Jump to content

Photo

Fildelning


  • Please log in to reply
466 replies to this topic

#51 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 April 2008 - 10:44

Resumé: Pirate Bay-utredare anställdes hos Warner

Pirate Bay-utredningen kan behöva göras om. Detta sedan polismannen som haft hand om utredningen fått jobb på filmbolaget Warner, målsägande i utredningen.

Polismannen Jim Keyzer som har haft hand om Pirate Bay-utredningen fick bara några månader efter att förundersökningen avslutats jobb hos målsägande Warner Brothers. Det skriver Sydsvenskan i dag. Polismannen bekräftar uppgifterna till tidningen, men vill i övrigt inte ge några kommentarer. Peter Sunde, en av de åtalande i målet är upprörd.

– Det är en rättsskandal. Snacka om jäv. Han har haft hand om hela utredningen. Oavsett hur rätt eller fel det kan vara att gå till ett annat arbete så känns det inte alls som att den här utredningen har gått till på ett schysst sätt, säger han till Sydsvenskan.

Peter Sundes advokat Peter Althin tycker att historien är anmärkningsvärd.

– Om det har varit diskussioner med motparten under tiden som han har varit utredare i det här målet så är det milt sagt häpnadsväckande. Då måste jag ta upp frågan med åklagaren om utredningen och utredningens värde, säger han till Sydsvenskan.

Monique Wadstedt är advokat på MAQS som representerar Warner i målet. Hon menar att anställningen är ett uttryck för att Warner Brothers tycker att Jim Keyzer gjort ett bra jobb i utredningen. Hon säger till Sydsvenskan att hon är 100 procent säker på att samtalen med polismannen inleddes efter det att förundersökningen var avslutad.

– Det är inte så att det har försigkommet något otillbörligt under den här förundersökningen, säger hon vidare till tidningen.

Ärligt talat? :rolleyes: Klart att det är något fel med hela situationen...

Edited by XC, 18 April 2008 - 10:44.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#52 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 April 2008 - 13:02

– Det är inte så att det har försigkommet något otillbörligt under den här förundersökningen, säger hon vidare till tidningen.

:rolleyes:
Låter ju så fel som det kan bli.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#53 SaberBlade83

SaberBlade83

    Captain

  • Members
  • 516 posts

Posted 18 April 2008 - 13:45

Det här med att kriminalisera fildelare och en stor del av Svenska folket börjar bli tjatigt jobbigt. Visst, det finns många olika typer av fildelare, de som aldrig någonsin kommer betala för sig, de som laddar ner för att se om det är något bra osv. Jag fildelar för att det finns ett stort tillgänligt material att finna, hur enkelt som helst. Jag menar många artister som jag idag lyssnar på spelas ju aldrig på Svensk radio, där få vi höra de största och mest kända artisterna. Dessa lobbyorganisationerna bryr sig inte ett skit om de små artisterna, bara om de stora, redan kända. Mitt största problem med denna "jakt" är att de vill ju sätta dit folk som laddar ner men ÄVEN betalar för sig...problemet med dessa människor är att de vägrar tro på de som faktiskt köper deras produkter. De artister jag gillar köper jag, men inte till vilket pris som helst. 189kr och däromkring är ju sjukt bara, jag köper ju DVD filmer för lägre än de, och de koster mycket mer att göra en film än en skiva med typ 12 låtar bara, varav kanske 1-5 är bra i många fall. Filmer och serier köper jag också, var förlorar man intäkterna på mig, trots att jag är en fildelare? Legala nerladdningar är inget att ha heller, pga högt pris och DRM skräp som jag inte har några bra erfaranheter av. Amazon i USA tror jag har börjat ta bort DRM, ett steg i rätt riktning, så vitt jag vet finns inget för den Svenska marknaden än dock...det går väldigt långsammt framåt tyvärr.

