Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 1


  • Please log in to reply
168 replies to this topic

#151 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 March 2011 - 14:37

Tack för infon. Den där filmen "Hercules Unchained" måste jag kolla upp vad det där för något. :)

Warrior...Princess

Ett väldigt bra avsnitt och jag minns att förvirringen var total den första gången som jag såg avsnittet. Nu X antal omtittar senare så kan jag bara le och skratta åt hur genialt Lucy spelar sina karaktärer. Först Xena som skall vara Diana. Eller varför inte när hon spelar Diana som skall vara Xena. Det sistnämnda är den roligaste biten tycker jag, även om det mesta i det här avsnittet är roligt. När Diana som Xena borstar hästens svans är skrattframkallande och även när densamme skall visa hur en Chakram fungerar. :lol2:

Mortal Beloved

Måste jag skriva något om det här avsnittet? ;)

Jag förstår inte hur man kan följa upp det föregående avsnittet med det här. Snacka om kontraster. Där det föregående är bra på alla sätt och vis så är det här raka motsatsen. Främst för att man inte hade förstånd nog att släppa hela biten med Marcus och Xena och deras något krystade relation till varandra. Bobby Hosea är som sagt inte bra som den här karaktären och hur mycket manusförfattarna än vill att vi som tittar skall tycka att det slår gnistor om Marcus och Xena så gör det inte det för mig. Tyvärr fungerar inte den andra delen av handlingen heller, även om jag kan uppskatta hur dom målar upp dom Elyséiska fälten (Elysium).

En rolig sak är att det var först vid den här omtitten som det gick upp för mig att det är Michael Hurst som spelar Atyminius.

The Royal Couple of Thieves

Look kids. It's Bruce Campbell. :D

Det här avsnittet är också bra. Bruce passar verkligen som Autolycus, även om det tog ett tag att ta till sig den karaktären när jag först upptäckte den här serien. Och vad skall man säga om Autolycus. Han är inte bara King of thieves, utan även över oneliners som är så dåliga att dom blir bra. :lol: Roligaste scenen är nog följande.

“Of course, the trick in killing someone with an apricot is really in the wrist. The drawback is it kills instantly, so there’s no time to gather information. So for situations like that, well, I use a muffin.”

Edited by Piranhaconda, 07 March 2011 - 13:21.


#152 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2011 - 16:05

Tack för infon. Den där filmen "Hercules Unchained" måste jag kolla upp vad det där för något. :)

Har också haft det i baktanken men inte kommit till skott. :)


Warrior...Princess

Första riktiga beviset på vilket fynd man gjorde när man castade Lucy i rollen. :) Märks att hon har kul att få leka utanför den vanliga sandlådan.

Mortal Beloved

Jag gillar dejälva huvudplotten med de omvända rollerna i underjorden och liknande men tycker hela sidoplotten med Xena och Marcus får ta för stor plats och det hjälper inte direkt att kemin mellan Bobby Horsea och Lucy inte är den bästa heller. Ett avsnitt som kunde varit bättre med en intressantare bi-karaktär.

En rolig sak är att det var först vid den här omtitten som det gick upp för mig att det är Michael Hurst som spelar Atyminius.

Hehe. Jag minns att ajg blev rätt paff då jag märkte det. De har verkligen maskerat honom bra. :D

The Royal Couple of Thieves

Håller med helt, det här är nog ett av de bästa avsnitten med Bruce dessutom. Jag hade svårt för Auto som karaktär i början, men har gillar honom allt mer för varje omtitt. Detsamma med Joxer (som jag rentutav avskydde första varvet). Slutstriden mellan Xena och den verklige Sinteres är underhållning på hög nivå. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#153 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 March 2011 - 13:49

Tack för infon. Den där filmen "Hercules Unchained" måste jag kolla upp vad det där för något. :)

Har också haft det i baktanken men inte kommit till skott. :)


Filmen är tydligen public domain och kan ses gratis via följande länk. Det kanske kan vara värt att kolla upp andra versioner av samma film innan, för den ska tydligen ha getts ut på DVD med.

The Prodigal

Ett helt okej avsnitt. Att Gabrielle börjar att tvivla och ifrågasätta sin egen roll i det hela var egentligen bara väntat. Att hon sedan vill besöka byn där hon växte upp och alla människor som lever och bor där var också väntat. Därför är scenen mellan Gabrielle och Xena så stark när Gabrielle säger att hon måste prata med någon i familjen och att Xena inte kan hjälpa henne med att finna svaren som hon söker. För Xena här ju inte samma förutsättningar att göra samma sak om det skulle behövas och sedan så har ju Xena även vant sig vid att ha Gabrielle vid sin sida.

