Jump to content

Photo

Olyckligt kär!


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 ApolloStarbuckBSG

ApolloStarbuckBSG

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts

Posted 11 June 2014 - 13:14

Bakgrund: jag är en väldigt asocial person och har två vänner(som fick mig att skaffa Facebook) jag är rätt säker att jag har en personlighetsstörning. Jag är och har alltid vart anti kärlek eftersom vem skulle gilla mig. Men jag träffade typ en kille på fb som är min själsfrände ! Han älskar allt med scifi och fantasy men vågar jag kontakta honom ? Fotnot. Jag är dessutom 15 år!

#2 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 11 June 2014 - 13:37

Nu är ju mitt tips att i alla fall prata med människan på FB. Det betyder inte att du MÅSTE se/gifta/träffa honom, om nånting så kan det ju vara riktigt kul att prata med någon som har gemensamma intressen.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 June 2014 - 12:16

Jag instämmer med Super85 - prata lite med han på nätet. =) Det är ju det fina med internet, man kan lära känna varandra till en viss grad ändå, utan att behöva träffas, vilket ju kan vara lite läskigt.

 

 

 

 

Angående det här med personlighetsstörning - det ska du absolut inte låta stå i din väg, för att finna lycka och kärlek, det är du värd ändå.

Men om du tror att du har nån sorts diagnos, så finns det 2 väldigt vanliga som jag känner en hel del nördvänner som har, så det kan vara en bra idé att ta några online-test, för att se om du skulle kunna ha nån av dom ( och sedan visa resultatet för dina föräldrar, och prata om att göra en ordentlig utredning inom vården):

ASD - Aspergers Syndrom ( även kallat Autismspektrumstörning ( Autism Spectrum Disorder), eftersom autism, Asperger, och även dom som får för låga poäng för att ha det klassat som sjukdom, egentligen har samma problem, men till olika grad)

 

 

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/ - Om du har över 100 poäng är det ganska troligt att du har ASD, har du över 60 har du nog mest bara drag. Dom flesta neurotypiska kommer inte över ca 40 poäng, om jag minns rätt.

 

ADHD-PI - Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Predominantly Inattentive ( hyperaktiv uppmärksamhetsbriststörning, mestadels uppmärksamhetsstörning, m ao, dom med den här diagnosen är inaktiva, inte överaktiva. Flickor med ADHD tycks ha den här varianten oftare än männen med ADHD. )

 

Test för barn:
http://www.psykologitest.se/adhd.php

 

Test för vuxna:
http://adhd-npf.com/...8Q-ADHDTest.pdf

 

Det övre bör helst skrivas ut, och sedan fyllas i för hand.

 

Du bör särskilt kolla efter neuropsykiatrisk diagnos ( bl a dom 2 ovan nämnda tillstånden) om du märker att du har problem med lite kringdiagnoser som många med ADHD och ASD har: koordination, grov motorisk ( om du har svårt att leka med bollar t ex, att jonglera eller spela basket), matematiska uträkningar, att hålla avtalade tider, och att läsa klockan i allmänhet, att teckna eller att skriva ( det här behöver inte vara så uttalade problem, kan t ex bara vara att du får höra att din handstil är ful, även om den är fullt läslig, och du inte tycker det är SÅ svårt), eller om du märker att du är känsligare för ljud och ljus än många andra.



#4 tommie

tommie

    Senior Commander

  • Members
  • 381 posts

Posted 18 June 2014 - 23:08

Ja, du... jag skulle gissa på att du antagligen ligger i autism-spektrat.

 

Men, prata med personen i fråga. Förvänta dig bara inte för mycket.


Posted Image
I heal and hide...