Jump to content

Photo

Visioner


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 moonis

moonis

    Cadet Third Year

  • Members
  • 21 posts

Posted 04 December 2006 - 23:14

Som hörs på namnet handlar det lite om vilka visioner eller mål ni i redaktionen har med tidningen. Om jag fattat rätt startade det hela 2004 och ni ska snart komma ut med ett 5e Nr. Är det det som är själva tanken, att det ska komma runt 1-2 per år eller är målet att det ska komma kanske 1 i kvartalet tex.?
Skulle vara kul och höra lite vad ni säger, om målet är att ge ut mer regelbundet vad är det som hindrar främst just nu osv.?
Vill även passa på att ge cred till hela tanken och upplägget, riktigt bra!

#2 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 December 2006 - 01:06

Ah... där är du. Så du hittade till hit också, eh? ^_^

Är ingen medlem i redaktionen men jag tror det ges ut ett nummer när det blir klart helt enkelt. Sen får nån annan slå mig i huvudet med en klubba om jag har fel då. :mellow:

Edited by Chrille, 05 December 2006 - 01:08.


#3 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 December 2006 - 07:40

Från början sa vi 3-4 nummer per år. Nu ser 1-2 mer realistiskt ut. Det är en ekonomisk fråga eftersom vi behöver få in pengar från försäljning av förra numret för att kunna få ut nästa. Att sälja och distribuera är inte vår starkaste sida.

Sedan hade vi en ommöblering i redaktionen och omstart av ihopsättandet av nr 5 för några veckor sedan. Detta har försenat en del. Nu väntar vi på ett provtryck (av en helt annan tidn som nån annan ger ut) från tryckeriet.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#4 Erkegris

Erkegris

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 71 posts
  • Location:Lysekil
  • Interests:teckna, fantasy, djur, psykologi, etologi, film, spel, musik, fotboll... mm.

Posted 05 December 2006 - 10:39

Hur är det med reklam i tidningen och så? får ni in något på att låta företag ha med reklam i tidningen eller är det bara genom försäljning??



Om jag var en loppa, tänk va jag skulle hoppa!

Min deviantart


#5 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 December 2006 - 18:30

Ibland lyckas vi ragga annonsörer, bland andra Seriebörsen och Fenix. De får ju betala en summa som överstiger kostnaden för trycket av annonsytan (annars blir det meningslöst). Helst ska annonsen ha någon sorts anknytning till serier.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#6 moonis

moonis

    Cadet Third Year

  • Members
  • 21 posts

Posted 05 December 2006 - 22:32

Haha javisst hittade jag hit ;D.
Tack för svaret med TFels!

#7 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 10 December 2006 - 09:18

Problemet med vår vision att ge ut fler nummer per år är som Thomas sa ett ekonomiskt, och det bottnar framförallt i att vi i grunden inte är affärsmän och inte så drivna i de bitar som har med marknadsföring, distribution och försäljning.

Nu är vårt stora mål med nummer 5 att utarbeta tydliga rutiner och få en fungerande arbetsgång, samt samla på oss material så vi kan komma igång med en jämnare utgivning med ett bättre innehåll och ha bättre framförhållning.

Och på tal om material var det ett tag sedan jag fick in en ny serie. Glöm inte att skicka in vad ni sysslar med till mig.

Edited by SuperJelcander, 10 December 2006 - 09:18.


#8 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 January 2007 - 19:48

Vi har en riktigt intressant annonsör på gång till baksidan nu. Tror ni kommer att bli glatt överraskade. Det blev i alla fall jag då Fredrik berrätade vad han håller på att skaka fram. ^_^
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 20 February 2007 - 20:05

Fansinet har utvecklats helt klart, både produktionsmässigt och innehållsmässigt. Och det känns som om redaktionen har lärt sig en hel del också. Jag har spenderat en hel del tid att läsa genom gamla forumet och man kan se hur idéer om hur fansinet ska skötas kommit och gått. Mellan nummer 2 och 3 så började förändringar av arbetssättet diskuteras i samband med intresse att bli distribuerade genom Presstopp. Färre serier och bara de tecknare som var ”proffsiga nog” skulle få vara med. Personligen är jag glad att det inte blev så för SSS som satsning är i mina ögon intressantare som fansin där folk kan experimentera och bli bättre innan de eventuellt försöker sig på att bli proffs.

