Jump to content

Photo

Curse of the Ring (2004)


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 December 2010 - 11:42

Filmatisering av Richard Wagners klassiska vikinga-epos Völsungasaga. Går även under namnen: Ring of the Nibelungs, Dark Kingdom: The Dragon King och Sword of Xanten.

* * *


Det finns väldigt mycket i den här storyn som man känner igen från andra håll. Jag inser också nu hur skruvad mixen mellan Beowulf och Völungasaga som skrevs för Xena antagligen är. En del paralleller kan dras till Sagan om Ringen och Bilbo men också till kända antika legender och till och med Shakespeare. Till vilken gräns man lånat in manér från dessa (och tvärt om) till den här filmatiseringen låter jag vara osagt. Storyn är iaf OK, bitvis lite små seg men den håller god fart generellt och man undviker att dra ut för mycket på scenerna för att fylla ut tiden. Storyn håller för längden, annat kan man inte säga. Även om den aldrig blir särskilt rafflande. Väldigt mycket i storyn känns klassiskt och även om de olika förvecklingarna i kärleksintrigen aldrig känns speciellt nya eller engagerande så känns de inte helt passé heller. Slutet överraskar kanske inte, det ligger helt i ton med övriga filmen och förhöjer upplevelsen.

* * *


Överlag känns det som en klassisk uppsättning karaktärer. Vi har sett dem tidigare och vi kommer att se dem igen. Med andra namn, andra storys och med andra ansikten. Det är betryggande på något vis.
Vi har den föräldralöse pojken utan minne med ett ädelt namn i sitt förflutna. Vi har den barnlöse som hittar honom. Vi har det plågade kungariket, plågoanden som verkar osårbar och undersköna kvinnor (skall föreställa iaf, i den här kategorin lyckades man kanske lite bättre i Xena). Såväl girigbuken som viskar i skuggorna som avfällingen finns på plats. Ett stabilt gäng, trygga - men bjuder kanske inte heller på några överraskningar.
Benno Fürmann gör på ett vis en strålande roll. Erik är lagom töntig, lagom ful och en genomgående naivistisk ton filmen igenom. Han är kanske inte så karismatisk, men jag tror heller det inte var målet i karaktären. Men lite lider filmen också av det. I övrigt bra prestationer från de inblandade, alla verkar ha haft kul iaf under inspelningen.

* * *


Kristanna Loken har kanske en av de fulaste frisyrer jag sett på en kvinna i fantasymiljö på mycket länge. Genomgående bra
bildspråk. De visuella bitarna - allt ifrån rekvisita, kläder och special effekter känns genomarbetade och gör sitt jobb. Det är kanske inte frågan om en visuell upplevelse av episka proportioner men man har hittat en balans mellan pengar och vision som funkar bra. Dessutom en hel del bra musik i filmen, gillar låten som spelades under eftertexterna.

* * *


En fantasy-matiné som kanske brister lite i att inte lyckas engagera tittaren fullt ut, men ändå på något vis är sevärd.

* * *


Länkar:
× Duck Duck Go
× MovieZine
× Filmens tråd på här på forumet
× Fantastix i Senast Sedda-film

Edited by XC, 03 January 2011 - 17:12.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)