Så vitt jag vet är köp frivilligt. Om jag betalar 200kr för Canal+ och får se mängder med filmer varje månad för de priset...priset av ca 1 film i butik, men köper aldrig en DVD...är jag skurk då också? :unsure: Om jag laddar ner en serie från nätet eller ser den på inspelning från TV, var är skillnaden? Jag räknas hur som helst inte i tittarsiffrorna. Åter igen kan man betala för kanalerna för en mycket mindre slant än DVD boxar. Musik kan man ju ta del av på radio, eller internetradio...fullt lagligt trots att jag inte köper en skiva. Mina föräldrar har inte köpt en film eller skiva på....ja, väldigt många år. Men de fildelar ju inte ändå. Anledningen är pris och billigare abonnemangkostnader där de får ta del av allt de är intresserade av.

Vill de minska fildelningen, sänk priserna, gör det mycket lättare att hitta okända artister och att man får ta del av låtarna som provlyssning. Eller varför inte en portal med en skitmassa musik och film med en vettig månadskostnad, man får ladda ner hur mycket man vill varje månad och fullt lagligt. Då blir det ju som att abonnera på filmkanalspaket eller radio. Ärligt talat om jag inte skulle kunne fildela så hade jag aldrig heller köpt så mycket jag gör idag. Nu kan man få tag i filmer som inte visas här, serier som inte visas här eller äldre serier som har visats men inte kommer i repris, musik man aldrig får ta del av på radio osv. Grejen är bara att jag kan filtrera ut det bättre, förr var det kanske mer grisen i säcken (1 bra låt man hört, resten av skivan skit). Om de vill, så kan man faktiskt legalisera fildelningen på sätt och vis och ändå tjäna pengar, problemet är bara att de inte vill...lättare att stämma folk på löjliga summor och få snabba pengar.

#54 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 April 2008 - 15:17

TREVLIGT att EU röstat MOT hårda tag mot fildelare. ^^

DOCK... så är jag OERHÖRT förvånad att det är en MODERAT som drivit igenom det... :o

Hade förstått det om det var en frihetstörstande ung Folkpartist, men knappast en neo-konservativ Moderat. Känns ju som en diametral motsättning mot Moderaternas politik med att främja stora bolags intressen, och deras allmäna historiskt konservativa politik.

Fattar ingenting.

#55 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 April 2008 - 19:08

...
Ytterligare en av polisens utredare har anställts av Antipiratbyrån enligt åklagare Håkan Roswall som inte ser några risker för jäv i den kommande rättegången.
...
SvD


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#56 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 April 2008 - 20:03

Två? :o Inte risk för jäv? :blink:

Var är protest listan? Var sjutton skriver jag under? :angry:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#57 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 18 April 2008 - 22:56

Det vet du väl att poliser är så renhåriga så. Klart de inte är jäviga/korrupta/whatnot. Någonsin. ;)
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#58 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 April 2008 - 15:38

SvD » Kulturnyheter » Ifpi tänker stämma internetoperatör

Skivbranschens intresseorganisation Ifpi har beslutat sig för att stämma en svensk internetoperatör, skriver Sydsvenskan. Bakgrunden är att en liknande stämning i Danmark ledde till ett domstolsbeslut där danska internetoperatörer tvingades blockera fildelarsajten Pirate Bay. Svenska Ifpi vill nu prova rättsläget i Sverige.

- Vi går vidare med planerna att vidta rättsliga åtgärder mot en internetoperatör, men vi kan inte säga vilken, säger Ifpis vd Lars Gustafsson till Sydsvenskan.

När stämningsansökan ska lämnas in vill inte Gustafsson berätta i nuläget. (TT Spektra)

:wacko:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#59 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 April 2008 - 21:25

Äh. Såna dumheter. Vi behöver mera fildelning och fler fildelare. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#60 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 April 2008 - 21:31

:lol: Det var inte så jag menade...


Jag reagerade på att jag fick känslan av att någon på ifpi kläckt ur sig:
"Vad säger ni? Skall vi provstämma en internetoperatör?"

*Bifall*

"Vilken skall vi välja? X är uteslutet för det har jag..."

