Jump to content

Photo

Vintertid


  • Please log in to reply
77 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 October 2005 - 12:09

Glöm inte att klockan ställs om till vintertid i natt.
När klockan blir 3 är klockan 2 egentligen ^_^

Vi får sova en timma längre i natt :thumbsup:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 October 2005 - 12:31

Har ingen klocka ändå. Tror min mobil och dator fixar det där själv också. :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 October 2005 - 12:36

Tur att man är ledig i helgen mao, annars hade man fått jobba en extra timme i natt. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 sidios

sidios

    Commander

  • Members
  • 190 posts
  • Location:Aalborg

Posted 29 October 2005 - 12:57

jeg synes det er meget godt skal møde på arbejde kl 4 i nat men nu kan jeg sove en time mere :thumbsup:

#5 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 29 October 2005 - 13:00

Tack för påminnelsen :lol: hadde glömt bort det totalt :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 October 2005 - 13:42

Har ingen klocka ändå.

:o hur klarar du dig, själv har jag klockor överallt (nästan) men de viktigaste är de 3 som står vid sängen ^_^

Tack för påminnelsen :lol: hadde glömt bort det totalt :P

Tur att någon kommer ihåg då ;)
Hade faktiskt själv glömt bort det innan jag såg i tidningen att det var byte av tid.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 October 2005 - 13:47

[quote name='Georgia' date='29 Oct 2005, 14:42' post='61121']
[quote]Har ingen klocka ändå.[/quote]
[quote] :o hur klarar du dig, själv har jag klockor överallt (nästan) men de viktigaste är de 3 som står vid sängen ^_^

[/quote]

Har ju mobilen som väckarklocka och så vidare, och annars kan man ju fråga andra. :)
*Hockey och superhjältar*

#8 uniteder

uniteder

    Commander

  • Members
  • 213 posts
  • Location:Grängesberg och Örebro

Posted 29 October 2005 - 14:32

Kommer att få problem. Ska jag vara uppen en timme extra ikväll lr sova en timme extra imorrn?

#9 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 October 2005 - 17:51

Jag finner detta irriterande. <_< Jag tycker att vi lika gärna kunde ha "sommartid" året runt. Vad är poängen att hålla på och flytta klockan fram och tillbaka såhär. Dumheter. <_<
Support your local search and rescue unit - get lost.

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 October 2005 - 17:58

Vintertid... Det är vintertiden som är normal, sommartiden fabricerad.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 October 2005 - 20:13

Fabricerad, visst. Men håll med om att det är bra att tiden är framskjuten så att vi får ett bättre utnyttjande av dygnets ljusa timmar, mest för fritidsaktiviteter. På vintern är det så mörkt ändå att det inte spelar så stor roll vika timmar som är ljusa och vilka som är mörka. Därför tycker jag att sommartiden kan permanentas och gälla hela tiden istället för som att nu flytta klockan fram och tillbaka. Det är bara jobbigt.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#12 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 29 October 2005 - 21:17

Alla klockor ändrar sig inte själv tyvärr, tycker det finns alldeles för många klockor i min närhet som måste ändras också. Annars är det charmigt med sommar- och vintertid.

Lättaste klockan att glömma bort: kameran.

#13 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 October 2005 - 21:28

Vi har några klockor i huset som styrs med radiosignaler från Frankfurt, det är väldigt bekvämt. :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#14 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 29 October 2005 - 21:38

Jag finner detta irriterande. Jag tycker att vi lika gärna kunde ha "sommartid" året runt. Vad är poängen att hålla på och flytta klockan fram och tillbaka såhär. Dumheter.


Instämmer !!!! fuldständigt meningslöst !

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#15 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 29 October 2005 - 21:41

Vi har några klockor i huset som styrs med radiosignaler från Frankfurt, det är väldigt bekvämt. :D



Det är just sådana klockor som alla borde ha.

Nej men det finaste med Vintertid igentligen är ju att man hinner mer med att mysa i den goda soffan eller fotöljen och läsa en bra bok. Inte mycket som slår det.
"There once was a man from Nantucket..."

#16 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 October 2005 - 21:53

Jo, mysa är mysigt men i och med att det är så många timmar mörker ändå på vintern här, så spelar det mindre roll om det blir mörkt klockan halv fyra eller halv fem, typ.

Däremot har skiftet mellan vinter- och sommartid ett antal negativa effekter när tiden ska anpassas för äldre (äldreboenden) kor med mjölkningen, småbarn etc. Krångligt och onödigt imho.

Sommartid året runt!
Support your local search and rescue unit - get lost.

