Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2010


  • Please log in to reply
56 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 October 2009 - 14:04

svt.se/melodifestivalen

De 27 bidragen

Observera att bidragen nedan presenteras i bokstavsordning (efter titel), ej i någon rang- eller ordningsföljd.

Bidragets titel: A Place To Stay
Upphovsmän: Torben Hedlund (t & m)

Bidragets titel: Doctor Doctor
Upphovsmän: Tony Nilsson (t & m), Mirja Breitholtz (t & m)

Bidragets titel: Headlines
Upphovsmän: Tony Nilsson (t & m), Peter Boström (t & m)

Bidragets titel: Heaven And Hell
Upphovsmän: Håkan Larsson (t & m), Jörgen Svensson (t & m), Björn Lönnroos (t & m)

Bidragets titel: Hippare Hoppare
Upphovsmän: Vlatko Ancevski (t & m), Vlatko Gicarevski (t & m), Mats Nilsson (t & m), Teddy Paunkoski (t & m), Otis Sandsjö (t & m), Stevan Tomulevski (t & m), Douglas Leon (t & m)

Bidragets titel: Human Frontier
Upphovsmän: Tobias Jonsson (t & m), Anneli Axelsson (t & m)

Bidragets titel: Hur kan jag tro på kärleken?
Upphovsmän: Kenneth Gärdestad (t), Tony Malm (m), Niclas Lundin (m)

Bidragets titel: I Did It For Love
Upphovsmän: Lars "Dille" Diedricson (m), Kristian Wejshag (t)

Bidragets titel: Idiot
Upphovsmän: Niklas Jarl (t & m), Per Aldeheim (t & m)

Bidragets titel: Innan alla ljusen brunnit ut
Upphovsmän: Stefan Moody (m), Danne Attlerud (t)

Bidragets titel: Jag vill om du vågar
Upphovsmän: Pontus Assarsson (t & m), Jörgen Ringqvist (t & m), Daniel Barkman (t)

Bidragets titel: Magisk stjärna
Upphovsmän: Micke Wennborn (m), Py Bäckman (t & m)

Bidragets titel: Manboy
Upphovsmän: Fredrik Kempe (t & m), Peter Boström (m)

Bidragets titel: Manipulated
Upphovsmän: Sarah Lundbäck (t & m), Iggy Strange-Dahl (t & m), Hayden Bell (t & m), Erik Lewander (t & m)

Bidragets titel: Never Heard Of Him
Upphovsmän: Figge Boström (t & m), Anna Engh (t & m)

Bidragets titel: Road Salt
Upphovsmän: Daniel Gildenlöw (t & m)

Bidragets titel: Run
Upphovsmän: Niclas Arn (t & m), Karl Eurén (t & m), Gustav Eurén (t & m)

Bidragets titel: Singel
Upphovsmän: Hamed K-One Pirouzpanah (m), Håkan Bäckman (t)

Bidragets titel: Stop
Upphovsmän: Mikaela Stenström (t & m), Dimitri Stassos (t & m)

Bidragets titel: This Is My Life
Upphovsmän: Kristian Lagerström (t), Bobby Ljunggren (m)

Bidragets titel: Thursdays
Upphovsmän: Thomas G:son (m), Peter Boström (m), Sharon Vaughn (t)

Bidragets titel: Tonight
Upphovsmän: Sharon Vaughn (t & m), Anders Hansson (t & m)

Bidragets titel: Underbart
Upphovsmän: Lina Eriksson (t), Johan Moraeus (m)

Bidragets titel: Unstopable
Upphovsmän: Dimitri Stassos (t & m), Alexander Kronlund (t & m), Hanif Sabzevari (t & m), Ola Svensson (t & m)

Bidragets titel: We Can Work It Out
Upphovsmän: Bobby Ljunggren (m), Marcos Ubeda (m), Andreas Johnsson (t)

Bidragets titel: Yeba
Upphovsmän : Getty Domein Mpanzu (t), Tuomas (Tiny) Pyhäjärvi (m)

Bidragets titel: Åt helvete för sent
Upphovsmän: Lina Eriksson (t & m), Mårten Eriksson (t & m), Susie Päivärinta (t & m)

Åtta bidrag kommer att tävla i varje Melodifestivalstad under våren, det vill säga i Örnsköldsvik (6/2), i
Sandviken (13/2), i Göteborg (20/2) och Malmö (27/2). De fem bidrag som tillkommer (webbjokern samt fyra
jokrar) till det nu 27 bidrag stora startfältet kommer att meddelas senare. Andra chansen avgörs i Örebro den 6
mars 2010 och finalen i Globen, Stockholm den 10 mars.


