Jump to content

Photo

Mega Shark Vs. Giant Octopus


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 June 2009 - 20:20

Kan inte låta bli och försöka skriva något mer avancerat av den här filmen.

Jag gillar Asylums filmer (och B-filmer i stort). Jag tror inte de [Asylums filmer] någonsin gjort mig besviken. Inte ens Transmorphers - och den är speciell... Den här filmen har - mycket på grund av sin titel - fått en del buzz ute på nätet. (Där det luftats en del negativa kommentarer ja).

Jag skall försöka behärska mig - men den är inte helt spoilerfri (eller spoilermarkerad för den delen).

S
P
O
I
L
E
R
S
P
A
C
E
!
!
!


--
Handlingen är det som gör filmen speciell. Urtidshaj och urtidsbläckfisk i storlek X³³L som plötsligt släpps lös ur sitt fängelse är lika oorginellt som originellt. Det finns en svag doft av 80-tal i storyn (men det kan vara bieffekten av nostalgikänslorna jag fick när jag mindes att se hajen som yngre). Klassisk, även om det märks att man faller tillbaka på stencil 3A ("Hur var det nu Spielberg skrev en blockbuster?"). Och om man kan ha överseende med en del förvirrande scener (och en "sex-scen" som lyckas med konststycket att vara lite av en plottwist :P ) så är det på det hela taget en story som funkar.

Dialogen är väl sisådär. Ingen prisvinnare men oftast rak och enkel. (Relativt tydlig rent ljudmässig också).

En av de mest förvirrande partierna måste vara labbscen i mitten. Jag vet inte om jag missade delar av dialogen innan den för jag fattade inte riktigt vad de sysslade med egentligen... Bara att två olikfärgade vätskor skulle blandas och resultatet (tydligen) skulle vara självlysande. (Det är här någonstans som den viktiga plottwisten kommer in).

Roligaste scen: Plankraschen i början himlar man med ögonen och fnissar lite åt (och backar och ser den igen).

Sämsta scen: Hela den sista halvtimmen tror jag. Några av skådespelarna slåss om titeln "filmens överspelare". Men jag skulle annars inte kalla den tråkig - eller ens helt förutsägbar.

Karaktärerna är - som väntat - lagom stereotypa och det hjälper kanske inte att samtliga skådespelare inte lyckas prestera någon oscarsnominering här. Lorenzo Lamas bästa prestation är i slutet när han står i bakgrunden och ser frustrerat okunnig ut. (Sedan kliver han fram ett steg, öppnar matluckan och sänker kvalitén framför kameran till nästan hälften). Å andra sidan så är det kanske inte bara hans fel - hela den karaktären är väldigt monoton och fyrkantig rakt igenom. Annars så är det lagom stereotypt och en acceptabel kvalitet på skådespel rakt igenom.

Special effekterna funkar för det mesta. Den känns inte helt utdaterad och malplacerad. Det finns en ganska snygg datoranimerad scen med bläckfisken som sträcker ut en tentakel och greppar tag om hajen som jag faktiskt gillade. Ljudmässigt finns det väl inget och klanka ned på - om man bortser från att det känns som om ljudet i u-båten är aningen för ihåligt.

Som avslutande ord kan jag tillägga att det finns en del rolleyes-moments. Det handlar ju trots allt om en film från Asylum och inte megabudget-film från drömfabrikens adel. Den kommer inte få några lysande recensioner av förstå-sig-påarna.

På det hela taget gillade jag den. Den är ingen nagelbitare utan som de flesta av Asylums filmer helt enkelt hyfsad underhållning. --OK.


--
Länkar:

× Officiell Hemsida: http://www.theasylum...duct.php?id=155.
× Tråd på forumet: Mockbusters/B-Filmer av Storfilmer.
× Mer: http://duckduckgo.co...s giant octopus.


Edited by XC, 20 June 2009 - 20:21.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 20 June 2009 - 22:06

Denna film måste man ju bara se! Bara titeln är nog för att intressera mig :P

Winter is Coming


#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 June 2009 - 22:15

Fastnade också för titeln, sen var ju trailern ett stort plus också :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 June 2009 - 07:13

Skall bli intressant och läsa era omdömmen sedan. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 June 2009 - 15:21

Inte ofta de har kända skådespelare med i sina filmer. :P

Men den här måste jag se. Såg fjantigt cool ut och special effekterna såg betydligt bättre ut i trailern än vad de har i de tidigare Asylum filmer jag sett tidigare.

Hur är föresten TRANSMORPHERS speciell? Jag har själv inte sett den men blev lite sugen efter att ha sett trailern till filmens prequel "TRANSMORPHERS: Fall of Man" som såg rätt intresant ut.

Edited by Crusader, 21 June 2009 - 15:38.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 22 June 2009 - 23:13

Transmorphers är bland de värsta skräp jag någonsin sett. Produktionsmässigt ser det ut att vara gjort för inga pengar alls och skådespelarna agerar lika bra som om de var med i en porrfilm. Dess Prequel ser lite mer lovande ut däremot.

Winter is Coming


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 June 2009 - 10:19

Jag skulle kanske sagt att de agerar som om de aldrig tidigare har haft ett skådespelar-jobb. Men jag tycker ändå att storyn är helt OK.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)