Jump to content

Photo

Golden Gang


  • Please log in to reply
330 replies to this topic

#26 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 August 2007 - 16:32

Fler snygga bilder! Det här projektet tycker jag känns jättespännande! Ska verkligen bli kul att läsa serien sedan!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#27 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 08 August 2007 - 16:56

Fler snygga bilder! Det här projektet tycker jag känns jättespännande! Ska verkligen bli kul att läsa serien sedan!


Nej det ska det inte, det är bara bilderna som är bra. Manuset suger rumsljummen dammsugare.

Men nu blir det en dålig scan på en av bilderna från sista sidan med mina egna och mina med-SSS:ares supersnubbar och snubbor. Kommer en tuschad fin version av den här om ett tag där man verkligen kan se vilka de är :) Eller kan ni känna igen några redan nu?

Posted Image

#28 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 August 2007 - 16:44

Här är den någorlunda färdiga versionen av bilden. Jag vet inte om jag ska fylla upp hela rutan med folk eller om det är bra med lite tomrum i den. Nån som har åsikter?
Den innehåller 10 stycken figurer från olika SSS-serier exkluderande Golden Gang-medlemmar som varit med. Det blir 11 om man räknar med GG-gubbar.
I princip är det figurer från alla mina serier som det varit superkrafter eller övernaturligheter med i.

Posted Image

#29 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 August 2007 - 01:24

Jag tänkte...det var länge sen jag visade upp någon bild så här är herr Neuters bidrag. Efter det är det bara en persons material kvar och det ska jag börja tuscha imorgon.

Mitt hopp är att vara klar med det i helgen.

Posted Image

#30 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 August 2007 - 13:47

Edit: Post inaktuell.

Edited by DanielSchenström, 03 September 2007 - 10:12.


#31 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 August 2007 - 09:34

Vilken skön bild! Storsäter verkar ju assäker!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#32 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 August 2007 - 15:50

Här kommer två omslagsförslag, det första är till Tankar och det andra till Den första superhjälten.

Det till den första superhjälten ska färgläggas i samma stil som de eror som bilderna är meningen att se ut som. Ursprungligen skulle det vara en swastika på flaggan i bakgrunden på ena bilden men man vet aldrig hur sånt misstolkas, speciellt av Bild & Bubblas recensenter...
Texten under själva bilden på Tankaromslaget ska textas med dator i den färdiga versionen.

Posted Image

Posted Image

#33 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 August 2007 - 17:16

Har lekt med GIMP idag, kändes som en uppförsbacke i början att arbeta med lager och text i det men nu vet jag hur det funkar. Nedan är resultatet av 4 timmars arbete och det är väl ungefär halvvägs klart. Gråläggningstekniken för mina egna bilder i serien får väl kallas Endeavourstyle advanced. Det blir en målersk stil men med fler toner. Hinner inte sätta mig in i polygongråläggning än.

Det blev extremt mycket text men det var nödvändigt, först är credsen för själva serien, sen är creds för karaktärerna som jag använder och som är typ alla SSS-medarbetares. På grund av Fels rädsla för blödande bläck så är den mörkaste tonen 60%.

Posted Image

#34 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 August 2007 - 15:12

Snyggt herr Schenström. Bra att du tänker börja ta ut svängarna lite mer med gråläggningen. :)

Sen kan jag tycka att du bör lägga en hinna av ca 20% grått innuti hela bubblan som säger den första superhjälten.

Tror att det blir enklare att urskilja texten då.

#35 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 August 2007 - 16:34

Snyggt herr Schenström. Bra att du tänker börja ta ut svängarna lite mer med gråläggningen. :)

Sen kan jag tycka att du bör lägga en hinna av ca 20% grått innuti hela bubblan som säger den första superhjälten.

Tror att det blir enklare att urskilja texten då.


Mycket är ju tidsbegränsat, det är många intressen som slåss om min tid så man får helt enkelt acceptera vissa nivåer.
Nu när allt är färdiggrålagt på bilden nedan, tycker du fortfarande att texten står ut för lite?

(Såg förresten en liten skräprand upptill till vänster som jag missat.)

Posted Image

#36 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 August 2007 - 16:29

Häromkvällen när jag inte ville sova trots att hon var tre på natten bestämde jag mig för att skriva klart manuset till Presskonferens-avsnittet bara för att upptäcka att det var klart. En trevlig överraskning ur arbetssynpunkt, och en påminnelse att minnet behöver uppgraderas.

