett sätt för dem att tjäna tillräckligt med pengar på sin musik för att kunna leva på det också. Över nätet alltså.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#34 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 15 October 2006 - 13:27

Vilket är anledningen till att branschen (förgäves) kämpar med näbbar och klor mot musikdistrubution på nätet. Deras mardröm är ju att folk börjar upptäcka bra musik på egen hand istället för att köpa det de blir tillsagda att gilla. Men låt den våndas och bevittna utvecklingens triumf, i bästa Omega punkt-stil. :skull:

#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 October 2006 - 13:31

Jag kommer osökt och tänka på filmen Josie and the Pussycats här. (Sublima meddelanden i musiken som påverkar - hjärntvättar - konsumenterna och köpa vad som köpas bör. Inte det de egentligen vill ha eller behöver.)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 16 October 2006 - 09:53

:P

SVT söker schlager-hårdrockareFinska Lordi tog storslam i Aten.
Nu kan det vara återförenade Europes och Hammerfalls tur att försöka göra samma sak i Helsingfors.
- Vi har fört diskussioner med SVT i flera år, säger Magnus Rosén i Hammerfall.


I det svenska startfältet i år saknas hittills en komponent - hårdrocken.
I fjol överraskade Poodles alla och blev den stora schlagerskrällen.
När det drog ihop sig i Aten stod monsterrockande finnarna Lordi som slutsegrare.
- Jag vet att SVT är bekymrade över att startfältet är så poporienterat. För många låtar av samma sort, säger en källa inom schlagern.

Svårt att hinna
Nu kan Expressen berätta att såväl återförenade Europe som göteborgarna i Hammerfall är mycket aktuella att som jokrar lösa det problemet och fylla hårdrocktomrummet.
Europe, med Joey Tempest i spetsen, förde samtal med SVT redan i fjol. Då sprack det på att de inte fick till en schlagerrefräng.
Mic Michaeli, i Europe, säger:
- Det ligger väl till som det legat de senaste åren för våran del. Men nu ska vi ut på Skandinavien-turné och nästa år blir det Europa. Nästa höst förhoppningsvis USA, det kan bli tajt för våran del.
Magnus Rosén i hårt rockande Hammerfall, som bland annat skrivit "Hearts on fire" vilken blev curlingtjejernas signatur under OS och friidrotts-EM-låten "Fire burns forever", är mindre hemlighetsfull:
- Det där är en diskussion vi fört med SVT i flera år. Jag tycker personligen det vore kul. En del tycker att rocken ska hålla till på rockfestivaler eller särskilda spelningar, jag anser att det är bra att sprida den i de breda lagren.

Vill nå rätt mix
Han fortsätter:
- Det handlar om att det ska vara rätt tidpunkt och sådana saker.
Martin Österdahl, projektledare och tävlingsansvarig för schlager-SM, kommenterar uppgifterna så här:
- Vi funderar just nu åt många olika håll och aspekter för att få rätt mix.


Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 October 2006 - 10:04

Yeah! Det får mig att vilja se tävlingen i alla fall... :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 October 2006 - 11:06

Jag tror att det var många som proteströstade förra året. Popen börjar bli uttjatad och "popifierad" hårdrock börjar allt mer ses som ett alternativ. Är helt klart positiv till detta. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 October 2006 - 11:15

Jag tror att det kommer ett antal rockigare bidrag till nästa års tävling, så att specifikt rikta in sig på att få med ett sådant kommer nog att försvinna i mängden. Bättre att satsa på något eget och unikt. Men vad är det jag säger, det här är ju mainstream heaven... My bad. :P

Istället för att följa i spåren borde vi leda utvecklingen, med tanke på hur stort MF och ESC är i Sverige.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#40 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 16 October 2006 - 11:19

Kan vi inte skicka In Flames? :P

Det kommer säkert bli så att alla skickar Lordiliknande bidrag, mao vanlig hårdrock, så då kan ju vi, för att använda dina ord Marie; leda utvecklingen, genom att skicka tyngre band, såsom In Flames :)

Skulle vara störtskönt om det visade sig att Finlands bidrag är Children of Bodom :thumbsup:

In Flames, Children of Bodom... Då snackar vi om Headbanger's Ball :)

Nej, nu får jag sluta drömma, oddsen för att de skulle vara med i ESC är ju lika med noll :P

Edited by Hofling, 16 October 2006 - 11:23.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 October 2006 - 11:22

MFV och ESC är ju ett ganska lysande ställen där man kan protestera - tex som förra årets tävlingar: genom att rösta på Poodles/Lordi. De hade kanske inte bästa schlager-låtarna, men det var friska fläktar i en tävling som nära på stangerat.

MFV och ESC kommer fortsätta vara mainstream så länge de överiga anser sig för fina för att befatta sig med tävlingarna. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 16 October 2006 - 11:32

Thats it!
Jag får lära mig spela trummor, gitarr och sjunga samtidigt, sen klubbar jag ned Sveriges bidrag pch åker dit själv och rockar loss!



...eller inte :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#43 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 October 2006 - 11:38

Varför kom jag och tänka på "brasses enmansband" helt plösligt?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#44 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 October 2006 - 12:43

Jag tror att det kommer ett antal rockigare bidrag till nästa års tävling, så att specifikt rikta in sig på att få med ett sådant kommer nog att försvinna i mängden. Bättre att satsa på något eget och unikt. Men vad är det jag säger, det här är ju mainstream heaven... My bad. :P


Jag ser det inte riktigt så. Jag ser det snarare som att hårdrocken kan utnyttja forumet för att få en starkare befästningen i etern. Så ju fler osm konkurerar desto bättre. Mplet är inte att vinna med andra ord.

Kan vi inte skicka In Flames? :P

Det kommer säkert bli så att alla skickar Lordiliknande bidrag, mao vanlig hårdrock, så då kan ju vi, för att använda dina ord Marie; leda utvecklingen, genom att skicka tyngre band, såsom In Flames :)


Hammerfall är lika tungt som In Flames (banden är ju till och med släkt :P ), så vilket som helst går bra för mig. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#45 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 October 2006 - 12:45

Jag tror att det kommer ett antal rockigare bidrag till nästa års tävling, så att specifikt rikta in sig på att få med ett sådant kommer nog att försvinna i mängden. Bättre att satsa på något eget och unikt. Men vad är det jag säger, det här är ju mainstream heaven... My bad. :P

Istället för att följa i spåren borde vi leda utvecklingen, med tanke på hur stort MF och ESC är i Sverige.


Håller med i vartenda stavelse här.
*Hockey och superhjältar*

#46 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 October 2006 - 12:49

Du säger bara det för att du hatar hårdrock över allt annat (inklusive att Bryan Singer övergav X-Men 3 ;) ).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#47 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 October 2006 - 12:57

Njäe, det gör jag väl inte. Det finns hårdrocksband jag gillar, såsom AC/DC, Led Zeppelin och Black Sabbath. Men visst ligger min lojalitet på synthsidan. Däremot hade jag tyckt som Marie oavsett vilken genre som vann förra året, en trött kopia lär inte kamma hem så många poäng heller. Lordi vann på att de var unika, nu lär melodifestivalen översvämmas av hårdrock och en annan genre vinner.

För övrigt var Superman Returns en såpass bra film att Singer (nästan) är förlåten. Och FOX hade kunnat sköta det mesa med uppföljaren så mycket bättre...

Edited by Kermit, 16 October 2006 - 12:58.

*Hockey och superhjältar*

#48 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 October 2006 - 13:22

Njäe, det gör jag väl inte.


Jag vet det. Jag bara bråkar dig.

Det finns en poäng i det som du säger, men jag tror ändå att utbudet till större delen kommer se liknande ut som förra året - så jag ser gärna en uppföljning. Jag ser ingen poäng i att nödvändigtvis förnya sig för förnyandets skulle. Inte heller är det gammalt och trött efter ett år - vad är det för skum logik? (Med tanke på hur länge som det inte varit hårdrock med :P ).

För övrigt var Superman Returns en såpass bra film att Singer (nästan) är förlåten. Och FOX hade kunnat sköta det mesa med uppföljaren så mycket bättre...


Usch. Nu blir det svårt att respektera dig Grodan :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#49 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 October 2006 - 13:27

Så som det ser ut med underhållningsbranschen så lär det bli ett överflöd av hårdrock den här gången. Vet inte riktigt om Lordi vann så mycket just för att det var hårdrock. Snarare stack de ut och hade en etablerad fanbase i Europa.


Har du någonsin respekterat mig, Cappy? ;) Nej, men gillade du inte Superman Returns eller? Jag väljer X-Men vilken dag som helst före Superman, och hade fortfarande mycket hellre sett en riktigt bra X-Men 3, men FOX lade sig i trean såpass mycket (tonade ner Dark Phoenix, lät Cyclops dö osv.) att man började undra lite. Ratner hade nog kunnat göra en mycket bättre film med mer tid och fria tyglar.
*Hockey och superhjältar*

#50 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 16 October 2006 - 16:47

Hammerfall är lika tungt som In Flames


tycker du? jaja, alla får ju tycka som de vill :)

Men jag tycker iaf (och i princip alla jag känner) att In Flames är betydligt hårdare
Hammerfall är väl mer HEavy MEtal/powermetal medans In Flames är mer Trash Metal

Edited by Hofling, 16 October 2006 - 16:48.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<