Jump to content

Photo

Låt den rätte komma in


  • Please log in to reply
220 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 April 2007 - 13:29

Låt den rätte komma in » MovieZine.Se » Biotider.Se

Release: Sverige 24/10 2008
Genre: Skräck /Thriller / Drama
Officiell Hemsida:
Synopsis: Oskar är 12 år och mobbad. Hans sadistiska klasskamrater Conny, Martin och Andreas passerar alla gränser i pennalismen.

Oskar fantiserar om hämnd, om att ge igen. Om att vara stark, om att våga. Då står plötsligt en flicka i klätterställningen. En flicka i hans egen ålder som han aldrig sett förut. Hon heter Eli och är en motsägelsefull uppenbarelse - hennes kloka blick, hennes märkliga doft, att hon är så tunt klädd, så vanvårdad och mager och ändå så vacker. Men det är inte.... Läs mer ---> (MovieZine.Se)

Trailer:
SFI
Youtube

--

För ett bra tag sedan (i samma veva som det börjades tala om Frostbiten) så börjades det även att prata om att Ajvides underbara bok skulle bli film. Har inte hört så mycket om själva filmen men jag såg att någon startat en tråd om den på dvdforum.nu

Tänkte att inte vi ska vara sämre utan att vi också kan ha en tråd om filmen. Personligen ser jag fram emot filmen eftersom jag fanns boken oerhört bra.

Följande är alltså rätt lösa rykten och det verkar som om helt projektet har "tystats" ner en aning då jag inte kan hitta så mycket information som jag skulle vilja... ;)

=== ===

Detta är i alla fall saxat från tråden på dvdforum.nu

"Jag var uppe i Stockholm och besökte Fido Film, som bland annat gjort effekterna till Frostbiten, och såg några av maskerna som låg kvar inne i deras verkstad. Jag noterade också en mask som var väldigt lik en viss svensk skådespelare, så jag frågade vart den kom från, och fick det berättat för mig att det var en av maskerna de hade använt på inspelningen av en ny svensk vampyrrulle vid namn Låt Den Rätte Komma In, och jag blev helt psyked av lycka. Det är tydligen en adaption av boken med samma namn, och såvitt jag förstått så är inspelningen nu avklarad.

Vilken skådespelare som masken föreställer tänker jag inte avslöja, eftersom om man skall dömma utifrån masken, så verkar denne person komma att gå en mcyket rå död till mötes, och jag skulle då spoila filmen lite..."

=== ===

Det som tidigare är sagt är att Tomas Alfredsson står för regi, men om det fortfarande stämmer vet jag inte.

Källor: dvdforum.nu samt bio.nu

Är det någon som hört något mera?
Någon mer än mig som ser fram emot filmatiseringen?

Edited by Cartman, 29 December 2008 - 15:04.


#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 April 2007 - 14:58

Detta var nyheter för mig, men jag ser verkligen fram emot filmen och hoppas att den kan förmedla den stämning som boken har.

JAL kommer ju till Swecon i juni, har inget hörts eller bekräftats innan dess går det ju alltid att fråga... ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 25 April 2007 - 15:12

Görs filmen bra kan det bli riktigt, riktigt läskigt...hoppas de skippar Kjell Bergqvist & Co så att vi får se ett par vettiga skådisar :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 April 2007 - 16:59

KB skulle annars passa bra som någon av fyllona. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#5 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 April 2007 - 18:22

Kjelle Bergqvist skulle aldrig ställa upp sån s**t i alla fall ;)

Winter is Coming


#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 April 2007 - 18:35

Gamla nyheter men trevliga sådana. Då slipper jag läsa boken :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 April 2007 - 18:44

Och om filmen dissas av oss för att göra alltför stora avsteg från boken så blir du tvungen att läsa den iaf. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 April 2007 - 12:58

Gamla nyheter men trevliga sådana. Då slipper jag läsa boken :P

Då missar du nåt bra. Tänker inte ge mig in i nån "boken är bättre än filmen"-debatt (just nu är det ju otvetydligt så eftersom det inte finns nån film :P ), men boken är riktigt bra, på många plan. Till skillnad från Hanteringen av Odöda, som kändes hafsig i jämförelse.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 April 2007 - 17:35

Och om filmen dissas av oss för att göra alltför stora avsteg från boken så blir du tvungen att läsa den iaf. ;)


Näe. Särskilt inte om jag gillar filmen. :P

Då missar du nåt bra. Tänker inte ge mig in i nån "boken är bättre än filmen"-debatt (just nu är det ju otvetydligt så eftersom det inte finns nån film :P ), men boken är riktigt bra, på många plan.