Istället satte jag igång att mappa upp Golden Gang-serien som jag vill att den ska utvecklas. Början, avslutet, en del specifika avsnitt och längre berättelser samt var de korta delarna som gått och kommer gå i SSS passar in. Det mesta kom ganska naturligt, jag har haft många idéer som jag byggt upp under de många åren jag hållt på med den och en del nya har kommits på när jag gjorde en nyplanering på när varje medlem kommer med.

Så, i ett ögonblick av hybris har jag kommit fram till att jag skulle vilja göra den som en hundra nummer lång begränsad serie, med varje nummer på 22 sidor, det klassiska amerikanska seriesidsantalet.

Nu ska jag bara hitta tiden, en tuschare, en färgläggare och en finansör :) Och så småningom en publicent som kommer ut oftare än 2 ggr om året.

#37 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 September 2007 - 22:14

Captain Sun kommer inte bli klart till kommande deadlinen då jag ska rita om några rutor. Men det är ju inte hela världen då det finns 2 1/2 av mina serier redan inlämnade.

#38 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 03 September 2007 - 13:01

Här är Tankaromslaget färglagt och en liten bit från klart. Vet inte om jag ska ändra de tre bakgrundsområdenas färger.

Posted Image

#39 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 04 September 2007 - 10:10

Så. Här är det färdiga resultatet. Lite små upprensningar men främst textrutan och ramen som är den synbara skillnaden i den här upplösningen. Nu ska jag börja med Endeavouromslaget innan det är dags att ta en kort serieskaparsemester tills de sista putsningarna på Endeavoursidorna ska göras.

Posted Image
[/quote]

#40 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 September 2007 - 12:52

Här är den någorlunda färdiga versionen av bilden. Jag vet inte om jag ska fylla upp hela rutan med folk eller om det är bra med lite tomrum i den. Nån som har åsikter?
Den innehåller 10 stycken figurer från olika SSS-serier exkluderande Golden Gang-medlemmar som varit med. Det blir 11 om man räknar med GG-gubbar.
I princip är det figurer från alla mina serier som det varit superkrafter eller övernaturligheter med i.

Posted Image


Åh! En legogubbe!

#41 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 September 2007 - 20:49

Posted Image

Åh! En legogubbe!


Det hade jag inte tänkt på, knoppen uppepå hjälmen finns där för att få plats med personens huvud. Designen är min ärade brors.

#42 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 26 September 2007 - 14:29

Har funderat vidare på Golden Gang och skissat på några sista medlemmar att fylla ut gruppen med. Här nedan är en del av resultaten.

Posted Image

#43 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 04 October 2007 - 13:53

Har knåpat vidare med Golden Gang och tänkte att jag skulle lägga upp hela processen här från manus till färdig serie. Därför är filerna lite större så att de ska gå att läsa.

Den som är uppmärksam kan se hur jag missade att föra in två introsekvenser i tumnaglarna så det blir till att göra om och göra bättre för mig. Det här är alltså gruppens introstory och kommer att vara på 3x22 sidor som det ser ut nu. Troligen kommer den version som går i SSS bli en nerklippt version och fullängdaren ges ut separat.

Golden Gang är ju en serie som jag arbetat med sen jag hittade på den 1984, inspirerad av X-men. Då hade den ingen bakgrund alls utan den kom senare.

I första bakgrunden så är Silverarrow en vanlig människa som jobbar som elektriker och råkar höra en bit av en nynazistisk organisations konferens. De säger nåt om en leverans dagen efter och Silverarrow skickar en kompis för att spana då han själv har en dejt. Kompisen dör och Silverarrow motiveras att ta reda på mer. Han samlar ihop sex andra och bildar De 7 som serien först hette. Silverarrow är först bara en vanlig människa i rustning men efter en del grava skador får han cyborgersättningsdelar. Han hette faktiskt Brainiac i första versionen också men det droppades eftersom DC har en sådan figur.

Den var länge bakgrunden tills för kanske 7 år sen ungefär. Då påbörjade jag en bakgrund där utomjordingar nästlat sig in på olika positioner och där Golden Gang dök upp för att stoppa dem utan någon större fokus på hur de grundades. Den utvecklades aldrig färdigt.

Den nuvarande bakgrunden växte nog fram för 3 år sen när jag började rota om för att så småningom publicera den i SSS. Den blandar element från de mezoamerikanska indianerna med andra mytologiska element som alver, Kung Arthur och Atlantis.

