Jump to content

Photo

Kritisera min hemsida


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 May 2014 - 18:25

Vill ha åsikter om en hemsida.

 

Lägger inte upp detta som reklam (även om det kan se ut så, jag vet). Vill istället att ni som är intresserade av detta med hemsidor kommer med lite konstruktiv kritik. Sådant som hemsideskodning kan jag inte, så tekniska termer kommer att gå mig förbi. Tänker mer på utseende, funktion, användbarhet och hur bra/dåligt den påverkar besökarens intresse för innehållet. Sidan är gjord i det enkla programmet Adobe Muse.

http://nordensstjarn....com/index.html

Tack på förhand!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 May 2014 - 22:43

  • Varför inte använda NS-logon som rubrik? Och jag tycker rubriken i fråga bör vara en länk till startsidan.
  • "Svenska Superserier och Nordens Stjärnors forum" tycker jag är en konstig formulering. Hur är det förresten tänkt gällande vad det länkas till i foten?
  • Sidornas titlar bör innehålla namnet Nordens Stjärnor. Startsidan bör alltså heta antingen något i stil med "Nyheter - Nordens Stjärnor" eller bara "Nordens Stjärnor". Som det är nu heter sidan "nyheter" vilket känns som ett ganska ovettigt förslag på rubrik om man länkar till den från Facebook eller så.
  • Jag har även lagt märke till att när du länkar till sidan för att uppmärksamma världen om att något nytt har skrivits där, så länkar du alltid till startsidan. Det innebär att om man hittar en gammal länk där du berättar att det skrivits om något specifikt, så är det ändå inte detta specifika man hittar om man följer länken. Det tycker jag att det vore bättre om det var. Det kan lösas på lite olika vis, och vilket som är bäst beror nog på hur sidan är makad. Jag har aldrig använt Muse, så jag vet inte exakt vad man kan göra där, men klurar du inte ut det själv, kanske jag kan klämma fram någon ledtråd.
  • Och så kan man ju alltid ha åsikter om teckensnitt. Hade ni några funderingar om vilka snitt ni använde i albumet?


#3 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 May 2014 - 07:18

Tack DGH! Det här var konstruktivt. Ska fundera mer på detta under helgen. Drar strax till jobbet.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 May 2014 - 16:17

Logon. Nordens Stjärnors officiella logo är lite svåranvänd. Den är hög och har en ojämn övre gräns, mycket pga de tre uppstickande stjärnorna. Och så känns den väldigt ofärdig. Kanske tar jag och modifierar den en aning så att den är lättare att använda.

 

Länkarna. Du har helt rätt. Vad borde länken till SSS och NS forum heta? Länkvalen är ju aningen random ja. Får se vad jag gör åt dem.

 

Angående sidornas titlar och hur de länkas till på t ex FB. Jag vet inte hur man gör för att få det rätt länkat. Vet någon?

 

Teckensnitt i albumet. Menar du det redaktionella eller serietextningen?


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 May 2014 - 16:31

Efter modigt övervägande så flyttar jag det här ämnet.
Webbproduktioner är mer ett alternativ till tv/film/serier för tjänster som produceras mer exklusivt för webben. Vanliga hemsidor tycker jag fortfarande hör mer hemma i program, teknik och internet.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 May 2014 - 18:29

Länkarna. Du har helt rätt. Vad borde länken till SSS och NS forum heta? Länkvalen är ju aningen random ja. Får se vad jag gör åt dem.

Om man börjar med att modifiera det så att det blir korrektare språkligt, så får det väl bli "Svenska Superseriers och Nordens Stjärnors forum". Fast det kanske räcker med att det bara står "Forum". Att ha en länk till Serieforum i foten känns inte alldeles motiverat. Kanske ska du slopa fotlänkarna helt och hållet, och i stället samla dessa och andra relevanta länkar på en särskild länksida. Svenska Superseriers hemsida kan du kanske länka till bredvid titeln, så att den alltid syns. Hittar man till den kan man ju hitta vidare både till forumet och wikin och allt vad det nu är.


 

Angående sidornas titlar och hur de länkas till på t ex FB. Jag vet inte hur man gör för att få det rätt länkat. Vet någon?

Titlarna står i källkoden inom title-taggen. Till exempel <title>nyheter</title>. Går du in i koden och pillar kan du ändra det där, men jag misstänker att det också kan göras på annat vis i layoutprogrammet. För att få länkarna att leda till rätt text och inte bara till startsidan kommer jag på två metoder. Den ena är att du skriver varje nyhet på en egen sida. Sedan kan du kanske montera ihop dem på något vis, men det har jag inte koll på hur man gör. Det är förmodligen lättare om man använder Wordpress eller nå't. Den andra metoden är att du, som du gjort hittills, skriver alla nyheter på samma sida, men att du lägger in ett bokmärke vid varje nyhet. Då kan du länka till en specifik plats på sidan. Så när du ska berätta att nu har vi lagt upp några bilder från SIS, så länkar du inte till http://nordensstjarn....com/index.html utan till http://nordensstjarnor.businesscatalyst.com/index.html#140522 exempelvis.


 

Teckensnitt i albumet. Menar du det redaktionella eller serietextningen?

Tja... Både och, antar jag. Tänker mest att det vore fint med en enhetlighet mellan album och hemsida.



#7 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 May 2014 - 20:50

Ska lura på ditt förslag angående forumlänkarna Johan.

 

Det där med FB-länkar och sånt kommer nog att ta ett tag för mig att få grepp om. Jag är oerhört hemsidesoteknisk. Och mycket glad åt ett program som Adobe Muse.

 

Teckensnitt då. Jo, vore bra med en gemensam grafisk profil på hemsida och album. Det kommer nog att ta ett tag att arbeta fram och är inget jag har någon särskild kunskap om. Går mest på magkänsla men anar att det finns mycket att förbättra.

 

Johan, du ska ha tack för din input! Hoppas fler av er som har åsikter och/eller kunskaper om hemsidor kan bistå med detta. Ni är välkomna!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#8 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 June 2014 - 08:56

Jag har ingen erfarenhet av Muse utan jag är en sån där kodknackare. :) Titeln på sidorna skulle behöva åtgärdas som DGH nämner, inte bara för att det ser bättre ut, utan för att det är bättre för sökmotorerna som gillar tydliga titlar på sidorna. "Nyheter" är ju mer generellt och svårt att få träff på just din hemsida om man söker. Dock verkar Muse plocka upp titeln från det du skrivit i menyn så jag vet inte om det finns speciella fält där du själv kan bestämma vad som ska stå i sidans titel.

 

Startsidan tycker jag du behöver göra lite luftigare, testa att lägga in lite mer marginal mellan text och bilder. Kanske räcker i Muse att göra ett radbryt extra? Går det att göra lite större rubriker och kanske lägga ett streck för att dela upp artiklarna för bättre överblick?

 

Byt färg på länkarna nere i footern, längst ner på sidan. Funkar inte så bra med den blå färgen mot det gråa.

 

Annars verkar ju Muse vara ett bra verktyg för de som inte kan/vill hacka kod själv. :)


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.