Jump to content

Photo

Officiella trailer-tråden


  • Please log in to reply
528 replies to this topic

#526 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 August 2018 - 09:56

Jupp. Och det där definierar även ett av de grundläggande problemen jag har med just svensk genre-film. Science Fiction-delen (eller fantasy/skräck) är liksom bara en skinande blank låda som det klassiska svenska diskbänksdramat levereras i.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#527 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 August 2018 - 16:51

Nä jag har ingen koll heller; varken på förlagan, tidigare produktioner eller författaren i stort. Har sneglat på Aniara men aldrig vågat mig på den av någon anledning.

 
Hittade dock boken och adioteatern om någon vill läsa på:

 

Aha! Tack för tipsen! Kanske tar mig an radioversionen. Vi får se. Eller höra. Eller jag menar... Vi får se huruvida får höra... eller rättare sagt... Äh!

 

Vore intressant att läsa också förstås, men det är frågan när det skulle hinnas...

 

 

Jallafallså... Här är visst en till svensk rymdfilm som är på gång:

 

 

Utomjordingen verkar lite irriterande. Men det kanske blir bra...



#528 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 September 2018 - 11:53

 

Nä jag har ingen koll heller; varken på förlagan, tidigare produktioner eller författaren i stort. Har sneglat på Aniara men aldrig vågat mig på den av någon anledning.

 
Hittade dock boken och adioteatern om någon vill läsa på:

 

Aha! Tack för tipsen! Kanske tar mig an radioversionen. Vi får se. Eller höra. Eller jag menar... Vi får se huruvida får höra... eller rättare sagt... Äh!

 

Det blev av i gårkväll när jag skulle plocka upp matvaror och inte hade något annat att lyssna på. Eller trodde att jag inte hade något annat att lyssna på.

 

Vet inte hur radioteatern förhåller sig till boken. Men jag håller med vad som sas tidigare i tråden att detta inte i huvudsak är science fiction. Och jag vet inte om jag skulle kalla det teater heller. Det är en massa röster som läser och/eller sjunger. Om det föreställer att de pratar med varandra så är det i alla fall inte tydligt. Och jag blir inte riktigt vettig på berättarperspektivet över huvud taget. Motsvarar varje röst en av Aniaras passagerare (I så fall lyckas en av dem hålla sig anmärkningsvärd ung genom decennierna.) eller är varje vers fristående från de andra. Över huvud taget är det hela ganska vagt, men den övergripande berättelsen fattar man, och det kanske är det de är ute efter. Det är ganska gott om ord jag inte förstår. Kan ju googla, men väljer i stället att fantisera. Skulle nämligen tro att författaren har hittat på dem själv, och det tycker jag i så fall att han gjorde rätt i. Frågan är om allt man inte fattar av denna radiopjäs är sådant man hade fattat av att läsa boken eller om det skulle vara ungefär samma sak.



#529 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 September 2018 - 10:20

Ensamma i rymden påminde en del om förra årets julkalender... Iaf till tonen.
 
Vet inte riktigt vad jag tycker om trailern -- den verkar vara påkostad men främst riktad till en yngre publik?
 
 

 

Kul att du tog dig igenom Aniara, radioteater är vanligtvis ett kul format men blir det för mycket karaktärer och röster samtidigt kan det bli rörigt. Tyvärr var det inget i ditt omdöme som fick mig sugen att ta itu med den själv. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)