Resten av avsnittet är bra det med, även om jag kan tycka att Meleager är väl fjantig ibland.

Altared States

Det här är första avsnittet som Karl Urban medverkar i. Jag tycker inte att han kommer till sin rätt förens han spelar Caesar, så den här rollen glömmer man snabbt bort. Gabrielle har en del roliga repliker i det här avsnittet och Renée ser ut att ha haft roligt att spela drogad i större delen av avsnittet. Även om jag kan tycka att det blir aningens överdrivet i längden. Den del av avsnittet som rör barnet Ikus tycker jag är sådär.

Ties That Bind

Det här avsnittet är intressant. Man får ta del av Xenas syn på hennes relation till sin pappa som övergav henne när hon var liten. Det märks att såren inte har läkt helt men att hon i och med det här avsnittet på sätt och vis får hjälp med att bearbeta det hela. Mycket tack vare Ares och hans minst sagt tvivelaktiga planer.

The Greater Good

Ett till avsnitt med fokus på humor. Det märks tydligt att man medvetet har valt att ha en ganska så lättsam ton i merparten av avsnitten mot slutet av den här säsongen inför vad som komma skall i det nästa avsnittet och även hur serien utvecklas på sikt. Jag gillar hur man knyter an det här avsnittet till det nästkommande på ett enkelt och finurligt sätt.

Robert Trebor är som vanligt bra i rollen som Salmoneus. Gabrielle har både tur och viss skicklighet när hon vikarierar som Xena. Kanske mest tur. ;)

Gripande scen när dom tror att Xena har kastat in handduken för gott.

Nu väntar ett riktigt bra avsnitt att se ikväll. :D

#154 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 March 2011 - 14:35

Tack för infon. Den där filmen "Hercules Unchained" måste jag kolla upp vad det där för något. :)

Har också haft det i baktanken men inte kommit till skott. :)

Filmen är tydligen public domain och kan ses gratis via följande länk. Det kanske kan vara värt att kolla upp andra versioner av samma film innan, för den ska tydligen ha getts ut på DVD med.

Vilken treat. den lär ju inte vara sämre än Voyage to the planet of the Prehistoric Women iaf. :D Då kanske man skall försöka se till att se den någon dag framöver. :)

The Prodigal

Ett bra avsnitt, jag kan tycka att beslutet kommer lite från de blå (finns inte mycket tidigare i säsongen som bygger emot det här). Men att Gabrielle tar en tripp hem för att ta det slutgiltiga beslutet känns ändå helt rätt. :)

Altared States

Som du säger: fler bra komiska scener, men själva grund intrigen är inte helt intressant. Scenen där Gabrielle dirigerar en kör (bestående av stenar) och när Xena klättar upp ur brunnen tillhör favoriterna. :)

Ties That Bind

Samma här som i prodigal så sker utvecklingen kanske lite för snabbt, men ändå ett rätt intressant avsnitt där Xena för ett kort tag faller tillbaka i gamla hjulspår.

The Greater Good

Salmonius var helt enkelt inte med tillräckligt i serien. :) Men jag förstår ändå beslutet att den karaktären skulle vara mer eller mindre exklusiv med Hercules. Några riktigt bra scener i det här avsnittet måste jag säga. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#155 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 March 2011 - 15:26

Tack för infon. Den där filmen "Hercules Unchained" måste jag kolla upp vad det där för något. :)

Har också haft det i baktanken men inte kommit till skott. :)

Filmen är tydligen public domain och kan ses gratis via följande länk. Det kanske kan vara värt att kolla upp andra versioner av samma film innan, för den ska tydligen ha getts ut på DVD med.

Vilken treat. den lär ju inte vara sämre än Voyage to the planet of the Prehistoric Women iaf. :D Då kanske man skall försöka se till att se den någon dag framöver. :)


Den filmen är ju cool. :P

Det var på samma ställe som jag upptäckte Matango. Eller rättare sagt du upptäckte den och tipsade mig. Det var en härligt ostig film som jag sedan köpte på DVD till och med. :D

Jag såg att den här filmen om Hercules kommer från Italien så den är nog riktigt galen. Dom gjorde ju mycket B-film på den tiden. Och jag hoppas att det är ifrån den filmen som dom där klippen med Hercules och något monster (eller om det var ett stort ägg) kommer ifrån och som vi såg i "Athens City Academy of the Performing Bards". Jag är tillräckligt intresserad för att vilja se "Hercules Unchained" i varje fall.

