Superhjältarna
Det här är en riktigt underhållande film som man praktiskt taget kan se i alla lägen. Det som gör den så bra är väl att man lyckas att blanda alla beståndsdelar så väl att inget tillåts ta överhanden, något som annars är vanligt i den här typen av filmer. Om jag har någon invändning mot filmen så är det väl att det tar ett tag att finna sig i den rätt speciella stilen på animeringen. Men så brukar det oftast vara om det är ett tag sedan jag såg om den senast. Annars så tycker jag inte att den här filmen har några direkta svagheter.
Jag såg filmen med svensk tal, men roade mig efter filmen med att välja ut en del scener och pendla mellan ljudspåren och jag kan konstatera att originaltalet fungerar bra det med. Bäst i det läget är nog Jason Lee som gör rösten till Buddy/Incrediboy/Syndrome. Men om jag får välja så föredrar jag nog att se filmen med svenskt tal då det är snäppet bättre än originaltal.
Filmen har mycket humor och den är placerad på rätt ställen. Kanske att jag inte sitter och skrattar rakt ut, men det är få filmer som jag gör det till i vanliga fall med. Men filmen bjuder på många minnesvärda scener och karaktärer. Ser man bortom huvudrollerna så är det väl Edna som är den jag tycker är mest rolig. Snacka om extremt enerverande karaktär men som trots det har hjärtat på rätt ställe. Av dom andra karaktärerna så tycker jag om dom alla. Kanske att jag fastnar mest för hur oskyldig men stark som Violet är. Synd att hon inte fick lite mer utrymme i filmen, men man får vara glad över det som man får.
Det här är en film som jag definitivt skulle kunna tänka mig att se en uppföljare till. Slutet lämnas ju öppet till den grad att man skulle kunna göra en sådan. Men samtidigt så tycker jag att man inte ska göra en sådan bara för sakens skull utan verkligen se till att man har en film som är likvärdig med denna eller förslagsvis ännu bättre. Då kan det bli en riktigt häftig film.
Utgåvan som jag har av filmen bjöd även på två kortfilmer. En kallad Jack-Jack Attack som berättar vad som egentligen hände när den där söta och pratglada lilla tjejen satt barnvakt till Jack-Jack. Något som är en fröjd att se. Där kan vi snacka om ett barn med speciella behov.

Den andra kortfilmen är Boundin' som var riktigt rolig och charmig.
Avslutningsvis så måste jag slå ett extra slag för filmmusiken av Michael Giacchino som i mina ögon är en av dom bättre inom yrket just nu. Han visar gång på gång att han kan sätta musik till vad som helst och det blir magiskt bra.