Posted Image

Posted Image

#44 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 October 2007 - 15:18

Här är en lite work-in-progress-bild från omritningen av några Kapten Sol-rutor. Jag kommer köra tre olika stilar för att det ska passa bra in med resten av materialet.
Den översta bilden är nån slags Jeff Easley/Ken Frank-aktig sak som påminner men inte är i närheten av gamla koppartryck. Den andra nån slags John Byrne-aktig stil.
Den tredje en mer cartoony, men jag kommer inte på nåt namn i huvudet som jag associerar med stilen. Fanns en Supermantecknare som liknar denna för några år sen.

Posted Image

#45 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 February 2008 - 21:02

För att inte missa nåt när jag sätter ihop de första två avsnitten som innehåller en massa tillbakablickar så satt jag mig ner och drog upp en kronologi. Förutom födslarna så är det som står redan det som de avsnitten kommer att handla om. Troligen kommer det komma en Svenska Superserier Special med Golden Gang där den långa versionen kommer att gå medans vanliga Svenska Superserier kommer få de relevanta delarna för att spara sidantal. År 440-1990 kommer vara första avsnittet, 1991-2002 kommer vara andra avsnittet och sen kommer serien rulla på i normaltid.


Kronologi för Golden Gang:

440: Silverarrow dyker upp hos Moscheindianerna för att visa dem vad som kommer att hända vid tidens slut.
1193: Maya skapar Kapten Sols dräkt och Silverarrow samt Golden Guardian efter att Atlantis sjunkit.
1497: Magin i världen är så svag att Silverarrow och Golden Guardian slutat fungera. Silverarrow göms i Macchu Picchu som sedan överges för att skydda honom. Golden Guardian stjäls av spanjorerna men skeppet han fraktas på sjunker i en storm.
1577: Rowena hittar Blackflash tidsmaskin och reser fram till 2002.
1744: Rockboy och Bensia skickas iväg i en nödkapsel när rymdskeppet de är ombord attackeras.
1821: Silverwings föräldrar lämnar honom hos människor i England.
1945: Chain bildas av kvarvarande högdjur i naziregimen, speciellt från den ockulta divisionen.
1956: Kapten Sol börjar sin karriär.
1968: Muscles och Spike föds.
1969: Wolfwoman föds.
1978: Masterkill föds till föräldrar som utsatts av genetisk manipulering av Chain.
1979: Detonator föds.
1980: Changeling och Flash-eye föds.
1981: Silverball och Lady Luck föds.
1982: Wizard och Sorceress föds. Masterkill börjar tränas av Chain.
1983: Icelight föds.
1984: Wolfwoman börjar sin brottsbekämpar karriär med att anfalla regnskogsskövlare.
1985: Musles krafter manifesteras. Detonators föräldrar mördas och han adopteras av maffiabossen som beordrade deras död som tränar honom att bli hans livvakt och lönnmördare.
1986: Mr. Mind och Spiritwalker föds..
1989: Razorblade och Blackflash föds.
1990: Nigela, Warrior och Bass föds. Kapten Sol, Grasshopper, Spider och Blackflash från Heroes Union öppnar en magisk källa. Silverarrow och Golden Guardian aktiveras. Spike börjar sin vigilanteverksamhet. En arkeologisk expedition gräver upp Silverarrow.
1991: Detonator får reda på sanningen om sina föräldrar och flyr till USA.
1995: Goldwing föds.Wolfwoman, Muscles och Spike bildar Strikers. Sorceress och Wizard hittar sin förfaders magibok. Chain, ledda av Masterkill spränger ett konferenscenter som hyser ett vetenskapssymposium och bara Changeling överlever. Han omhändertas av Silverarrow.
1998: Changeling och Silverarrow rekryterar Flash-eye.
2000: Icelight går med i Strikers. Silverball jagas av NSA och är på väg till sitt rymdskepp när de hittar honom. Han får hjälp att undkomma av Silverwing och de rekryteras bägge av Silverarrow, Flash-eye och Changeling.
2001: Miracle "föds" och flyr kort därefter från sina skapare. Warrior och Blackflash hittar Silverballs rymdskepp och åker till Silverballs hemplanet där deras inneboende krafter accellereras så att de utvecklar sina krafter innan de annars skulle manifesterats. Silverarrow köper en nergången herrgård att ha som bas för gruppen.
2002: En Spanare från den eviga natten skickas in i vår dimension och Golden Gang rycker ut för första gången. Lady Luck hjälper till och rekryteras och Golden Guardian dyker upp.