Altared States

Som du säger: fler bra komiska scener, men själva grund intrigen är inte helt intressant. Scenen där Gabrielle dirigerar en kör (bestående av stenar) och när Xena klättar upp ur brunnen tillhör favoriterna. :)


Jag håller med dig där. Just när Gabrielle står och pratar för sig själv och pratar i plural är bra roligt. Det är bara hon och ett gäng stenar för oss, så man undrar exakt hur det ser ut för henne. ;)

The Greater Good

Salmonius var helt enkelt inte med tillräckligt i serien. :) Men jag förstår ändå beslutet att den karaktären skulle vara mer eller mindre exklusiv med Hercules. Några riktigt bra scener i det här avsnittet måste jag säga. :)


Jag gillar Joxer och Autolycus som bekant, men jag hade inte varit helt främmande för idéen att ha strykt lite av deras medverkan till förmån för mer Salmoneus. För han är nog den av dessa tre herrar som är roligast och mest jämn. :)

Har du någon favoritscen i det här avsnittet som sticker ut mer än andra?

Edited by Piranhaconda, 07 March 2011 - 15:27.


#156 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 March 2011 - 15:45


Tack för infon. Den där filmen "Hercules Unchained" måste jag kolla upp vad det där för något. :)

Har också haft det i baktanken men inte kommit till skott. :)

Filmen är tydligen public domain och kan ses gratis via följande länk. Det kanske kan vara värt att kolla upp andra versioner av samma film innan, för den ska tydligen ha getts ut på DVD med.

Vilken treat. den lär ju inte vara sämre än Voyage to the planet of the Prehistoric Women iaf. :D Då kanske man skall försöka se till att se den någon dag framöver. :)

Den filmen är ju cool. :P

Såg du och jag samma film? :P Jag ser det som en av mina stora bedrifter att jag tog mig igenom hela. :lol:

The Greater Good

Salmonius var helt enkelt inte med tillräckligt i serien. :) Men jag förstår ändå beslutet att den karaktären skulle vara mer eller mindre exklusiv med Hercules. Några riktigt bra scener i det här avsnittet måste jag säga. :)

Jag gillar Joxer och Autolycus som bekant, men jag hade inte varit helt främmande för idéen att ha strykt lite av deras medverkan till förmån för mer Salmoneus. För han är nog den av dessa tre herrar som är roligast och mest jämn. :)
Har du någon favoritscen i det här avsnittet som sticker ut mer än andra?

Inte direkt, men jag gillar scenen på slutet där hästarna skall slita henne itu. Sedan den braiga inledningen som bara är en skicklig förberedelse för nästa avsnitt. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#157 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 March 2011 - 16:35

:lol2:

Ja då, jag tror bestämt att vi såg på samma film. För jag kan inte tänka mig att den fick några uppföljare? ;)

Och jag håller med om att inledningen på "The Greater Good" är helt briljant. Första gången minns jag att jag blev besviken på att inte få ett svar i avsnittet. Även om det så klart löste sig snabbt. I efterhand tycker jag det bara är bra och coolt. Att på ett så subtilt sätt plantera ett frö av nyfikenhet hos oss som tittar är inte vanligt. Och vad det fröet utvecklas till är en av dom bästa sakerna med den här serien. :D

#158 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 March 2011 - 17:39

Mmm. Callisto är en av de bästa skurk-karaktärerna i serien. :D Härligt maniskt spelad av Hudson Leick. Jag minns att jag tyckte öppningsscenen var underlig första gången - eftersom den inte följs upp i avsnittet sedan. Men det är ju riktigt smart så här i efterhand.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#159 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 March 2011 - 18:04

You speak the truth! :D

#160 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 March 2011 - 13:47

Callisto

Callisto i våra hjärtan. :wub: Det här avsnittet är en riktig höjdpunkt. Först så blir vi introducerad för en ny karaktär, en som dels visar sig vara väldigt intressant och mångbottnad, en som är välspelad av Hudson Leick där hon äger varje scen som hon är med i, och en karaktär som även visar sig vara återkommande. Bättre motpol till Xena får man leta efter i den här serien och ser man till alla fiender som korsar Xenas väg så är det Callisto som består.

