Jump to content

Photo

Criminal Minds


  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 19 April 2006 - 17:18

Tyckar Criminal Minds er i samma stuk som Millennium , fast utan den samma mörka rysliga känsla som man hittar i MillenniuM.

Såg första avsnitt i måndags.

Vad tyckar ni ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 19 April 2006 - 17:31

Jag gillade den! Mandy Patinkin är underbar som vanligt. Gillade stämningen. Blir kul att se vad som ska ske längre fram i serien.
Posted ImagePosted Image

#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 April 2006 - 17:42

Utan den mörka rysliga stämningen? Then what fun is it? :rolleyes:

Vilken tid och vilken kanal går den på?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 April 2006 - 17:51

Jag såg första avsnittet och var inte imponerad. En kriminalserie med det idag så populära kriminaltekniska stuket av standardsnitt, men med Mandy Patinkin som lysande undantag i huvudrollen. Tror inte han kommer att väga upp resten och få mig att följa serien regelbundet. Som slötittning fungerar den utmärkt.
Det unga "geniet" ska väl locka yngre tittare till serien är det tänkt. :rolleyes:

Sorry för din skull Cappy, den går på femman på lördagkvällar. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#5 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 April 2006 - 17:53

Har sett de första fyra avsnittet, men det var ett tag sedan. Slutade när det blev klart att svensk tv skulle visa serien.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#6 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 19 April 2006 - 18:04

För mig räckte faktiskt Mandy Patinkin (och Matthew Gray Gubler) i hela 16 avsnitt innan jag blev less och insåg att trots Mandy är Criminal Minds i princip Profiler fast lite annorlunda.

Ungefär som Chicago Hope mao. (byt ut Profiler mot ER)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#7 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 23 April 2006 - 11:32

Såg andra avsnittet i går , och det blir inte bättre IMO .

Wylie har nog rätt i sin bedömning :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#8 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 April 2006 - 11:39

Jag glömde bort det igår.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#9 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 23 April 2006 - 12:20

För mig räckte faktiskt Mandy Patinkin (och Matthew Gray Gubler) i hela 16 avsnitt innan jag blev less och insåg att trots Mandy är Criminal Minds i princip Profiler fast lite annorlunda.

Det skulle behövas lite mer karaktärsutveckling, det fanns sådan i början av säsongen tyckte jag, men sen dess har den avstannat. Kanske kommer mer under säsong 2...

#10 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 27 November 2006 - 17:34

Försöker och försöker älska serien men jag undrar om det kommer att bli nån relation.
Jag har precis börjat titta på den och blev snabbt kär i Dr. Spencer Reid (för att han är en söt nörd och jag kan inte motstå söta nördar) och sen gillar jag Mandy Patinkin.
Men det räcker liksom inte. Serien är rätt tråkig och karaktärerna känns ytliga och tråkiga.
Dålig dialog, inga spänningar mellan folk.

Tacka vet jag NCIS! :thumbsup: Där finns det roliga karaktärer! :wub: Och bra dialog. Jag ser ju inte serien för plottens skull... ;)

Måste bara rekommendera dessa länkar - helt hysteriskt roligt!
Matthew Gray Gubler är förbannat rolig!

http://www.matthewgraygubler.com/




Edited by Freja42, 27 November 2006 - 17:36.

--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#11 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 November 2006 - 17:36

Tycker att CM håller än.
Läste någonstans att den t.o.m var populärare än Lost :o
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#12 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 November 2006 - 17:44

Jag är väldigt förtjust i Mandy Patinkin - hans roll i Dead Like Me är underbar! - men inte ens hans medverkan kan få mig att gilla den här serien. Trist och förutsägbar. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#13 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 27 November 2006 - 17:52

Helt obegripligt hur populär den är i USA, eller inte egentligen förstås med tanke på att CSI serierna dominerar i tittarsiffrorna over there. (Ja inte NY då kanske)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#14 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 27 November 2006 - 18:03

Populärare än Lost är väl fel ord, men bättre tittarsiffror. Criminal Minds är rätt vanlig, de går på fall efter fall, och jag tycker serien fortfarande håller, men det börjar brista. I början på säsong 1 hade de faktiskt karaktärsutvecklign, men sen försvann det ganska spårlöst. Jag kommer behöva lite mer sånt om jag inte ska ge upp serie, för att följa en serie pga en karaktär (Reid) fungerar oftast inte i längden. Även om jag gillar Mandy Patinkins karaktär också.

Jag har precis börjat titta på den och blev snabbt kär i Dr. Spencer Reid

Väldigt lätt hänt. :wub:

#15 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 28 November 2006 - 08:27

CM visas jo samma tid som Medium , så jag har missat flera avsnitt nu :(

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#16 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 29 November 2006 - 11:10

Jag har precis börjat titta på den och blev snabbt kär i Dr. Spencer Reid

Väldigt lätt hänt. :wub:


Ja, eller hur? Att jag ska vara så svag för nördar i glasögon... :wub:

Helt obegripligt hur populär den är i USA, eller inte egentligen förstås med tanke på att CSI serierna dominerar i tittarsiffrorna over there. (Ja inte NY då kanske)


Jag tror att det enbart är Matthew Gray Gubler's fangirls som tittar och höjer siffrorna! :evil:
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#17 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 06 December 2006 - 13:25

Senaste avsnittet med paret som skulle avrättas: Fruktansvärt rörande! Detta var nog det bästa avsnittet hittills. Helt klart sevärt. Förvånansvärt djupt och känslosamt.
Fast undrar om serien verkligen lever upp till detta...
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#18 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 06 December 2006 - 16:33

jag har inte sett de senaste ( samma tid som Medium ) men nu skal jag se dem :)Meduim har säsongs uppehåll :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#19 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 06 December 2006 - 20:13

jag har inte sett de senaste ( samma tid som Medium ) men nu skal jag se dem :)Meduim har säsongs uppehåll :)


Ja, jag tycker nog att Medium är bättre. ;)
Senaste avsnittet var det mest romantiska jag sett på TV på riktigt länge! Blev alldeles rörd.