#46 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 March 2008 - 21:52

Den första superhjälten-avsnittet har tagit tid på sig, men det kommer högst troligen vara klart till juni-deadlinen. Det som är kvar är gråläggning och textning. Såhär ser andra sidan ut just nu. Det är ganska kul, men ibland knepigt att försöka få det att se ut som gråläggningen är från olika tider. Kom med åsikter om ni känner för det:

Posted Image

#47 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 July 2008 - 20:43

För att göra en trend av det så kommer en kort inblick i Golden Gangs värld.

För länge sedan existerade Atlantis och ledde den kulturella utvecklingen på Jorden även om deras främsta resurs var att de behärskade mäktig magi som gjorde att ingen annan nation kunde mäta sig med dem. Förutom människor som vi känner dem idag så bodde där också tre andra arter. En av dem har gett upphov till vad en del mytologi kallar alver medans de andra är i princip okända. Det var i princip ett paradis men inget paradis varar för evigt och en krigsherre försökte göra sig till diktator över Atlantis. Ledda av varje folkslags främsta förkämpe i form av gruppen Oakgrove Eight drev man honom på flykten och han hoppade in i en tidsportal. Oakgrove Eight hoppade efter och skingrades i tiden. Några av dem dök upp i vår tid.

När en stor katastrof hotade Atlantis så beslutade man att flytta hela kontinenten men något gick fel och Atlantis försvann, för att bara leva kvar som en myt som ytterst få tror på. I och med det började kunskapen om magi och magin själv sina.

Den eviga natten är namnet både på en plats och en varelse, en fängelsedimension där universums undergång sitter och planerar hämnd mot de som fängslat honom där. År 2012 kommer han slippa fri och förgöra allt som finns.
För att kontra det så ökar universums levande själ, populärt kallat Gaia för den delen som anses vara vår Jords, potentialen för superkrafter med centrum på Jorden där Den eviga natten först kommer dyka upp.

Jorden är dock inte den enda civilisationen utan flera andra planeter existerar varav vissa känner till varandra, men bara en känner till Jorden när Golden Gang börjar. Några planeter har bildat olika allianser varav de två största är Stjärnalliansen av Fria Oberoande Världar och Nationernas Avtalade Organisation. Hur de förhåller sig till Jorden och dess unika befolkning återstår att se. Jorden och dess befolkning kommer att bli varse utomjordingarna och öppna diplomatiska band med åtminstone en av dem.

Superhjältar med riktiga superkrafter börjar dyka upp på 70-talet när barn födda i slutet av 60-talet börjar utveckla krafter. Undantaget är Kapten Sol som länge är ensam superperson då hans krafter utvecklades på 50-talet. Mängden ökar med varje år. Att bära dräkt som superhjälte är en trend satt av Kapten Sol som i sig fick iden från seriesuperhjältar som Superman och Batman.

Golden Gang är det största och mest kända superhjältegänget men det finns flera andra, med de flesta några få personer stora. Superskurkar är betydligt mer sällsynt men det finns mer än tillräckligt. Golden Gang är det enda FN-stödda supergänget men många andra har stöd av sina egna nationer. Superhjältar är ofta kändisar på samma sätt som musikartister och skådespelare.

#48 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 August 2008 - 15:23

Så, sid 2 nu helt färdig bildmässigt med det tidigare grafikfelet fixat. Nu ska den passas in i Ka-Blams sidmall och sen textas.

Posted Image

#49 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 August 2008 - 21:31

Här är då det första manuset för del 1 av 3 av GG:s introstory. Om någon orkar läsa det skulle jag vara superglad för kommentarer, förslag, kritik. Vad som inte syns här är att vissa delar inte kommer vara med i SSS utan bara i en förlängd version i en separat tidning. Det är för att bara ha med det som behövs för storyn och spara på sidantalet. SSS-versionen blir 12-14 sidor.

Del1: Fortsättningen på slutet av slutet:

Sid 1: Titelsida.
Text:
Då delas skyarna.
Då plundras landet.
Och då börjar de 13 gudarnas bok.
Då kommer den stora översvämningen av Jorden.
Då uppstiger den store Itzam Cab'ain, världens undergång
Katuns mantel.
Det är en översvämning som blir undergången för Katuns värld.

Sid 2-3, dubbeluppslag.
Text: Bhopal, 29:e augusti 2012.
Text: Golden Gang kom hit till Indien för att stoppa världens undergång. Stödda av Förenta Nationerna har de i flera år bekämpat brottslingar och orättvisor på men inget av deras tidigare fall har varit som detta. Trots att de tränat hela sin karriär för detta ligger de nu fallna, medvetslösa, skadade eller döda.

Text: Men de visste om hur hopplöst läget var och hade en reservplan som de satt i verket. Detta är dock slutet. Jordens hav kokar våldsamt och kustområdena sjunker under flodvåg efter flodväg då polerna smält. Vulkanutbrott längs förkastningssprickorna har skickat moln av aska upp i atmosfären och solstrålarna har börjat försvagas.

Text: Detta är alltså slutet, men låt oss ta oss tillbaks till början istället.

Sid 4.
Text: År 240 före vår tideräknings början, Peru.
I 200 år har chavinindianernas schamaner kommit hit till X'lerans grottor för att med hallucinogena växters hjälp se in i andevärlden och bli vägledda inför framtiden.
Man sitter stilla och mediterar när en man av silver dyker upp, hållandes en kristallkula.
-Schaman. Jag har kommit från framtiden med en varning. Den här kristallkulan visar det du behöver veta. Allt börjar med Hat'l Aandiis fall.

Text: Många år senare.
Det som var Chavinriket är sedan länge införlivat i det enorma inkariket och istället för enkla grottor har man stora tempel.
En man står framför altare i tempelrum och ber. En ung man kommer inrusande, med förskräckt blick.
Ung man (UM) -Farbror!
UM -Atlantis!
UM -Atlantis.
UM -Atlantis är försvunnet! Slukat av havet!
Farbror (FB)-Sänd efter kungen. Vi måste öppna tidernas valv!

Sid 5.
Text: Senare.
Farbrodern, den unge mannen och kungen är inne i ett mörkt valv fyllt med artefakter som statyer, krukor och stentavlor från inka, maya, nazca, mosche och andra syd- och mellanamerikanska indiankulturer.
UM -Vad letar vi efter?
FB -Stentavlor från chavin.
FB -Här.
Farbrodern läser en stor stentavla.
FB -Vid quatlen...
FB -Vi måste kalla hit alla präster. Från hela riket!

Sid 6.
Text: 20 år senare.
Den unge mannen är nu vuxen och farbrodern betydligt äldre.
UM -Farbror, ritualen, det är dags.
FB -Jag är redo.
Ritualen genomförs.
Text: Magisk kunskap samlad under århundraden gav magiskt kraft åt en dräkt som ska bäras av den som ska stoppa Jordens undergång. Man gav också liv åt två statyer en i silver och en i guld, silverstatyn skall bli hans lärare och guldstatyn ska vara hans beskyddare. Till sist sände man ett budskap fram i tiden för att väcka Jordens förkämpe.
Dräkten läggs i ett grottvalv i Cuzco i väntan på rätt tid och person.
Läraren sänds ut i världen för att lära sig så mycket som möjligt om allting.
Beskyddaren ställs i Citlaltepec.

Sid 7.
Text: Efter några århundraden, mycket på grund av Atlantis undergång, så har magin sinat så pass mycket att de magiska statyerna inte längre kan fungera.
1497. När spanjorerna plundrar riket tar de med sig väktarstatyn som krigsbyte men skeppet som ska föra det till Spanien, Santa Elena, förliser i en storm. Lärarstatyn göms i Macchu Picchu som sedan överges för att inte spanjorerna ska finna det.
1577, Coburg, Tyskland. En ung adelsflicka som smittats med lykantropi, varulvssjukan, tar sin tillflykt till skogen på sin fars ägor när hon vill vara ensam med sin sorg. Den här dagen får hon syn på en märklig konstruktion som hon går in i och som strax efteråt försvinner.

Sid 8.
1753, långt ute i världsrymden.
Det här rymdskeppet är ett av tre generationsskepp sänt från planeten Daol när det upptäcktes att de stora skalv planeten börjat få skulle komma att slita den i bitar. Varje skepp satte kurs mot olika planeter lämpligt för kolonisation. Det har varit på väg mot sin destination i 133 år men resan håller på att ta slut.
Generationsskeppet är under attack från en serie mindre skepp.
En man håller ett barn i sina armar medans en kvinna står vid skeppskontrollerna.
Man -Vi måste fly, kom nu!
Kvinna -Spring till flyktkapslarna! Jag måste stanna och slåss!
Man -Nej! Kom med oss, slaget är förlorat, du får inte dö!
Kvinna -Spring. Du vet vad min uppgift som kapten är!

Sid 9.
Mannen springer till en flyktkapsel när en bit av väggen exploderar. Han lyckas lägga in barnet och trycka på avsändningsknappen.
1821: Slow Hill, utanför Glocester, England. En liten baby lämnas på ett pars trapp av sina föräldrar strax innan de försvinner ur världen, de sista av sin art att beträda jorden.
Paret som försökt få barn men inte lyckats tar glatt mot babyn.
De upptäcker snart att han är ovanlig inte bara till utseendet. Han blir aldrig sjuk, han ser i mörkret, han behöver aldrig sova, han blir aldrig sjuk,
och han kan flyga.

Sid 10.
1945, Ulm, Tyskland. När Tysklands naziregim faller bildar en grupp högt uppsatta i Hitlers ockultismförband Ahnenerbe en ny organisation. De kallar sig Chain och försvinner med en stor del av Nazisternas rikedom och ockulta föremål, inkluderande Katuns kedja som de namngett sig efter.
1956: Kapten Sol börjar sin karriär efter att ha hittat den magiska dräkten. Tillsammans med Den hemliga brigaden, en specialstyrka som jagar krigsförbrytare så slåss de mot medlemmar i Chain. 1959 blir han känd för världen i stort efter en strid i Frankrike.
1961 så dyker den första superskurken upp, norska Vita Spöket, och Kapten Sol besegrar honom efter ett bankrån. (Läs mer om Kapten Sol i Den förste superhjälten i SSS #8.)
1968 föds Muscles. Hon är den första människa sedan antiken att födas med superkrafter.
1974: Heroes Union, den första superhjältegruppen grundas av Kapten Sol, tidsresande Blackflash, utomjordningen Trip'tal, den av magi förvandlade grasshopper och den genetiskt manipulerade Spider. Den första superskurkgruppen bildas också samma år, Questionmark Group.
1978 föds en liten flicka till föräldrar som utsatts för genterapi av Chain. Hon tränas av organisationen till att bli en elitsoldat över det normala.

Sid 11.
Text: Sicilien 1984.
En svart mercedes stannar framför ett hus och några mafiosos kliver ut. De går in på en gård där en man och en kvinna hänger tvätt. De tar fram vapen och skjuter ner dem.
Senare kommer en ung pojke hem och får se föräldrarna döda.
En man i kostym kommer fram till honom.
-Jag beklagar verkligen, grabben, livet kan vara hemskt ibland. Men jag ska lära dig hur man handskas med sånt här. Du får bo hos mig.
Text: Brasilien 1984. Flera bolag som skövlar regnskogen får sina operationer störda av vad de kallar en varulv, men som är den blivande superhjältinnan Wolfwoman.

Sid 12.
Text: Sverige 1988. Prins K'riss följer sin farfaders fotspår och reser till planeten Jorden för att studera dess kultur och rapportera hem.
Text: Prag 1990: En serie kidnappningar har lett Heroes Union hit till ett underjordiskt komplex där de sett personer i prästliknade skrudar som verkar förbereda för någon slags ritual.
Gruppen sitter uppe på en avsats och tittar neråt, på en stor plattform med magisk cirkel runt vad som ser ut som en brunn huggen ur sten. En grupp präster kommer ingående med fastkedjade människor efter sig.
BF (Blackflash) -Det här ser inte bra ut.
CS (Captain Sun) -Människooffer.
GH (Grasshopper) -Säg ordet bara.
S (Spider) -Ordet bara.
Gruppen slår till. Spider och Grasshopper kastar sig akrobatiskt ut medans Blackflash rusar iväg och Captain Sun springer med sitt bländande ljus igång.

Sid 13.
De gör snabbt ner prästerna och befriar människorna.
BF -Här, det verkar som vi var för sent för några av dem.
CS -Hon där verkar annorlunda.
(Han pekar på en kvinna som är betydligt längre och muskulösare än de flesta, hon är en av gruppen Oakgrove Eight.)

Sid 14.
Grasshopper och Spider tar hand om människorna medans Blackflash och Captain Sun tittar på den magiska cirkeln och brunnen. Blackflash har ett tricorderliknande instrument i handen.
CS -Vad verkar det vara?
BF -Cirkeln alstrar en slags kraftfält som täpper för brunnen. Blod verkar ha använts för att fylla på cirkeln, många gånger.
CS -Vad tror du är det bästa att göra?
BF -Jag kan inte tänka mig att magi som får kraft från blod är något bra.
CS -Då förstör vi cirkeln.
Captain Sun och Blackflash blåser bort cirkeln så sten flyger åt alla hål. Brunnen börjar bubbla och sprudla som en fontän av lysande droppar.
BF -Det är någon form av magisk källa, det far ut rå energi åt alla håll. Vi får kontakta myndigheterna.