:P

Edited by XC, 26 April 2008 - 21:32.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#61 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 April 2008 - 21:35

:wacko:

Dom är inte kloka.

Och det skulle inte förvåna mig om det är den Internetleverantör jag använder som åker dit på det.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#62 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 26 April 2008 - 23:24

Det är väl för banne mig inte internetleverantörernas fel att det finns fildelare?? Ej heller är det en Leverantörs uppgift att agera polis, dom säljer en vara/tjänst, sen vad andra människor använder denna i grunden lagliga tjänst, är icke deras problem, ansvar eller rätt att snoka i.

#63 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 27 April 2008 - 12:19

Precis.

Är det en bilförsäljares uppgift att se till så att köparen inte kör för fort efter att affären är gjord? :rolleyes:

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#64 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 April 2008 - 14:54

"Diskussionerna har varit fruktlösa"

Publicerad: 28 april 2008, 14.56

Skivbolagsorganisationen Ifpi gör sig beredda på att stämma en svensk operatör för medverkan till fildelning.
– Vi anser att operatörerna har en särskild roll i det här och måste hjälpa till. Diskussionerna vi har försökt föra med operatörerna har varit fruktlösa, säger Lars Gustafsson, vd för svensk Ifpi.

Tidigare i år förbjöd dansk domstol internetleverantörer – däribland danska Tele2 – och användare att besöka The Pirate Bay och andra fildelningssajter. Nu vill alltså svenska Ipfi stämma en mindre operatör för vad man kallar för ”graverande verksamhet” när det gäller fildelning på nätet, och för sig beredda att lämna in en stämning mot dem inom en månad.
– Det finns inget egenvärde i att stämma den här operatören. Vi ser det som ett pilotfall för att se om det inom ramen för svensk lagstiftning är möjligt att ingripa mot operatörer, säger Lars Gustafsson.

Svenska Ipfi har under en tid tittat på flera operatörers verksamhet, men enligt Lars Gustafsson tänker man koncentrera sig på ett bolag som man menar underlättar fildelningen på nätet. En av de tjänster man hoppas kunna stoppa är bittorrenttrackern The Pirate Bay.
– Operatörerna tycker inte at de har någon skyldighet att hjälpa till när det gäller att stävja fildelningen, säger Lars Gustafsson.

Vad kan ni säga om vilken operatör ni planerar att stämma?
– Vi säger ingenting just nu. Våra jurister har rått oss att vänta med det.

Vad har ni för bevisning mot operatören?
– Det vill jag inte gå in på. Men när vi väl väljer att gå ut med stämningen kommer vi kunna presentera stark bevisning.

Pernilla Oldmark är pressansvarig på svenska Tele 2., och enligt henne oroar man sig inte för att hamna i Ifpis sökljus.
– Vi följer gällande lagstiftning och har ingenting att vara rädda för, säger Pernilla Oldmark.

– Det finns ingen möjlighet för oss att övervaka våra kunder på nätet när det gäller olaglig fildelning. Istället vill vi försöka föra samtal med regeringen och itresseorganisationer, säger Pernilla Oldmark.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#65 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 May 2008 - 17:46

Filmjättar vann mot fildelarsajt

2008-05-09 | Publicerad 17:33

I onsdags lämnade åtta filmbolagsjättar in ett skadeståndkrav på 92 miljoner kronor mot de åtalade i The Pirate Bay. I dag står det klart att två av filmjättarna, 20th Century Fox och Warner Bros via sin amerikanska paraplyorganisation MPAA vunnit ett mål mot fildelarsajten TorrentSpy som ger dem ett rekordskadestånd på motsvarande 746 miljoner kronor.

Domen som meddelats i Los Angeles innebär även att själva sajten måste stängas ned. Summan betraktas som den hittills högst utdömda i ett upphovsrättsligt mål.

- Det höga beloppet som utdömdes, är ett tydligt budskap om att de här sajterna är olagliga, säger MPAA-ledamoten Dan Glickman i ett pressmeddelande.

