Jump to content

Photo

Blade Runner 2049


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 August 2011 - 10:35

Ja, vad säger vi om det? Alcon Entertainment har numera rättigheterna till den och nu sägs det att Ridley Scott himself ska stå för regin och även producera den. Diskuteras om det blir en sequel eller prequel till den klassiska filmen från 1982. Jag tycker det verkar som att det är kommande filmen Prometheus som triggat igång det hela. Men vi får väl se vad som händer och sker. Förhoppningsvis handlar det i alla fall inte om en remake.

Källa: Deadline

-

Ny film/trådtitel. /Garm


Edited by Garm, 01 February 2017 - 01:42.
Tillägg av tagg.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 22 August 2011 - 13:26

Om inte annat så är det ytterligare ett tecken på hur retrofuturistisk Hollywoods sci-fi är numera. Filmen lär ju inte gå upp tidigare än 2013-14, då BR:s version av 2019 bara kommer vara några år bort. Syntetiska humanoider och flygande spinners... vi är inte riktigt där än.

#3 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 22 August 2011 - 23:39

Btw, enligt pressutskicket så har Alcon inte rätt att göra en remake (och hur som helst så tror jag inte att Scott hade varit intresserad av en sådan).


Alcon Entertainment (The Blind Side, The Book of Eli) is planning to make prequels and sequels to the sci-fi classic Blade Runner.

According to a company press release, they company's founders Broderick Johnson and Andrew Kosove are "in final discussions to secure film, television and ancillary franchise rights" to the 1982 film. "Alcon is negotiating to secure the rights from producer-director Bud Yorkin, who will serve as producer on Blade Runner along with Kosove and Johnson."

Serve as producer on Blade Runner? Which Blade Runner would that be? It's not clear, though the release goes on to say that the deal would give Alcon "all-inclusive" franchise rights, excluding the option to remake the original Ridley Scott masterpiece. "The Company, however, may produce projects based on situations introduced in the original film," we're told.


Det verkar också som att deras planer inte stannar vid en till film utan de tänker mjölka "franchise"-kossan ytterligare.


As per Johnson and Kosove: "We recognize the responsibility we have to do justice to the memory of the original with any prequel or sequel we produce. We have long-term goals for the franchise, and are exploring multi-platform concepts, not just limiting ourselves to one medium only."



Kan bli bra, kan bli skräp. Personligen tycker jag att Blade Runner-settingen är daterad och inte speciellt relevant så här 30 år senare. Men i drömfabriken är få saker mer värdefulla än ett etablerat varumärke... därav "franchise"-fetischen.

#4 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 August 2011 - 08:40

Det var ju en lättnad att det inte kan bli en remake i alla fall, men annars känns det här väl inte så superintressant. Har läst lite grejer om detta där någon typ på Alcon menar att de ska minsann visa att de visar allvar och att fansen kan vara lugna. Men...tja, vi får väl se. Vi vet inte ens om Ridley Scott fortfarande har "det" inom sci-fi, det får väl Prometheus visa. Sen, som Mjolnir säger, 2013-14 är ju rätt nära 2019. Men antingen lär de väl i så fall lite "snyggt" plussa på den där siffran avsevärt eller så nämner de kanske inget år alls. Sånt där brukar inte vara huvudsaken anser jag.
*Hockey och superhjältar*

#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 August 2011 - 17:14

Ja, lättnad att det inte handlar om en remake iaf. En franchise? Hm. Hoppas de inte sänker hela Blade Runner nu bara...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 May 2012 - 13:00

Lite mer info om Blade Runner 2 (ja, det blir en uppföljare).
Det verkar som att Ridley Scott verkligen vill att det hela ska bli så bra som möjligt och vill att så många av de som gjorde första filmen ska föra det här projektet i hamn. Hampton Fancher (som skrev manuset till första filmen) är nu med i projektet. Han har också medelat att det handlar om en uppföljare som utspelar sig ett antal år efter förra filmen och att huvudrollen den här gången nkommer vara en kvinna.
Harrison Ford kommer inte ha någon huvudroll och med tanke på att en populär teori är att hans karaktär är en android så tvivlar jag på att han kommer vara med överhuvudtaget.
Blade Runner var tänkt att vara första filmen i en serie som alla ska vara baserade på Philip K. Dick roman Do Androids Dream of Electric Sheep? och innehålla olika karaktärer samt handlingar från boken (därav orsaken att filmens story verkade lite oavslutad) men det hela blev inte som planerat. Men nu är alltså projektet på G igen efter alla dessa år!
Filmningen kommer börja tidigast mitten av nästa år men troligen senare än så. Det hela kan bero lite på hur välmotaget Prometheus blir då han är sugen på att göra en uppföljare till den också.

Källa & Källa


Själv till tillhör jag en av de få (eller möjligtvis den ända) som inte var helt såld på första filmen och aldrig har blivit det heller trotts flera omtittar och vilja att faktiskt älska filmen. Men kanske kan en uppföljare få mig att uppskatta första filmen mer?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 May 2012 - 17:15

Faktiskt inte så förtjust i den jag heller.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 May 2012 - 17:30

:cheer: Jag är inte ensam! :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 18 May 2012 - 20:56

Nej ensam är du inte, jag har heller aldrig lärt mig gilla Blade Runner trots ett par omtittar.

Winter is Coming


#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 May 2012 - 09:46

"Förgrömmade ongar! In i snickarboa med er!" :P

Själv hör jag ju till dem som tycker den hör till de bästa SciFi-filmatiseringarna, men jag misstänker starkt att det har att göra med att jag kunde se den första gången när den var relativt färsk: ganska precis när den kommit på video. Då var det en av väldigt få SciFi-filmer som fanns att se. Ett "problem" är väl också att den tillsammans med Neuromancer nog rätt mycket definierade "dystopisk SF" med allt vad det innebär, men att stafettpinnen nu lämnats över. Att vara den som sätter riktmärken/pekar om kompassnålen behöver inte alltid vara bra när man ser tillbaka.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 February 2017 - 01:47

För att rättfärdiga att jag bumpar den här tråden för att lättare komma ihåg att flytta på den efter den svenska biopremiären ;) så bifogar jag även följande;

 

 

Jag vete tusan vad jag ska tycka. Den första filmen är ju i huvudsak avslutad och det på ett bra sätt, så varför skulle vi behöva ha mer? Samtidigt så ska jag erkänna att jag är lite nyfiken på hur den här filmen kommer att bli.



#12 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 01 October 2017 - 19:21

I samband med StarWars så är det sammanträffande att det handlar om 30 år senare och Rick Deckard är försvunnen, har han också blivit eremit någonstans?