Sid 15.
Text: Det här är den eviga natten, en plats ingen människa känner till, en plats där inget levande kan vistas, och som ingen teknologi hur avancerad den än är kan hitta.
Det är ett tvådimensionellt plan vars härskare fängslades här tidigt i vår universums existens av mäktiga väsen som sedan länge är försvunna eller döda.

Otaliga är de gånger denne försökt slå sig fri men till slut lärde denne sig att kraft inte var rätt sätt. Istället började den leda efter sprickor och svaga sinnen i vår värld som kunde övertalas att gå hans ärenden. Under nästan tiotusen år har dess tjänare på Jorden eliminerat fiender och strupit den magiska kraft som håller fängelseförseglingarna på plats.

Mäster. En av de magiska källorna är öppnad. Dina mänskliga tjänare har misslyckats.
DEN (Den eviga natten) -Ingen betydlig förlust. Förbered en spanare och sänd genom den. Jag vill veta hur de blev upptäckta.

Sid 16.
Text: Samma år, Canada. Missnöjd med hur lagen fungerar så börjar en polis vigilanteverksamhet som Spike, den första helt mänskliga maskerade hjälten.
Text: Macchu Picchu, Peru. Denna avlägsna stad uppe på en hög bergsplatå upptäcktes först på 1800-talet, långt efter det övergivits av inkaindianerna.
Ett forskningslag håller på att sätta upp och gräva när en av dem reagerar.
-Vad var det där? En jordbävning?
-Kanske.
En av dem träffar något och böjer sig ner för att soppa bort jord. Man kan se silver glimma. Den, en silverstaty i fullstorlek, grävs fram och de står och betraktar den. Vi ser ner på den från arkeologernas synvinkel.
-Vad säger du? Det är definitivt inte inka.
-Jag vet inte, tekniken är inka, men stilen är betydligt äldre, moche kanske?
Den reser sig och alla flyttar sig i förskräckelse.

Sid 17.
SA (Silverarrow) -Det är fel år, jag är för sent ute.
Han börjar gå iväg medans arkeologerna bara står och gapar.
Text: Samtidigt på havets botten.
En sexarmad mörk skepnad börjar gå längst havsbotten när den för syn på en magisk Atlantisk portal under vattnet som den vandrar in i.

#50 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 August 2008 - 20:18

Del två här då, som ni i serieform kan börja läsa i typ SSS # 14...

Del2: Början på början av slutet:

Sid 18: Titelsida.
Text:
Då faller bergen.
Då skingras stjärnorna.
Och då börjar de 13 gudarnas bok.
Då faller Katuns äldsta.
Då förgås allt i den svarta elden.
Då segrar den store Itzam Cab'ain, världens undergång
Katuns mantel.
Det är en översvämning som blir undergången för Katuns värld.

Sid 19.
Text: 1991, Sicilien.
Detonator hör maffiabossen prata om hans föräldrars mord, ovetandes om att Detonator hör.
Detonator tar några vapen med sig och flyr till USA medelst båt.

Sid 20.
Text: 1995, Mexico City. Wolfwoman, Spike och Muscles bildar Strikers, den andra superhjältegruppen sedan Heroes Union.
Text: Samma år, Belgien. Två tonårstvillingar är hemma själv en regnig sommardag och beslutar sig för att undersöka vinden som är fylld med ägodelar från hundratals år. Bland allt annat hittar de en magisk bok som de nyfiket studerar. Boken gör att de får magiska krafter.
Text: Samma år, San Diego, USA. En stor vetenskapsmässa är samlad här i San Diego Convention Center med tema klimat.
Ett symposium ska precis börja när en kulkärve från bakom ett draperi skjuter ner talaren och Masterkill och några Chainsoldater kliver fram med ett ultimatum. 10 miljoner dollar eller så dödar de alla i konferenscentret.
SWAT rycker ut och vi ser hur en förklädd Silverarrow noterar utryckningen och börjar ta sig i riktning mot platsen.

Sid 21.
Polisledningen står samlad en bit bort.
Kapten -Vi förhandlar inte med terrorister. Är alla på plats?
-Alla är i position och har skottlinje.
-Okej, kör!
Chainsoldaterna åker i golvet direkt när prickskyttarna trycker av medans Masterkill står trots att han blir skjuten i huvudet. Han skjuter tillbaks och nedgör alla prickskyttarna. Sen går han ut och börjar skjuta poliserna utanför med ena handen. I andra så tar han fram en detonator och väntar tills polisledningen uppmärksammar honom. När de gör det trycker han av och centret far i luften. Han försvinner i röken.