Edited by Garm, 15 March 2016 - 23:57.
Tillägg av tagg.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 October 2009 - 15:04

Inget av namnen bland upphovsmännen får mig och hoppa högt...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 October 2009 - 15:38

Det gör inte jag heller. En del titlar avslöjar ju dessutom ungefär vilken kvalité man kan vänta sig. ;)

Det här med webbjoker känns som ett intressant grepp.

Det ska bli intressant att se vilka artister/grupper som ska framföra bidragen.

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 October 2009 - 15:47

Japp, intressant, även om man kanske inte kommer delta i konceptet. Men visst kommer det och bli kul vad det blir för låt och hur det kommer pch gå sedan när det gäller. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 October 2009 - 15:59

Absolut. Vem vet, den kan ju gå hela vägen om det vill sig väl. Chansen finns alltid. Själv ska jag lyssna lite för att se vilken kvalité det är på dom låtarna men jag tror inte att jag deltar i själva röstandet.

#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 October 2009 - 17:36

Ett av Melodifestivalens bidrag diskat - Musik - Musik Musiktoppen Musiktips Konserter | Expressen Nöje
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 October 2009 - 18:11

Trist för upphovmännen givetvis, men samtidigt så är det ju allmänt känt att enbart nya låtar får deltaga.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 November 2009 - 12:43

SVT's egna hemsida skriver:

Årets programledare för Melodifestivalen 2010 är artisten Måns Zelmerlöw, komikern Christine Meltzer och skådespelaren Dolph Lundgren!


Edited by Cartman, 10 November 2009 - 16:19.


#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 10 November 2009 - 15:46

Skitballt! :) Dolphan i Svensk TV, och i sveriges största program dessutom! Undrans vilken roll han kommer ha? Kommer han vara reguljär huvudprogramledare och alltid stå uppe på scenen, eller kommer han vara i Green Room mest och peppa artisterna?

#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 November 2009 - 16:06

Skitballt! :) Dolphan i Svensk TV, och i sveriges största program dessutom! Undrans vilken roll han kommer ha? Kommer han vara reguljär huvudprogramledare och alltid stå uppe på scenen, eller kommer han vara i Green Room mest och peppa artisterna?


SVD har lite mer info. :)

Vad blir Dolph Lundgrens roll?

– Han är programledare liksom de andra. Han har bara möjlighet att vara med i första och sista tävlingen på plats, och däremellan kommer han att vara med men inte rent fysiskt. Men ni kommer att få se alla tre sjunga, dansa och dra regler, berättar Jonas Alassaad (Melodifestivalens producent).

/.../

Dolph Lundgren är 52 år och känd inte minst för rollen som den sovjetiske boxaren Ivan Drago i Rocky IV (1985). Han har haft många tuffa roller i actiongenren – men visade också en mer ödmjuk och mänsklig sida i sitt "Sommar"-program i Sveriges Radio förra sommaren.

Då berättade den svenske filmtuffingen om den stundtals tuffa resan från Nyland i Ångermanland till Hollywood.

– Det känns fantastiskt. När jag gjorde sommarprogrammet förra året blev det ett jättestort gensvar. Det betyder mycket för mig som person. Att vara med nu och göra något i hemlandet ger en positiv karma på något sätt som även hjälper mig utomlands, säger Dolph Lundgren till SvD.se.


Edited by Cartman, 10 November 2009 - 16:20.


#11 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 10 November 2009 - 16:12

Shit! Dolph Lundgren i melodifestivalen!!!??? Då måste man ju titta! :D

Winter is Coming


#12 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 November 2009 - 16:24

SVT Play har nu lagt upp presentationen av programledarna.

Följ denna länk för att se.

Säger som Preddan. Coolt att få se Dolph i ett svenskt program. :)

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 November 2009 - 17:28

*Suck*

Jag har inte ens ork och bli upprörd. Tur att det finns radio.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 November 2009 - 17:29

Vad är det som inte passar nu då? ;)

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 November 2009 - 18:42

Måns Zelmerlöw? Ungefär lika välkommet som sockrad sirap. :urk:

Meltzer har vl varit programledare en gång i tiden innan hon gjorde sig känd för och mobba kunafamiljen och Dolph? Har svårt och se SVTs vision ... även i år... :P

Edited by XC, 10 November 2009 - 18:42.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 November 2009 - 18:59

Ja...Men...Det...Är...Ju...Dolph!!! ;)

Dom andra två bryr jag mig inte det minsta om. Måste jag inviga dig i Dolph Lundgren-träsket för att du ska se hur stort det här är? :P :lol2:

Edited by Cartman, 10 November 2009 - 19:02.


