Jump to content

Photo

Ken Follets The Pillars Of The Earth

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 26 July 2010 - 20:32

En bok om ett 15-årigt katedralbygge låter kanske inte så sexigt men att döma av de två första avsnitten så kan det bli en riktig höjdarserie.
Bra skådisar, inte för snällt och intressanta intriger gör det här riktigt bra.
Inte missaaaaa! ;)

#2 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 July 2010 - 20:42

*söker efter lite mer info*
Hmm, kan ju vara något att kolla in :)

Visas på Starz och är på 8 avsnitt och de första 2 avsnitten visades i helgen
verkar vara producerat i Canada men med brittiska skådisar.

The Pillars Of The Earth TV Show Starz, The Pillars Of The Earth Online, The Pillars Of The Earth TV Series

The Pillars of the Earth is a sweeping epic of good and evil, treachery and intrigue, violence and beauty. This sensuous, spirited and passionate story is set against a backdrop of war, religious strife and power struggles which tears lives and families apart. In that time, there rises a magnificent Cathedral in Kingsbridge.

Against this backdrop, human dramas and love stories entwine: Tom, the master builder, Aliena, the noblewoman, the sadistic Lord William, Philip, the prior of Kingsbridge, Jack, the artist in stone work and Ellen, the woman from the forest who casts a curse. At once, this is a sensuous and enduring love story and an epic that shines with the fierce spirit of a passionate age. Ken Follett masterfully weaves these stories through the political turmoil of 12th century England, creating a relevant and viable world for today's audience and for generations to come.

Source: The Pillars of the Earth Tv

Pillars of the Earth on TV.com
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#3 Insert Username

Insert Username

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 61 posts

Posted 16 November 2010 - 16:52

Jag är lite nyfiken på den här. Många bra skådespelare är med. Ian McShane, Matthew MacFadyen, Donald Sutherland, Rufus Sewell, med flera.

Var det någon av er som såg alla avsnitten sedan?

Den släpps i vilket fall som helst i en Svensk utgåva (DVD/Blu-ray) 1/12 enligt Discshop.

http://www.discshop....?lang=&id=84006

http://www.discshop....?lang=&id=84007
Hell doesn't want them. Hell doesn't need them. Hell doesn't love them. This world rejects them. - The Devil's Rejects

"Boy, the next word that comes out of your mouth better be some brilliant fuckin' Mark Twain shit. 'Cause it's definitely getting chiseled on your tombstone." - Otis B. Driftwood

#4 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,018 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 November 2010 - 19:16

Låter som om de baseras på "Svärdet & Spiran"-boken som jag läste för minst 40 år sedan ;) (samt en uppföljare som jag inte läst).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Insert Username

Insert Username

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 61 posts

Posted 19 November 2010 - 13:33

Det stämmer bra. Minns du om boken som du läste var bra? :)
Hell doesn't want them. Hell doesn't need them. Hell doesn't love them. This world rejects them. - The Devil's Rejects

"Boy, the next word that comes out of your mouth better be some brilliant fuckin' Mark Twain shit. 'Cause it's definitely getting chiseled on your tombstone." - Otis B. Driftwood

#6 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 19 November 2010 - 16:29

Jag har sett hela serien och tyckte den var klart sevärd.
Om du gillar maktkamper och intriger så är det ett givet köp.
Om jag minns rätt så är bröderna Scott inblandade vilket borgar för viss kvalitet trots att serien är inspelad i (öst?) jaja jag vet, fördomar etc etc :P
Nu vet jag inte hur mycket som är baserat på verkliga händelser (förutom dom självklara) men jag vart i alla fall överraskad över en del vändningar i handlingen.
Skulle jag betygsätta skulle den få 3 saturnus:ar utav 5

#7 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,018 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 November 2010 - 11:37

Det stämmer bra. Minns du om boken som du läste var bra? :)

Jodå, fast redan då tyckte jag nog det var lite väl endimensionellt.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#8 Insert Username

Insert Username

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 61 posts

Posted 21 November 2010 - 13:26

Tack Fiskrens och Wowbagger. :) Jag köper säkert miniserien och ger den en chans. Jag har sett böckerna men dom är stora tjocka böcker och det är sällan som jag ger mig i kast med att läsa sådana. Det kanske även är så att det här passar bättre som en miniserie än en bok. Om inte annat kanske man blir mer motiverad att läsa boken om miniserien är bra.

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 January 2011 - 00:07

Passade på att se den då TV 3 visade den nyligen. Helt klart sevärd. Dock tappade den lite i tempot, men det togs igen på slutet. Gillar alla intriger och maktkamper som utspelade sig där. Ian McShane fullkomligt briljerade i sin roll och sopade rent banan med de andra. Killen som spelade Jack tycker jag var alldeles för blek. Men de andra får godkänt, men som sagt var: de når inte upp till McShanes skådespel. :thumbsup: Snygga miljöer, kostymer och godkänt foto. Och ett extra plus till starka kvinnoporträtt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#10 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,018 posts

Posted 01 January 2012 - 23:46

Fångar upp den här serien nu när den går (gått - spelade in den) i repris på TV3. Som jag skrev tidigare här tyckte jag boken var lite "simpel": för mycket uppenbart ont mot gott. Men jag måste erkänna att det funkar väldigt bra som TV-serie, alla intriger håller en fången och jag gillar att livsödena inte alltid är självklara. Klart sevärd, och alltså bättre som miniserie än som bok.

#11 Darth Sidious

Darth Sidious

Commander

• Members
  • 251 posts

Posted 20 December 2012 - 14:23

Den fristående uppföljaren En värld utan slut (World Without End) kommer att visas på TV3.

Miniserien utspelar sig 150 år efter händelserna i Svärdet och spiran (The Pillars of the Earth).

Del 1-4 av 4. Torsdag 27 december - Söndag 30 december. Klockan 21.00-23.00 samtliga dagar.