Jump to content

Photo

Babylon 5 (Alla avsnitt, säsong 1-5)


  • Please log in to reply
228 replies to this topic

#176 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 04 September 2008 - 00:57

De hade till och med CGI-effekter som det gjordes om man ska vara korrekt. Men ja, det är inte senaste tekniken.


Tittar man när dom visar en stad eller nåt rymdskepp så är bilder lite suddig.
Men förövrigt när inga landskap och rymden finns med i bild så är allting skarpt.

#177 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 May 2009 - 22:54

Är förstagångstittare av Babylon 5 och har på mindre än två veckor strecksett de tre första säsongerna med mycket stort nöje och intresse! Mycket bra sci-fi serie med bra skrivna storys och fantastiska skådespelare!
Favoriten så här långt måste jag nog nämna G´Kar! Men det finns inga dåliga karaktärer egentligen, t.o.m Mollari växer i mina ögon! Och hans medhjälpare Vir Cotto är ju för underbar! :) Och att Kosh som egentligen bara är en svävande rustning med mantel kan bli en sån bra karaktär är så häftigt! Sheridan, Ivanova, Garabaldi och Franklin, ja finns bara bra karaktärer som sagt var.
Storyn med Babylon 4 och Sinclair som man först fick se i första säsongen och sedan i den tredje var helt lysande!!! Och även The Shadows-storyn som började rätt tidigt i serien som bara fortsätter att utvecklas och underhålla och förvåna en hela tiden!
Och för att ha äldre effekter är ju rymdstriderna helt fantastiska tycker jag!

Fortsätter följa B5 med stooor spänning! :thumbsup:

Winter is Coming


#178 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 May 2009 - 14:37

Jag är allt lite avensjuk på dig. Önskar jag kunde se serien för första gången igen. :D Och visst har serien åldrats bra. :)

Men just nu är jag allt fortfarande sur på JMS (seriens skapare) och känner mig lurad pga Lost Tales. När han gjorde Lost Tales så snackade han så mycket om att det var bara första berättelserna och om DVDn sålde bra så skulle han göra fler innom kort. Jag, som många andra, köpte DVDn så snabbt den kom ut för att stödja.
Sedan så ville bolaget beställa fler avsnitt av honom och då säger han blankt nej och att han bara tänker göra mer Babylon 5 om det blir en stor budget biosatsning (vilket tyvärr är långsökt).
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#179 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 May 2009 - 16:37

Fast det var nog rätt ur det, för Lost Tales var ren och skär dynga.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#180 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 13 May 2009 - 19:41

G'Kar ftw! Var definitivt en favorit om inte den största favoriten för mig också. Han blir dessutom bara mer och mer intressant och komplex ju längre serien går. Och han och Molari's tvekamp genom serien är en av de bästa arcerna.

Håller med Crusader, man önskar man kunde se serien för första gången igen. Omfånget, karaktärerna, miljöerna, arcerna, känslan, ja listan kan göras lång men för att vara koncis: B5 is a fucking epic!

Jag säger bara njut så länge det varar Rick Hunter! :)
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#181 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 13 May 2009 - 23:41

G'Kar och Mollari! Man blir så glad varje gång de två har en scen tillsammans! :) Maken till mer genomtänkt serie har jag knappast sett!

Jag tror jag ska dra ner på tempot så jag får det att räcka längre!

Winter is Coming


#182 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 May 2009 - 00:47

Jag tror jag ska dra ner på tempot så jag får det att räcka längre!

Lycka till när du börjar på säsong 4. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#183 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 15 May 2009 - 18:50

Ja det gick ju inte så bra, istället för att trappa ner trappade jag upp och är nästan klar med säsong 4 nu :P

Winter is Coming


#184 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 May 2009 - 19:06

Jag känner igen syndromet. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#185 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 16 May 2009 - 23:50

Säsong 5 känns annorlunda minst sagt, B5 är inte sig likt nu när Ivanova och Marcus är borta :(
Hur är det med ordningen på tv-filmerna egentligen?

Winter is Coming


#186 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 May 2009 - 00:28

Jag känner igen syndromet. ;)

Samma här. :P Det är omöjligt att inte se säsong 4 i streck. :D

Säsong 4 har ett otroligt tempo. Mycket pga att de trodde det skulle bli sista säsongen så de fick trycka in säsong 5's arc i det också, där av det hastiga slutet på Shadow War.


Säsong 5 känns annorlunda minst sagt, B5 är inte sig likt nu när Ivanova och Marcus är borta :(
Hur är det med ordningen på tv-filmerna egentligen?