Edited by Freja42, 06 December 2006 - 20:13.

--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#20 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 06 December 2006 - 20:20



Jag har precis börjat titta på den och blev snabbt kär i Dr. Spencer Reid

Väldigt lätt hänt. :wub:


Ja, eller hur? Att jag ska vara så svag för nördar i glasögon... :wub:


(vi) nördar söta? :o
Dags att putsa glasögonen och ge sig ut för en helkväll på stan!
^_^ :cool2:

Btw, kollade in hans sida (garvade högt åt den, för övrigt :lol: )
Stod att CM hette "Quantico" där. Ok för att en sökning på det på imdb leder en till Criminal Minds, men tycker fortfarande det ser lustigt ut då det står CM på imdb's sida etc :P

Edited by Hofling, 06 December 2006 - 20:22.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#21 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 07 December 2006 - 08:00




Jag har precis börjat titta på den och blev snabbt kär i Dr. Spencer Reid

Väldigt lätt hänt. :wub:


Ja, eller hur? Att jag ska vara så svag för nördar i glasögon... :wub:


(vi) nördar söta? :o
Dags att putsa glasögonen och ge sig ut för en helkväll på stan!
^_^ :cool2:

Btw, kollade in hans sida (garvade högt åt den, för övrigt :lol: )
Stod att CM hette "Quantico" där. Ok för att en sökning på det på imdb leder en till Criminal Minds, men tycker fortfarande det ser lustigt ut då det står CM på imdb's sida etc :P


Den hette Quantico först, vet inte om de ändrade det innan serien sändes på TV.
Visst var hans sida rolig! :lol:

Och ja, jag är otroligt svag för män med glasögon och om de är nördiga är det bara ett stort plus! :D
Gärna lite halvlångt hår också...fast det passar ju inte alla i så man måste vara försiktig där. ;)
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#22 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 21 December 2006 - 21:57

Men gud, Reid försöker äta mat med pinnar!! Hur otroligt gullig kan man vara? Det är nästan valp-varning på killen... :D

Annars var det ett bra avsnitt, tycker jag. Serien börjar nästan blir bra. ;) Det beror ju på vad man jämför med, naturligtvis. :lol:
Tänkvärt med vad rättvisa egentligen är. Är det OK att mörda de som mördat andra? Jag tycxker inte det, men frågan är aldrig enkel. Jag tror också att varje person som tar ett liv kommer att ångra det. Jag tror att det gör något med ens själv, rent psykologiskt. Sen vet man ju inte vad som händer efter döden, om man får straff för vad man gjort i detta livet...
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#23 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 21 December 2006 - 23:40

Vilket avsnitt är de på nu? Jag följer serien men lägger aldrig på minnet exakt vilka avsnitt som handlar om vad.

Är det OK att mörda de som mördat andra? Jag tycxker inte det, men frågan är aldrig enkel.

Det är hela grunden för serien Dexter som handlar om en seriemördare, men han mördar bara andra mördare, och det är väldigt intressant skildrat. Jag är emot dödsstraff men samtidigt kan du inte hjälpa att ofta tycka han gör samhället en tjänst. En serie som verkligen rekommenderas.

#24 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 21 December 2006 - 23:57

Vilket avsnitt är de på nu? Jag följer serien men lägger aldrig på minnet exakt vilka avsnitt som handlar om vad.

Är det OK att mörda de som mördat andra? Jag tycxker inte det, men frågan är aldrig enkel.

Det är hela grunden för serien Dexter som handlar om en seriemördare, men han mördar bara andra mördare, och det är väldigt intressant skildrat. Jag är emot dödsstraff men samtidigt kan du inte hjälpa att ofta tycka han gör samhället en tjänst. En serie som verkligen rekommenderas.


Detta avsnitt handlade om det. Vet inte vad det heter.
En seriemördare som dödade folk (som han tyckte) hade kommit undan rättvisan och var skyldig.
Frågan är väl bara vem som kan avgöra vem som är skyldig. Om inte en rättegång alltid har rätt, hur ska en person ensam kunna avgöra det, om han/hon inte är vittne till det förstås?

Jag är medveten om serien Dexter. Vet inte om jag vill se den dock. Jag har svårt att tycka att det skulle vara OK att döda folk överhuvudtaget. Tror iofs att jag säkert gillar den, men jag har en moralisk strid inom mig. ;)
Å ena sidan vill jag ha rättvisa, å andra sidan känner jag att varken jag eller någon annan vet allting om hur, varför osv. Jag är inte kristen men Jesus sa något om att bara Gud kunde döma och se vad som fanns i människors hjärtan...

Jag gillade Kameleonten i början för att han aldrig dödade någon. Han hämnades utan att döda.
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#25 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 22 December 2006 - 00:13

Jag menade mer avsnittsnr, har ingen koll på serien på svensk tv.

Det intressanta med just Dexter är gråzonerna och även om det går emot vad den egentliga rättvisan borde vara och dina egna åsikter dras du lätt in i serien och frågeställningen om det han gör är rätt eller fel. Det är något karaktären själv frågar sig också. Sen är det en otroligt välgjord serie (arc karaktärer skådespelare) och bara baserat på det borde den vara intressant också, men gråzonerna gör den ännu bättre.