Jump to content

Photo

Diskutera årets film 2008


  • Please log in to reply
501 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 January 2009 - 20:51

Tänkte annars att man kunde t ex byta ut Låt Den Rätte Komma In mot Underdog : Superhunden. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 January 2009 - 17:55

Är bytet 19:00?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 January 2009 - 18:23

När det är min tur så kommer det bli vid 19-tiden (efter middagen ;) )
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#29 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 January 2009 - 18:49

OK. :)

Någon annan som fann en viss ironi i att W. blev filmen just den dag som var den sista som Bush var President? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#30 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 January 2009 - 18:52

-Ja, lite träffande är det allt. :)

#31 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 January 2009 - 19:35

När det är min tur så kommer det bli vid 19-tiden (efter middagen ;) )

Även när det är min tur. :)

Någon annan som fann en viss ironi i att W. blev filmen just den dag som var den sista som Bush var President? :P

Ja speciellt med tanke på att W. åkte ut nu. ;)

Gedo senki på nerladdning...

Edited by Wylie Times, 20 January 2009 - 19:36.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#32 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 January 2009 - 19:39

Gedo senki på nerladdning...

En annan har ju redan laddat ned alla. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#33 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 January 2009 - 20:22

Jag har inte hårddiskutrymme för det.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#34 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 January 2009 - 20:53

Jag har inte hårddiskutrymme för det.

Inte jag heller. :P Därför har jag ca 500 brända skivor. ;) Men det beror mer på att jag inte kan slänga det jag redan slösat bredband på att ladda ned. :blush:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#35 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 January 2009 - 13:54

Äntligen har vi startat höjdpunkten för alla filmälskare. :D

#36 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 January 2009 - 20:21

Ledsen att dröjde innan nya duellen startade upp.
Har inte varit hemma under förkvällen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#37 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 21 January 2009 - 22:57

Idag var det inte lätt att välja, ingen av filmerna är särskilt bra. Jeff Bridges (och delvis Robert Downey Jr.) räddar ju Iron Man från ren katastrof och en bra grundhistoria räddar den ganska sentimentala och trist berättade Atonement.

Jag valde dock Atonement då det i slutändan är en bättre film, framförallt skådespelarmässigt och inte minst vad gäller ljud och musik. Dessutom kan jag inte med att rösta på Iron Man, den var faktiskt en besvikelse, klart sämsta superhjältefilmen detta året.

Edited by dukeofnewyork, 21 January 2009 - 22:58.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#38 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 January 2009 - 23:10

Besvikelse? Blev själv glatt överraskad, hade inga stora förväntingar alls på Iron Man. Men den lyckades med stor charm, rappa repliker, imponerande skådespeleri och stort hjärta övertyga mig. En av de bättre filmerna i genren i år, absolut, och det bästa Marvel har släppt ifrån sig sen Spider-Man 2.
*Hockey och superhjältar*

#39 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 January 2009 - 13:46

Försoning tycker jag är lite för tillrättalagd och bombastisk för min smak, även om jag kan uppskatta delar av den. Iron Man var en riktigt positiv överraskning och för mig en mycket intressantare film än Försoning, så den fick min röst.

#40 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 22 January 2009 - 15:51

För mig var inte Atonement bombastisk nog, den var istället alldeles för sentimental. Bra skådespeleri och en bra grundhistoria räddar den dock från att helt slira iväg. Men inte var den särskilt bra. Det vill jag understryka. Det var bara det att jag tyckte att Iron Man var snäppet sämre. :)
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#41 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 January 2009 - 18:52

Jag tycker Atonement var fullt tillräckligt bombastisk och grymt snyggt gjord samt utmärkta skådespelarinsatser. Därför slår den Iron Man som jag ändå också tycker var en riktigt bra film, dock mest tack vare Robert Downey Jr.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#42 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 January 2009 - 19:04

Tänk så olika vår smak kan vara ibland. Kul. :)

#43 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 January 2009 - 19:14

Måste erkänna att jag inte fått tummarna ur att se Atonement. :blush: Gav ändå min röst till Iron Man eftersom jag anser den vara typ perfekt och tvivlar starkt på att Atonement skulle kunna vara bättre.
Men jag ska ändå försöka se den. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#44 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 January 2009 - 19:24

Tänk så olika vår smak kan vara ibland. Kul. :)

Jag tycker den börjar bli mer olik på sista tiden av någon anledning.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#45 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 January 2009 - 19:32

Tar en chansning med att redan nu lägga min röst på Southland Tales. Har inte sett Max Payne än. Även om jag skulle finna filmen bra så tror jag inte att jag kommer uppleva den som bättre än Southland Tales. Återstår att se om jag valde rätt.

Wylie: Jag menade just det, men råkade skriva fel (Olika). :blush:

En sådan här omröstning är trevlig ur många olika perspektiv. Inte bara att man försöker rösta fram filmerna man själv vill ska vinna, utan man ser även vad andra tycker om filmerna. Det finns ju många cineaster här på forumet och det är kul att ta del av vad andra tycker om eller inte. :)

Edited by Cartman, 22 January 2009 - 19:32.


#46 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 January 2009 - 19:36

Tar en chansning med att redan nu lägga min röst på Southland Tales.

Tror vi har ytterligare ett oliktänkande på g här. ;) Jag återkommer när jag har sett Max Payne.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#47 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 January 2009 - 19:43

Spännande. ;)

Southland Tales har jag redan sett och hyllade den lite i "Senast sedda film" tråden ett tag tillbaka.

Själv undrar jag lite om det är en sådan där film som man alltid kommer tycka om (som Richard Kellys tidigare film Donnie Darko) eller om jag bara blev hänförd för stunden. Jag har full förståelse för det Rick Hunter skrev om filmen, att det är en film man troligtvis antingen gillar eller inte, då den kan vara lite svår att få grepp om.

#48 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 January 2009 - 19:47

Jaha, då är det bara sätta sig ner och börja titta på film ;) Har inte sett någon av dagens två duellanter men de har legat på min 'att titta på' lista.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#49 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 22 January 2009 - 23:24

Jag ska erkänna att jag fortfarande inte riktigt hajar Southland Tales men när den ställdes mot Max Payne kändes det ändå ganska självklart vilken jag skulle rösta på. Max Payne var verkligen ingen höjdare.

Winter is Coming


#50 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 January 2009 - 23:33

Jag haded svårt att bestämma mig ang. Max Payne. Hade nog förstora förhoppningar. Borde nog se den igen nån gång. Har tänkt köpa Director's Cut DVDn när den släpps.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif