Jump to content

Photo

Jack Vance - Lyonesse Trilogin


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 26 May 2010 - 00:03

För några veckor sedan började jag läsa Eyes of the Overworld av Jack Vance. Det var första gången jag kom i kontakt med något verk av Vance men jag hade hört talas om honom tidigare då han är en sådan person som kända författare (inom fantasy och science fiction) brukar nämna när dom pratar om influenser och inspirationskällor som format deras författarskap (George R.R. Martin har bland annat sagt att det finns två författare vars stil han medvetet försökt efterlikna: H.P Lovecraft och Jack Vance.)

Jag har nu sträckläst trilogin om Dying Earth (där Eyes of the Overworld är den första boken) och trilogin om Lyonesse och funderar nu allvarligt om det är någon mening att försöka läsa någon annan författare inom fantasy genren, dom kan ju omöjligt mäta sig med mästaren. :(

Böckerna om Lyonesse utspelar sig till största delen på den mytiska ön Hybras, omgiven av en mängd mindre öar och benägen någonstans mellan dagens Frankrike och Storbritannien. I irländska sagor brukar huvudön kallas för Hy-Brasil och är av ungefär samma storlek som Irland. I boken går detta örike under namnet The Elder Isles och består av en mängd småriken styrda av lokala kungar. Ett av dessa riken är Lyonesse vars kung Casmir drömmer om att härska över hela Hybras och de närliggande öarna Troicinet och Dascinet. Mycket av böckerna handlar om Casmirs hänsynslösa och kalkylerande försök att roffa åt sig makten genom intriger och krig. Casmir är helt inriktad på sina egna drömmar och skyr inga medel för att nå sitt mål vilket bland annat hans dotter Suldrun får erfara i den första boken (Lyonesse – Suldrun’s Garden). Casmir gör även flera försök att använda magi mot sina fiender (främst Troicinet) genom att involvera en magiker (Tamurello) och en häxa (Dësmei), något som är uttryckligt förbjudet av Murgen – den mäktigaste magikern på Hybras. Så det pågår även en magisk maktkamp i böckerna.

Böckerna är fulla av magi och underliga varelser och karaktärer. Ibland händer otrevliga saker, människor drivs att begå självmord av förtvivlan och små barn blir uppätna av monster utan att räddas i sista sekund. Stundtals känns det som man läser en sagobok som plötsligt övergår till otäck verklighet. Författarens språk och känsla för bisarra situationer och karaktärer är det som gör böckerna så fantastiskt bra och trots att jag ibland slängt ifrån mig boken i irritation över någon huvudpersons godtrogna handlande så har jag alltid plockat upp den igen eftersom jag bara måste få veta hur det gick till slut, och det är väl ett bra betyg på en berättelse om något. B)

Edit: kanske ska ha någon slags betygsskala med, 4/5 ger jag hela trilogin.

Book 1 - Suldruns Garden
Book 2 - The Green Pearl
Book 3 - Madouc

Lite Trivia: Det system av magi som finns i D&D är taget och anpassat från Vances böcker.

Attached Files


Edited by stoffe, 26 May 2010 - 00:10.

ಠ_ಠ

#2 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 05 September 2010 - 17:46

Jag gillade verkligen Cugels saga så jag kanske ska ge dom här böckerna en chans.
Har du läst George RR Martins Sagan om eld och is? Ifall du har, hur rankar du dom mot varandra?

#3 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 05 September 2010 - 21:33

Jag gillade verkligen Cugels saga så jag kanske ska ge dom här böckerna en chans.
Har du läst George RR Martins Sagan om eld och is? Ifall du har, hur rankar du dom mot varandra?


Hallå,

Jo jag har läst Martins ASOIAF (måtte karln bli färdig med A Dance with Dragons snart) och det är nog ingen idé att försöka jämföra böckerna. Lyonesse är ett tydligt exempel på High Fantasy meddans Martin ju skriver mer "realistisk", Medieval(?) Fantasy. Lyonesse har tydliga sagoinfluenser, med troll och älvor och häxor. Martin har ju själv sagt att han inspirerats av rosornas krig i England och han är ju relativt försiktig med de mer fantastiska inslagen i böckerna. Jag gillar Vance för språket och de dråpliga karaktärerna, handlingen är ofta ganska underordnad/diffus.

Edited by stoffe, 05 September 2010 - 23:35.

ಠ_ಠ

#4 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 10 September 2010 - 19:46

Nu har jag beställt Lyonesse trilogien på dina rekommendationer :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#5 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 11 September 2010 - 19:06

Nu har jag beställt Lyonesse trilogien på dina rekommendationer :)


:o

Du får skicka faktura om du känner dig blåst efter genomläsning... :unsure:
ಠ_ಠ

#6 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 21 September 2010 - 18:24

Hahahah, näh ser fram emot att läsa boken.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#7 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 26 September 2010 - 09:42

Jag har nu påbörjat Lyonesse och den är tung att dansa med, hehe. Men jag skal fortsätta , jag är ju bara i början och ogillar starkt Casmir !! vilket ass :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#8 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 27 September 2010 - 14:59

Vance stil passar inte alla och böckerna kan vara svåra att komma in i början. Jag hade ju läst Dying Earth innan så jag visste ju vad jag hade att vänta mig.

Edited by stoffe, 27 September 2010 - 15:00.

ಠ_ಠ