Sajtens ansvarige, Justin Bunnell och andra i bolagets ledning, måste enligt domen betala 30 000 dollar för var och en av de 3699 gärningspunkterna som ansågs vara brott mot upphovsrättslagen. Målet, som inte har letts av åklagare, utan var ett tvistemål mellan MPAA och USA-baserade TorrentSpy, har kantats av flera uppmärksammade händelser. Till exempel betalade MPAA 15 000 dollar eller motsvarande över 90 000 kronor till en hackare som försåg MPAA med mejlkorrespondens mellan olika TorrentSpy-anställda.

En domstol slog även fast att Torrentspy vid flera tillfällen under rättegången begått mened och raderat bevismaterial, skriver IDG. Det ska ha varit en av de bidragande orsakerna till att ett så högt skadestånd dömdes ut. TorrentSpys representanter hävdade att materialet raderats för att skydda användarnas identitet. Sajten stängdes ned i mars i år.

Enligt ett uttalande som fortfarande finns att läsa på sajten kostade det för mycket hålla sajten vid liv och samtidigt fortsätta slåss mot upphovsrättsindustrin, skriver IDG.

Torrentspy stämdes i februari 2006 för medhjälp till brott mot upphovsrätten och vad vid tidpunkten en av världens största bittorrent-sökmotorer. Tekniken är densamma som används på The Pirate Bay.

I det stora fildelningsmålet där fyra grundare till The Pirate Bay står åtalade kräver MPAA-medlemmarna 20th Century Fox och Warner Bros tillsammans över 50 miljoner kronor.

E24


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#66 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 May 2008 - 18:00

Läste också det.

TorrentSpy Won't Pay $111 Million Court Order, Lawyer Says | Threat Level from Wired.com

A day after a U.S. judge dinged TorrentSpy with one of the largest fines in copyright history, the lawyer for the torrent-tracking search engine said Thursday the $111 million judgment won't get paid.

Nevis-based Valence Media, the owner of TorrentSpy, filed for bankruptcy protection in England last week "and has no appreciable assets," attorney Ira Rothken said. "This was a Hollywood publicity stunt."

The Motion Picture Association of America sued the search engine in Los Angeles federal court, alleging the site facilitated copyright infringement of Hollywood movies. The MPAA won a default judgment last year after TorrentSpy refused to turn over internal documents, and a federal judge levied the $111 million penalty and ordered the site never to return online.

"It certainly is not a lesson for other search engines to look at what the rules are as they relate to dot-torrent files," Rothken said. "There was no analysis of the copyright."

Elizabeth Kaltman, an MPAA spokeswoman, said "We will pursue enforcement of the judgment."

The legality of torrent-tracking services has never been litigated on the merits in the United States, said Charles Baker, a Houston IP lawyer who defended Grokster and is Limewire's attorney in a case accusing the peer-to-peer software maker of facilitating copyright infringement.

The MPAA, he said, wants "other torrent owners and operators to look at the $111 million figure and say, 'I'm getting out of the business.'"

The TorrentSpy case, Baker said, "is another example of the studios eating these guys to death. They haven't tried the merits of the case."

Gary Fung, the operator and founder of tracking service Isohunt, said the TorrentSpy decision worries him, but he's not going to cave to Hollywood.

"I'm worried," he said. "I wouldn't be able to pay something like a $100 million. I fully know the risk I'm taking."

The United States' largest copyright fine, $115 million, was against the Kazaa file sharing service two years ago.

The MPAA's case against Fung is pending in U.S. District Court in Los Angeles, a case that is likely to set legal precedent in the United States and perhaps abroad on the legalities of torrent-tracking services that the MPAA claims facilitate wonton copyright infringement.

The TorrentSpy penalty is being appealed to the 9th U.S. Circuit Court of Appeals in San Francisco, Rothken said. He has already appealed last year's default judgment in the case that allegedly was built on the back of a hacker who was paid $15,000 to obtain private e-mail and financial information. Both sides are briefing that case.