Fansinets stora problem är på något sätt sidantalet och hur man gör ett urval av serier till det. Jag tror att om man kan öka sidantalet ett snäpp till så kan man få utrymme både för några massivare serier och en del oneshots. Man skulle kunna ha en majoritet av sidor med den proffsigare linjen och sen upplåta plats till de som inte når upp till den ribban. Kollar man på de gamla diskussionerna om ämnet så var det ganska 50-50 i de olika lägren om vilken typ av fansin som var bäst.

Jag vet inte vad planerna är när det gäller attt använda vinsten med att trycka i Kina. Mitt förslag vore att behålla priset där det är nu och höja sidantalet så mycket det går. Nu när det siktas mer på 2 nummer per år i stället för fyra är ett utökat sidantal ett ”måste” känns det som. Jag tror dock inte på att höja priset för att på så sätt kunna få ytterligare fler sidor för då kommer ofördelaktiga jämförelser komma, Manga Mania för 45kr har 204 sidor och långt från alla förstår det här med högre kostnader för de som trycks i mindre upplagor.

#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 May 2008 - 13:37

Konstaterar att vi har ett nytt läge nu. Arbetet med tidningen flyter på bättre och försäljningen tycks vara stadigare. Fler känner till oss. Dessutom har vi hittat ett bra tryckeri i USA som möjliggjort att vi kan trycka tidningen oftare.

Numera är 3 nummer per år realistiskt istället för 1-2 som det var förut. Nr 6 har just kommit ut och vi siktar på att nr 7 och eventuellt nr 8 ska komma ut i år, 2008.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 17 August 2010 - 08:58

Undrar vidare om det funderats lite över att blicka utanför Sveriges gränser. Eftersom vi är med i EU tror jag att man måste tänka som en Européer. Globaliseringen är redan här och man kanske borde börja blicka utanför våra gränser (d var ett jävla tjat om gränser).
Vårat land är så pluttigt litet. Tror att Europa kan sätta igång spridningen av Sss på en bredare front.
Tror inte att Stan Lee enbart tänkte på att sälja sina serier i New York när han startade...utan lanserade över hela USA. Det är där vi är i dag, Lilla New York, med ca 9 miljoner invånare (precis som i heeela Sverige). Intresset för Superserier är så mkt större i kontinenten, samt att det finns en samhällskultur och längre tradition än vad vi har här.
Tycker man borde fundera på detta. Efter man funderat och tagit eventuella beslut så tar man tag i det praktiska... som vem tar tag i vad å ska man översätta alla nummer till Engelska o s v...
Skriver det här så man kan fundera lite. Visst finns det stora Europeiska Serieförlag som skulle kunna tänka sig vara intresserade?? Eller finns det??

Så fundera

#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 August 2010 - 13:51

Stan hade ju den fördelen att han skrev på ett språk som folk kan läsa. Tanken på att ge ut SSS på engelska är förstås lockande. Frågan är hur stort intresset är. En fördel är ju att det finns så många som kan engelska att det inte behöver vara så fantastiskt många procent av dem som är intresserade för att det ska vara lönt. Å andra sidan leder samma sak till att det redan finns en massa andra serier på engelska som man kan läsa i stället. Hur som helst kanske det kan vara värt ett försök. Men hur gör vi det i så fall? Hur mycket ska översättas och i vilket format ska det ges ut?

#13 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 19 August 2010 - 12:51

Själv har jag alltid tyckt att Svenska Superserier klarar sig bäst i Sverige just på grund av bristen av svenska seriösa superhjälte-serier. Om man expanderar till USA får man en mycket hårdare konkurrens, och då tror jag att det är bättre om varje enskild skapare själv tar ett beslut för sin serie och ta språnget ut i "riktig self-publishing." Och med våran utgivningstakt på tre nummer om året så vore det nog inte så klokt att försöka slå sig in på den amerikanska marknaden.

En vacker dag hoppas jag att ur egen plånbok kunna trycka egentecknade äventyr med Virtus på engelska och sälja både på svenska mässor som SPX och kanske skeppa till USA, men just nu är jag rätt nöjd.

Tidningen är som sagt en språngbräda för såväl kända som okända talanger, och vi hoppas att dessa når långt efter SSS, kanske till och med ända in i USA. Vi har ju några namn under bältet som vi är väldigt stolta över.

#14 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 August 2010 - 17:48

Håller med Virtus här. SSS som en språngbräda för nya förmågor. Kanske kan den bli mer än så, men det är väl inte direkt prioriterat och planerat. Själv när jag en förhoppning om att Nordens Stjärnor kan samlas i albumformat. Och som sagt att många tecknare kan gå vidare till större sammanhang.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier