Jump to content

Photo

Frågor & Svar


  • Please log in to reply
32 replies to this topic

#1 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 12 September 2007 - 00:30

Då jag nu sitter och funderar på att skaffa ett nytt mmorpg och pröva på ( :upset: ), så tänkte jag att det kunde vara en bra idé att ha en tråd speciellt för sådana frågor, och sen kan ju då någon som eventuellt har prövat på och därmed har lite kunskap kring spelet hoppa in och säga bu eller bä :)

Och givetvis börjar jag ( :P );
Star Wars Galaxies - Är det något värt att köpa?
Har nämligen suttit och lirat diverse Star Wars-spel nu ett tag och det börjar bli tråkigt att varva dem om och om igen som Jedi och/eller Sith, så det känns som att det är dags för lite förnyelse, åså att säga.
Men man vill ju inte slänga ut en stor summa pengar på dels spelet och sen en xx månaders prenumeration för att märka att det var värdelöst.
(Lyckades få en polare till det med City of Heroes, och det var inte så populärt..)

Edited by Hofling, 12 September 2007 - 00:35.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#2 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 September 2007 - 05:36

Star Wars Galaxies - Är det något värt att köpa?
Har nämligen suttit och lirat diverse Star Wars-spel nu ett tag och det börjar bli tråkigt att varva dem om och om igen som Jedi och/eller Sith, så det känns som att det är dags för lite förnyelse, åså att säga.
Men man vill ju inte slänga ut en stor summa pengar på dels spelet och sen en xx månaders prenumeration för att märka att det var värdelöst.
(Lyckades få en polare till det med City of Heroes, och det var inte så populärt..)


Åh, det var en enkel fråga att svara på. Det är klart värt att ladda hem 2-veckors "prova på"-versionen som ligger på hemsidan och bilda sig en egen uppfattning. Du hinner på den tiden pröva på gameplay och märka om det är nåt för dig/er.

Jag och två polare spelade det i 1 år, genom en mindre och en mer drastisk förändring, men för den som inte spelat det innan de gjorde om det har inget att jämföra med på det sättet och kan se det med färska ögon. Vi gillade inte förändringarna och slutade.

Det är ett väldigt utbyggt spel, mycket att göra, mycket att se (speciellt om du är en SW-fan, och än mer så om du dessutom är bekant med Expanded Universe), stora miljöer, helt okej grafik, sjyssta rymdstrider och mycket man kan kustomisera. Det är mycket grundläggande som spelet gör rätt.

Det man kan säga mot det är att det finns en väldig massa jedis, troligen det vanligaste yrket, så är man kinkig med att SW ska vara som i filmerna är det kört och att de vanliga icke-story-uppdragen är väldigt enformiga.

2 av planeterna måste man ha en expansion för att besöka, Kaashyyk och Mustafar. De följer med i The Complete Online Adventures, den nuvarande boxen som går för 159:- på Webhallen.

Edit: lite tilläggsupppgifter.

Edited by DanielSchenström, 12 September 2007 - 05:39.


#3 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 12 September 2007 - 12:59

Ok, tack för svaret :)

Hittade trial-versionen och laddade ned den över natten, så sitter och testar det lite nu. Struntade helt i att bli Jedi, då jag kan tänka mig att det är samma som det brukade vara med Rogues i World of Warcraft (50%+ av varje servers befolkning var rogues, i stort sett). Så kör commando då jag älskade att spela som en i Republic COmmando.
rymdstriderna tycker jag är lite luriga. Jobbar som pilot just nu, har kommit till nästa tränare. Jagar en spion, jag vet att jag ska träffa honom, då siktet är locked on, jag ser att det träffar skeppet, men ändå har den 100% i allting. Lite lagom drygt.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#4 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 September 2007 - 16:36

Ok, tack för svaret :)

Hittade trial-versionen och laddade ned den över natten, så sitter och testar det lite nu. Struntade helt i att bli Jedi, då jag kan tänka mig att det är samma som det brukade vara med Rogues i World of Warcraft (50%+ av varje servers befolkning var rogues, i stort sett). Så kör commando då jag älskade att spela som en i Republic COmmando.
rymdstriderna tycker jag är lite luriga. Jobbar som pilot just nu, har kommit till nästa tränare. Jagar en spion, jag vet att jag ska träffa honom, då siktet är locked on, jag ser att det träffar skeppet, men ändå har den 100% i allting. Lite lagom drygt.


Man kan tabba genom motståndarskeppets olika beståndsdelar och slå ut enskilda delar, du ska säkert ta ut motorn. Lite ondskefullt att slå ut ett skepps vapen, sen motor och sen långsamt nöta ner motståndaren :)

Du ska veta att jag blivit bra sugen på att logga in och hoppa runt lite, men vi får se. På den datorn jag har hemma kan man nog inte köra det längre.

#5 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 12 September 2007 - 18:28

Hehe, låter evil nog för mig :P

Nu är jag äntligen på första planeten iaf. Min soldat är givetvis med i Imperiet nu. Roligt att jaga rebellavskum :)

Liten fråga, för övrigt; Jedier. För drygt två år sen(eller så) när jag tror SWG var nytt, så var det snack om att det skulle vara riktigt svårt att bli en Jedi. Men det verkar ju osm att det finns en väldans massa Jedier i spelet. Ändrades det, eller var det aldrig så svårt att bli jedi?
(Jag trodde t.o.m att man var tvungen att komma till en viss nivå med sin vanlige karaktär innan man skulle kunna välja att börja träna till en Jedi)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#6 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 12 September 2007 - 21:20

SWG verkar intressant tycker jag! Desto mer intresserad är jag av Warhammer Online och Star Trek Online, men inget av dem har ju släppts än... Dessvärre har jag varken tid eller pengar för mmorpg's, vilket annars hade varit väldigt roligt!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#7 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 September 2007 - 05:36

Liten fråga, för övrigt; Jedier. För drygt två år sen(eller så) när jag tror SWG var nytt, så var det snack om att det skulle vara riktigt svårt att bli en Jedi. Men det verkar ju osm att det finns en väldans massa Jedier i spelet. Ändrades det, eller var det aldrig så svårt att bli jedi?
(Jag trodde t.o.m att man var tvungen att komma till en viss nivå med sin vanlige karaktär innan man skulle kunna välja att börja träna till en Jedi)


Det ändrades i den stora förändringen, den som fick mig och mina polare att sluta. I allra första början var man tvungen att nå toppen i ett par yrken som man inte fick reda på vilka de var, därefter ändrades det till ett par yrken, vilka som, har jag för mig. Sen fick man genomgå en låååååååååååång padawanperiod där man samlade ihop enorma mängder erfarenhetspoäng och böt in mot jediförmågor. Nu väljer man yrket direkt om man vill.
Innan så var jedis betydligt ovanligare. Det tog två veckor innan vi såg vår första jedi...

Observera dock att det inte var att det var lätt att bli jedi som fick oss att sluta.


SWG verkar intressant tycker jag! Desto mer intresserad är jag av Warhammer Online och Star Trek Online, men inget av dem har ju släppts än... Dessvärre har jag varken tid eller pengar för mmorpg's, vilket annars hade varit väldigt roligt!


Star Trek Online har jag hoppats på men det verkar väldigt annorlunda i sin inriktning nu mot hur det lät i början, i mina ögon till det sämre. Men jag hoppas att det blir bra, jag vill ha något att spela när jag sett det mesta i FFXI som är det som jag kör nu. Det är väl en 2 år bort åtminstone så det borde jag ha klarat till dess.
Det bästa är ju de mmorpg där man inte måste investera en massa tid om man inte vill, eller spela i grupp för att klara något.
Pengarna, ja, det är ju som det är, och det finns ju en bunt gratismmorpg, en del av vilka som fått bra omdömen.

#8 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 September 2007 - 14:02

Medan jag går och väntar på att Star Wars: The Force Unleashed ska komma ut så behöver jag tips på hur jag bäst kan stilla min hunger för Star Wars spel. Har ni några bra tips på spel jag borde testa?

Gärna strategibaserat/simulering om det finns något sådant? Men även rena actionbetonade spel är intressanta.

Har egentligen inte spelat så många Star Wars spel så jag är rätt ny i denna genre. Dom få jag har spelat och äger (Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy, Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike, Star Wars: Galactic Battlegrounds, Star Wars: Knights of the Old Republic 1 & 2, Star Wars: Battlefront 1 & 2, Star Wars Episode III: Revenge of the Sith och Star Wars: Republic Commando.

Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta spel som kan passa mig. :)

#9 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 21 September 2007 - 14:26

Måste ju säga att Jedi Academy inte alls är lika bra som de andra Jedi Knight-spelen. Dark Forces har jag inte provat, men om du vill prova på ett spel i samma anda som Jedi Academy så rekomenderar jag verkligen Jedi Knight 2: Jedi Outcast, som är ungefär samma, fast med mycket bättre gameplay :) Jedi Knight 1 är en riktig gammal goding, som kanske inte håller idag, men jag och min vän har haft mycket roligt med det :)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#10 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 25 September 2007 - 20:26

Missat att det skrivits i tråden på sistone, så lite sent svar här;
Det verkar ju som att du redan har de spel som jag anser värda att spela i SW-serien :P
Och det du inte har nämnet ju Jon; Jedi Outcast.

Annars finns ju riktigt gamla godingar som Dark Forces 1 & 2 (tvåan blev jag förbannad över då omslaget till det var att man slogs mot Vader och så fick man nöja sig med nån gammal ful blind gubbe :angry: Coolt att de använde riktiga personer i videosekvenserna iaf. gillar sånt, när det görs snyggt :) )
och Mysteries of the Sith som var en expansion till DF2 (tror jag)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#11 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 25 September 2007 - 21:27

Missat att det skrivits i tråden på sistone, så lite sent svar här;
Det verkar ju som att du redan har de spel som jag anser värda att spela i SW-serien :P
Och det du inte har nämnet ju Jon; Jedi Outcast.

Annars finns ju riktigt gamla godingar som Dark Forces 1 & 2 (tvåan blev jag förbannad över då omslaget till det var att man slogs mot Vader och så fick man nöja sig med nån gammal ful blind gubbe :angry: Coolt att de använde riktiga personer i videosekvenserna iaf. gillar sånt, när det görs snyggt :) )
och Mysteries of the Sith som var en expansion till DF2 (tror jag)

Mitt förra inlägg handlade ju bara om Dark Forces 2: Jedi Knight och (Dark Forces 3) Jedi Knight 2: Jedi Outcast... :P (de gillar undertitlar, de där...)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#12 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 September 2007 - 21:37

Strategispelet Empire at War skulle nog vara nåt. Vill man ha lite kul finns ju Lego Star Wars.

#13 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 October 2007 - 12:09

Tack för alla era tips, jag ska ta mig en närmare titt på Empire at War och några av dom andra förslagen.

#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 January 2008 - 00:37

Lost Odyssey's soundtrack släpptes idag men jag kan inte hitta någonstanns att köpa det sedan Spelbutiken slutade sälja soundtrack. Någon som vet ett bra ställe att köpa TV-spels soundtrack som importerar till Sverige och inte tar ett för hutlöst pris för det?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 January 2008 - 13:39

Webhallen kanske? Dock ligger deras sida nere nu så jag kan inte kolla upp det åt dig. Jag ska kolla några andra ställen jag känner till och återkommer om något av dom har det du söker efter.

#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 January 2008 - 16:44

Tack. :)

Webhallen har jag redan kollat och de har inte soundtracket.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 March 2009 - 22:20

Oblivion-fråga:

När man klarar the main quest, kan man fortsätta spela vidare då som i Fable 2?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 March 2009 - 22:33

Svar: Ja
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 March 2009 - 22:35

Tack. Har klarat av lönnmördare och magiker delen och funderade om man skulle köra main questen ett tag nu nämligen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 March 2009 - 22:49

Det ända, vad jag vet, som förändras om du klarar Main Questen nu är att du kan inte åka till Oblivion längre för där finns inga Oblivion portar sen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 March 2009 - 23:06

Check. Har inte alls stött på några sådana ännu (vad jag vet).

BTW - hur fungerar Shivering Isles som expansion egentligen? Om man köper det på skiva, kör man på den istället för Oblivion-skivan?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#22 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 March 2009 - 23:20

Finns den att köpa som skiva?
Iallafall så utspelar spelet sig i en annan dimension så kanske det funkar på så vis. Har du skaffat Knights of the Nine?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 March 2009 - 23:27

Absolut. Den finns på vår lokala Game-butik på begagnat hyllan. Visste inte ens förrän nyligen att det fanns en nedladdningsverison. :blush:

I alla fall, nix. Jag har inte skaffat Knights of the Nine. Vad är det?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 March 2009 - 23:45

Extra quests till Oblivion.

Finns en jäkla massa grejor man kan ladda ned till Oblivion fast de flesta är hus (ett eget slott eller trollkarl torn, eller Evil Lair eller piratskepp, eller astrologi lab) och nya items eller förmågor för ens karaktär med något litet quest. Men Knight of the Nine är en hel ny Main Quest, så att säga.
Sedan finns också Mehrunes' Razor som är ett vapen som finns i en ruin för mer höglevlade karaktärer och rätt svår.
Och så kan man köpa till extra Spell Tomes som sedan finns att hitta i världen.
De har sänkt prisernas på Oblivion DLC så du skulle kanske kolla om där är något dom intreserar dig.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 March 2009 - 00:54

Jag bläddrade lite där, men... De ger inga achievements, va? Förutom Shivering Isles då? Jag tror i s all de inte är så pass intressanta. Varför? Jo av den enkla anledningen att det verkar finnas så himla mycket redan i grundspelet att göra, så då känner jag mindre behov av fler "quests" då.

(Och ja, jag jagar achievements också - men det öfrhindrar ju inte att man har kul ändå. ;) )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«