#17 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 29 October 2005 - 22:44

Fabricerad, visst. Men håll med om att det är bra att tiden är framskjuten så att vi får ett bättre utnyttjande av dygnets ljusa timmar, mest för fritidsaktiviteter. På vintern är det så mörkt ändå att det inte spelar så stor roll vika timmar som är ljusa och vilka som är mörka. Därför tycker jag att sommartiden kan permanentas och gälla hela tiden istället för som att nu flytta klockan fram och tillbaka. Det är bara jobbigt.

Jag håller med fullständigt. Även om det egentligen är vårt eget fel att vi låtit dygnet förskjutas. Varför lägger vi oss 23:00-24:00 och stiger upp 07:00-08:00? Ser vi till landsbygden och de som sköter bondgårdar, så är det inte ovanligt att de lägger sig runt 21:00 och stiger upp runt 05:00 för att mjölka djuren (jag kände en familj som jag vet steg upp ännu tidigare). Det är egentligen mycket mer logiskt att låta sömnen ligga "centrerad" runt midnatt, så varför har vi stadsbor skaffat oss andra vanor?
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#18 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 October 2005 - 23:02

Varför ha klockor överhudtaget?
:P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#19 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 29 October 2005 - 23:59

Varför ha klockor överhudtaget?
:P



Jag håller med fullständigt. För att citera Zathras from Babylon 5. "Time? There is infinite time. You are finite, Zathras is finite. This is... wrong tool. No, not good." :D
"There once was a man from Nantucket..."

#20 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 30 October 2005 - 00:50

skönt med en extra timme, jag ska upp tidigt imorrn och dra till sci-fi mässan.

Jag finner detta irriterande. <_< Jag tycker att vi lika gärna kunde ha "sommartid" året runt. Vad är poängen att hålla på och flytta klockan fram och tillbaka såhär. Dumheter. <_<


någon börjar bli gammal och gnällig ;)

Jo, mysa är mysigt...

bra där!

*skojar lite här, inte bli arg nu*
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#21 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 30 October 2005 - 02:39

Varför ha klockor överhudtaget?
:P

De hjälper ju faktiskt lite ibland, men jag tycker ofta saker hängs upp för mycket på tid och vad klockan är. Det är trevligt att inte veta vad klockan är alltid. Armbandsklockor är väldigt onödiga t ex.

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 October 2005 - 09:20


Varför ha klockor överhudtaget?
:P



Jag håller med fullständigt. För att citera Zathras from Babylon 5. "Time? There is infinite time. You are finite, Zathras is finite. This is... wrong tool. No, not good." :D



Kan bara instämma flera gånger om!! Speciellt på Zathras citat där. :D

Men är det verkligen så jobbigt att ställa om tiden? Minns när jag var väktare, om det nu var när man ställde om till vintertid eller sommartid orkar jag inte tänka ut nu, men i vilket fall som helst jobbade man en timma kortare (11 istället för 12 timmar) och fick betalt för 12!! :thumbsup:

Och armbandsur är jag en inbiten motståndare till. Att ha själv i alla fall. Har egentligen aldrig haft något.
(Fast det är himla bra om folk omkring mig har, så man kan fråga dem. Det känns lite oartigt att fiska fram mobilen under en lektion t. ex) ;)
*Hockey och superhjältar*

#23 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 30 October 2005 - 10:10

*skojar lite här, inte bli arg nu*

Har man inget att säga ... :rolleyes:


Armbandsklocka gav jag upp för många år sedan, det brukar finnas klockor av olika slag i ens närhet iaf. Och nu när i princip alla har mobil bär man det med sig själv också. Varför skulle det vara pinsamt att ta fram telefonen för att se vad klockan är?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#24 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 October 2005 - 10:16

Det märks mer, känns mer nonchalant på något sätt. Kanske för att folk lika väl kan tro att man sitter och SMS:ar under lektionen. Då är det ju mer diskret med en snabb glimt på sitt armbandsur. Men det är inte anledning nog för mig. :)
*Hockey och superhjältar*

#25 uniteder

uniteder

    Commander

  • Members
  • 213 posts
  • Location:Grängesberg och Örebro

Posted 01 November 2005 - 23:13

Varför lägger vi oss 23:00-24:00 och stiger upp 07:00-08:00? Ser vi till landsbygden och de som sköter bondgårdar, så är det inte ovanligt att de lägger sig runt 21:00 och stiger upp runt 05:00 för att mjölka djuren (jag kände en familj som jag vet steg upp ännu tidigare). Det är egentligen mycket mer logiskt att låta sömnen ligga "centrerad" runt midnatt, så varför har vi stadsbor skaffat oss andra vanor?

Det är tv:s fel att vi vridit dygnet så. De flesta program som folk vill se går mellan 19 och 23 ungefär och sen har man kanske lite andra saker att göra innan man väl lägger sej (kolla internet t.ex. :D ) så då hinner klockan bli 00...