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 November 2009 - 19:08

:lol: Dolph är jag kluven till... det kan ju bli bra.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 November 2009 - 14:46

Salem Al Fakir i Melodifestivalen 2010

Förra veckan blev det klart att Darin var den första jokern i Melodifestivalen 2010. Igår meddelandes det att den andra jokern blir Salem Al Fakir som tidigare har jobbat med artister som Snook, Robyn Och Willie Crawfoord. I TV-sammanhang så har han dykt upp i bland annat Sommarkrysset, Bingolotto och Allsång på Skansen.

- Jag får göra det jag vill göra och då kändes det naturligt. Jag kände att det var dags att prova på att gasa på lite. Det var tajmingen och en låt som jag kan stå för, säger han till Nöjesbladet.


Al Fakir slog igenom 2007 med albumet This is Who I. Förra året bestod jokrarna av Marie Serneholt, Markoolio, EMD och Malena Ernman. Den sistnämnde gjorde storsuccé och vann hela tävlingen, så där finns stora chanser för jokrarna.

Programledare i Melodifestivalen 2010 är tidigare nämnda Christine Meltzer, Dolph Lundgren och Måns Zelmerlöw, vilket öppnar för en intressant tävling.



#19 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 November 2009 - 12:45

Brukar hoppa över melodifestivalen numera, tycker det är för många deltävlingar i den svenska uttagningen. Men ska nog se det i år enbart för att jag är nyfiken på hur Dolph Lundgren är som programledare.

#20 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 January 2010 - 22:13

Verkar bli lite nytt inför årets festival

Melodifestivalen kan avgöras utomlands | Nöjesbladet | Aftonbladet
Över hälften av de svenska juryrösterna flyttas till Europa
Med tre veckor kvar skriver SVT om reglerna till årets Melodifestival.

Sex av elva svenska jurygrupper i finalen flyttas utomlands.

Dessutom går bidraget med flest röster i första röstomgången i varje deltävling direkt till finalen i Stockholm.

När årets Melodifestival brakar loss i Örnsköldsvik den 6 februari ser reglerna annorlunda ut än förra året. Nytt för i år är att bidragen som får flest röster av tittarna i deltävlingarnas första röstomgång går direkt till finalen, utan att behöva vara med i den andra röstomgången.


Större utländskt inflytande
När det väl blir final delas, precis som förut, hälften av poängen ut av elva jurygrupper. Traditionen har varit att jurygrupperna är fördelade på SVT:s elva lokaldistrikt, men i år skrotas sex av elva svenska jurygrupper – och flyttas till Europa.

– De utländska jurygrupperna är valda för att ge en jämn spridning över det nya, utvidgade Europa som i dag tävlar i ESC. Vi hoppas att de ska ge de svenska tittarna en indikation av vad de tycker om Melodifestivalens finalister, säger Melodifestivalens projektledare Thomas Hall i ett pressmeddelande.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#21 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 01 February 2010 - 17:20

Ser att bli en intressant mellanakt/humorinslag i år. Inte nog med att Dolph Lundgren är en av programledarna, nu visar det sig att även Stallone ska vara med på ett hörn! Hoppas de gör någon slags koppling till Tingeling & Ivan Drago :D

http://www.aftonblad...ticle6525574.ab

#22 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 February 2010 - 17:24

Ännu en anledning till varför jag måste titta på Melodifestivalen i år. :lol:

#23 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 01 February 2010 - 17:35

I Expressen stod det lite mer, men SVT var ganska förtegna men det gick att utröna att de filmade inslagen ska innehålla både Hollywood-stjärnor och ditflygna schlagerstjärnor.

Det är väl minst 15-20 år sedan musiken var huvudnumret på Festivalet, idag är det allt runt omkring som är skälet till att man tittar. Om jag ska gå lite On topic, så är väl tanken med en ny internationell jury pinsam. Allt handlar bara om Björkmans hets att Sverige måste vinna hela skiten innan han lämnar in som Schlagerfuhrer. Att vanligt folk mest bryr sig om den svenska delen verkar han ha glömt..

#24 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 February 2010 - 18:34

Tävlingen i sig är ju närmast ett skämt tycker jag. Där finns det mycket att förbättra.

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 February 2010 - 20:48

Skall jag vara ärlig så är all den här hetsen med internationella jurygrupper rent utav äcklande. Jag har alltid sett festivalen delvis pga musiken - men sedan man släppte på för andra språk än svenska så har mitt intresse falnat betydligt. Och att Björkman nästan öppet säger att vi svenskar är musikaliska idioter lär väl inte hjälpa.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)