Jag tycker att hon introduceras på ett väldigt bra sätt. Man får veta tillräckligt mycket om henne för att se att det finns mer att ta av, även om man blir mättad för stunden. Hon är både olik Xena, men även lik. Det är väl det som gör henne så intressant. Att när man tror att man har listat ut vem hon är och vad hennes mål är så dyker det upp en ny sida som man inte har sett och som tar karaktären i en helt ny riktning. Och ombyte förnöjer sägs det ju.

Jag tycker att avsnittet är bra rakt av, men jag kan i efterhand tycka att det är synd att dom valde att även introducera Joxer här. Inget ont om den karaktären, jag gillar honom och sättet som Ted spelar honom. Men här kunde man ha tagit en mer neutral hantlangare till Callisto som hade utfört exakt samma uppdrag som Joxer försöker att göra och det hade gjort att Callisto hade fått mer tid i blickfånget istället för att man skall sitta och sucka över hur inkompetent Joxer är. I vanliga fall är ju sådant rätt roligt, men här vill man ha mer Callisto.

Men det är ett ganska litet problem egentligen för dom positiva sidorna med avsnittet överväger dom negativa.

Och visst är uppgörelsen mellan Xena och Callisto i slutet av avsnittet riktigt bra och häftigt. :D

#161 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2011 - 17:57

Striden på/med stegarna är en av säsongens stora höjdpunkter. :)

Av alla skurkar man introducerade i Xena så är nog Callisto den bästa. Men lika mångbottnad som hon framstår lika svårt var det tydligen att utveckla karaktären, hon är ungefär likadan hela tiden fram tills avsnitt 05x01 (Fallen Angel). Kanske kan man uppskatta henne trots det då man använde henne relativt sparsamt. HUdson gör ett bra jobb och som du säger - bitvis toppar hon de flesta andra i avsnittet. Lucy gör ett bra jobb hon också, men hon bleknar lite brevid Hudson.
Vad gäller Joxer så tycker jag han introduceras rätt bra i det här avsnittet - jag tror en mer neutral hantlangare inte skulle funkat lika bra. Jag tror det här avsnittet behövde en lite små töntig karaktär dör att accentuera Callistos hat och ondska.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#162 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 March 2011 - 19:13

Jag kunde inte hålla med dig mer. Jag gillar hur stort det där bygget är och hur både Xena och Callisto slänger sig ut med livet som insats. Lika smidiga som cirkusapor. ;) Favoritscenen är nog när Xena sliter loss olika stegar från bygget när hon skall rädda Gabrielle och hur det hela slutar med att hon bygger en form av gungbräde. :D

Det är sant det där som du säger om att det tar ett tag innan dom utvecklar karaktären ordentligt. Jag tror ju inte att det var uträknat, utan att man säkert inte visste riktigt vad man skulle göra med henne så man lät det bara ha sin gilla gång tills det en dag gick upp ett ljus för någon av manusförfattarna. Det kan tyckas vara aningens sent i serien, men jag tycker att hon håller måttet även fram till det avsnittet som du tar upp. Just det du säger om att hon inte dök upp i var och vartannat avsnitt underlättade säkert. Istället för att bli mätt på ett upprepat gästspel av en karaktär som kanske förtjänade en snabbare utveckling än den som hon fick så kunde man istället se fram emot och längta efter ett nytt avsnitt med Callisto. Och med facit i hand så föredrar jag hellre det än att man hade överanvänt karaktären för då tror jag inte att jag hade uppskattat henne lika mycket. :)

Intressant syn du har på Joxer och dennes entré i detta avsnitt. Jag vet som sagt inte om jag kan hålla med om det, men jag avfärdar inte dina åsikter för det. Det kan mycket väl vara så att det var bästa tänkbara att göra och att det inte hade fungerat med min lösning. :)

#163 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2011 - 19:26

Den scenen är bra - trots att det är tämligen uppenbart att det inte är riktigt möjligt att genomföra gungbräde-bygget på riktigt sådär. :)

Ephiny lider ju lite av samma sak, henne hände det inte heller så mycket med utan förblev på många vis samma amason som hon var i slutet av första avsnittet som hon var med i.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#164 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 March 2011 - 19:43

Nej det fanns tyvärr en och annan sak i Xena som man inte kunde överföra till verkligheten. Hmm. Låter nästan som att jag har försökt. :P

Det gör hon. Nu finns det inte så många återkommande karaktärer i Xena av den kalibern, men visst hade man kunnat önska sig lite mer utveckling på några av dom mer förekommande än vad man fick. Speciellt dom karaktärer som inte skall stå för humorn är det ju viktig. Det är kanske inte lika viktigt om man mer söker efter att tittaren skall skratta.