Sid 22.
Nytillkommen till platsen så börjar Silverarrow söka av området när han känner något speciellt i ruinerna. Han gräver undan bråte och hittar en ung pojke vid liv. Han bär honom till ambulans.
Senare på ett sjukhus så diskuterar en socialsekreterare adoption med honom. När hon gått så kommer Silverarrow och berättar vem han är, vad han gör här och undrar vad pojken vill.
Silverarrow adopterar honom med hjälp av de slappa lagar som fanns i USA då.

Sid 23.
Text: 1998, Indien. Bollywood är Indiens motsvarighet till Hollywood och den största producenten av film i världen. En av deras uppåtgående stjärnor är unge Flash-eye.
Pojken som nu heter Mike och Silverarrow kommer fram till Flash-eye, en ung man med smal mustasch och sitt signaturpannband.
SA -Flash-eye, kan vi prata privat någonstans?
De sätter sig vid ett bord en bit från en cateringvan.
Silverarrow förklarar vem han och Mike är, och vad deras mål är.
FE (Flash-eye) -Ni vet, filmer är mitt liv, och jag har alltid drömt om att bli en filmstjärna men om Jorden behöver mig... Då kan jag inte vägra.

Sid 24.
Text: Samma år. Spider och Grasshopper, nyligen befriade från sina påtvingade djurformer bildar Dreambusters, en grupp som jagar mardrömmar som tagit sig in i vår värld.
Text: Samma år, New York. En kvinnlig reporter pratar från bakom en bil.
-Monstrena dök upp för några timmar sedan och började gå bärsärk. Polis, militär, Heroes Union, Strikers, Twenty Specials och Dreambusters har bekämpat dem och långsamt decimerat deras styrkor men än är det långt över och många är skadade och dödade. Vi behöver ett mirakel om vi ska komma undan det här...
Ett enormt troll bryter sig upp ur marken och skingrar hjältar och mindre troll och kollapsar nära byggnader.
-Jösses, shit!
Strax efter så lyses allt upp av ett enormt vitt sken.

Sid 25-26, dubbeluppslag.
Hela Golden Gang kommer ner/ut ur en av deras skepp.
-Herre...jag vet inte vilka de där är.
CH (Changeling) -Golden Gang, frun, vi är här för att stoppa skurkarna.

Sid 27.
De samlade hjältarna besegrar trollinvasionen.

Sid 28.
BF -Captain, det här är Golden Gang, min nya grupp som jag berättade om förut. Det här är vår ledare.
Captain Sun och ledaren skakar händer.
BF -Vi måste tillbaks till vår egentliga tid nu, men du kan alltid nå mig på det vanliga sättet.
Golden Gang försvinner i sitt skepp.
Text: 2000, Chicago. Icelight går med i Strikers.

Sid 29.
Text: 2000, Sverige.
K'riss springer genom en skog jagad av folk i kostym. Han inser att hans förföljare är för nära och vänder sig om för att slåss. Han får hjälp av Silverarrow, Flash-eye och Mike (Changeling) samt den flygande unge mannen från England, Goldwing, som kampar en bit därifrån. De rekryterar dem sen till sin grupp.

Sid 30.
Text: 2001, Exeroos. I centrum av Xalliansen ligger en planet som är en enda gigantisk fabrik.
Vi ser inifrån någons ögon från bakom en hinna av något slag. Framför står två olika utomjordingar.
-Det här är vår nya modell, den baseras på Zezzspraklingar som gjorts lydiga med hjälp av speciella sonder. De kan alstra energi tillräckligt för att framföra ett mindre rymdskepp. De förstår alla språk vi känner till och kan programmeras till vad som helst man vill ha dem till. Reaktorer, levande vapen, belysning. Fantasin sätter gränsen.
-Jag tar 100 stycken. När kan de levereras.
-Du kan få med dem på hemresan.
Text: Samma år, Sverige. Blackflash och Warrior hittar K'riss skepp som är satt på autopilot. De far hem till hans hemplanet och undgår frivillig genaccelerationsterapi när deras värdar upptäcker att de har superkrafter. De får varsitt skepp och K'riss skepp skickas tillbaks till Jorden.

Sid 31.
Text: Samma år, Texas, USA. Silverarrow köper en herrgård att ha som bas för gruppen.
De håller på med reparationer när de hör nyheterna om nåt stort monster som går genom New York. De flyger dit i K'riss (Silverball) rymdskepp som nu fraktats hit.