Det är den säkert. Men det är få böcker som jag verkligen läser - eventuellt om den kommer ut som audiobook så kan det bli läsande av ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#10 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 April 2007 - 18:23

Jag letade lite på nätet och hittade Filminstitutets sida om filmen och där står

Inspelningen påbörjades i Luleå februari 2007.

Tydligen ligger Blackeberg i Luleå nuförtiden. Tänk vad de kan göra numera, flytta en hel stadsdel. ;)

Undrar om filmen kan tänkas vara färdig till jul eller inte kommer förrän nästa år? Spännande är det iaf att se vad de göra av den.

Edited by Marie Morot, 26 April 2007 - 18:25.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#11 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 April 2007 - 12:42

Kjelle Bergqvist skulle aldrig ställa upp sån s**t i alla fall ;)


Tycker inte riktigt att Kjell platsar i filmen. Om jag ska gå efter bokens karaktärer tycker jag inte riktigt att han stämmer överrens på någon av karaktärerna. Dock har han ju varit med i andra liknande genre-projekt tidigare.

Jag letade lite på nätet och hittade Filminstitutets sida om filmen och där står

Inspelningen påbörjades i Luleå februari 2007.

Tydligen ligger Blackeberg i Luleå nuförtiden. Tänk vad de kan göra numera, flytta en hel stadsdel. ;)

Undrar om filmen kan tänkas vara färdig till jul eller inte kommer förrän nästa år? Spännande är det iaf att se vad de göra av den.


Tack för länken. Jag tror att releasen nog blir till början av 2008 men jag är ju givetvis inte säker. Slängde ut frågan på dvdforum för att se om någon annan cineast har en uppfattning.

Lite intressant att man väljer att spela in filmen i Luleå. Inte för att jag sett slutresultatet än och egentligen inte ska uttala mig om miljöerna, men nog tycker jag att det vore enklare att spela in filmen i dess naturliga miljö. Så svårt borde det väl inte vara att spela in den i Blackeberg med omnejd?

#12 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 April 2007 - 13:00

Jag funderade också på varför de valt en annan plats är originalet, men det kan ju vara så att Blackeberg har byggts om och inte längre stämmer visuellt med de miljöer de vill presentera och att de istället hittat den typen av område i Luleå istället. För handlingen i filmen spelar ju inte det någon roll. Höghusområde som höghusområde, typ.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#13 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 April 2007 - 15:52

Så länge dom ser till att det påminner om hur statsdelen Blackeberg såg ut så kvittar det som du säger vart dom spelar in filmen. Men man ställer sig ju lite frågande om det verkligen finns bostadsområden i Luleå som påminner om det omnämnda.

Blackeberg har säkert utvecklats så pass mycket att den inte alls liknar den eran som beskrivs i boken. Och man kan ju inte gärna "slita ner och göra om" den nuvarande stadsdelen bara för att man vill göra en film... ;)

#14 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 May 2007 - 12:51

I skyddsomslaget till mitt ex. av "Pappersväggar" står det "Han (JAL) har även skrivit manuset till den kommande filmatiserien av debutromanen "Låt den rätte komma in". Även "Hanteringen av odöda" ska filmatiseras.

Oj, det blir till att läsa den boken också då snart. Men den har jag inte - än.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#15 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 May 2007 - 13:02

Hanteringen av odöda som bok tyckte jag var sådär. Den glänser till ibland men överlag så tycker jag att den är sådär. I tråden från dvdforum.nu som jag postade i första tråden står det någonting om att Hanteringen av odöda ska bli en TV-serie.

"Bortsett från att Låt den rätte komma in nu ska bli film så läste jag i Stardust för ett tag sedan att de även skulle göra en TV-serie av Hanteringen av odöda."

Får se vad det blir till slut.

Att just JAL skrivit manuset till filmen ser jag som ett stort plus, med tanke på hur bra boken är och hur bra JAL har skrivit den, så känns det som att det finns potential att manuset blir kanonbra. :thumbsup2:

Edited by Cartman, 02 May 2007 - 13:03.


#16 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 May 2007 - 13:38

Precis. En klar fördel att författaren själv skrivit manus. Vi får väl se vad som kommer mer om Hanteringen... då.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#17 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 May 2007 - 12:15

I Babel så fick man ju inte reda på så mycket omkring eventuella filmatiseringar, men om man ska gå efter vad som sades så verkar det ju som om både Låt den rätte komma in samt Hanteringen av odöda ska bli film. Inte film plus Tv-serie.

Om jag inte kan åka på Conviction så hoppas jag att någon annan tar över stafettpinnen och ställer relevanta frågor kring dessa projekt och annat. :D

#18 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 May 2007 - 12:29

Jag hoppas du får chansen att komma ner hit och träffa honom. :)

Och på min agenda står absolut frågor till honom om filmen(erna). Jag hoppas han vill svara...
Support your local search and rescue unit - get lost.

#19 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 May 2007 - 12:53

Vi får se hur det blir med resan, just nu står det som sagt och väger lite men hoppet är det sista som överger männsikan sägs det ju. :) Får leva på det tillsvidare.

Tror nog inte att det blir så svårt att få honom att svara, han verkar vara rätt frispråkig. Det enda skulle väl vara om han själv inte vill säga något eller att han inte får för produktionsbolagen. Vad har du för frågor du skulle vilja ställa till JAL?

#20 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 May 2007 - 14:12

Svensk premiär verkar i alla fall bli till Mars 2008 om man ska tro detta informationsblad som återfinns via Svensk Filmdatabas.

#21 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 June 2007 - 14:09

Marie Morot: Glöm nu inte bort att ställa en massa intressanta frågor om filmatiseringen till JAL på SweCon. ;) :)

Edited by Cartman, 14 June 2007 - 14:13.


#22 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 June 2007 - 16:01

:D Jag hoppas att jag får tillfälle att träffa honom i morgon. Finns det några nyheter beträffande filmen annat än det som redan postats?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#23 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 June 2007 - 13:12

Inte som jag känner till. Letar och snokar rätt mycket och ofta men har inte hittat mer än det som postats här.

Fråga gärna om JAL vet varför hela produktionen blev i Luleå och inte i Blackeberg? Saxar in följande diskussion från dvdforum. Det skulle vara trevligt att veta om det bara var pengar som styrde det beslutet eller om någonting annat låg bakom.

ruskprick87: ÅH NEJ, säg inte att den är inspelad i Luleå! Som gammal Blackebergslirare hade jag verkligen sett fram emot att se den här mästerliga boken filmatiserad i sin rätta miljö, dvs i Blackeberg. :(

(jag) SLL: Det kan ju hända att Blackeberg har ändrats så mycket under årens lopp att dom helt enkelt inte kan spela in filmen där om den inte stämmer överens med hur Blackeberg såg ut då boken utspelar sig?

Traxx: Blackeberg ser ut exakt som det gjorde på 70-talet. Man får eventuellt byta ut skylten på Coop och Handelsbanken men anars har ingenting hänt i det området de senaste fyrtiofem åren.

ruskprick87: Det enda som har hänt är att de har lagt ner Systemet, byggt några fler punkthus och bommat igen simbassängen i Blackebergsskolan. Annars har det fan inte hänt ett skit. Det är inget annat än en skandal att de inte spelar in filmen där den hör hemma.


Hoppas att du får chansen att fråga honom om filmen samt hans kommande bok. Väntar med spänning. :D

#24 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 June 2007 - 14:12

Jag har hört att han kommer först i morgon och då är jag inte där. Passar frågan vidare till Peak istället. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#25 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 June 2007 - 12:37

Det var snällt. Vore kul att få svar på just den frågan, men alla andra frågor om filmen/kommande boken är välkomna.