#165 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2011 - 20:16

01x23: Death Mask
Jag gillar man låter Xena kontrontera Cortese så här tidigt. På sätt och vis kan jag uppskatta att Xenas bror Toris kommer in i bilden en sväng också. Men karaktären är inte den bästa och man tycks ha svårt att bestämma sig för om det skall vara en lycklig familjeåterförening eller en bitter konfrontation. Man hamnar i en sists mitt emellan och det skaver mest mellan Toris och Xena. Slutet gillar jag, även om den är lite klyschig här och där. Kul scen mellan Gabrielle och Toris där han är orolig att hon åkt fast och Gabrielle envisas med att det inte är någon fara. Här återfinns en rustning som dessutom påminde starkt om den Sylverster Stallone bar i Judge Dredd - bara inte lika plastig. :P


01x24: Is There a Doctor in the House?
Serien slutar med ett extremt bra avsnitt där Xena röjer i ett tempel för helande. Väldigt kul när överprästen kallar hennes (förenklade metod av vår) kirurgi för gammeldags. Listigt skrivet avsnitt där Marmax långsamt byter åsikt genom att ta del av krigets baksida. Kanske gillar jag inte Ephinys del i avsnittet - den intrigen kändes rätt onödig faktiskt - men födsloscenen i sig känns vikig för Marmax utveckling.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#166 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 March 2011 - 13:34

01x23: Death Mask


Jag tycker att Xenas bror är rätt tam om jag skall vara ärlig, men jag uppskattar att han är med på ett hörn här och ger viktig och intressant detaljer om Xenas förflutna och familjeproblematik. Jag håller i övrigt med dig i det som du skriver. Avsnittet har ett par riktigt roliga scener också. Dels när Xena tillsammans med brodern lyckas att undvika den där falluckan på ett coolt sätt och sedan hur Xena hoppar rakt upp i luften från att praktiskt taget ha legat raklång ner. Eller när Xena hänger upp Cortese på en krok. :lol:

Såg du att bröstdolken gjorde ett litet gästspel igen? :D

01x24: Is There a Doctor in the House?



Jag gillar det här avsnittet. Man visar på att krig också är ett sätt att lära känna människor på. Både fiender som sina egna trupper. Som du säger så är det främst när Ephiny föder som är hennes viktigaste scen och utöver det så gör hon inte mycket väsen av sig. Jag gillar hur bra dom fick till den lille kentauren rent visuellt. Väldigt lyckat och trovärdigt. Och intressant hur väl Xena lyckas med kejsarsnittet och alla andra läkekonster som hon besitter. Avsnittet har en riktigt fin och gripande scen när Xena gör allt som står i hennes makt för att rädda Gabrielle. :)

#167 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2011 - 16:08

[Death Mask]
Visst är det kul att möta folk från Xenas förflutna. Och jag tror fler insåg hur tam Toris var - han syns ju inte till något mer i hela serien.

[Is there a Doctor in the House]
Jag gillar hur man löser det hela med att utveckla kirurgin bakåt så det ser naturligt ut i serien. Och givetvis skymtade jag Gabrielles berömda bröstdolk. :D
Kentaurbarnet/-fölet är kanske inte en av seriens mest välgjorda visuals men den funkar och ser inte allt för fejkad ut.
Scenen där Xena till slut lyckas återuppväacka Gabrielle är riktigt bra - speciellt som att man ser hur Xena improviserar och uppfinner hjärt-/lungräddning när hon ändå håller på. (Och sedan slutscenen i templet där Hippokrates, läkarkunskapens fader, sitter och antecknar. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#168 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 March 2011 - 16:51

Jag är mäkta imponerad över hur dom löste den visuella biten med kentaurbarnet. Jag är lite nyfiken på hur det gjordes för på den här tiden så var ju inte datoreffekter lika utvecklade som nu. Det kanske gjorde på ett mer traditionellt sätt.

Det märks att Xena är intresserad av läkekonstens alla regler för hon kan både det ena och det andra. Bortsett från den mer seriösa aspekten i den scenen då hon räddar Gabrielle så är det en riktigt bra passning och en väldigt rolig scen när man sedan ser, som du säger, hur Hippokrates sitter och gör anteckningar där i slutet. Vem kunde ana att det var Xena som lärde upp honom. ;) :D

#169 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2011 - 17:55

Xena består ju av mesta dels klassiska effekter eftersom dem - då iaf - var billigare. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)