* The Gathering (Seriens pilot och ska ses innan man börjar på serien)
* In the Beginning (Utspelar sig efter hela serien men handlar om händelser 10 år före serien. Den kan ses som tidigast efter säsong 1 men ska helst vänta tills efter säsong 3)
* Thirdspace (Utspelar sig under säsong 4 efter Shadow War men innan avsnitt 9)
* The River of Souls (Utspelar sig typ ett år efter serien slutade)
* A Call to Arms (Nåt år efter "The River of Souls". Man kan säga att det är den här filmen som TV-serien "Crusade" spinner av)
* "Crusade" TV-serien.
* The Legend of the Rangers: To Live and Die in Starlight (Var Back Door Pilot till en ny serie och utspelar sig efter de andra filmerna)
* The Lost Tales (Det senaste och tyvärr troligen sista)

Är du riktigt så att du vill se allt i korrekt ordning efter hur det utspelar sig så ska du vänta med sista avsnittet i säsong 5 till allra sist då det är Grand Finale till hela alltet (eller, det är ju visseligen igentligen sista avsnittet av säsong 4. :P ).
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#187 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 May 2009 - 01:22

Ok, tack då har jag sett de i ordning än så länge :)

Winter is Coming


#188 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 May 2009 - 23:16

Då har jag sett klart allt utom Crusade som jag kanske väntar lite med just nu. Det var väldigt jobbigt att se sista avsnittet när allt avslutades, när hela gänget samlades en sista gång och hyllade deras döda vänner, Sheridans mycket gripande död och när de sprängde Babylon 5 i bitar så kom det en och en annan tår ska jag erkänna :upset:

Babylon 5, vilket jävla mästerverk! :thumbsup:

Edited by Rick Hunter, 21 May 2009 - 23:16.

Winter is Coming


#189 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 23 May 2009 - 11:18

Sett sista filmen nu, Lost Tales vilken smörja det var! Första halvan var så usel det bara kan bli höll på somna flera gånger, andra halvan var dock okej endast tack vare Bruce Boxleitners medverkan. Synd att en så jäkla bra tv-serie ska avsluta så dåligt. Men i framtiden lär jag nog se B5 helt kronologiskt istället.

Winter is Coming


#190 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 October 2009 - 16:55

Tv4 sci fi ska visst börja visa B5 (eller den har kanske redan visats där, har ingen aning själv). Start den 30 oktober. (källa: enligt nerladdningsbar .xls fil över programstarter okt/nov, från tv4s hemsida.)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#191 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 October 2009 - 17:28

Jo, serien har redan visats där ca 5-6 gånger. :P Och alla filmerna också några gånger. Likaså Crusade.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#192 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 09 October 2009 - 18:02

It was the year of blah blah, it was the year of bleh bleh...


Shadows & Vorlons: "We's gonna kill kill kill, get out the way mofos."

Sheridan: "Now get the hell out of our galaxy!"

Shadows & Vorlons: "kthxbai!"

*zoom*

#193 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 October 2009 - 19:10

Jo, serien har redan visats där ca 5-6 gånger. :P Och alla filmerna också några gånger. Likaså Crusade.

Ok. :lol:

Undrar om Tv4 Sci Fi tänker köpa in någon ny sci-fi serie inom en snar framtid? :unsure:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#194 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 October 2009 - 19:41

Sett sista filmen nu, Lost Tales vilken smörja det var! Första halvan var så usel det bara kan bli höll på somna flera gånger, andra halvan var dock okej endast tack vare Bruce Boxleitners medverkan. Synd att en så jäkla bra tv-serie ska avsluta så dåligt. Men i framtiden lär jag nog se B5 helt kronologiskt istället.


Tack så mycket! Jag var alltså inte ensam om att tyck så. Andra har hyllat den så mycket, men jag har ingen aning om varför. Rent skräp. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#195 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 October 2009 - 12:29

Anledningen till att B5 kommer tillbaka nu är väl kanske att kanalen kommer finnas tillgänglig för ComHems kunder från och med 28/10.

#196 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 October 2009 - 13:00

Ja, förmodligen.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#197 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 10 October 2009 - 19:22

Varför skulle tv4 ta hänsyn för att Comhem får tv4 sci fi.
I så fall måste ju tv4 sci fi omta Star Trek voyager och Enterpriser för Comhem-gänget. Skulle inte det var mer väsentligt som
bara har visats en gång.

#198 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 22 March 2010 - 22:59

Jag ser i tablån att Tv4 Sci Fi kommer sända B5 långfilmerna efter säsong 5 reprisernas slut (har de visats förut?). Och omstart av Crusade (start 2a april).
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#199 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 March 2010 - 23:44

En av mina husgudar (Peter David) berättar om hur avsnittet "Soul Mates" kom till:


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#200 Starbuck

Starbuck

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 157 posts
  • Gender:Female
  • Location:Karlshamn
  • Interests:TV, Film och Bio.

Posted 13 May 2010 - 20:51

Eftersom Babyon 5: The Gathering är pilotavsnittet så tycker jag att jag kan meddela att jag har den filmen till salu på tradera.