Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2006


  • This topic is locked This topic is locked
96 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 February 2006 - 13:03

Idag startar deltävlingarna i melodifestivalen, antagligen hatar eller älskar man det.

Personligen har jag slutat titta på det nu när dom börjat med deltävlingar, var mycket bättre förr när man bara fick se/höra låtarna en gång och rösta fram en vinnare direkt.

Lördag 18 februari
Deltävling 1 i Leksand
SVT1 20.00-21.30


1 Simone Moreno: "Aiayeh (the music of the samba)"
2 Electric Banana Band: "Kameleont"
3 Anna Sahlene: "This woman"
4 Magnus Bäcklund: "The name of love"
5 Linda Bengtzing: "Jag ljuger så bra"
6 Pandang: "Kuddkrig"
7 Hannah Graaf: "Naughty boy"
8 Andreas Johnson: "Sing for me"


Lördag 25 februari
Deltävling 2 i Karlstad
SVT2 19.00-20.30 (OBS tiden!)


1 Magnus Carlsson: "Lev livet" Joker
2 The Elephantz: "Oh yeah"
3 Sonya: "Etymon"
4 Östen med resten: "Ge mig en kaka till kaffet"
5 Pablo Cepeda: "La chica de la copa"
6 Kikki Danielsson: "I dag & i morgon"
7 Nicklas Wahlgren: "En droppe regn"
8 Velvet: "Mi Amore"



Lördag 4 mars
Deltävling i Karlskrona
SVT1 20.00-21.30


1 BWO: Temple of Love
2 Jessica Folcker: "When love´s comin´ back again"
3 Gregor: "Mi amor"
4 Jessica Andersson: "Kalla nätter"
5 The Poodles: "Night Of Passion"
6 Elysion: "Golden Star"
7 Patrik Isaksson: "Faller du så faller jag"
8 Kayo: "Innan natten är över"


Lördag 11 mars
Deltävling 4 i Göteborg
SVT1 20.00-21.30


1 Roger Pontare: "Silverland"
2 Laila Adéle: "Dont Try To Stop Me"
3 Günther: "Like Fire Tonight"
4 Sandra Dahlberg: "Jag tar det jag vill ha"
5 Evan: "Under Your Spell"
6 Rednex: Mama take me home JOKER
7 Björn Kjellman: "Älskar du livet"
8 Carola: "Evighet"


Söndag 12 mars
Andra chansen i TV-huset
SVT1 18.30-19.45


Electric Banana Band: "Kameleont"
Magnus Bäcklund: "The name of love"
Nicklas Wahlgren: "En droppe regn"
Velvet: "Mi Amore"
Elysion: "Golden Star"
Patrik Isaksson: "Faller du så faller jag"
Roger Pontare: "Silverland"
Rednex: "Mama take me home"


Lördag 18 mars
Direktsändning - Final
SVT1 20.00-22.00


Linda Bengtzing: "Jag ljuger så bra"
Andreas Johnson: "Sing for me"
Magnus Carlsson: "Lev livet"
Kikki Danielsson: "I dag & i morgon"
BWO: Temple of Love
The Poodles: "Night Of Passion"
Björn Kjellman: "Älskar du livet"
Carola: "Evighet"
Rednex: "Mama take me home"
Magnus Bäcklund: "The name of love"





Länkar: SVT, Expressen, Aftonbladet,


Edited by Garm, 15 March 2016 - 23:37.
Tillägg av tagg.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 February 2006 - 13:29

Som barn såg jag på det. Som vuxen har jag valt bort det helt, då det inte är en musikstil som jag uppskattar. Jag kan inte heller med dansbandsmusik, dragspel och folkmusik. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 18 February 2006 - 18:04

Som barn såg jag på det. Som vuxen har jag valt bort det helt, då det inte är en musikstil som jag uppskattar. Jag kan inte heller med dansbandsmusik, dragspel och folkmusik. ;)

Dito, förutom folkmusiken kanske. :)
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 February 2006 - 18:07

*Yay*
Själv gillar jag festivalen, även om jag kan hålla med om att 4 deltävlingar är lite mycket.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 18 February 2006 - 19:14

*Yay*
Själv gillar jag festivalen, även om jag kan hålla med om att 4 deltävlingar är lite mycket.


Instämmer till viss del. Det hela har blivit lite väl stort, men samtidigt kanske det kan hjälpa till att få fram rätt sång. Och melodifestivalen och ESC kan man aldrig få för mycket av :D Därför har jag just beställt den där DVD boxen med alla vinnarna av melodifestivalen, samt ett femtiotal favoriter. Huzzah, va kul jag ska ha! :lol:

Min fundering är denna dock: why, oh why, låter de skitsånger som de av Pay Tv t.ex få vara med och tävla? Fanns det verkligen inga andra förslag som var bättre???? Tack och lov att de inte ställer upp i år! :blink:
Posted ImagePosted Image

#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 February 2006 - 19:39

Har lagt till vilka som tävlar resp. gång.
Ska försöka komma ihåg att uppdatera vilka som vinner och går vidare.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 18 February 2006 - 21:15

Det fanns några sånger som jag tyckte var riktigt ur dåliga, men som tur åkte de ut direkt (Läs: "Aiayeh" med Simone Moreno och "Naughty boy" med Hannah Graaf. Pandang var inte så dåliga, även om jag inte gillar rap personligen, men de hade aldrig kunnat vinna ESC).

Min favorit blev "The name of love" med Magnus Bäckman, som känns som en klassisk schlager. Gillar inte honom som artist, men denna gång var han inte fullt så slemmig som han brukar vara.

De andra sångerna... hmmm.... :mellow: Andreas Johnsons var rätt okej, samma sak med Anna Sahlenes. De andra har jag inga större tankar kring.... vilket inte borde tolkas som något positivt.

Lena PH var ganska rolig som programledare... även om skämten kändes tämligen krystade

Edited by Sötnosen, 18 February 2006 - 21:17.

Posted ImagePosted Image

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 February 2006 - 21:22

*Suck* Veckans Joker gick vidare ... förståss...

Själv gillade jag Linda Bengtzing och otroligt nog Hannah Graf.

De enda som jag egentligen inte gillade var resterna från den Brazilianska uttagningen ( :P ), Pandang ( :urk: ) och EBB ( :huh: )

Edit: *Whohoo* Bengtzing i final! :thumbsup:

Till Final:
5 Linda Bengtzing: "Jag ljuger så bra"
8 Andreas Johnson: "Sing for me"
Till 2a Chansen:
2 Electric Banana Band: "Kameleont"
4 Magnus Bäcklund: "The name of love"

Edited by XC-SE, 18 February 2006 - 21:29.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 18 February 2006 - 21:23

Jag gillar Melodifestivalen undermedvetet om man säger så även om jag aldrig annars lyssnar på schlager :P Andreas Johnsons låt var ju riktigt bra faktiskt, Bengtzings var inte heller så dålig. Sedan var ju Lena PH helt okej som programledare.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 February 2006 - 20:40

Okej. Det här är snudd på OT egentligen. Men det hör hit ... typ.

(Spoilermarkerar, det är ett rykte som uppstått angående den spanska uttagningen).

'Las Ketchup to represent Spain in Athens'
http://www.esctoday....s/read/5624?rss

According to the website Vertele, the Spanish Broadcaster TVE selected the song performed by Las Ketchup in order to represent Spain at the 2006 Eurovision Song Contest in Athens, Greece. TVE did not yet comment on the information. (http://www.esctoday.com/news/read/5624)

:rolleyes: Undrens tid är inte förbi tydligen. Trodde dem var passé :P

Edited by XC-SE, 19 February 2006 - 20:41.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 20 February 2006 - 10:03

Läste att Thomas Anders (ena hälften i Modern Talking) ställt upp i den tyska uttagningen... så vem vet, det kanske blir en slags battle of giants om Carola får tävla för Sverige och få möta sådana stora namn :lol:

Edited by Sötnosen, 20 February 2006 - 10:03.

Posted ImagePosted Image

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 February 2006 - 10:50

Det är USAs fel... De har köpt in ESC konceptet... :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 20 February 2006 - 14:47

Här är min lista:

1. Sahlene ( Röstade på den )
2. Graaf ( Röstade på den )
3. Bäcklund, Andreas Johnson, Bengtzing och Pandang.
Näst sist: Simone Moreno
Sist: Electric Banana Band
´´ Leve Stan Lee´´

#14 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 20 February 2006 - 14:56

Har inte varit intresserad av melodifestivalen sen jag var liten och Carola var min största idol (runt 83-84 när hon kom tvåa i stora tävlingen). Men likt dockusåpor går det inte att missa vilka deltagarna är och vad som händer..
I love the smell of napalm in the morning

#15 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 20 February 2006 - 16:30

Det är USAs fel... De har köpt in ESC konceptet... :lol:


Kul med något som vi var först med :thumbsup: Undrar hur deras kommer att se ut och vad för slags musik de kommer att tävla med. Känns inte som de kommer att få samma räckvidd med tanke på att det ändå är inom samma land. ESC är speciellt eftersom alla länder för med sig något speciellt och typiskt för det landet. ^_^
Posted ImagePosted Image

#16 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 February 2006 - 17:20

Det har väl bara blivit större och större med åren, har för mig att för ett par år sen så började dom sända även i Sydamerika bl.a där det är jättestort.
Samt fått förfrågan om hur dom ska kunna göra sin egen.
Tror att SVT varit involverad i det.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#17 uniteder

uniteder

    Commander

  • Members
  • 213 posts
  • Location:Grängesberg och Örebro

Posted 20 February 2006 - 23:20

Jag höll såklart på Andreas Johnson i lördasg och det gick ju bra :)
Utan att ha hört låtarna gisar jag på att ja kommer hålla på Östen med resten i Karlstad, Patrik Isaksson i Karlskrona och antingen Günther eller Rednex i Göteborg.

#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2006 - 08:47

Efter ha läst om hela startfältet (ja jag har köpt "Alla Älskar Schlager" förutom diverse TV-Bilagor) så tycker jag överlag att det ser lovande ut. Några bottennapp som Pandang och EBB finns. Men det är ganska många "kända ansikten".

Bara måste få tala om att jag hörde Schweiz bidrag till årets ESC på ESCRadio igår. Låten heter "If We All Give A Little" och framförs av "six4one" (där blandannat Andreas "Alcazar" Lundstedt ingår). Den är helt OK faktiskt. :)

Edited by XC-SE, 21 February 2006 - 08:48.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 21 February 2006 - 10:20

Jag längtar tills ESC-skivan kommer ut! Alltid lika spännande att höra vilka sånger alla länderna tävlar med :D
Posted ImagePosted Image

#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2006 - 11:17

Du kan ju värma upp med den Officiella ESC Radion. Som sagt. Schweiz (sabla land och stava till :P ) bidrag spelades idag igen, och de överiga bör väl komma de också. Kul att även låtar från de nationella uttagningarna spelas. :)

Edited by XC-SE, 21 February 2006 - 11:17.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 21 February 2006 - 14:20

Du kan ju värma upp med den Officiella ESC Radion. Som sagt. Schweiz (sabla land och stava till :P ) bidrag spelades idag igen, och de överiga bör väl komma de också. Kul att även låtar från de nationella uttagningarna spelas. :)


Wow! Visste inte det fanns en sådan! Coolness! ^_^


Vad tycker ni föresten om att man sjunger på andra språk, som Simones sång på portugisiska, när man hoppas få tävla för Sverige? Är det bara jag som inte riktigt gillar det? :unsure:
Posted ImagePosted Image

#22 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 February 2006 - 15:10

Är det bara jag som skippar dessa deltävlingar och väntar till den STORA finalen?

Winter is Coming


#23 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 22 February 2006 - 07:42

Vad tycker ni föresten om att man sjunger på andra språk, som Simones sång på portugisiska, när man hoppas få tävla för Sverige? Är det bara jag som inte riktigt gillar det? :unsure:


Jag gillar det inte heller. Ska man tävla för Sverige ska man ju för fan sjunga på svenska, engelska eller fornordiska om man så vill. Inget annat språk som typ tyska, franska, spanska eller portugisiska.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#24 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 22 February 2006 - 09:38


Vad tycker ni föresten om att man sjunger på andra språk, som Simones sång på portugisiska, när man hoppas få tävla för Sverige? Är det bara jag som inte riktigt gillar det? :unsure:


Jag gillar det inte heller. Ska man tävla för Sverige ska man ju för fan sjunga på svenska, engelska eller fornordiska om man så vill. Inget annat språk som typ tyska, franska, spanska eller portugisiska.


Jag känner att jag gärna vill förstå vad sången vi skickar iväg handlar om, så jag kan ta ställning till och om jag kan stå för den i samtal med andra från andra länder. Sen tycker jag att sången på något sätt borde reflektera Sverige och svensk kultur -- även om Sverige idag är mångkulturellt. Därför tycker jag att det vore roligare om alla länder sjöng halva sången på sitt eget språk och sen halva på engelska, om de nu vill det.
Posted ImagePosted Image

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 February 2006 - 09:50

Jag tycker alla låtar bode finnas i två versioner en på svenska och en på engelska. Jag gillar inte att man släpper in låtar på språk som knappt talas i Sverige. Värt är väl ändå de låtar som skrivs på låtsasspråk? Tur att vi har varit reativt förskonade från sådana.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)