See Also:


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#67 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 May 2008 - 15:31

STIM föreslår fildelning för 50 spänn
För 50 kronor per månad kan det bli tillåtet att ladda hem musik från fildelningsnäten. Det är en helt ny modell som STIM vill testa tillsammans med internetleverantörerna.
...


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#68 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 May 2008 - 19:07

Sedan samlas informationen om artist och låt från ID3-taggarna ihop och skickas automatiskt till internetoperatörens som då får statistik om vad kunderna lyssnat på, alltså inte vad de laddat ner.

Det var ju en liten hake där: de får statistik för låtar man lyssnar på från datorn. Men om man bränner på CD/tankar över till spelaren eller mobilen? Då är det ju som vilka filer som helst. De kan ju inte gärna ta betalt för varje gång man flyttar på en fil.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#69 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 May 2008 - 17:41

Pirate Bay på listan över nätets 100 största sajter

Pirate Bay gynnas av att vara i blåsvädret och kvalar nu in sig bland internets 100 mest besökta sidor.
På bara tre månader har internetsidan The Pirate Bay vuxit med 14 procent. Om trenden håller i sig väntas sidan nå 25 miljoner unika besöker per månad inom kort. Detta gör att den nu är en av internets 100 mest besökta sidor.

En möjlig orsak till ökning är den senaste tidens utökade mediebevakning i samband med alla processer mot piratsidan, skriver Metro Teknik.

The Pirate Bays 97:e plats gör den dock inte till den största sidan inom piratvärlden. Den platsen kniper den holländska torrentsidan Mininova.org som med sina 30 miljoner unika besökare per månad har rankats som 52:a i världen, enligt rankingsystemet Alexa. Även Mininova.org kan dock komma att hamna i rättsligt klammeri på hemmaplan i och med att den holländska antipiratbyrån BREIN just nu förbereder en ansökan till holländsk domstol.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#70 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 22 May 2008 - 20:39

He he... Ju hårdare metoder mot fildelare de hittar på desto fler fildelare tycks vi få :lol:
Nånting fel måste de ju göra!

Winter is Coming


#71 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 May 2008 - 12:02

Piratdomen i Linköping överklagas inte
Samhälle Det blir ingen överklagan i fildelningsmålet i Linköping, meddelar den dömde 31-åringens advokat.

Därmed kvarstår domen i Sveriges största mål mot en enskild fildelare någonsin.

– Han säger att han inte orkar genomgå en till rättsprocess med all den press som har varit på honom under en lång tid. Han vill kunna gå vidare med sitt liv, säger Morgan Gerdin, mannens advokat till Computer Sweden.

Hela artikeln

Synd, den tekniska bevisningen var ju tydligen rätt svag. Hade gärna sett att det gått vidare, men förstår om han inte orkar dra det ett varv till.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#72 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 27 May 2008 - 14:39

Oerhört besviken blir man sannerligen. Han hade ju kunnat vinna tillbaka sin frihet. Är det inte hans advokats skyldighet att försöka övertala honom att få friheten tillbaka?

#73 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 May 2008 - 14:45

Och vad säger att advokaten inte har gjort det? I grund och botten ska inte en advokat tvinga sin klient till något. Ibland är det helt enkelt för stor börrda att kämpa meot även om man har rätt.

Tråkigt utfall förstås, men förstår dilemmat.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#74 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 May 2008 - 16:07

Piratdomen i Linköping överklagas inte
Samhälle Det blir ingen överklagan i fildelningsmålet i Linköping, meddelar den dömde 31-åringens advokat.


Hey! Wait a minute. Cartman är väl 31 år och bor väl i Linköping?

Det är inget du vill bekänna Cartman? :P

#75 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 May 2008 - 17:13

Jag har kanske inte ett fläckfritt förflutet men jag kan lova dig att detta inte rör mig då jag inte håller på med fildelning.

Så tji fick du! :P